Skip to main content

Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.

Hallo Sebastiaandb en welkom bij de NS Community,

 

Ik zal je suggestie doorzetten. Fijn dat dit zo goed bevalt.


Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.

 Moet station Eindhoven wel aangepast en uitgebreid worden. De regionale trein van START (dochteronderneming DB) tussen Eindhoven - Venlo - Düsseldorf komt er ook bij. Tenzij ze een andere treinserie schrappen. 

Bijvoorbeeld de serie 3600 (Zwolle - Roosendaal) in twee delen knippen als IC(NG) Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden via Hanzelijn, OV SAAL en HSL. Dan ben je aanzienlijk sneller in Breda via Lelystad, Schiphol en HSL dan via Ijssellijn. Zelfs richting Tilburg is het dan sneller. Dat is een suggestie van mij.


Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.

Vanuit Zeeland ben je met deze tijdelijke dienstregeling 30 minuten sneller in Maastricht. Naast een intercity van Roosendaal naar Maastricht rijdt er nu ook een sprinter van Dordrecht naar Weert.


Ik ben sowieso meer een voorstander van een goeie verbinding met de rest van het Zuiden, want die is er eigenlijk (nog) niet. En als we dan een IC Roosendaal - Zwolle daarvoor moet opofferen dan is dat maar zo!

 

Ik was aan het overwegen om een opleiding te volgen in Limburg, omdat dat sneller en korter qua reistijd leek vergeleken met Utrecht, niet dus.

 

Eigenlijk krankzinnig dat je van Middelburg naar Maastricht 2 uur met de auto doet en normaal 3 uur en 30 minuten met de trein (nu dus 3 uur). Waarom is er eigenlijk geen goeie verbinding tussen de Zuiderlijke provincies?


Over de weg van Middelburg naar Maastricht (snelste via Antwerpen) haal je niet in 2 uur. Reken maar 2½ uur, en via Breda/Eindhoven de A58/A2 (maximumsnelheid 100 km/u) maak er gerust 3 uur van.

Maar voor de rest heb je wel gelijk. 😅


Over de weg van Middelburg naar Maastricht (snelste via Antwerpen) haal je niet in 2 uur. Reken maar 2½ uur, en via de A58/A2 (maximumsnelheid 100 km/u) maak er gerust 3 uur van.

Maar voor de rest heb je wel gelijk. 😅

Maps zegt dat het 2 uur duurt dus dan neem ik aan dat het 2 uur duurt... 😞 net zo onbetrouwbaar als de trein dus 😅.


Maps zegt dat het 2 uur duurt dus dan neem ik aan dat het 2 uur duurt... 😞 net zo onbetrouwbaar als de trein dus 😅.

Klopt. OpenStreetMap (GraphHopper algoritme) zegt

Precies dezelfde route via het OSRM algoritme zegt https://osm.org/go/0EpSSQ--

Dus 2½ uur is reëel (en via Antwerpen dus). Ik moest de route vaak doen voor het COA, van AZC Budel (direct aan de A2, afstand en tijd vergelijkbaar met vertrek vanuit Eindhoven centrum want eerst de stad maar eens uit zien te komen), maar mocht dan niet via België rijden dus sowieso de A2/A58 route.

Dan was (buiten de spits) 3 uur over de weg redelijk reëel, en sommige wegen in België zijn nou niet echt geweldig. Mochten er wat treinen rechtstreeks tussen Zeeland en Limburg gaan rijden dan juich ik dat wel toe natuurlijk (al was het maar tot/vanuit Eindhoven). Voor ASML en de rest van BrainPort en zo zal het op korte termijn weinig uitmaken, daarvoor worden steeds meer ‘parkeerflats’ gebouwd… Blijkbaar is voor veel werkgevers/werknemers die ‘leasebak’ (of het nou een ‘stokoude’ Nissan Leaf of Toyota Prius of hippe Tesla model Y is) op een of andere manier toch gunstiger dan het ov.

Soms wel bizar om te zien want dan moet je vaak alsnog een behoorlijk eind lopen van je parkeerplek naar je werkplek (of een pendelbusje, lijkt Schiphol Airport lang parkeren wel)… want er stopt nou eenmaal geen trein bij de gigantische ASML en/of Hi Tech (voormalig Philips) campus.

Een snelle treinverbinding Antwerpen - Maastricht (dat duurt nu ook al zo’n 3 uur) zou ook nog een ‘oplossing’ zijn ❓ Maar ja, dan moet je vanuit Zeeland ook eerst nog redelijk snel in Antwerpen zien te komen.


Een snelle treinverbinding Antwerpen - Maastricht (dat duurt nu ook al zo’n 3 uur) zou ook nog een ‘oplossing’ zijn ❓ Maar ja, dan moet je vanuit Zeeland ook eerst nog redelijk snel in Antwerpen zien te komen.

Tijd om terug te gaan naar voor 8 april 2018 toen er nog een directe verbinding Roosendaal - Antwerpen was dan maar 😆. Stomme HSL 🙄.

 

Of de Westerscheldelijn weer tot leven wekken en dan een directe verbinding Vlissingen - Antwerpen 🤪, allemaal super reële plannen

 

 

 

Ondetussen is dan de hele dienstregeling aangepast voor een leuke verbinding Zeeland - Limburg 😄.


Ik ben sowieso meer een voorstander van een goeie verbinding met de rest van het Zuiden, want die is er eigenlijk (nog) niet. En als we dan een IC Roosendaal - Zwolle daarvoor moet opofferen dan is dat maar zo!

 

Ik was aan het overwegen om een opleiding te volgen in Limburg, omdat dat sneller en korter qua reistijd leek vergeleken met Utrecht, niet dus.

 

Eigenlijk krankzinnig dat je van Middelburg naar Maastricht 2 uur met de auto doet en normaal 3 uur en 30 minuten met de trein (nu dus 3 uur). Waarom is er eigenlijk geen goeie verbinding tussen de Zuiderlijke provincies?

Er is vanaf Noord Holland wel een goede verbinding naar Zuidoost Nederland. En tussen Noord Holland - Zuidwest Nederland. Maar niet tussen Zuidwest Nederland - Zuidoost Nederland.

Tussen Vlissingen - Roosendaal - Maastricht is de vervoersstroom aanzienlijk minder dan tussen Eindhoven - Schiphol/Amsterdam Centraal. Zie je ook tussen Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven met véél enkeldekstreinen en kortere dubbeldekstreinen. 

Kortom niet rendabel. 

 


Een Zeeuws - Brabants - Limburgse dwarsverbinding, graag. Hoewel ik me afvraag hoeveel Zeeuwen en West-Brabanders naar Roermond en Maastricht gaan.

Maar Roosendaal - Zwolle direct is eigenlijk belangrijker (vind ik). Nijmegen, Arnhem, knooppunten Zutphen en Deventer, erg fijn dat deze rechtstreeks te bereiken zijn vanuit West- Brabant met een "intercity". Ook geen enorme vervoersstroom, maar meer denk ik dan naar Limburg.


Ik ben sowieso meer een voorstander van een goeie verbinding met de rest van het Zuiden, want die is er eigenlijk (nog) niet. En als we dan een IC Roosendaal - Zwolle daarvoor moet opofferen dan is dat maar zo!

 

Ik was aan het overwegen om een opleiding te volgen in Limburg, omdat dat sneller en korter qua reistijd leek vergeleken met Utrecht, niet dus.

 

Eigenlijk krankzinnig dat je van Middelburg naar Maastricht 2 uur met de auto doet en normaal 3 uur en 30 minuten met de trein (nu dus 3 uur). Waarom is er eigenlijk geen goeie verbinding tussen de Zuiderlijke provincies?

Er is vanaf Noord Holland wel een goede verbinding naar Zuidoost Nederland. En tussen Noord Holland - Zuidwest Nederland. Maar niet tussen Zuidwest Nederland - Zuidoost Nederland.

Tussen Vlissingen - Roosendaal - Maastricht is de vervoersstroom aanzienlijk minder dan tussen Eindhoven - Schiphol/Amsterdam Centraal. Zie je ook tussen Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven met véél enkeldekstreinen en kortere dubbeldekstreinen. 

Kortom niet rendabel. 

 

Tja als het aan NS lag, was de hele Zeeuwse Lijn en een grote gedeelte van de lijnen in Limburg verdwenen, want WIJ WILLEN CENTJES!!!!!!

 

Ik zou gokken dat zelfs de Deltaspoorlijn nog meer zou verdienen dan de nu bestaande Zeeuwse Lijn, maar dan verlies je al helemaal een sterke verbinding met het Zuiden.

 

En het is ook niet zo gek dat Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven weinig vervoersstroom heeft want er is een VEEEEL betere verbinding Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven!!


Ik ben sowieso meer een voorstander van een goeie verbinding met de rest van het Zuiden, want die is er eigenlijk (nog) niet. En als we dan een IC Roosendaal - Zwolle daarvoor moet opofferen dan is dat maar zo!

 

Ik was aan het overwegen om een opleiding te volgen in Limburg, omdat dat sneller en korter qua reistijd leek vergeleken met Utrecht, niet dus.

 

Eigenlijk krankzinnig dat je van Middelburg naar Maastricht 2 uur met de auto doet en normaal 3 uur en 30 minuten met de trein (nu dus 3 uur). Waarom is er eigenlijk geen goeie verbinding tussen de Zuiderlijke provincies?

Er is vanaf Noord Holland wel een goede verbinding naar Zuidoost Nederland. En tussen Noord Holland - Zuidwest Nederland. Maar niet tussen Zuidwest Nederland - Zuidoost Nederland.

Tussen Vlissingen - Roosendaal - Maastricht is de vervoersstroom aanzienlijk minder dan tussen Eindhoven - Schiphol/Amsterdam Centraal. Zie je ook tussen Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven met véél enkeldekstreinen en kortere dubbeldekstreinen. 

Kortom niet rendabel. 

 

Tja als het aan NS lag, was de hele Zeeuwse Lijn en een grote gedeelte van de lijnen in Limburg verdwenen, want WIJ WILLEN CENTJES!!!!!!

 

Ik zou gokken dat zelfs de Deltaspoorlijn nog meer zou verdienen dan de nu bestaande Zeeuwse Lijn, maar dan verlies je al helemaal een sterke verbinding met het Zuiden.

 

En het is ook niet zo gek dat Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven weinig vervoersstroom heeft want er is een VEEEEL betere verbinding Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven!!

Zo werkt het wel. En anders een andere Europese geïntegreerde vervoerder op de Zeeuwse Lijn laten rijden. Die duikt dan in het gat. 

Nog slechter is het tussen Groningen - Nieuweschans/Leer. Probeer eens met de trein & OV tussen Groningen - Bremen te reizen. 


 

 

Nog slechter is het tussen Groningen - Nieuweschans/Leer. Probeer eens met de trein & OV tussen Groningen - Bremen te reizen. 

Ook daar geldt: hoeveel mensen gaan er dagelijks van Groningen naar Bremen? Ik vermoed dat het grootste deel van de Groningers nog nooit in Bremen is geweest, noch met de trein noch met auto. De meeste Groningers komen niet verder dan af en toe de Aldi of de Lidl in Weener.


 

 

Tja als het aan NS lag, was de hele Zeeuwse Lijn en een grote gedeelte van de lijnen in Limburg verdwenen, want WIJ WILLEN CENTJES!!!!!!

Uiteraard draait het ook om de centjes. Je kunt wel allerlei verbindingen willen maar uiteindelijk kan ook NS geen geld uitgeven dat er niet is en moet dus gewoon kijken naar vraag en aanbod.

Dat NS nou niet bepaald het meest klantgerichte en meest efficiënt georganiseerde bedrijf van Nederland is klopt. Maar dat is nu eenmaal de consequentie als je kiest voor een monopolie zonder concurrentie op het hoofdspoor.


Ik ben sowieso meer een voorstander van een goeie verbinding met de rest van het Zuiden, want die is er eigenlijk (nog) niet. En als we dan een IC Roosendaal - Zwolle daarvoor moet opofferen dan is dat maar zo!

 

Ik was aan het overwegen om een opleiding te volgen in Limburg, omdat dat sneller en korter qua reistijd leek vergeleken met Utrecht, niet dus.

 

Eigenlijk krankzinnig dat je van Middelburg naar Maastricht 2 uur met de auto doet en normaal 3 uur en 30 minuten met de trein (nu dus 3 uur). Waarom is er eigenlijk geen goeie verbinding tussen de Zuiderlijke provincies?

Er is vanaf Noord Holland wel een goede verbinding naar Zuidoost Nederland. En tussen Noord Holland - Zuidwest Nederland. Maar niet tussen Zuidwest Nederland - Zuidoost Nederland.

Tussen Vlissingen - Roosendaal - Maastricht is de vervoersstroom aanzienlijk minder dan tussen Eindhoven - Schiphol/Amsterdam Centraal. Zie je ook tussen Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven met véél enkeldekstreinen en kortere dubbeldekstreinen. 

Kortom niet rendabel. 

 

Kijk, ik heb helemaal geen verstand van treinen maar is dit ook niet een beetje een “kip-ei” stelling? Ik bedoel, voordat de intercity direct in Breda er was, was die stad ook bij lange na niet zo populair als woonlocatie voor mensen uit de randstad. 

Aan de andere kant ben ik het wel met je eens dat een lijn voor de NS rendabel moet zijn. Misschien moeten we veel meer gaan kijken naar de NS als een partij die veel meer naar andere belangen gaat kijken dan winst (wat ze ongetwijfeld ook wel doen tot op zekere hoogte). De NS kan plaatsten maken of breken naar m.i. en laat het nou juist de steden zijn in Zeeland en West-Brabant (laatsgenoemde bedoel ik Roosendaal/Bergen op Zoom), die wel een impuls kunnen gebruiken. 

Je zou er in theorie voor kunnen kiezen om het ene half uur naar Zwolle te rijden en het andere half uur naar Maastricht. Toch vermoed ik dat dit technisch niet realistisch zal zijn (kenners, kom er maar in ;-)).


 

 

Kijk, ik heb helemaal geen verstand van treinen maar is dit ook niet een beetje een “kip-ei” stelling? Ik bedoel, voordat de intercity direct in Breda er was, was die stad ook bij lange na niet zo populair als woonlocatie voor mensen uit de randstad. 

Dat is vrees ik niet waar. Al sinds de woningnood in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw is er in Breda continu sprake van veel overloop vanuit de Randstad omdat huren en kopen in Brabant goedkoper was. 

 

Misschien moeten we veel meer gaan kijken naar de NS als een partij die veel meer naar andere belangen gaat kijken dan winst (wat ze ongetwijfeld ook wel doen tot op zekere hoogte). 

Mensen die roepen dat NS jaarlijks geen winst (lees: grote verliezen want NS maakt sowieso al jaren geen winst meer) mag maken vertellen er nooit bij waar het geld dan vandaan moet komen. Politiek Den Haag zal het niet bijpassen want daar gaat inmiddels alle geld op aan salarisverhogingen, aan wapens en aan de Oekraïne. En van "maatschappelijke winst" kun je de salarissen niet betalen.

 

Je zou er in theorie voor kunnen kiezen om het ene half uur naar Zwolle te rijden en het andere half uur naar Maastricht. Toch vermoed ik dat dit technisch niet realistisch zal zijn (kenners, kom er maar in ;-)).

Het is me inderdaad een raadsel hoe dat in een dienstregeling zou moeten passen. 


Je zou er in theorie voor kunnen kiezen om het ene half uur naar Zwolle te rijden en het andere half uur naar Maastricht. Toch vermoed ik dat dit technisch niet realistisch zal zijn (kenners, kom er maar in ;-)).

Dat zou kunnen, en dat was bijvoorbeeld ook voorgesteld voor de Zeeuwse Lijn (om het half uur Vlissingen - Amsterdam, Roosendaal Zwolle en Vlissingen - Zwolle, Roosendaal - Amsterdam)

Alleen is het grote verschil bij jou dat de andere IC Zwolle dus ergens opgevangen moeten worden, dat zou dan misschien kunnen in Tilburg, maar of die trein dan uberhaupt nog wel rendabel is, dat weet ik niet want het lijkt mij dat de meeste inkomsten komen van Roosendaal - Den Bosch, en de rest enorm middelmatig is.

 

Ook is het vrij onregelmatig, en als er 1 ding is waar vaste reizigers niet van houden, dan is het dat.


 

 

Kijk, ik heb helemaal geen verstand van treinen maar is dit ook niet een beetje een “kip-ei” stelling? Ik bedoel, voordat de intercity direct in Breda er was, was die stad ook bij lange na niet zo populair als woonlocatie voor mensen uit de randstad. 

Dat is vrees ik niet waar. Al sinds de woningnood in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw is er in Breda veel sprake van veel overloop vanuit de Randstad omdat huren en kopen in Brabant goedkoper was. 

Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.

 

Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.


k bedoel, voordat de intercity direct in Breda er was, was die stad ook bij lange na niet zo populair als woonlocatie voor mensen uit de randstad. 

De NS kan plaatsten maken of breken naar m.i. en laat het nou juist de steden zijn in Zeeland en West-Brabant (laatsgenoemde bedoel ik Roosendaal/Bergen op Zoom), die wel een impuls kunnen gebruiken. 

Breda is van oudsher een diensten/bestuursstad (en is (veel) groter dan Roosendaal en Bergen op Zoom samen. Breda was altijd al populair, maar is dat met een frequentere directe lijn met de Randstad alleen maar meer geworden terwijl de plaatsen westelijker in Brabant leeglopen. 

Roosendaal is een arme fabrieksstad met veel problemen, werkloosheid en leegstand. Geen goed imago. Bergen op Zoom heeft een klein oud centrum maar kampt ook met enorm veel leegstand en allerhande overlast.

Oude fabrieks/arbeiderssteden buiten de Randstad zijn niet populair om te gaan wonen, zeker niet als hoger onderwijs ontbreekt en worden dat ook niet met een directe lijn met de Randstad. 

Voorbeelden zijn naast de genoemde West- Brabantse plaatsen ook Oss, Almelo, Hengelo, Sittard, Heerlen, Venlo en Emmen.

Eindhoven heeft veel geluk gehad met eerst Philips en nu ASML.


k bedoel, voordat de intercity direct in Breda er was, was die stad ook bij lange na niet zo populair als woonlocatie voor mensen uit de randstad. 

De NS kan plaatsten maken of breken naar m.i. en laat het nou juist de steden zijn in Zeeland en West-Brabant (laatsgenoemde bedoel ik Roosendaal/Bergen op Zoom), die wel een impuls kunnen gebruiken. 

Breda is van oudsher een diensten/bestuursstad (en is (veel) groter dan Roosendaal en Bergen op Zoom samen. Breda was altijd al populair, maar is dat met een frequentere directe lijn met de Randstad alleen maar meer geworden terwijl de plaatsen westelijker in Brabant leeglopen. 

Roosendaal is een arme fabrieksstad met veel problemen, werkloosheid en leegstand. Geen goed imago. Bergen op Zoom heeft een klein oud centrum maar kampt ook met enorm veel leegstand en allerhande overlast.

Oude fabrieks/arbeiderssteden buiten de Randstad zijn niet populair om te gaan wonen, zeker niet als hoger onderwijs ontbreekt en worden dat ook niet met een directe lijn met de Randstad. 

Maar de schuld is hier toch gedeeltelijk neer te leggen bij de Provincie en de Regering? Ik snap dat je dingen die goed lopen graag wilt uitbreiden, maar het is wel iets enorm gevaarlijks.

 

Want als er dus geen geld uit te halen valt, laten we het maar aan z'n lot over, als gevolg krijg je nu enorm dichtbevolkte steden zoals de Randstad en enorm leeglopende provincies zoals Zeeland, Groningen en Leeuwarden, en dat had heel makkelijk voorkomen kunnen worden door niet alle focus op de Randstad te leggen. (lijkt mij)

 

Winnen van het monster genaamd "Randstad" zal nooit gebeuren want elk stadje zal opgeslokt worden!


Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.

Dat is maar één aspect. 

Ik las er bijv. over dat huisartsen zo moeilijk naar Zeeland komen. Sommige willen wel, maar de partner wil niet: weinig werk, weinig te doen op wandelen en fietsen na. Weinig cultuur. Theater ver weg. Het is er wel, maar allemaal klein en beperkt. Je kan niet om de hoek even iets gaan drinken of ontbijten buiten de deur in hippe tentjes. Er zijn weinig hoger onderwijsvoorzieningen. 

Het ligt té decentraal in Nederland van waar de meeste mensen willen en moeten zijn. Net als Groningen, Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg. 

Breda ligt centraal op de route Rotterdam - Antwerpen en heeft daarmee ook geluk. Alhoewel drugs het nadeel weer is en West- Brabant bekend is gaan staan als "dozenland" met eindeloze terreinen met logistieke bedrijven - wat landschappelijk bepaald niet fraai is.

 


Ik heb zelf 12 jaar in Breda gewoon (2002-2012 en 2016-2018) en heb altijd met het OV gereisd. Het toevoegen van die IC direct lijnen en een nieuw station hebben echt een enorme impact gehad op de populariteit van Breda voor mensen uit de randstad. De “niet centrum” kant van het station was bij het oude station gewoonweg een oude wijk waar ik gergeld met mijn klasgenoot als enige de tunnelbuis uit kwamen lopen. Ik verwacht nu desondanks weer een “welles-nietes” discussie. Natuurlijk is Breda altijd populair geweest (het is gewoon een erg fijne stad in vergelijking met Roosendaal heeft het gewoonweg veel meer te bieden) maar dat neemt niet weg dat dit echt wel een extra impuls is geweest om de stad echt op de kaart te zetten. Breda is opeens een optie geworden voor mensen die in Amsterdam of Antwerpen werken, iets dat het voorheen niet echt was.

Aantal in- en uitstappers per station bij NS 2013-2018 (treinreiziger.nl)


Natuurlijk is Breda altijd populair geweest (het is gewoon een erg fijne stad in vergelijking met Roosendaal heeft het gewoonweg veel meer te bieden) maar dat neemt niet weg dat dit echt wel een extra impuls is geweest om de stad echt op de kaart te zetten. Breda is opeens een optie geworden voor mensen die in Amsterdam of Antwerpen werken, iets dat het voorheen niet echt was.

Ik woon bij Breda en wij zeggen hier weleens dat Breda de afgelopen decennia langzaam het Amsterdam van Brabant is geworden. Qua soort horeca, feestjes en het soort mentaliteit. Zelfs de Randstedelijke accenten hoor je soms terug bij jongere inwoners.

Dat gezegde komt ergens vandaan. Breda had natuurlijk altijd al wel de blik op de Randstad en het is een Nassaustad. En je was ook vóór de HSL er lag al in 30 minuten in Rotterdam.

Roosendaal is zó anders qua inwoners en sfeer. Ze proberen er vanalles om het tij te keren, maar lijkt vechten tegen de bierkaai. Het station is veel rustiger geworden ook, zeker sinds de IC Brussel er niet meer stopt en je je moet behelpen met het aftandse Belgische boemeltje.


Want als er dus geen geld uit te halen valt, laten we het maar aan z'n lot over, als gevolg krijg je nu enorm dichtbevolkte steden zoals de Randstad en enorm leeglopende provincies zoals Zeeland, Groningen en Leeuwarden, en dat had heel makkelijk voorkomen kunnen worden door niet alle focus op de Randstad te leggen. (lijkt mij)

Leestip: het nieuwe boek "Een klein land met verre uithoeken". Gaat precies over wat jij nu noemt.

Het overheidsdenken is gaandeweg gewijzigd naar het Amerikaanse motto "don't back the losers, but pick the winners". M.a.w: versterk de steden die het toch al goed deden (in het kader van internationale concurrentie). 


Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.

Dat is maar één aspect. 

Ik las er bijv. over dat huisartsen zo moeilijk naar Zeeland komen. Sommige willen wel, maar de partner wil niet: weinig werk, weinig te doen op wandelen en fietsen na. Weinig cultuur. Theater ver weg. Het is er wel, maar allemaal klein en beperkt. Je kan niet om de hoek even iets gaan drinken of ontbijten buiten de deur in hippe tentjes. Er zijn weinig hoger onderwijsvoorzieningen. 

Het ligt té decentraal in Nederland van waar de meeste mensen willen en moeten zijn. Net als Groningen, Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg. 

 

Dat is het ook zeker, maar mijn punt blijft als er geen poging gedaan wordt om een Provincie of stad succesvol te maken is het eigenlijk ook helemaal niet zo gek dat die provincie of stad gaat krimpen. Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten). Maar het is en blijft een groep van eilanden dat verbonden is met de rest van Nederland door dijken, viaducten, bruggen en de hele bende.

 

Iets meer aandacht voor de kleintjes doet geen kwaad. 😉


Reageer