Skip to main content

Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)

In het toekomstbeeld OV wordt uitgegaan van een IC Roosendaal - Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam en een IC Venlo - Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle.


In het toekomstbeeld OV wordt uitgegaan van een IC Roosendaal - Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam en een IC Venlo - Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle.

Opmerkelijk Waarom geen directe verbinding tussen Roosendaal - Amsterdam en Venlo - Zwolle?

Natuurlijk is IC Arnhem - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam ook geen directe verbinding. Via NS Reisplanner zullen treinreizigers alsnog de snelste optie tussen Arnhem - Rotterdam via overstap bij Utrecht Centraal kunnen vinden. 


In het toekomstbeeld OV wordt uitgegaan van een IC Roosendaal - Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam en een IC Venlo - Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle.

Opmerkelijk Waarom geen directe verbinding tussen Roosendaal - Amsterdam en Venlo - Zwolle?

Natuurlijk is IC Arnhem - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam ook geen directe verbinding. Via NS Reisplanner zullen treinreizigers alsnog de snelste optie tussen Arnhem - Rotterdam via overstap bij Utrecht Centraal kunnen vinden. 

De "directe" verbinding Roosendaal - Amsterdam is Vlissingen - Amsterdam, en dat zal ook niet zo snel veranderen. (Het is natuurlijk wat je direct noemt)


Nog beter is een ICNG Vlissingen - Schiphol (via HSL) - Lelystad/Amersfoort (1 keer per uur). Zie bladzijde 22 van rapport Wind in de Zeilen: 

Dat was vooral een prestigeverbinding, bij nader onderzoek bleek dat er meer reizigers vanuit Vlissingen richting Den Haag willen dan naar Amsterdam waarvoor dit plan dus negatief uit zou pakken.

En (daar komt de provincie weer aanlopen) de provincie wilt een verbinding met Den Haag, Waarom? Volgens mij was het iets met politiek maar kan het ook goed mis hebben.

Je bedoelt de compensatie maatregelen vanwege het niet doorgaan van de kazerne in Zeeland? 

Waardoor de snellere Intercity tussen Vlissingen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam (1 keer per uur) er gekomen is. 

Kortom het is aan NS en de politiek (staatssecretaris Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat) om dat te bepalen. 

Nee, daar heb ik het niet over.

De Provincie Zeeland wilt een directe verbinding met de Randstad (en dan het liefste met Den Haag) Omdat daar zogenaamd veel mensen naartoe willen, wat eigenlijk helemaal niet waar is omdat 40% van de Zeeuwse reizigers overstapt in Roosendaal op de IC richting Zwolle.

 

Logischerwijs zou je dan toch op 1 of andere manieren een directe verbindingen maken met de Oosterburen, maar dan zou er 1 IC Amsterdam opgeofferd moeten worden en dat wil de Provincie niet :)

 

Ze zien het wel zitten om een goede verbinding te hebben met Noord-Brabant maar dan willen ze wat we nu hebben allemaal behouden, en dat is natuurlijk gestoord aangezien er nu al geen winsten worden gemaakt.

 

De provincie kan wel zoveel wensen hebben, maar inderdaad NS en Minsterie IW bepalen uiteindelijk hoe het er uit gaat zien.

 

 

Die Extra "snelle" IC zal rijden totdat het compensatiepotje leeg is al wil men dat deze IC na 2030 ook nogsteeds blijft rijden.

Op de Zeeuwse lijn zijn 3 treinen per uur met compensatie voldoende. Hopelijk blijft dat zo. 

Waarom niet de verbinding tussen Zwolle - Roosendaal en Sprinter Roosendaal - Vlissingen veranderen? De IC Zwolle - Roosendaal kunnen ze ook knippen in Zwolle - Nijmegen en Nijmegen - Vlissingen. Tussen Nijmegen - Roosendaal zal de IC Nijmegen - Vlissingen met de huidige rijpatroon van serie 3600 (IC Zwolle - Roosendaal) een IC zijn tot Breda. Daarna kan het als Sprinter vanaf Breda doorrijden naar Vlissingen (2 keer per uur). De huidige IC verbinding Amsterdam -  Roosendaal (2 keer per uur)/Vlissingen (1 keer per uur) via Haarlem, Rotterdam en Roosendaal kan dan gehandhaafd blijven. 

Dat is dan fictief. Het is dan hoe het NS uitkomt. Als de IC Groningen/Leeuwarden - Breda met NS Coradia Stream zal gaan rijden zal het sneller zijn om via Hanzelijn, OV SAAL en HSL te rijden tussen Zwolle - Breda in plaats via Arnhem en Den Bosch met de huidige serie 3600. 

Ja, dat is dus het meest logische plan zo maak je iedereen blij. Veel Zeeuwse Reizigers missen de IC Vlissingen - Zwolle (Waaronder ik) en in principe maakt het qua reistijd niet zo veel verschil voor mij (Utrecht Centraal) maar het traject zelf is een stuk rustiger en duurt voor mijn gevoel minder lang 😂 (Het is net 1-2 minuten verschil).


Waarom niet de verbinding tussen Zwolle - Roosendaal en Sprinter Roosendaal - Vlissingen veranderen? De IC Zwolle - Roosendaal kunnen ze ook knippen in Zwolle - Nijmegen en Nijmegen - Vlissingen.

Nee liever niet. Zo'n lange directe niet - Randstadverbinding dwars door het zuiden en oosten is juist fijn. Je moet zo min mogelijk willen knippen en overstappen. Vroeger was het Vlissingen - Zwolle, dat zou nu ook moeten kunnen. Het doet niet zo terzake dat er misschien geen enkele Zeeuw helemaal doorrijdt naar Zwolle. Onderweg stappen toch steeds nieuwe mensen in. Dan is het voor iedereen, ook voor de enkeling die de gehele rit aflegt, fijn dat er niet overgestapt hoeft te worden.


Waarom niet de verbinding tussen Zwolle - Roosendaal en Sprinter Roosendaal - Vlissingen veranderen? De IC Zwolle - Roosendaal kunnen ze ook knippen in Zwolle - Nijmegen en Nijmegen - Vlissingen.

Nee liever niet. Zo'n lange directe niet - Randstadverbinding dwars door het zuiden en oosten is juist fijn. Je moet zo min mogelijk willen knippen en overstappen. Vroeger was het Vlissingen - Zwolle, dat zou nu ook moeten kunnen. Het doet niet zo terzake dat er misschien geen enkele Zeeuw helemaal doorrijdt naar Zwolle. Onderweg stappen toch steeds nieuwe mensen in. Dan is het voor iedereen, ook voor de enkeling die de gehele rit aflegt, fijn dat er niet overgestapt hoeft te worden.

Er is ook geen Zeeuw die vrijwillig elke dag door rijdt naar Amsterdam, het zullen er dan wel meer zijn dan Zeeuwen die in Zwolle uitstappen maar het zal niet heel veel meer zijn. 😂 (En als je dan naar Amsterdam gaat pak je de IC Direct als ie natuurlijk rijdt en de aansluiting goed zit)


 

 

Er is ook geen Zeeuw die vrijwillig elke dag door rijdt naar Amsterdam, het zullen er dan wel meer zijn dan Zeeuwen die in Zwolle uitstappen maar het zal niet heel veel meer zijn. 😂 (En als je dan naar Amsterdam gaat pak je de IC Direct als ie natuurlijk rijdt en de aansluiting goed zit)

Klopt. Er is ooit wel eens gekeken naar hoeveel reizigers die bij vertrek in Den Bosch in de trein zaten en bleven zitten tot Deventer of Zwolle. Dat waren er per dag slechts 150, verdeeld dus over ruim 30 treinen. De meeste mensen gingen niet verder dan Arnhem.

Anderzijds zal het aantal mensen dat in Zeeland instapt en helemaal naar Amsterdam gaat ook heel klein zijn. Het overgrote deel zal er sowieso uiterlijk in Roosendaal weer uit zijn.

De meeste intercityreizigers reizen relatief korte deeltrajecten, die elkaar echter wel overal overlappen. Dat laatste rechtvaardigt de lange routes.


 

 

Er is ook geen Zeeuw die vrijwillig elke dag door rijdt naar Amsterdam, het zullen er dan wel meer zijn dan Zeeuwen die in Zwolle uitstappen maar het zal niet heel veel meer zijn. 😂 (En als je dan naar Amsterdam gaat pak je de IC Direct als ie natuurlijk rijdt en de aansluiting goed zit)

De meeste intercityreizigers reizen relatief korte deeltrajecten, die elkaar echter wel overal overlappen. Dat laatste rechtvaardigt de lange routes.

Ja daarom bestaan ze ook en moeten we blij zijn dat ze bestaan, niemand gaat met z'n gezonde verstand bijvoorbeeld een IC'tje Dordrecht - Venlo pakken om van Dordrecht naar Venlo te gaan maar voor mensen van Utrecht naar Den Bosch is het wel een goeie trein 🤣


Tijdens de werkzaamheden in Tilburg rijdt er een sprinter van Roosendaal en Breda 2x per uur waarvan er eentje is doorgetrokken naar Vlissingen. Dit is iets wat vele Zeeuwse reizigers in de normale dienstregeling zou willen zien, bij mij rust dan vaak de vraag, als het kan, waarom wordt het niet gedaan?

 

Nou weet ik dat de Provincie Zeeland altijd zit te drammen dat ze persé een directe trein willen naar de Randstad en dat is ook 1 van de redenen waarom er niks veranderd in de dienstregeling. Maar In principe is het niet zo'n enorm verschil als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal door trekt naar Breda. En regionale vervoerders hebben dit al voorgesteld omdat zij ook graag treinen wilden laten rijden op het Zeeuwse Spoor, dus de mogelijkheid is er. (Uiteraard vond de Provincie dat weer geen goed idee en het Rijk houdt van onderhands gunnen waardoor regionale vervoerders geen kansen krijgen op het hoodrailnet 🤡)

Waarschijnlijk wordt er nu met sprintermaterieel gereden tussen Breda en Vlissingen en worden er minder reizigers verwacht tussen Breda en Roosendaal vanwege de werkzaamheden rondom Tilburg. Als er vanuit Zwolle wordt gereden is dit natuurlijk veel te weinig.


 

 

Er is ook geen Zeeuw die vrijwillig elke dag door rijdt naar Amsterdam, het zullen er dan wel meer zijn dan Zeeuwen die in Zwolle uitstappen maar het zal niet heel veel meer zijn. 😂 (En als je dan naar Amsterdam gaat pak je de IC Direct als ie natuurlijk rijdt en de aansluiting goed zit)

Klopt. Er is ooit wel eens gekeken naar hoeveel reizigers die bij vertrek in Den Bosch in de trein zaten en bleven zitten tot Deventer of Zwolle. Dat waren er per dag slechts 150, verdeeld dus over ruim 30 treinen. De meeste mensen gingen niet verder dan Arnhem.

Anderzijds zal het aantal mensen dat in Zeeland instapt en helemaal naar Amsterdam gaat ook heel klein zijn. Het overgrote deel zal er sowieso uiterlijk in Roosendaal weer uit zijn.

De meeste intercityreizigers reizen relatief korte deeltrajecten, die elkaar echter wel overal overlappen. Dat laatste rechtvaardigt de lange routes.

Niet in de spits. Dan wordt de trein steeds voller en wordt er in Roosendaal meestal een treinstel aangekoppeld.


Reageer