Skip to main content

Hallo allemaal,

Voor mijn werk reis ik vaak met de trein naar Zaltbommel. Ik nam in de oude dienstregeling vaak de trein van 6.21 vanaf Nijmegen Goffert en had dan een overstap van (officieel) 5 minuten in Den Bosch. Volgens de nieuwe dienstregeling gaat mijn trein om 6.24 en heb ik een officiële overstaptijd van 32 minuten! (omdat het ver lopen is, is 2 minuten niet haalbaar en deze optie staat ook niet in de app).

Weet iemand waarom er zo'n lange overstaptijd ingepland wordt? Ik moet nu iedere dag een halfuur in de Bruna gaan staan om de tijd te overbruggen.

In de oude dienstregeling miste ik regelmatig mijn overstap omdat de trein vertraging had. Misschien dat er daarom gekozen is voor een latere vertrektijd, zodat mensen niet verrast worden door een langere reistijd. Maar het wordt voor reizigers zo wel echt moeilijker om voor de trein te kiezen i.p.v. de auto.

Als je de trein van 7.21 uur of later neemt vanaf Nijmegen Goffert, is er nog steeds een overstap van 5 minuten. Om de een of andere reden wordt deze overstap niet meer geboden voor eerdere treinen. 

De vraag is ook waarom de sprinter naar Zaltbommel van spoor 4a vertrekt en niet van spoor 4. Dat gaat in 's-Hertogenbosch wel vaker fout voor mijn idee. 

Dat zag ik inderdaad! Helaas kan ik niet de trein van 7.21 pakken, want dan ben ik meestal te laat op werk...

Hmm, dat is ook een goede vraag!

Als je de trein van 7.21 uur of later neemt vanaf Nijmegen Goffert, is er nog steeds een overstap van 5 minuten. Om de een of andere reden wordt deze overstap niet meer geboden voor eerdere treinen. 

De reden is dat er in de vroege ochtend tussen Arnhem en Nijmegen in beide richtingen een sprinter is opgegeven omdat een kwartierdienst zo vroeg op de ochtend te veel is.

Het gevolg is dat de eerste sprinter uit Den Bosch nu in Nijmegen eindigt en dan weer gelijk teruggaat naar Den Bosch, net als in de avonduren en op zondag. Op de tijden dat de sprinter uit Den Bosch in Nijmegen keert (en dus niet doorrijdt van/naar Arnhem) is de vertrektijd uit Nijmegen altijd 3 minuten later vanwege overstappers uit Arnhem en dat geldt nu dus ook voor deze trein.

Overigens is er op vrijdag en in het weekend sowieso geen aansluiting in Den Bosch.

Misschien de Sprinter of fiets naar station Nijmegen nemen en daar de intercity naar Den Bosch? Is dat niet minder overstap tijd? 

Misschien de Sprinter of fiets naar station Nijmegen nemen en daar de intercity naar Den Bosch? Is dat niet minder overstap tijd? 

Die overstap in Den Bosch is ook lang (ma-do 24 min, op vr-zo 18 min).

Het is in Den Bosch een van de vele minder courante, slechte overstappen. Het past daar allemaal slecht mede door de 10/15 min intercity's Utrecht-Eindhoven.

Bedankt voor je uitleg, Tamzin! Goed om te weten. Doordat ik op vrijdag altijd thuis kan werken, heb ik op die dag nooit ervaren hoe de overstap is. Dan heb ik daarmee dus geboft het afgelopen jaar.

De sneltrein is inderdaad helaas ook geen betere optie. Nouja, nu kan het over een jaar met de nieuwe dienstregeling alleen maar beter worden waarschijnlijk!

Reageer