Skip to main content

Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips 

even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.

Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date

 

Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 

Op welke functie had je gesolliciteerd en hoe zag die voorbereiding op dat gesprek eruit?

 

Hallo Edwin,

Ik had voor mezelf een notitie gemaakt waarin mijn beeld van de functie stond, mijn motivatie en de plus en min punten van de functie. Precies zo als werd geadviseerd door recruitment. Vervolgens had ik al mijn eerdere werkervaringen gekoppeld aan de compensaties van de functie.

Ook had ik hier in meegenomen de info die ik via LinkedIn en diverse forums had gevonden.

Maar op de argumenten van de recruiter dat ik met mijn motivatie en compensaties ook voor een andere baan dan specifiek conducteur kon solliciteren had ik geen voldoende weerwoord.

 

Vind de argumentatie vreemd, er zijn inderdaad heel veel banen die zouden kunnen aansluiten op mijn competenties. Maar ik solliciteer op deze functie als conducteur.

Kreeg de indruk dat je alleen werd aangenomen als het je droombaan is zoals je vroeger als klein kind had toen je piloot wilden worden.

Mijn droombanen heb ik gehad als bankmanager en hotelmanager in Thailand. 

 


 

Nu wilde ik gewoon een leuke , nuttige en relevante baan hebben die bijdraagt aan de maatschappij.

Maar het is wat het is en ik kan er niks meer aan veranderen.

 

 

 

 

Als het zo gaat snap ik wel dat NS een personeelstekort heeft.


Als het zo gaat snap ik wel dat NS een personeelstekort heeft.

Mwah, we zijn al aardig wat nieuwe aanwas kwijtgeraakt omdat het werk toch heel wat anders was dan wat men dacht. Wat dat betreft vind ik het helemaal geen gek idee om de selectie wat strenger te maken. Mensen opleiden is niet gratis natuurlijk en als je ze dan na een half jaar weer kwijt bent zodat je nieuwe mensen moet gaan werven…..


 

Mensen opleiden is niet gratis natuurlijk en als je ze dan na een half jaar weer kwijt bent zodat je nieuwe mensen moet gaan werven…..

Dat zijn pas echt dure werknemers. Maar als je van de daken schreeuwt dat je personeel nodig hebt krijg je automatisch ook een aantal opportunisten over de vloer.


Je kan je wel afvragen of NS wel echt meer personeel wil hebben. 


Je kan je wel afvragen of NS wel echt meer personeel wil hebben. 

Het huidige bestand schijnt zwaar vergrijsd te zijn en dat betekent dat je wel ieder jaar een flink aantal mensen moet vervangen die met pensioen gaan. 

Uitbreiding zal er (afgezien van de geplande opschaling komend december) voorlopig niet meer bij zijn. De staatssecretaris had het vorige week bij de discussie over het oplossen van de financiële problemen bij NS juist over inkrimpingen in de dienstregeling. Als voorbeeld noemde hij dat er momenteel op vrijdag te veel treinen rijden. 

Dat laatste betekent wel dat van al die geschetste groeiscenario's (eis in het nieuwe concessiecontract) weinig terecht zal komen, maar dat terzijde.


Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer. Toen ik erbij kwam lag de gemiddelde (!) leeftijd op mijn standplaats boven de 50 vwb rijdend personeel. Inmiddels zitten er heel veel jongeren aan tafel, iets wat toen nog ondenkbaar was.  


Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer.  

Ik weet niet of het klopt maar ik hoorde in het verleden dat van de machinisten die van de MBO-opleiding komen een fors deel voor goederenvervoerders kiest. 

Wellicht is dat minder geworden nu veel goederenvervoerders het financieel erg moeilijk hebben.


Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer.  

Ik weet niet of het klopt maar ik hoorde in het verleden dat van de machinisten die van de MBO-opleiding komen een fors deel voor goederenvervoerders kiest. 

Wellicht is dat minder geworden nu veel goederenvervoerders het financieel erg moeilijk hebben.

Dat geldt volgens mij met name zo voor de leerlingen vanuit het STC in Rotterdam. Die opleiding heeft de focus iets meer op goederenvervoer liggen. De andere drie locaties hebben docenten voor de klas die zelf ook nog in deeltijd voor de NS werken. Meeste leerlingen kiezen na die opleiding dan ook voor een baan bij de NS, alsmede dat ze hier het grootste deel van hun stagetijd doorlopen.


Wat is het voornaamste verschil tussen machinist voor goederen of personen naast dat ze beiden verschillende dingen vervoeren?

De rijvoertuig en wat regeltjes?


Wat is het voornaamste verschil tussen machinist voor goederen of personen naast dat ze beiden verschillende dingen vervoeren?

De rijvoertuig en wat regeltjes?

Idd de spelregels zijn op sommige vlakken net even wat anders. GoederenMCN hebben in verhouding vaker nachtdiensten en langere dagen, maar het schijnt dan ook wel weer iets beter te betalen. Ook is het gebruikelijk dat je in ten minste één van de buurlanden kan en mag rijden. 


Ik hoop wel voor de NS, dat de recruiters in de gaten worden gehouden door mensen ‘op de werkvloer’ (bij wie de vacatures zijn).

Zowel “Stamgast” als “Cvis21” melden hier toch wel typische recruiter-fratsen. Dat kost de firma uiteindelijk kundig personeel. “Goed voorbereid zijn” lijkt me een typisch sterk punt voor een machinist, bijvoorbeeld.


Het leuke is nog eens dat recuiters vaak helemaal niks van het vak afweten, je bent dus eigenlijk aan het solliciteren bij iemand die helemaal geen passie voor het vak heeft en die wijst iemand met passie af 😂.

 

Eigenlijk moet het een combinatie zijn van recruiter en vakman...


“Goed voorbereid zijn” lijkt me een typisch sterk punt voor een machinist, bijvoorbeeld.

Als "goed voorbereid" betekent dat je antwoorden geeft die gewenst zijn maar niet je werkelijke mening weergeven is dat geen sterk punt.

Veel mensen proberen van te voren via-via uit te vissen wat de "gewenste antwoorden" zijn die de recruiter wil horen. Die is echter getraind om daar door heen te prikken.


Bij recruiters denk ik al gauw aan detacheringsbureaus die ‘profielen matchen’ en kandidaten aanleveren, maar het lijkt me niet dat de NS daar zaken mee doet.

De (interne) recruiters van de NS weten echt wel wat je moet willen en kunnen, en herkennen oprechte  ‘passie’ wel.


De ervaringen van Cvis21 en Stamgast spreken je tegen, Robert.

In mijn ervaring zijn ook interne recruiters vaak volkomen losgeslagen van wat het bedrijf eigenlijk doet. Ik ben dus niet verbaasd, dat dat bij de NS ook zo zou zijn.


Vanuit de ervaring van mijn eigen sollictatieprocedure vorig jaar zat er naast een recruiter ook een teammanager machinisten van een andere standplaats bij her gesprek. Die heeft dus wel kennis van zaken.


Reageer