Skip to main content

Goedemiddag. Ik wil graag iets persoonlijks kwijt over reizen met de trein. Het voelt oneerlijk.

Ik begin steeds meer geirriteerd te raken aan de groeiende autoverslaving van NL. Het kost ons miljarden aan wegonderhoud en fossiele subsidies, laat staan geluidsoverlast en ongelukken.

Sinds juni heb ik besloten mijn steentje bij te dragen: ik ga voortaan met de trein naar mijn werk.

Het is geen makkelijke keuze. Het kost me flink €€€ meer per werkdag om met de trein+bus te reizen dan met mijn trouwe energie-zuinige autootje, en dan ook nog eens meer dan dubbel de reistijd + 20 minuten lopen.

En dan terug naar huis met de Intercity. Ondanks dat het spits is, zit ik hier alleen in de coupé. Rechts uit het raam, de snelweg waar ik het al eens eerder over had, daar is het altijd een feestje.

Wetend dat als ik ook op die snelweg zou zitten, was ik sneller en goedkoper thuis. Maar omdat ik aan de maatschappij wil bijdragen, wordt ik 'beloond' met duurdere en langere reizen.

Snapt iemand hoe oneerlijk dit voelt? Elke treinreis is voor mij nu gewoon deprimerend.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet. De overstap op OV heeft mijn leven alleen maar moeilijker en stressvoller gemaakt...

Voor wie de statistieken willen weten:
Mijn dagelijkse OV kosten zijn €12.80 (exclusief abbonementskosten) vs. €6.26 aan bezinekosten.

Reistijd is 1u10min met de trein en bus vs. 27 min met de auto.

 

Hoe nu verder? Ik reis tot December voorlopig nog met de trein, maar ik kan dit misschien niet volgend jaar doen i.v.m. financiele situatie. Ik kan alleen maar hopen dat de OV-sector wakker schudt en het OV geen alternatief laten zijn voor als de auto stuk is, maar dat het een echte concurrent wordt.

Dus jij betaalt geen wegenbelasting, verzekering, geen apk en hebt de auto gratis gekregen?

 


Ik ben even gaan rekenen met de cijfers die jij noemt. Als ik uitga van € 6,26 aan benzine met een benzineprijs van € 1,90 per liter en een verbruik van 1:15, betekent dat dat het met de auto ongeveer 50 km is. 

Volgens het Nibud kost een auto tussen de 49,9 en 73,3 cent per kilometer.
Dus eigenlijk kost je ritje geen € 6,26 maar tussen de € 24,95 en € 36,65. Dan is het OV ineens erg goedkoop.

Verder zal ik niet teveel ingaan op de redenen die je noemt om met het OV te gaan, maar als ik jou was, had ik mijn abonnement allang opgezegd en was ik weer in de auto gestapt. Die ene auto meer of minder maakt toch geen verschil. 


Die ene auto meer of minder maakt toch geen verschil. 

Zo kom je er natuurlijk nooit hé...


Dus jij betaalt geen wegenbelasting, verzekering, geen apk en hebt de auto gratis gekregen?

 

Tuurlijk wel, maar je gaat hier van uit dat ik de auto gewoon weg kan doen. In dat geval zou OV inderdaad goedkoper zijn, maar het OV komt niet op elke plek waar ik reis en rijdt niet altijd. Een auto heb ik in het huidige vervoersklimaat dus gewoon nodig, ik heb geen andere keuze.

Velen hebben de auto nou eenmaal nodig, maar het motief om hem te laten staan en de bus/trein te pakken is er maar niet.

Ik ben even gaan rekenen met de cijfers die jij noemt. Als ik uitga van € 6,26 aan benzine met een benzineprijs van € 1,90 per liter en een verbruik van 1:15, betekent dat dat het met de auto ongeveer 50 km is. 

Volgens het Nibud kost een auto tussen de 49,9 en 73,3 cent per kilometer.
Dus eigenlijk kost je ritje geen € 6,26 maar tussen de € 24,95 en € 36,65. Dan is het OV ineens erg goedkoop

Dit is een rekensom die een heleboel aannames gebruikt. Hoe weet je hoe duur mijn auto is?

Als je het wilt weten, het is een Toyota Aygo, met zijn 1:19 is ie ver van dezelfde kosten als een van die dikke 1:15 autos. En op de snelweg wordt hij nog zuiniger.

En gelukkig is mijn reis niet 50km maar minder dan 30km.

 

Verder zal ik niet teveel ingaan op de redenen die je noemt om met het OV te gaan, maar als ik jou was, had ik mijn abonnement allang opgezegd en was ik weer in de auto gestapt. Die ene auto meer of minder maakt toch geen verschil. 

Dat zou inderdaad stukken beter voor mij zijn qua geld en reistijd, maar het is dat ik bij mijn principes wil staan en minder auto wil in de maatschappij. Maar daar betaal ik de hoofdprijs voor, en dat is de aanleiding om dit topic te starten: het is oneerlijk.


Wetend dat als ik ook op die snelweg zou zitten, was ik sneller en goedkoper thuis. Maar omdat ik aan de maatschappij wil bijdragen, wordt ik 'beloond' met duurdere en langere reizen.

Snapt iemand hoe oneerlijk dit voelt? Elke treinreis is voor mij nu gewoon deprimerend.

Nee dat snap ik niet. Niemand vraagt je om met de trein te gaan als dat onhandig en duur is. Het is je eigen keuze dus waarom zou je daarvoor gesubsidieerd moeten worden door de belastingbetaler? Daarnaast vindt NS dat er teveel spitsreizigers zijn en wil die juist uit de trein hebben.

Dat jij principieel vindt dat er minder auto's moeten komen is prima maar de meerderheid van de mensen vindt dat helemaal niet gezien het aantal auto's dat dagelijks op pad is. Er is niets oneerlijks aan dat jij voor jouw specifieke principes zelf de extra kosten moet dragen.

Iets vergelijkbaars: er zijn mensen die principieel vinden dat ze kleine winkeliers moet steunen en daarom alleen bij hen boodschappen doen en dan betalen ze ook veel meer dan elders. Dat is dan hun eiigen principiele keuze waarvoor ze dan ook zelf de extra kosten moeten dragen. De overheid subsidieert geen principes.


Die ene auto meer of minder maakt toch geen verschil. 

Zo kom je er natuurlijk nooit hé...

Waar moeten we komen????


Nee dat snap ik niet. Niemand vraagt je om met de trein te gaan als dat onhandig en duur is. Het is je eigen keuze dus waarom zou je daarvoor gesubsidieerd moeten worden door de belastingbetaler?

Dat jij principieel vindt dat er minder auto's moeten komen is prima maar de meerderheid van de mensen vindt dat helemaal niet gezien het auto's dat dagelijks op pad is. Er is niets oneerlijks aan dat jij voor jouw specifieke principes zelf de kosten moet dragen.

Omdat ik letterlijk last heb van het intense autogebruik in het dagelijkse leven dat het mijn leven zuurder maakt? Niet alleen maakt het de wegen super onveilig, we zijn verhuist omdat de weg bij ons zo druk was geworden dat het geluid van vroem vroemende autos ons de spuitgaten uitliep.

Hieronder een foto van wat ooit mijn mooie woonwijk was. Tegenwoordig is het blikkendystopia. Nou, gezellig!

Als de overheid €40 miljard aan fossiele subsidies kan veroorloven deels zodat de automobilist kan blijven rijden, is het toch eens tijd dat wij OV-gebruikers om dezelfde behandeling vragen? Wel zo eerlijk.


@Slagroomwolk dus omdat jij de auto toch nog nodig hebt, reken jij de vaste autokosten niet mee in jouw vergelijking met de treinkosten.

Ik doe mijn hele leven al zonder auto. Je doet er soms iets langer over met OV maar kom overal waar ik moet zijn. Zonder subsidie of een vergoeding van een werkgever. Dus als je echt wilt dat er minder auto's op de weg komen, kun je jouw auto weg doen.

Jouw foto is typisch een voorbeeld van een duurdere woonwijk waar men meerdere auto's kan veroorloven, maar deze niet op eigen terrein wilt parkeren.


Daarnaast vindt NS dat er teveel spitsreizigers zijn en wil die juist uit de trein hebben.

 

Dat is in het randstad gebied misschien zo maar hier in het Zuid Limburg? De treinen zijn buiten Maastricht amper gevuld, er moeten juist meer reizigers komen hier. Het tekort aan reizigers is namelijk een van de redenen dat het zo peperduur is


Daarnaast vindt NS dat er teveel spitsreizigers zijn en wil die juist uit de trein hebben.

 

Dat is in het randstad gebied misschien zo maar hier in het Zuid Limburg? De treinen zijn buiten Maastricht amper gevuld, er moeten juist meer reizigers komen hier. Het tekort aan reizigers is namelijk een van de redenen dat het zo peperduur is

De trein is overal even duur.


 

Dat is in het randstad gebied misschien zo maar hier in het Zuid Limburg? De treinen zijn buiten Maastricht amper gevuld, er moeten juist meer reizigers komen hier. 

Misschien rijden er dan in Zuid-Limburg in verhouding tot elders wel teveel treinen mede gezien de vergrijsde, inkrimpende bevolking (gepensioneerden reizen relatief weinig omdat ze niet meer naar school of werk gaan).

Het probleem van teveel op straat geparkeerde auto's kun je ook anders oplossen. In Japan is het bijv. verboden om auto"s binnen de bebouwde kom op de openbare weg te parkeren, die moeten of op eigen terrein of in een parkeergarage.


@Slagroomwolk dus omdat jij de auto toch nog nodig hebt, reken jij de vaste autokosten niet mee in jouw vergelijking met de treinkosten.

Ik doe mijn hele leven al zonder auto. Je doet er soms iets langer over met OV maar kom overal waar ik moet zijn. Dus als je echt wilt dat er minder auto's op de weg komen, kun je jouw auto weg doen.

In mijn regio zijn er plekken waar het OV niet komt, het is niet anders.

Als de bereikbaarheid van OV voldoende was ben ik bereid de auto weg te doen.


@Slagroomwolk

In mijn regio zijn er plekken waar het OV niet komt, het is niet anders.

Dat geldt overal in Nederland, zie bijv. vrijwel alle industrieterreinen. Hoe denk je dat een Rotterdammer met het OV bij een bedrijf in Europoort of op de Maasvlakte moet komen?

Qua woonwerkverkeer is het OV alleen ingericht op kantoorwerkers in de stad. Dat is het OV na corona ook lelijk opgebroken omdat dat juist de categorie werknemers is die ook makkelijk thuis kan werken.


Misschien rijden er dan in Zuid-Limburg in verhouding tot elders wel teveel treinen mede gezien de vergrijsde, inkrimpende bevolking (gepensioneerden reizen relatief weinig omdat ze niet meer naar school of werk gaan).

 

Er zijn superveel reizenden in Zuid-Limburg. Ze doen het helaas via de snelweg i.p.v. de trein.

Het probleem van teveel op straat geparkeerde auto's kun je ook anders oplossen. In Japan is het bijv. verboden om auto"s binnen de bebouwde kom op de openbare weg te parkeren, die moeten of op eigen terrein of in een parkeergarage.

Dat is een prachtige oplossing, maar ik heb toch liever dat NS concurreerd met de auto en niet de gemeentes.


@Slagroomwolk

Superveel reizenden in Zuid-Limburg lijkt me vergeleken met de rest van Nederland nogal overdreven.


@Slagroomwolk dus omdat jij de auto toch nog nodig hebt, reken jij de vaste autokosten niet mee in jouw vergelijking met de treinkosten.

Ik doe mijn hele leven al zonder auto. Je doet er soms iets langer over met OV maar kom overal waar ik moet zijn. Dus als je echt wilt dat er minder auto's op de weg komen, kun je jouw auto weg doen.

In mijn regio zijn er plekken waar het OV niet komt, het is niet anders.

Als de bereikbaarheid van OV voldoende was ben ik bereid de auto weg te doen.

Ik ken jouw regio. Ik kom daar al 40 jaar.


 

Dat is in het randstad gebied misschien zo maar hier in het Zuid Limburg? De treinen zijn buiten Maastricht amper gevuld, er moeten juist meer reizigers komen hier. 

Misschien rijden er dan in Zuid-Limburg in verhouding tot elders wel teveel treinen mede gezien de vergrijsde, inkrimpende bevolking (gepensioneerden reizen relatief weinig omdat ze niet meer naar school of werk gaan).

Het probleem van teveel op straat geparkeerde auto's kun je ook anders oplossen. In Japan is het bijv. verboden om auto"s binnen de bebouwde kom op de openbare weg te parkeren, die moeten of op eigen terrein of in een parkeergarage.

Sterker nog, deze auto's staan op de stoep, daar kun je politie of handhaving op af sturen. En anders de rijdende rechter.


Ik weet niet hoe het nu verder moet. Als ik het mag zeggen deed de opmerking 'die ene auto maakt toch geen verschil' best wel zeer.

Ook al kost het mij meer, ben ik bereid te betalen voor OV, wat meer inkomsten voor NS betekent. En dat leidt tot beter OV voor iedereen, in theorie.

Het is vervelend dat dit voor mij meer tijd en geld kost. En zodra ik dat aangeef wordt mij verteld mijn abonnement op te zeggen en terug in de auto te stappen. Dat doet toch pijn.

Laat staan die berekening die helemaal niet klopte en aannames maakte dat mijn bedrag per km op een veel duurder bedrag uitliep.

Welwillendheid om mijn steentje bij te dragen en het OV te willen verbeterend en ik wordt zou behandeld op een treinreizigers-community. Dit is echt totaal geen motivatie voor mij om door te gaan met treinreizen en ik verwacht toch wat meer respect.


Niemand dwingt jou om met de trein te reizen.


@Slagroomwolk laat je niet uit het veld slaan, er zitten wat dat betreft gewoon wat tamelijk verzuurde auto-liefhebbers / OV-haters hier die altijd zullen pleiten vóór de auto of in elk geval tegen het OV. Het merendeel is in elk geval zeker geen spreekbuis namens een vervoersbedrijf 😉

Als jij reizen met het OV ziet als een mooi initiatief om je steentje bij te dragen dan zou ik er gewoon fijn mee doorgaan. Wordt het echter een dagelijkse molensteen om je nek dan kan je altijd overwegen om toch weer in de auto te stappen en/of op andere manieren je 'ecologische voetafdruk’ te verkleinen. 


Snapt iemand hoe oneerlijk dit voelt? Elke treinreis is voor mij nu gewoon deprimerend.

Ik reis in de daluren met een abonnement en niemand kan voor mij uitrekenen dat een auto goedkoper is. Er is niets deprimerend aan de keuze voor de trein. Ik hoef niet te sturen, besteed mijn reistijd nuttig en als ik echt een auto nodig heb is er Greenwheels. Dan betaal je inderdaad per kilometer en zelfs als meneer Pon nog wat moet verdienen zijn de werkelijke kosten per kilometer reëel. Ik betaal naast de huur per uur 42 cent voor elke kilometer en de prijs per kilometer is de enige reële prijs.

Ik kom minder vermoeid aan, kan als ik dat wil mijn tijd nuttig besteden en er is op de meeste stations wel een Greenwheels of huurauto waarmee ik de laatste kilometers zonodig kan afleggen,

Van het uitgespaarde geld voor een auto kan ik drie maanden eerste klas door Europa reizen samen met mijn vrouw en nog een flink aantal hotels onderweg betalen ook. Ik had een middenklasse auto, een  Opel Vectra stationcar. Mijn grote hond moest mee. Achteraf kwam ik op 650 euro per maand.

Ik vind dat niet deprimerend en ook niet oneerlijk. Het is een zakelijke keuze. Ik heb natuurlijk geen status zonder auto 😇 maar ik definieer status als onnodig geld uitgeven voor een ander. Dat mijn groene afdruk laag is, ik heb mijn hele leven negen enkele reizen met het vliegtuig gemaakt en de laatste jaren helemaal niet meer, is mooi meegenomen. Als ik iets deprimerend vind, is dat het reizen met de goedkope vliegtuigmaatschappijen.met mijn 1 meter 90.

 

Het is voor mij ook geen principe, dat is makkelijk in een regio met een groot aanbod van openbaar vervoer maar als ik weer in het Noorden van Friesland of Groningen zou gaan wonen, was mijn eerste rit om een auto te kopen. Veel openbaar vervoer is daar niet meer aanwezig. In de Randstad, waar ik woon, kan iedereen wel groen zijn of groen praten.


Het is vervelend dat dit voor mij meer tijd en geld kost. En zodra ik dat aangeef wordt mij verteld mijn abonnement op te zeggen en terug in de auto te stappen. Dat doet toch pijn.

Welwillendheid om mijn steentje bij te dragen en het OV te willen verbeterend en ik wordt zou behandeld op een treinreizigers-community. Dit is echt totaal geen motivatie voor mij om door te gaan met treinreizen en ik verwacht toch wat meer respect.

Ik waardeer je idealisme maar je moet ook reëel zijn. De OV-bedrijven zelf doen vrijwel niets om het gebruik te stimuleren en bedelen om subsidie in plaats van zelf de handen te laten wapperen.

Dat het OV vaak meer tijd kost klopt en daar is weinig aan te doen. Maar dat het OV zo duur is komt mede omdat de OV-bedrijven hun personeelskosten uit de hand hebben laten lopen en tegelijkertijd weigeren om hun bedrijfsvoering efficiënter te organiseren. Daarnaast is het tariefsysteem gecompliceerd en voor gewone reizigers onaantrekkelijk (deze laatste groep draait bijv. financieel op voor de kortingen voor studenten en ouderen). Dat zijn dus wel huisgemaakte problemen.

Als je dan in Limburg (waar files een vrijwel onbekend fenomeen zijn) als burger de keuze hebt tussen een dure trein of een snellere auto is het voor veel mensen simpel.


Ik snap dat OV goedkoper is als je de auto compleet verkoopt.

Maar wat echter vaak over het hoofd wordt gezien is dat veel mensen die mogelijkheid niet hebben. Het OV komt niet overal en is nog niet betrouwbaar genoeg, dus de auto blijft voor vele een must-have.

In deze situatie is, als je hem toch al hebt, naar je werk gaan met je eigen auto vaak toch sneller en goedkoper. Naar mijn idee zijn dit een goudmijn aan potentiële klanten die NS laat schieten en daardoor heb je een kleinere groep reizigers die hogere kosten moeten betalen om de trein te laten rijden.

Een van de redenen dat ik met het OV reis is omdat ik juist wil dat vervoerders gestimuleerd worden om het OV uit te breiden en autoafhankelijkheid te verminderen, maar dat kan ik helaas niet alleen. Daar zal vooral initiatieven van vervoerders voor nodig zijn.

Als je dan in Limburg (waar files een vrijwel onbekend fenomeen zijn) als burger de keuze hebt tussen een dure trein of een snellere auto is het voor veel mensen simpel.

Dat klopt, ik vraag me ook af waarom we hier ook dezelfde hoofdprijs moeten betalen als elders in NL. Vooral omdat hier een stuk minder treinen rijden en bussen vrij duur zijn, het zal zeker bijdragen aan de vervoersinbalans.


 

Als je dan in Limburg (waar files een vrijwel onbekend fenomeen zijn) als burger de keuze hebt tussen een dure trein of een snellere auto is het voor veel mensen simpel.

Dat klopt, ik vraag me ook af waarom we hier ook dezelfde hoofdprijs moeten betalen als elders in NL. Vooral omdat hier een stuk minder treinen rijden en bussen vrij duur zijn, het zal zeker bijdragen aan de vervoersinbalans.

De prijs die je moet betalen is gefaseerd op de kosten en die zijn in Limburg niet lager. Personeel verdient net zoveel als in de Randstad en treinstellen worden ook niet goedkoper als ze in Limburg rijden.

Er rijden ook niet minder treinen, vergeleken met veel andere regio's juist meer. De sprinters Maastricht-Kerkrade of Heerlen-Sittard rijden bijv. de hele dag om het halfuur. In de regio Eindhoven en elders buiten de Randstad (met veel meer inwoners) zijn buiten de kantooruren veelal uurdiensten de norm.


Dit is een rekensom die een heleboel aannames gebruikt. Hoe weet je hoe duur mijn auto is?

Als je het wilt weten, het is een Toyota Aygo, met zijn 1:19 is ie ver van dezelfde kosten als een van die dikke 1:15 autos. En op de snelweg wordt hij nog zuiniger.

En gelukkig is mijn reis niet 50km maar minder dan 30km.

Ik gebruikte inderdaad aannames (lees: gemiddelden) in mijn berekening.

En qua kilometers heb jij het waarschijnlijk over een enkele reis en ik over een retour. € 6,26 is met een gebruik van 1:19 namelijk niet realistisch als het totaal minder dan 30 km is. Als je 1:19 rijdt, zou de benzineprijs € 4,17 moeten zijn om een prijs van € 6,26 te rechtvaardigen. Of met een benzineprijs van € 1,90 zou je auto 1:9 moeten rijden.

Los van dat is het nog steeds niet realistisch om alleen naar de benzinekosten te kijken. Als we nog een keer naar de voorbeelden van het Nibud kijken, kost een miniklasse auto 49,9 cent per kilometer. Voor 30 km is dat dus € 14,97, en voor 60 km is dat € 29,94. Allebei beduidend meer dan de € 6,26 én meer dan de € 12,80 voor het OV. 

Ik weet niet hoe het nu verder moet. Als ik het mag zeggen deed de opmerking 'die ene auto maakt toch geen verschil' best wel zeer.

Ik denk dat je het allemaal iets te persoonlijk neemt. Het is een feit dat 1 auto meer of minder geen verschil maakt, dat hoeft echt geen pijn te doen.

Laat staan die berekening die helemaal niet klopte en aannames maakte dat mijn bedrag per km op een veel duurder bedrag uitliep.

Die berekening klopt gewoon, ik ben uitgegaan van een realistisch verbruik en qua kosten is het verschil tussen 1:15 of 1:20 op zo’n afstand ook te verwaarlozen.

Welwillendheid om mijn steentje bij te dragen en het OV te willen verbeterend en ik wordt zou behandeld op een treinreizigers-community. Dit is echt totaal geen motivatie voor mij om door te gaan met treinreizen en ik verwacht toch wat meer respect.

Ik zou wel de laatste zijn om alleen voor de auto of tegen het OV te pleiten. Je kunt me onwijs vaak in het OV vinden, maar ook wel eens in de auto.

Echter, ook op een community voor treinreizigers moet je gewoon realistisch blijven. Hoewel ik het persoonlijk jammer vind, is het op sommige trajecten gewoon niet realistisch om de auto (volledig) te vervangen door het OV. In ieder geval niet op korte termijn. 


Reageer