Skip to main content

klopt het dat de rechtstreekse treinen tussen Rotterdam CS en Amersfoort CS (en verder naar het noorden of oosten) in de nieuwe dienstregeling vrijwel zijn vervallen? Ik reis vaak op dit veelgebruikte traject en ben verbaasd. De alternatieven zijn nu overstappen of de Intercity ‘direct’.  De uitbreiding van deze intercity-direct route snap ik niet. Het is voor niemand handig om van begin naar eindpunt te reizen via een omweg (Schiphol), met langere reistijd en een toeslag. Deze lijn zal dus vooral op deeltrajecten worden gebruikt (of door mensen die graag langer en voor meer geld reizen?). Kan iemand uitleggen voor wie deze wijziging een voordeel is?

Door een nieuwe dienstregeling model zijn de IC tussen Rotterdam via Utrecht naar Amersfoort verdwenen. 

 

U kunt rechtstreeks met ICdirect reizen. Hiervoor moet u toeslag betalen.

U kunt met een overstap via Utrecht of Gouda reizen. Dit is sneller dan ICdirect en (ongeveer) even lang als het vorige dienstregeling.


De trein Amersfoort - Schiphol - Rotterdam heeft vooral een logistieke reden: men wilde het aantal treinen over de hogesnelheidslijn verhogen tot 6 per uur. Aangezien de capaciteit op het spoor rond Schiphol beperkt is kon dat alleen door een trein die daar voorheen zijn eindpunt had door te trekken, en dat werd deze trein. Overigens rijden er nog niet daadwerkelijk 6 treinen per uur over de HSL, maar dat komt vanwege de vertraagde levering van de nieuwe treinen.

De rechtstreekse verbinding Amersfoort - Rotterdam via Utrecht had eigenlijk moeten blijven rijden, in ieder geval op werkdagen, maar vanwege de teruggelopen reizigersaantallen na Corona is het aantal intercity's tussen Amersfoort en Utrecht teruggebracht van 6 naar 4 en helaas waren het precies de 2 intercity's die in deze nieuwe dienstregeling naar Rotterdam hadden moeten rijden die verdwenen. Verwachting is dat deze uiteindelijk wel terug zullen keren, maar per wanneer is nog niet duidelijk.


klopt het dat de rechtstreekse treinen tussen Rotterdam CS en Amersfoort CS (en verder naar het noorden of oosten) in de nieuwe dienstregeling vrijwel zijn vervallen? Ik reis vaak op dit veelgebruikte traject en ben verbaasd. De alternatieven zijn nu overstappen of de Intercity ‘direct’.  De uitbreiding van deze intercity-direct route snap ik niet. Het is voor niemand handig om van begin naar eindpunt te reizen via een omweg (Schiphol), met langere reistijd en een toeslag. Deze lijn zal dus vooral op deeltrajecten worden gebruikt (of door mensen die graag langer en voor meer geld reizen?). Kan iemand uitleggen voor wie deze wijziging een voordeel is?

Eigenlijk is het niet uit te leggen dat je tussen Rotterdam - Amersfoort via een directe route via een omweg reist via een kreupele HSL traject ("Lagesnelheidslijn") tussen Groene Hart tunnel - Hoofddorp. Waarvoor je ook een toeslag moet betalen: 

https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/2024/12/reizigers-weigeren-toeslag-ic-direct-ns/

Desondanks is het prima dat de HSL geïntegreerd is in het hoofdrailnet. Richting Flevoland (Almere & Lelystad) - Zwolle - Noord Nederland zorgt het voor tijdswinst. Mits de snelheidsbeperking van 120 km p/u zo spoedig mogelijk opgeheven wordt. En vanaf Lelystad kan je rechtstreeks naar Brussel. 

De wijzigingen kunnen voor - en nadelen hebben. In jouw geval is dat niet beter. 


 

En vanaf Lelystad kan je rechtstreeks naar Brussel. 

Hoeveel reizigers zouden er dagelijks van Lelystad naar Brussel gaan?

Ik vermoed minder dan van Rotterdam naar Zwolle.


 

Eigenlijk is het niet uit te leggen dat je tussen Rotterdam - Amersfoort via een directe route via een omweg reist via een kreupele HSL traject ("Lagesnelheidslijn") tussen Groene Hart tunnel - Hoofddorp. Waarvoor je ook een toeslag moet betalen

Je betaald toeslag voor extra slijtage van de stoelzittingen in dat geval 😉


 

En vanaf Lelystad kan je rechtstreeks naar Brussel. 

Hoeveel reizigers zouden er dagelijks van Lelystad naar Brussel gaan?

Ik vermoed minder dan van Rotterdam naar Zwolle.

Eerder ging je vanaf Noord Nederland en Zwolle naar Brussel met een overstap op vooral station Schiphol en Rotterdam Centraal. De rechtstreekse verbinding tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle richting Rotterdam is er niet meer. Dan kan Lelystad Centrum doordeweeks een optie zijn voor een rechtstreekse verbinding richting Brussel Zuid. Mits het staat aangegeven op NS Reisplanner.

In Lelystad en Almere wonen gezamenlijk best veel inwoners. Maar ben met je eens dat tussen Rotterdam - Zwolle meer reizigers zijn. Ondanks overstap bij Gouda of Lelystad Centrum ,  


 

Eigenlijk is het niet uit te leggen dat je tussen Rotterdam - Amersfoort via een directe route via een omweg reist via een kreupele HSL traject ("Lagesnelheidslijn") tussen Groene Hart tunnel - Hoofddorp. Waarvoor je ook een toeslag moet betalen

Je betaald toeslag voor extra slijtage van de stoelzittingen in dat geval 😉

Dat mag dan ook wel voor E 1,74/E 2,90. De stoelen van ICNG bevallen me wel. De betrouwbaarheid bepaald niet. Toch al een aantal keren meegemaakt dat de trein ineens niet meer wilde rijden. Of dat de rit met ICNG werd opgeheven. Om welke redenen dan ook.  

 


Het is natuurlijk een persoonlijk feit, maar hiervoor reed de rechtstreekse trein van Gouda naar Leeuwarden om 08.54 en omdat Bommel prijsbewust rijdt, nam hij die natuurlijk niet. Noodgedwongen met de trein van 08.59, want die is wel vrij van kosten bij inchecken in de daluren, en dan in Utrecht proberen snel over te stappen. Dat lukte niet altijd.

Nu vertekt de rechtstreekse trein naar de beschaving om 08.59 uit Gouda. Lekker tot Leeuwarden blijven zitten dus, en per saldo nog een iets kortere reistijd ook. En niet onbelangrijk: de trein is dan nog niet al te vol. De aansluitingen in Leeuwarden blijven krap, maar lukken meestal wel.  Terug hetzelfde. Bommel boft maar weer, tot of vanaf Gouda kan het wel zonder overstap. Het neemt niet weg dat het voor de reizigers van en naar Rotterdam ongunstig is. Het verkeer tussen Rotterdam en Utrecht via Gouda is fors.

 

Elk nadeel hep se foordeel,  om het maar eens in de woorden van onze voetbalfilosoof te zeggen.


Hilarisch dat je meer betaald voor de IC direct terwijl de normale IC goedkoper EN sneller is 🤣.

Hoe kan je dat verkopen?


Hilarisch dat je meer betaald voor de IC direct terwijl de normale IC goedkoper EN sneller is 🤣.

Hoe kan je dat verkopen?

Pas vanaf Hilversum heb je echt profijt van de Intercity Direct qua tijd. Nu nog betrouwbaarheid met ICNG en HSL. 

Waarom dan geen snelle verbinding Amersfoort - Roosendaal/Vlissingen? Dan kan je wel de HSL toeslag verkopen. Maar in dienstregeling 2026 zal Zwolle - Roosendaal/Vlissingen (1 keer per uur) rijden. 

De huidige serie 1800 is voor treinreizigers onbegrijpelijk. Begrijp wel waarom NS dat gedaan heeft. Maar het zal voor conducteurs en NS servicemedewerkers waarschijnlijk niet uit te leggen zijn aan treinreizigers. 


 

Waarom dan geen snelle verbinding Amersfoort - Roosendaal/Vlissingen? Dan kan je wel de HSL toeslag verkopen.

Zou die verbinding wel versnellen inderdaad. Via Utrecht zit je dan met een lange overstap, maar via de HSL haal je 'm eveneens net niet. De vraag is wel hoeveel reizigers daar nu echt van profiteren.


Het was de bedoeling dat de ICDirect treinen zouden gaan doorrijden naar Enschede en Groningen/Leeuwarden, maar door een tekort aan ICNG en snelheidsbeperkingen op de HSL is de ICD naar Amersfoort en Lelystad ingevoerd. Wat al eerder voorbij kwam heeft corona ook meegeholpen in het laten verdwijnen van de Intercity Rotterdam Amersfoort.


Hilarisch dat je meer betaald voor de IC direct terwijl de normale IC goedkoper EN sneller is 🤣.

Hoe kan je dat verkopen?

Dat hoeft ook niet "verkocht" te worden. De reiziger heeft zelf de keuze uit beide alternatieven.


Hilarisch dat je meer betaald voor de IC direct terwijl de normale IC goedkoper EN sneller is 🤣.

Hoe kan je dat verkopen?

Dat hoeft ook niet "verkocht" te worden. De reiziger heeft zelf de keuze uit beide alternatieven.

Meer betalen voor een 'directere' route terwijl deze eigenlijk helemaal niet zo veel directer is, is enorm mislijdend en zou je in mijn optiek ook dan helemaal niet zo mogen verkopen.

Je hebt dan wel geen overstap, maar voor de rest is deze ICD alles behalve direct.


  

Het was de bedoeling dat de ICDirect treinen zouden gaan doorrijden naar Enschede en Groningen/Leeuwarden, maar door een tekort aan ICNG en snelheidsbeperkingen op de HSL is de ICD naar Amersfoort en Lelystad ingevoerd. 

Amersfoort en Enschede waren eigenlijk pas gepland voor 2026 als 5e en 6e trein per uur over de HSL, in 2025 waren oorspronkelijk alleen Lelystad, Leeuwarden en Groningen voorzien. Door tekort aan ICNG werd al gedacht aan een tijdelijke knip in Almere (waarbij de IC Amsterdam Centraal - Almere door zou gaan rijden naar Groningen/Leeuwarden met cross-platformoverstap op de ICD Breda - Almere). Door de snelheidsbeperkingen op de HSL zou die overstap in Almere echter onhaalbaar worden waardoor de inzet naar Amersfoort een jaar naar voren gehaald is en Groningen/Leeuwarden een jaar uitgesteld (waarbij Leeuwarden inmiddels nog een tweede jaar uitgesteld is). Enschede ook een jaar naar voren halen was helaas niet mogelijk omdat er nog onvoldoende ICNG is.


  

Het was de bedoeling dat de ICDirect treinen zouden gaan doorrijden naar Enschede en Groningen/Leeuwarden, maar door een tekort aan ICNG en snelheidsbeperkingen op de HSL is de ICD naar Amersfoort en Lelystad ingevoerd. 

Amersfoort en Enschede waren eigenlijk pas gepland voor 2026 als 5e en 6e trein per uur over de HSL, in 2025 waren oorspronkelijk alleen Lelystad, Leeuwarden en Groningen voorzien. Door tekort aan ICNG werd al gedacht aan een tijdelijke knip in Almere (waarbij de IC Amsterdam Centraal - Almere door zou gaan rijden naar Groningen/Leeuwarden met cross-platformoverstap op de ICD Breda - Almere). Door de snelheidsbeperkingen op de HSL zou die overstap in Almere echter onhaalbaar worden waardoor de inzet naar Amersfoort een jaar naar voren gehaald is en Groningen/Leeuwarden een jaar uitgesteld (waarbij Leeuwarden inmiddels nog een tweede jaar uitgesteld is). Enschede ook een jaar naar voren halen was helaas niet mogelijk omdat er nog onvoldoende ICNG is.

Zien hoe de instroom van ICNG zal gaan in 2025. Als het in 2025 net zo traag gaat als.in de laatste paar maanden van 2024 belooft het weinig goeds. 

Zie de laatste planning van dienstregeling 2026 niet gehaald worden met doortrekken van ICNG naar Groningen/Leeuwarden. Bovendien is IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol betrouwbbarder. 


  

Het was de bedoeling dat de ICDirect treinen zouden gaan doorrijden naar Enschede en Groningen/Leeuwarden, maar door een tekort aan ICNG en snelheidsbeperkingen op de HSL is de ICD naar Amersfoort en Lelystad ingevoerd. 

Amersfoort en Enschede waren eigenlijk pas gepland voor 2026 als 5e en 6e trein per uur over de HSL, in 2025 waren oorspronkelijk alleen Lelystad, Leeuwarden en Groningen voorzien. Door tekort aan ICNG werd al gedacht aan een tijdelijke knip in Almere (waarbij de IC Amsterdam Centraal - Almere door zou gaan rijden naar Groningen/Leeuwarden met cross-platformoverstap op de ICD Breda - Almere). Door de snelheidsbeperkingen op de HSL zou die overstap in Almere echter onhaalbaar worden waardoor de inzet naar Amersfoort een jaar naar voren gehaald is en Groningen/Leeuwarden een jaar uitgesteld (waarbij Leeuwarden inmiddels nog een tweede jaar uitgesteld is). Enschede ook een jaar naar voren halen was helaas niet mogelijk omdat er nog onvoldoende ICNG is.

Zien hoe de instroom van ICNG zal gaan in 2025. Als het in 2025 net zo traag gaat als.in de laatste paar maanden van 2024 belooft het weinig goeds. 

Zie de laatste planning van dienstregeling 2026 niet gehaald worden met doortrekken van ICNG naar Groningen/Leeuwarden. Bovendien is IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol betrouwbbarder. 

NS moet gewoon eerlijk zijn en dat is na de Fyra eigenlijk ook de ICNG een behoorlijke mislukking aan het worden is. De trein valt nog steeds vrij frequent uit en de toelevering is door al die problemen die dus schijnbaar nog oplost moeten worden ook een probleem. Ik denk dat misschien ergens in 2030 er voldoende treinen zullen zijn en dat dan de fouten er misschien zijn uitgehaald. 


NS moet gewoon eerlijk zijn en dat is na de Fyra eigenlijk ook de ICNG een behoorlijke mislukking aan het worden is. De trein valt nog steeds vrij frequent uit en de toelevering is door al die problemen die dus schijnbaar nog oplost moeten worden ook een probleem. Ik denk dat misschien ergens in 2030 er voldoende treinen zullen zijn en dat dan de fouten er misschien zijn uitgehaald. 

Bij geen enkele trein verliep de opstart vlekkeloos, maar bij de ICNG gaat het stukken moeizamer. Dit komt gewoon door verschillende externe factoren, zoals corona.

 

De ICNG is een prima trein.


 

Bij geen enkele trein verliep de opstart vlekkeloos, maar bij de ICNG gaat het stukken moeizamer. Dit komt gewoon door verschillende externe factoren, zoals corona.

Die corona smoes wordt nu wel erg ongeloofwaardig na bijna vijf jaar later.

 

De ICNG is een prima trein.

Vooralsnog met wel erg veel kinderziektes die moeilijk te verhelpen blijken te zijn.


Ik heb deze reactie even geplukt van treinreiziger.nl. Lijkt mij een zeer zinnige reactie.

 

 


Er is een duidelijke reden waarom alles achterloopt. De meneer van Treinreiziger.nl mag daar een andere mening over hebben, maar degenen die werkelijk weten wat er speelt, zijn Alstom en NS.

 

De reden dat er beloftes worden gedaan die niet waargemaakt kunnen worden, is juist omdat er voortdurend te veel druk wordt gezet.

Zo zijn ze binnen NS toch even van dat gezeik af, tot het moment dat de belofte niet nagekomen wordt.

 

 


 

Bij geen enkele trein verliep de opstart vlekkeloos, maar bij de ICNG gaat het stukken moeizamer. Dit komt gewoon door verschillende externe factoren, zoals corona.

Die corona smoes wordt nu wel erg ongeloofwaardig na bijna vijf jaar later.

 

De ICNG is een prima trein.

Vooralsnog met wel erg veel kinderziektes die moeilijk te verhelpen blijken te zijn.

De coronacrisis heeft nog steeds invloed. Zie bijvoorbeeld de personeelstekorten bij diverse bedrijven. 

Wouter Koolmees klaagde dat ze niet voldoende storingsmonteurs hebben. Ook indirect een gevolg van de coronacrisis. 

De verkeerde lasnaden hebben forse vertragingen opgeleverd voor de levering van ICNG. Het retrofitten kost veel tijd. 

Opvallend is wel de software geleverd door Alstom nog steeds niet perfect werkt bij de tussendeuren in de coupes. Treinreizigers zijn er inmiddels bekend. En duwen gewoon met spierkracht de deuren open. 

Hoor bij andere Coradia Stream in Luxemburg, Roemenië, Duitsland nog geen klachten. Als dat niet gebeurt ligt het ergens anders aan. 


Reageer