Skip to main content

Goedemiddag. Ik wil graag iets persoonlijks kwijt over reizen met de trein. Het voelt oneerlijk.

Ik begin steeds meer geirriteerd te raken aan de groeiende autoverslaving van NL. Het kost ons miljarden aan wegonderhoud en fossiele subsidies, laat staan geluidsoverlast en ongelukken.

Sinds juni heb ik besloten mijn steentje bij te dragen: ik ga voortaan met de trein naar mijn werk.

Het is geen makkelijke keuze. Het kost me flink €€€ meer per werkdag om met de trein+bus te reizen dan met mijn trouwe energie-zuinige autootje, en dan ook nog eens meer dan dubbel de reistijd + 20 minuten lopen.

En dan terug naar huis met de Intercity. Ondanks dat het spits is, zit ik hier alleen in de coupé. Rechts uit het raam, de snelweg waar ik het al eens eerder over had, daar is het altijd een feestje.

Wetend dat als ik ook op die snelweg zou zitten, was ik sneller en goedkoper thuis. Maar omdat ik aan de maatschappij wil bijdragen, wordt ik 'beloond' met duurdere en langere reizen.

Snapt iemand hoe oneerlijk dit voelt? Elke treinreis is voor mij nu gewoon deprimerend.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet. De overstap op OV heeft mijn leven alleen maar moeilijker en stressvoller gemaakt...

Voor wie de statistieken willen weten:
Mijn dagelijkse OV kosten zijn €12.80 (exclusief abbonementskosten) vs. €6.26 aan bezinekosten.

Reistijd is 1u10min met de trein en bus vs. 27 min met de auto.

 

Hoe nu verder? Ik reis tot December voorlopig nog met de trein, maar ik kan dit misschien niet volgend jaar doen i.v.m. financiele situatie. Ik kan alleen maar hopen dat de OV-sector wakker schudt en het OV geen alternatief laten zijn voor als de auto stuk is, maar dat het een echte concurrent wordt.

Sorry als ik het te persoonlijk opvat. Voor alle duidelijkheid, beide kosten waren inclusief heen- en terugreis.

De bron die je gepost hebt naar het Nibud zet alle kosten op een rijtje maar het gaat toch voorbij mijn punt.

Het OV komt nog niet overal dus een auto zullen veel mensen nodig hebben. Die kosten zijn dus al gemaakt uit noodzaak.

Als je dan toch al eentje hebt en de maandelijkse kosten zijn al betaald, is reizen met de auto vanaf oprit naar werk goedkoper dan OV. Er is geen magische rekensom die dat kan veranderen, tenzij je misschien zo'n brandstof slurpende Amerikaanse bak hebt.

Ik kan me er trouwens niet echt vinden in alle cijfers op die Nibud pagina. Ik hoef zeker geen €68,50 per maand aan onderhoud te betalen (voor een of andere reden staat onderhoud er dubbel in), maar zelfs dan kan een miniklasse nog steeds goedkoper zijn voor grootschalige OV gebruikers als je een heleboel abbonementskosten bij verschillende vervoerders moet maken (NS abbonementen werken niet op de bus, temminste niet zover ik weet) - dat zijn namelijk ook maandelijkse kosten!

Een Altijd Vrij abbonement alleen kost momenteel meer dan een miniklasse, maar als het ook bus/tram/metro/enz. zou bevatten zou het misschien aantrekkelijker worden om met het OV te reizen.


Voor deur-tot-deur wint een auto natuurlijk, want die staat er toch al en de ‘vatste kosten’ zijn al betaald. Perkeerkosten voor een avondje uit in Amsterdam of zo vergeten we maar even.. 

@Thom gaf een goede vergelijking, want een deelauto (Greenwheels is niet overal en dat kan marginaal goedkoper naarmate je er vaker gebruik van maakt) kost gewoon minimaal 40 cent per km. All-in dus de verhuurder van de auto (of private lease) verdient er natuurljk ook iets aan.


Reageer