Skip to main content

Prachtig dat in de randstad en intercity's van en naar een stad worden uitgebreid op een enkele route. 

Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse verbinding van Driebergen/Zeist naar Den Haag. Wanneer kunnen we het herstel van dat traject verwachten. Zelfs met alle files meegerekend ben ik vanaf Amerongen nog steeds minstens 45 minuten sneller met de auto dan met het OV. 

Ik ben niet de enige die vanaf de Utrechtse Heuvelrug een poging waagt om naar Den Haag te komen met het OV. Graag zie ik dit probleem opgelost doordat er ofwel vanaf Veenendaal de Klomp of vanaf Driebergen Zeist een rechtstreekse verbinding naar Den Haag/Rotterdam komt. 

De dienstregeling blijft zoals die is. Wellicht in de toekomst verbeteringen op dat traject.


Hi iemanduitamerongen. Welkom bij de NS Community. 

 

De dienstregeling tussen Driebergen-Zeist en Den Haag Centraal wordt inderdaad niet aangepast, zoals Vareo aangeeft. De belangrijkste aanpassingen lees je hier. Ik heb jouw suggestie intern doorgezet. 


Veenendaal-De Klomp krijgt vanaf volgende week een mooie rechtstreekse verbinding met Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Maar van de reistijd zult u niet blij worden.

Er zijn geen plannen om rechtstreekse treinen te laten rijden vanaf Veenendaal-De Klomp/Driebergen-Zeist via Gouda naar Den Haag/Rotterdam. De sporenlay-out op Utrecht Centraal leent zich daar ook niet goed voor: men heeft erop ingezet dat alle treinen vanuit Arnhem richting Amsterdam gaan rijden en daar het ontwerp van Utrecht Centraal op aangepast.


Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse verbinding van Driebergen/Zeist naar Den Haag. 

Die is ook helemaal niet gepland.


men heeft erop ingezet dat alle treinen vanuit Arnhem richting Amsterdam gaan rijden en daar het ontwerp van Utrecht Centraal op aangepast.

Het is toch voor de klant veel fijner om uit Arnhem (of noem een andere grotere, belangrijke provincie stad waar dit het geval is) zowel directe treinen naar Amsterdam als naar Rotterdam of Den Haag te hebben (elk 1x per uur of 2x per uur desnoods) Waarom heeft men daar niet op ingezet? Waarom zich zo vastzetten op één richting en daar Utrecht CS zelfs op inrichten voor de komende decennia?

Die keuze snap ik niet. Of is het gewoon veel fijner en handiger voor Prorail of NS?


Uit mijn hoofd: bij hogere frequenties zou de treindienst betrouwbaarder uit te voeren zijn als verstoringen beperkt blijven tot één traject (corridor). Daarnaast kun je meer treinen afwikkelen in dezelfde richting dan wanneer er sporen gekruist moeten worden.


Misschien eens minder streven naar (erg) hoge frequenties maar wel naar meer directe bestemmingen. Denk dat veel mensen dat liever zouden zien. Een breder aanbod aan directe bestemmingen is aantrekkelijker voor de OV-gebruiker, ook al is de frequentie dan niet enorm hoog per bestemming - maar dat geeft niet. 1x (of 2x) per uur direct, en 1x of 2x per uur overstappen is prima. Het vraagt wel een heel andere insteek dan nu natuurlijk. 


Het probleem van die hoge frequenties is dat je vaker moet overstappen terwijl de overstappen niet meer afgewacht kunnen worden en dus onbetrouwbaarder worden.

Als reiziger op verbindingen die niet rechtstreeks kunnen ben je daarmee slechter af. Je zou beter een wat lagere frequenties maar iets betrouwbaarder aansluitingen kunnen hebben.


Om veel rechtstreekse treinen te laten rijden heb je meer perronsporen nodig. Het is praktisch onmogelijk om de dienstregelingen van alle trajecten in Nederland zodanig op elkaar af te stemmen dat treinen na een korte stop van 2 à 3 minuten verder kunnen rijden op het volgende traject. Zwitserland kent wel veel rechtstreekse intercity's maar sommigen daarvan staan 10 tot 15 minuten stil in bijvoorbeeld Bern of Zürich voor ze verder rijden om het allemaal te laten passen in de dienstregeling. Dan zou Utrecht Centraal er waarschijnlijk meerdere perronsporen bij moeten krijgen, waar nauwelijks ruimte voor is.


Veenendaal-De Klomp krijgt vanaf volgende week een mooie rechtstreekse verbinding met Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Maar van de reistijd zult u niet blij worden.

Er zijn geen plannen om rechtstreekse treinen te laten rijden vanaf Veenendaal-De Klomp/Driebergen-Zeist via Gouda naar Den Haag/Rotterdam. De sporenlay-out op Utrecht Centraal leent zich daar ook niet goed voor: men heeft erop ingezet dat alle treinen vanuit Arnhem richting Amsterdam gaan rijden en daar het ontwerp van Utrecht Centraal op aangepast.

Het was al héél lang duidelijk dat NS en ProRail een bepaalde doel hadden. De PHS tussen Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht voor de coronacrisis was al de eerste voorteken. Daar is PHS Schiphol - Arnhem bijgekomen. 

En de HSL zal over 6 dagen meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. Alsof de Intercity Max plan alsnog uitgewerkt wordt. 

Niet alles is maakbaar voor NS en ProRail. Rechtstreeks rijden van Veenendaal naar Rotterdam/Den Haag via Utrecht en Gouda zal ondergeschikt zijn aan het einddoel. Niet iedereen kan naar hun zin gemaakt worden. 


Het probleem van die hoge frequenties is dat je vaker moet overstappen terwijl de overstappen niet meer afgewacht kunnen worden en dus onbetrouwbaarder worden.

Tenzij de frequentie hoog genoeg is om op de volgende trein wachten niet zo erg meer te laten zijn, natuurlijk.

Als reiziger op verbindingen die niet rechtstreeks kunnen ben je daarmee slechter af. Je zou beter een wat lagere frequenties maar iets betrouwbaarder aansluitingen kunnen hebben.

Als forens op een druk traject ben ik het daar niet mee eens. Een hoge frequentie is soms gewoon nodig om voldoende capaciteit te bieden.


Het probleem van die hoge frequenties is dat je vaker moet overstappen terwijl de overstappen niet meer afgewacht kunnen worden en dus onbetrouwbaarder worden.

Tenzij de frequentie hoog genoeg is om op de volgende trein wachten niet zo erg meer te laten zijn, natuurlijk.

Maar zo hoog is de frequentie in Nederland niet.

Als reiziger op verbindingen die niet rechtstreeks kunnen ben je daarmee slechter af. Je zou beter een wat lagere frequenties maar iets betrouwbaarder aansluitingen kunnen hebben.

Als forens op een druk traject ben ik het daar niet mee eens. Een hoge frequentie is soms gewoon nodig om voldoende capaciteit te bieden.

Alleen gebruikt NS de hogere frequentie als excuus om ultrakorte treintjes in te zetten, dan heb je alsnog geen extra capaciteit.

Daarnaast zijn er vele reizigers die helemaal niks aan een hogere frequentie hebben, bijvoorbeeld omdat ze ergens een overstap op een stadsbus die maar 2x/uur rijdt hebben. Het argument van NS is dan dat ze niet wachten want de volgende trein komt over 15 minuten, maar daarmee mis je wel die bus. Dan heb je toch echt meer aan een minder frequente verbinding die even kan wachten, want dat gaat vaak om zo minimale vertragingen dat je je aansluiting verderop nog haalt.


Reageer