Ik zie dat de aanstaande dienstregelijgswijziging de reistijd naar Maastricht met drie minuten verlengd is. Dat is natuurlijk een mooie manier om, gezien het kapotte spoor, toch de punctualiteit kunstmatig hoog te houden.
Is dit niet gewoon frauduleus? Als dat het niet is, dan heb ik nog een tip: Laat treinen bij de eerstvolgende dienstregelingswijziging op halve snelheid rijden, dan is het veel makkelijker om goede cijfers te halen. Misschien dat zelfs de Japanners jaloers zouden worden op "onze" punctualiteitscijfers
Bladzijde 1 / 1
Hoi,
Ik zie dat de aanstaande dienstregelijgswijziging de reistijd naar Maastricht met drie minuten verlengd is. Dat is natuurlijk een mooie manier om, gezien het kapotte spoor, toch de punctualiteit kunstmatig hoog te houden.
Is dit niet gewoon frauduleus? Als dat het niet is, dan heb ik nog een tip: Laat treinen bij de eerstvolgende dienstregelingswijziging op halve snelheid rijden, dan is het veel makkelijker om goede cijfers te halen. Misschien dat zelfs de Japanners jaloers zouden worden op "onze" punctualiteitscijfers
Dit werd ook gedaan bij de verzakkingen op het Zeeuwse Spoor, vaak kwam je dan zelfs 5-10 minuten te vroeg aan in Roosendaal, maar het mag blijkbaar wel want ik heb er niemand over gehoord.
Nee, dat is niet frauduleus, binnen de eisen uit de concessie mag NS de dienstregeling bepalen en de concessie stelt voor zo ver ik weet geen eisen aan reistijden, dus NS zouden hunzelf daar inderdaad meer tijd kunnen gunnen. Als mensen aansluitingen gaan missen door te vroeg vertrek heb je weer een ander probleem dus treinen moeten dan ook wel netjes steeds op de latere vertrektijd wachten en de vraag is dan natuurlijk hoe ver je daarmee kunt gaan voor reizigers weglopen en/of de politiek boos wordt (de staat is zowel concessieverlener als eigenaar van NS). Daarbij is het lastiger om aansluitingen te bieden als treinen langer onderweg zijn waardoor je dan meer treinen nodig zou kunnen hebben om nog overal de gewenste (of minstens de in de concessie vereiste) dienstregeling te kunnen bieden.
NS is natuurlijk vrij om de dienstregeling aan te passen, maar het moet dan wel een verdomd goede reden zijn om dat te doen. Er zullen uiteindelijk weer allemaal instanties mee gaan bemoeien…
Door dit soort aanpassingen loop je allerlei overstappen mis
NS is natuurlijk vrij om de dienstregeling aan te passen, maar het moet dan wel een verdomd goede reden zijn om dat te doen. Er zullen uiteindelijk weer allemaal instanties mee gaan bemoeien…
Door dit soort aanpassingen loop je allerlei overstappen mis
De gemiste overstappen zullen in Maastricht wel meevallen denk ik op een enkele bus misschien na. Voor Heerlen e.a. stations pak je in Roermond een andere trein.
Het is ook een stukje verwachtingsmanagement. Door een aankomsttijd drie minuten later te stellen die dan dus vaker gehaald wordt ontstaat minder onvrede dan wanneer je de oude aankomsttijd hanteert en met +3 arriveert. In de praktijk veranderd er dus eigenlijk weinig, maar de reiziger is voor het gevoel opeens op tijd.
Het is ook een stukje verwachtingsmanagement.
Ik heb meestal de verwachting dat ik later aankom dan verwacht, daar red je het ook wel mee want het kan alleen maar meevallen . (En vaak is het ook nog eens waar )
Ik zou in dit geval dus gewoon verwachten dat ik later dan :33 aankom ipv later dan :30. Maar goed iedereen denkt anders hé .
Ik denk dat het een stukje gewoonte is geworden, met 5-6 uur reizen per dag is een vertraging eigenlijk niet te vermijden
NS is natuurlijk vrij om de dienstregeling aan te passen, maar het moet dan wel een verdomd goede reden zijn om dat te doen.
Een infrastructuur die tijdelijk maar een snelheid van 40 kmh toelaat lijkt me zo'n verdomd goede reden.
NS is natuurlijk vrij om de dienstregeling aan te passen, maar het moet dan wel een verdomd goede reden zijn om dat te doen.
Een infrastructuur die tijdelijk maar een snelheid van 40 kmh toelaat lijkt me zo'n verdomd goede reden.
Neuh, gewoon zijpaadje nemen . Als een fiets het kan, kan een trein het vast ook.
Alleen hopen dat het treintje weer terug op het spoor beland...
Eerlijk zou zijn een storing en enkele minuten vertraging communiceren.
Punctualiteitscijfers zijn op deze manier gewoon een farce.
Eerlijk zou zijn een storing en enkele minuten vertraging communiceren.
Punctualiteitscijfers zijn op deze manier gewoon een farce.
Wat schiet de reiziger daarmee op, behalve dat het voor extra irritaties zorgt want er is "alweer een storing" ?
Eerlijkheid. Die irritatie is terecht. Dat continue downplayen ervan is nog veel erger. De reiziger weet op die manier waar hij of zij aan toe is, en de overheid kan een eerlijkere beoordeling maken of men vindt dat het goed gaat of niet.
Uiteraard is dit alles niet in het gelang van NS of Prorail. Maarja, wat is je uiteindelijke doel; Een sector pappen en nathouden of zo effectief mogelijke mobiliteit bieden. Volgens mij is de OV sector er voor de samenleving en niet andersom.
Eerlijkheid. Die irritatie is terecht. Dat continue downplayen ervan is nog veel erger. De reiziger weet op die manier waar hij of zij aan toe is, en de overheid kan een eerlijkere beoordeling maken of men vindt dat het goed gaat of niet.
Uiteraard is dit alles niet in het gelang van NS of Prorail. Maarja, wat is je uiteindelijke doel; Een sector pappen en nathouden of zo effectief mogelijke mobiliteit bieden. Volgens mij is de OV sector er voor de samenleving en niet andersom.
De samenleving (reiziger) heeft denk ik meer aan een realistisch tijdsbeeld voor wat betreft hoe laat de trein aan gaat komen. Ik zou me eerder bedonderd voelen als ik in de reisplanner lees dat ik om :30 in Maastricht arriveer terwijl al lange tijd bekend is dat die aankomsttijden door manke infra onhaalbaar zijn geworden...
dat realistische tijdsbeeld geef je als je via een storing een andere reistijd aangeeft.
Saillant, in any case, is dat het 4 maanden moet duren voor wat voor melding dan ook.
Nu het zover is valt het me pas op dat ook de treinen in noordelijke richting zijn vertraagd. Dat spoor is niet eens kapot! Wat een ongelofelijke ballentent zeg
edit: zal wel te maken hebben met dat kruisen moeilijk is in Nederland.
edit2: Waarom is zo krap op elkaar kruisen in Maastricht eigenlijk te gevaarlijk maar is het oké vlak voor Sittard waar de stoptrein van Arriva voorlangs rijdt?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.