Reistijden toegenomen na zomervakantie 2021 | NS Community
beantwoord

Reistijden toegenomen na zomervakantie 2021

  • 22 October 2021
  • 7 reacties
  • 128 Bekeken

Ik reis doordeweeks tussen Groningen en Zwolle tijdens spitsuur naar werk en in het weekend tussen Groningen en de randstad. Ik merkte dat na zomervakantie 2021 de reistijd elke dag ietsje toegenomen is dan gepland voor de trajecten. De vertraging is tussen 10 - 20 minuten. Soms meer. Dit is erg storend. Ik kom elke dag later op werk en ik mis ook vaak deels mijn ochtendmeetings. Ook omdat de vertraging niet groot genoeg is om compensatie aan te vragen, heb ik het gevoel dat NS geen consequenties ervaart van deze vertragingen. Dus ondernemen ze geen actie. 

Verder merkte ik ook dat ze vaak problemen hebben met het spoor. Het blijkt dat de infrastructuur gewoon niet goed is. Het is ook heel druk in de treinen. 

Ervaren jullie dezelfde problemen, en wat kunnen we als reizigers doen?  
 


 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 22 October 2021, 14:52

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag FrequentNSreiziger en welkom op de NS Community! 

Wat jammer om te lezen dat jouw reistijd de laatste tijd is verdubbeld. Dit is zeker niet de bedoeling en ik begrijp dan ook heel goed dat je ons hierover een bericht stuurt. Ik zit echter te kijken in de reisplanner en kan dit de laatste tijd niet echt terugvinden. Rond welke tijden reis jij meestal? 

Als het problemen met de infra zijn dan kan de NS daar helaas weinig aan doen aangezien Prorail degene is die de infra beheert en het moet onderhouden.

Wellicht is het een optie om een trein eerder te nemen als dit zich zo regelmatig voordoet en problemen oplevert, al zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn.

Geen idee, maar ik heb van Prorail begrepen dat er afgelopen zomer helemaal geen treinen reden vanwege werkzaamheden rond Zwolle. Misschien zijn er wel nog wat kinderziektes rond Zwolle. Maar ik hoor van een kennis uit Steenwijk dat in meeste gevallen geen problemen meer zijn. In sommige gevallen is misschien aan te raden om de sprinter te gaan nemen ipv de sneltrein. Dat kun je hier raadplegen.

Goedemiddag FrequentNSreiziger en welkom op de NS Community! 

Wat jammer om te lezen dat jouw reistijd de laatste tijd is verdubbeld. Dit is zeker niet de bedoeling en ik begrijp dan ook heel goed dat je ons hierover een bericht stuurt. Ik zit echter te kijken in de reisplanner en kan dit de laatste tijd niet echt terugvinden. Rond welke tijden reis jij meestal? 

Mijn reistijd is niet verdubbeld maar ongeveer tussen 7-20 minuten toegenomen per traject bijna elke dag. De reisplanner is zeker niet up to date en kleine vertragingen worden niet gemeld in de reisplanner. Maar ik heb een paar foto’s eerder gemaakt als bewijs (wanneer ik het station aankwam). De vraag is, moet ik nu elke dag een foto maken om trots te bewijzen? Dan zou ik met dit onderzoek kunnen beginnen. Ik meldde dit aan omdat het heel vaak gebeurt en dus erg storend voor mij is. 

Ik begin mij reis meestal tussen 0650 en 0810 van Groningen naar Zwolle doordeweeks of naar de randstad (in het weekend)

Geen idee, maar ik heb van Prorail begrepen dat er afgelopen zomer helemaal geen treinen reden vanwege werkzaamheden rond Zwolle. Misschien zijner wel nog wat kinderziektes rond Zwolle. Maar ik hoor van een kennis uit Steenwijk dat in meeste gevallen geen problemen meer zijn. In sommige gevallen is misschien aan te raden om de sprinter te gaan nemen ipv de sneltrein. Dat kun je hier raadplegen.

Helaas vinden de meeste vertragingen plaats wanneer ik de sprinter neem (ik neem vaak de trein van Europapark omdat ik daar dichtbij woon)

Als het problemen met de infra zijn dan kan de NS daar helaas weinig aan doen aangezien Prorail degene is die de infra beheert en het moet onderhouden.

Wellicht is het een optie om een trein eerder te nemen als dit zich zo regelmatig voordoet en problemen oplevert, al zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn.

Ik neem de treinen meestal tussen 0650-0810. Dus ik weet niet of een eerdere trein zal helpen. Zoals wat u noemde zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn. 

Reputatie 7

Verder merkte ik ook dat ze vaak problemen hebben met het spoor. Het blijkt dat de infrastructuur gewoon niet goed is. Het is ook heel druk in de treinen. 

Ervaren jullie dezelfde problemen, en wat kunnen we als reizigers doen?  

 

Dat ervaar ik ook. Niet alleen vanuit Noord-Nederland, ook elders. Regelmatig vertragingen, waardoor het dan ook komt. Vaak ook goederentreinen die de boel ophouden, heb ik gemerkt (met name Brabant). Vooral bij krappe overstappen is een kleine vertraging lastig. De aansluiting wacht meestal niet en dan heb je buiten de Randstad als snel 30 minuten vertraging.

Voor infrastructuur is Prorail verantwoordelijk, maar goed, mensen komen natuurlijk gewoon standaard met hun vragen en opmerkingen bij NS en verwachten daar antwoord van. Zij reizen met NS en niet met Prorail. Volgens mij weten velen niet eens waarvoor Prorail is. 

De drukte komt vooral ook doordat treinen soms te kort zijn. Er is te weinig intercitymaterieel beschikbaar heb ik begrepen.

 

Reageer