Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.
Altijd als ik in Roosendaal aankom, krijg ik het gevoel alsof ik in België ben, dat zegt eigenlijk al genoeg...
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Zeeland ligt verder weg en voor veel mensen ligt de grens toch wel bij rond de 50 km, ook al omdat veel werkgevers tegenwoordig de reiskostenvergoeding qua afstand aftoppen. Daarnaast zullen veel mensen Breda toch wat aantrekkelijker vinden dan bijv. Reimerswaal of Goes.
Toen de Hanzelijn werd aangelegd dacht men ook dat er veel overloop vanuit de Randstad zou komen naar Dronten en Kampen. Maar dat is niet gebeurd, te ver.
Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.
Roosendaal was toen een stuk drukker omdat er ook veel overstappers waren vanuit de richting Breda naar België en dat is natuurlijk weggevallen.
In een verder verleden was de Zeeuwse lijn ook veel drukker dan nu omdat de wegverbindingen naar de Randstad via de eilanden toen veel slechter waren. Daarnaast heeft de lijn een grote klap gekregen door de komst van de Westerscheldetunnel waardoor veel mensen die vroeger met boot+trein reisden nu met de auto gaan. Kruiningen-Y was bijv. vroeger een heel druk station.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Dat is maar één aspect.
Ik las er bijv. over dat huisartsen zo moeilijk naar Zeeland komen. Sommige willen wel, maar de partner wil niet: weinig werk, weinig te doen op wandelen en fietsen na. Weinig cultuur. Theater ver weg. Het is er wel, maar allemaal klein en beperkt. Je kan niet om de hoek even iets gaan drinken of ontbijten buiten de deur in hippe tentjes. Er zijn weinig hoger onderwijsvoorzieningen.
Het ligt té decentraal in Nederland van waar de meeste mensen willen en moeten zijn. Net als Groningen, Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.
Dat is het ook zeker, maar mijn punt blijft als er geen poging gedaan wordt om een Provincie of stad succesvol te maken is het eigenlijk ook helemaal niet zo gek dat die provincie of stad gaat krimpen. Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten). Maar het is en blijft een groep van eilanden dat verbonden is met de rest van Nederland door dijken, viaducten, bruggen en de hele bende.
Iets meer aandacht voor de kleintjes doet geen kwaad.
Het doet me denken aan de discussie rondom de Lelylijn. Groningen, Friesland, Flevoland en in mindere mate Drenthe kan beter ontsloten worden als de Lelylijn aangelegd wordt.
Maar de voorgaande kabinetten waren kortzichtig in hun visie. Ze keken vooral naar de kosten. De baten zijn minder belangrijk. En als het niet kostendekkend wordt willen ze het niet aanleggen.
In Zeeland kunnen ze rechtstreeks verbonden worden met de HSL via ICNG. Of NS en provincie Zeeland dat willen is een andere discussie. Maar een snellere verbinding tussen Schiphol - Vlissingen (1 keer per uur) zal zeker wat opbrengen. Vooral als ze nog verder dan Schiphol willen reizen. En treinreizigers uit Zeeland die naar Den Haag willen kunnen overstappen bij Rotterdam Centraal.
Toen de Hanzelijn werd aangelegd dacht men ook dat er veel overloop vanuit de Randstad zou komen naar Dronten en Kampen. Maar dat is niet gebeurd, te ver.
Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.
Roosendaal was toen een stuk drukker omdat er ook veel overstappers waren vanuit de richting Breda naar België en dat is natuurlijk weggevallen.
In een verder verleden was de Zeeuwse lijn ook veel drukker dan nu omdat de wegverbindingen naar de Randstad via de eilanden toen veel slechter waren. Daarnaast heeft de lijn een grote klap gekregen door de komst van de Westerscheldetunnel waardoor veel mensen die vroeger met boot+trein reisden nu met de auto gaan. Kruiningen-Y was bijv. vroeger een heel druk station.
Als in Almere en in mindere mate Lelystad vele huizen bijgebouwd worden hoeven ze niet te verhuizen naar Dronten en Kampen. Dat heeft er ook mee te maken. Ken ook mensen die naar Haarlem zijn verhuisd vanwege de hoge prijzen van huizen in Amsterdam. De Ijmeerlijn in combinatie met nog meer huizen in Almere zou een goed idee. Dan los je ook een deel van het woningtekort op.
De tijdswinst tussen Breda- Rotterdam via HSL t.o.v. de klassieke spoorlijn Breda - Dordrecht is 10 - 12 minuten. Maar wat vooral opvalt is de veel hogere frequentie met IC. Eerst was het IC Den Haag - Venlo (2 keer per uur) met locomotief serie 1700 + 10 rijtuigen.
Als dan 4 - 5 keer per uur een snellere IC is wordt Breda wel aantrekkelijker. Zeker als Breda op termijn ook rechtstreeks verbonden met andere regio's via de Randstad.
De Zeeuwse Lijn is steeds meer uitgekleed. Gelukkig is er (voorlopig) de compensatie zoals het staat beschreven in het Rapport Wind in de Zeilen van Bernard Wientjes.
Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten).
Zeeland is zeker mooi, rustig en fijn. Dat is voor veel mensen aantrekkelijk. Voor mij ook, ik kom graag in Zeeland. Echter de overgrote meerderheid zoekt meer reuring, variatie, gemak en luxe. Dat vind je in de Randstad. En daar zit het werk ook. Ik denk ook dat veel Zeeuwen hun rust graag zo houden en geen spektakel erbij willen. Zelfde geldt voor Friezen enz.
Verder vind ik altijd wel dat veel mensen moeilijk doen over afstanden en hun eigen land vaak ook slecht kennen. De Nederlandse schaal is zo klein. Wat is nu 2 uur reizen? Buitenlanders lachen daarom. Toch is het voor veel Randstedelingen "een wereldreis" als ze een dag naar Twente, Zeeland of Friesland moeten. "Zó ver??" Gek genoeg is het omgekeerd gevoelsmatig minder "ver".
Verder vind ik altijd wel dat veel mensen moeilijk doen over afstanden en hun eigen land vaak ook slecht kennen. De Nederlandse schaal is zo klein. Wat is nu 2 uur reizen? Buitenlanders lachen daarom. Toch is het voor veel Randstedelingen "een wereldreis" als ze een dag naar Twente, Zeeland of Friesland moeten. "Zó ver??"
Herken dit. Het is wat je gewend bent. Vooral als je internationale treinreizen doet. Dan maal je niet om een treinreis van 2 uur. In Duitsland en Frankrijk is dat niet buitengewoon. Daar forenzen ze ook wel 2 uur of meer.
We zijn verwend. Als er wat problemen op het spoor zijn zoals in de coronacrisis willen velen al NOOIT meer met de trein. En de trein is in Nederland alleen een alternatief als het echt een stuk sneller is dan de auto. Met Lelylijn en HSL Zuid zou dat mogelijk zijn. Maar dan moeten de treintickets ook betaalbaar zijn.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Dat is maar één aspect.
Ik las er bijv. over dat huisartsen zo moeilijk naar Zeeland komen. Sommige willen wel, maar de partner wil niet: weinig werk, weinig te doen op wandelen en fietsen na. Weinig cultuur. Theater ver weg. Het is er wel, maar allemaal klein en beperkt. Je kan niet om de hoek even iets gaan drinken of ontbijten buiten de deur in hippe tentjes. Er zijn weinig hoger onderwijsvoorzieningen.
Het ligt té decentraal in Nederland van waar de meeste mensen willen en moeten zijn. Net als Groningen, Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.
Dat is het ook zeker, maar mijn punt blijft als er geen poging gedaan wordt om een Provincie of stad succesvol te maken is het eigenlijk ook helemaal niet zo gek dat die provincie of stad gaat krimpen. Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten). Maar het is en blijft een groep van eilanden dat verbonden is met de rest van Nederland door dijken, viaducten, bruggen en de hele bende.
Iets meer aandacht voor de kleintjes doet geen kwaad.
Het doet me denken aan de discussie rondom de Lelylijn. Groningen, Friesland, Flevoland en in mindere mate Drenthe kan beter ontsloten worden als de Lelylijn aangelegd wordt.
Maar de voorgaande kabinetten waren kortzichtig in hun visie. Ze keken vooral naar de kosten. De baten zijn minder belangrijk. En als het niet kostendekkend wordt willen ze het niet aanleggen.
In Zeeland kunnen ze rechtstreeks verbonden worden met de HSL via ICNG. Of NS en provincie Zeeland dat willen is een andere discussie. Maar een snellere verbinding tussen Schiphol - Vlissingen (1 keer per uur) zal zeker wat opbrengen. Vooral als ze nog verder dan Schiphol willen reizen. En treinreizigers uit Zeeland die naar Den Haag willen kunnen overstappen bij Rotterdam Centraal.
Wat nog schokkender is, is dat die directe verbinding die we met Schiphol hadden, is verdwenen. Terwijl dat toch een best wel belangerijke verbinding is lijkt mij. En ja we hebben nu de HSL, maar niet iedereen wilt de HSL pakken. Een directe verbinding met Schiphol verdwenen maar wel een stuk of 8 extra stops , want die hebben natuurlijk een toegevoegde waarde...
Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten).
Zeeland is zeker mooi, rustig en fijn. Dat is voor veel mensen aantrekkelijk. Voor mij ook, ik kom graag in Zeeland. Echter de overgrote meerderheid zoekt meer reuring, variatie, gemak en luxe. Dat vind je in de Randstad. En daar zit het werk ook. Ik denk ook dat veel Zeeuwen hun rust graag zo houden en geen spektakel erbij willen. Zelfde geldt voor Friezen enz.
Verder vind ik altijd wel dat veel mensen moeilijk doen over afstanden en hun eigen land vaak ook slecht kennen. De Nederlandse schaal is zo klein. Wat is nu 2 uur reizen? Buitenlanders lachen daarom. Toch is het voor veel Randstedelingen "een wereldreis" als ze een dag naar Twente, Zeeland of Friesland moeten. "Zó ver??" Gek genoeg is het omgekeerd gevoelsmatig minder "ver".
Vind het al bijzonder dat je aanneemt dat die Randstedeling weten wat Zeeland is. "Oh dat is dat eiland in de buurt van Australië toch?" Ik vind een reis van 2 uur vrij normaal, maar mensen om heen doen alsof ik gek ben. Zo vreselijk is het allemaal niet hoor, en als je niet zo op je telefoon zit in die trein kan je ook nog eens genieten van het soms mooie uitzicht.
Ik hoor ook te vaak van mensen dat ze respect voor me hebben omdat ze zelf niet elke dag 6 uur met de trein zouden kunnen reizen, terwijl het voor mij de normaalste zaak van de wereld is , het is inmiddels gekmakend en ik word nu ook gewoon boos wanneer ik het weer hoor.
Het eerste wat mijn docent zei toen ik zei dat ik uit Zeeland kwam was "Oh, je bedoelt die stad in Brabant?" En ik dacht "Is er een stad genaamd Zeeland in Brabant?"
Het is een wonder als een Amsterdammer 1 stad kan noemen buiten de Randstad .
Maar... Het is vrij logisch dat het voor ons korter voelt want wij zijn het gewend, in de Randstad heb je 20 kledingwinkels op 100 meter loopafstand hier mag je blij zijn als je er 20 hebt op 10 kilometer loopafstand .
Wat nog schokkender is, is dat die directe verbinding die we met Schiphol hadden, is verdwenen. Terwijl dat toch een best wel belangerijke verbinding is lijkt mij. En ja we hebben nu de HSL, maar niet iedereen wilt de HSL pakken. Een directe verbinding met Schiphol verdwenen maar wel een stuk of 8 extra stops , want die hebben natuurlijk een toegevoegde waarde...
Ze wilde destijds de Intercity Direct inpassen tussen Schiphol - Amsterdam in de dienstregeling. Daarom besloten ze de IC Amsterdam - Vlissingen via Haarlem te laten rijden. En het kunstmatig te vertragen met extra stops zoals Den Haag NOI van Laan, Schiedam, Rotterdam Blaak.
Dat niet iedereen de HSL Intercity wilt nemen is vooral vanwege de onbetrouwbaarheid. Is € 1,74 op de meeste (dal) uren zo'n drempel? Waarschijnlijk niet. Je moet er wat tegenover stellen. Of het comfort van ICNG treinreizigers aanspreekt zal altijd subjectief zijn. Heb persoonlijk een hekel aan DDZ vanwege de stoelen. HSL Intercity's hebben een imago probleem gekregen vanwege het verleden.
Als de serie 2400 vervangen wordt door ICNG Lelystad - Roosendaal (2 keer per uur)/Vlissingen via Almere Buiten, Almere Centrum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam (via HSL), Dordrecht, Roosendaal (2 keer per uur), Bergen op Zoom, Goes en Middelburg (1 keer per uur) heb je een tijdswinst van meer dan 30 minuten richting Schiphol. Dat is wel een afweging waard voor NS en provincie Zeeland.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Zeeland ligt verder weg en voor veel mensen ligt de grens toch wel bij rond de 50 km, ook al omdat veel werkgevers tegenwoordig de reiskostenvergoeding qua afstand aftoppen. Daarnaast zullen veel mensen Breda toch wat aantrekkelijker vinden dan bijv. Reimerswaal of Goes.
Toen de Hanzelijn werd aangelegd dacht men ook dat er veel overloop vanuit de Randstad zou komen naar Dronten en Kampen. Maar dat is niet gebeurd, te ver.
Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.
Roosendaal was toen een stuk drukker omdat er ook veel overstappers waren vanuit de richting Breda naar België en dat is natuurlijk weggevallen.
In een verder verleden was de Zeeuwse lijn ook veel drukker dan nu omdat de wegverbindingen naar de Randstad via de eilanden toen veel slechter waren. Daarnaast heeft de lijn een grote klap gekregen door de komst van de Westerscheldetunnel waardoor veel mensen die vroeger met boot+trein reisden nu met de auto gaan. Kruiningen-Y was bijv. vroeger een heel druk station.
Heel druk? 1400 in- en uitstappers per dag. En een bus die éénmaal per uur vanaf het station naar de boot ging.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Dat is maar één aspect.
Ik las er bijv. over dat huisartsen zo moeilijk naar Zeeland komen. Sommige willen wel, maar de partner wil niet: weinig werk, weinig te doen op wandelen en fietsen na. Weinig cultuur. Theater ver weg. Het is er wel, maar allemaal klein en beperkt. Je kan niet om de hoek even iets gaan drinken of ontbijten buiten de deur in hippe tentjes. Er zijn weinig hoger onderwijsvoorzieningen.
Het ligt té decentraal in Nederland van waar de meeste mensen willen en moeten zijn. Net als Groningen, Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.
Dat is het ook zeker, maar mijn punt blijft als er geen poging gedaan wordt om een Provincie of stad succesvol te maken is het eigenlijk ook helemaal niet zo gek dat die provincie of stad gaat krimpen. Ik zou van m'n langzalzijnleven niet in de Randstad willen wonen, omdat Zeeland zo rustig, fijn en klein is. (en ook nog eens enorm mooi), en ik denk dat enorm veel Zeeuwen het met mij eens zijn (ook omdat we eigenlijk niet beter weten). Maar het is en blijft een groep van eilanden dat verbonden is met de rest van Nederland door dijken, viaducten, bruggen en de hele bende.
Iets meer aandacht voor de kleintjes doet geen kwaad.
Het doet me denken aan de discussie rondom de Lelylijn. Groningen, Friesland, Flevoland en in mindere mate Drenthe kan beter ontsloten worden als de Lelylijn aangelegd wordt.
Maar de voorgaande kabinetten waren kortzichtig in hun visie. Ze keken vooral naar de kosten. De baten zijn minder belangrijk. En als het niet kostendekkend wordt willen ze het niet aanleggen.
In Zeeland kunnen ze rechtstreeks verbonden worden met de HSL via ICNG. Of NS en provincie Zeeland dat willen is een andere discussie. Maar een snellere verbinding tussen Schiphol - Vlissingen (1 keer per uur) zal zeker wat opbrengen. Vooral als ze nog verder dan Schiphol willen reizen. En treinreizigers uit Zeeland die naar Den Haag willen kunnen overstappen bij Rotterdam Centraal.
Wat nog schokkender is, is dat die directe verbinding die we met Schiphol hadden, is verdwenen. Terwijl dat toch een best wel belangerijke verbinding is lijkt mij. En ja we hebben nu de HSL, maar niet iedereen wilt de HSL pakken. Een directe verbinding met Schiphol verdwenen maar wel een stuk of 8 extra stops , want die hebben natuurlijk een toegevoegde waarde...
De vroegere dienstregeling in Zeeland met een intercity en een stoptrein per uur was prima. Toen de onzinnige eis in de concessie van twee treinen per uur op elk NS-station werd vastgelegd verdween de snelle intercity en haakte 10% van de reizigers in Vlissingen, Goes en Middelburg af. Vervolgens verschoven de tijden in Zeeland met een kwartier en daarbij kwam ook een haltering van 7 minuten op station Roosendaal richting en vanuit de Randstad en werden goede aansluitingen verderop om zeep geholpen. Hoe onaantrekkelijk wil je het maken om met de trein naar Zeeland te reizen. De terugkomst van de snelle intercity doordeweeks heeft het weer een beetje goedgemaakt.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Zeeland ligt verder weg en voor veel mensen ligt de grens toch wel bij rond de 50 km, ook al omdat veel werkgevers tegenwoordig de reiskostenvergoeding qua afstand aftoppen. Daarnaast zullen veel mensen Breda toch wat aantrekkelijker vinden dan bijv. Reimerswaal of Goes.
Toen de Hanzelijn werd aangelegd dacht men ook dat er veel overloop vanuit de Randstad zou komen naar Dronten en Kampen. Maar dat is niet gebeurd, te ver.
Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.
Roosendaal was toen een stuk drukker omdat er ook veel overstappers waren vanuit de richting Breda naar België en dat is natuurlijk weggevallen.
In een verder verleden was de Zeeuwse lijn ook veel drukker dan nu omdat de wegverbindingen naar de Randstad via de eilanden toen veel slechter waren. Daarnaast heeft de lijn een grote klap gekregen door de komst van de Westerscheldetunnel waardoor veel mensen die vroeger met boot+trein reisden nu met de auto gaan. Kruiningen-Y was bijv. vroeger een heel druk station.
Heel druk? 1400 in- en uitstappers per dag. En een bus die éénmaal per uur vanaf het station naar de boot ging.
Dat is vrij druk voor zo'n kleine station, je moet niet denken aan een Amsterdam druk hé. Van 1400 naar 650 is toch een daling van 750 en dat is voor een Zeeuwse station zoals deze een hoop.
Huizen in Zeeland zijn ook vele malen goedkoper dan in de Randstad, toch zie je geen overvloed van mensen. En dat komt omdat Zeeland gewoon niet bereikbaar is, je bent al gauw 1 uur onderweg wil je ergens komen.
Zeeland ligt verder weg en voor veel mensen ligt de grens toch wel bij rond de 50 km, ook al omdat veel werkgevers tegenwoordig de reiskostenvergoeding qua afstand aftoppen. Daarnaast zullen veel mensen Breda toch wat aantrekkelijker vinden dan bijv. Reimerswaal of Goes.
Toen de Hanzelijn werd aangelegd dacht men ook dat er veel overloop vanuit de Randstad zou komen naar Dronten en Kampen. Maar dat is niet gebeurd, te ver.
Ik denk dat de goeie verbinding in Breda wel degelijk heeft geholpen met de groei van Breda, het lijkt mij dat Roosendaal voor de komst van de HSL ook een best wel druk bezochte station was.
Roosendaal was toen een stuk drukker omdat er ook veel overstappers waren vanuit de richting Breda naar België en dat is natuurlijk weggevallen.
In een verder verleden was de Zeeuwse lijn ook veel drukker dan nu omdat de wegverbindingen naar de Randstad via de eilanden toen veel slechter waren. Daarnaast heeft de lijn een grote klap gekregen door de komst van de Westerscheldetunnel waardoor veel mensen die vroeger met boot+trein reisden nu met de auto gaan. Kruiningen-Y was bijv. vroeger een heel druk station.
Heel druk? 1400 in- en uitstappers per dag. En een bus die éénmaal per uur vanaf het station naar de boot ging.
Dat is vrij druk voor zo'n kleine station, je moet niet denken aan een Amsterdam druk hé. Van 1400 naar 650 is toch een daling van 750 en dat is voor een Zeeuwse station zoals deze een hoop.
710 in- en uitstappers in 2023. En wat dacht je van het reisgedrag na corona? Dat heeft ook nog een handje geholpen.
Ik hoor ook te vaak van mensen dat ze respect voor me hebben omdat ze zelf niet elke dag 6 uur met de trein zouden kunnen reizen, terwijl het voor mij de normaalste zaak van de wereld is , het is inmiddels gekmakend en ik word nu ook gewoon boos wanneer ik het weer hoor.
Het eerste wat mijn docent zei toen ik zei dat ik uit Zeeland kwam was "Oh, je bedoelt die stad in Brabant?" En ik dacht "Is er een stad genaamd Zeeland in Brabant?"
Het is een wonder als een Amsterdammer 1 stad kan noemen buiten de Randstad .
Als import-Brabander had ik eerder ook nooit van het Brabantse dorpje Zeeland gehoord. Wat ik ook wel weer grappig vond is dat het 19 inwoners tellende dorpje Turkeye in Zeeuws-Vlaanderen ligt
Ik kwam uit Oost-Nederland en reisde iedere dag een kleine 2 uur per trein naar Utrecht voor mijn studie. Een kamer krijgen was destijds al erg moeilijk.
In de Randstad halen ze altijd Twente en de Achterhoek door elkaar- mijn grote irritatie. Nee, Enschede ligt niet in de Achterhoek en Twente is geen regio in Gelderland. En beide streken zijn ook niet synoniem, de Achterhoek ligt niet in Twente en de groep Normaal was niet Twents. Ook heb ik eens (jongere) mensen gehoord die dachten dat Twente op zichzelf een stad was 🫣 (wat is er met de staat van het onderwijs aan de hand? )
Vroeger legde ik dan e.e.a uit en zei men " ach het is daar toch allemaal hetzelfde". Nee dus. Dan vroeg ik "ben je er ooit weleens geweest?" Nee, wat moet ik daar nou doen, ik heb hier (lees: Randstad) toch alles en ik heb ook geen zin om zó lang in de trein te zitten".
Ach ja - onbekend maakt onbemind..... het is trouwens nog steeds slecht gesteld met eigen landskennis. Nederland is meer dan de Randstadbubbel. En de provincies en regio's erbuiten verdienen ook goed ov.
Ik hoor ook te vaak van mensen dat ze respect voor me hebben omdat ze zelf niet elke dag 6 uur met de trein zouden kunnen reizen, terwijl het voor mij de normaalste zaak van de wereld is , het is inmiddels gekmakend en ik word nu ook gewoon boos wanneer ik het weer hoor.
Het eerste wat mijn docent zei toen ik zei dat ik uit Zeeland kwam was "Oh, je bedoelt die stad in Brabant?" En ik dacht "Is er een stad genaamd Zeeland in Brabant?"
Het is een wonder als een Amsterdammer 1 stad kan noemen buiten de Randstad .
Als import-Brabander had ik eerder ook nooit van het Brabantse dorpje Zeeland gehoord. Wat ik ook wel weer grappig vond is dat het 19 inwoners tellende dorpje Turkeye in Zeeuws-Vlaanderen ligt
Ik kwam uit Oost-Nederland en reisde iedere dag een kleine 2 uur per trein naar Utrecht voor mijn studie. Een kamer krijgen was destijds al erg moeilijk.
In de Randstad halen ze altijd Twente en de Achterhoek door elkaar- mijn grote irritatie. Nee, Enschede ligt niet in de Achterhoek en Twente is geen regio in Gelderland. En beide streken zijn ook niet synoniem, de Achterhoek ligt niet in Twente en de groep Normaal was niet Twents. Ook heb ik eens (jongere) mensen gehoord die dachten dat Twente op zichzelf een stad was 🫣 (wat is er met de staat van het onderwijs aan de hand? )
Vroeger legde ik dan e.e.a uit en zei men " ach het is daar toch allemaal hetzelfde". Nee dus. Dan vroeg ik "ben je er ooit weleens geweest?" Nee, wat moet ik daar nou doen, ik heb hier (lees: Randstad) toch alles en ik heb ook geen zin om zó lang in de trein te zitten".
Ach ja - onbekend maakt onbemind..... het is trouwens nog steeds slecht gesteld met eigen landskennis. Nederland is meer dan de Randstadbubbel. En de provincies en regio's erbuiten verdienen ook goed ov.
Ja, precies!! En hoeveel mensen denken dat Goeree-Overflakkee in Zeeland ligt.
Ja, precies!! En hoeveel mensen denken dat Goeree-Overflakkee in Zeeland ligt.
Maar Goeree-Overflakkee hoort toch ook bij Zeeland? (Daar was ik hartelijk van overtuigd als Zeeuw een aantal jaar terug)
Het is een fout die ik opzich nog wel kan begrijpen, het is een eiland en ze spreken er Zeeuws (of een aftakking daarvan).
Goeree-Overflakkee is wat dat betreft echt een eigen land want de provincie Zuid-Holland heeft er niet veel intresse in en stopt er geen aandacht in, want het paradepaardje is stukken belangerijker dan dat verdomde eiland!
Als in Almere en in mindere mate Lelystad vele huizen bijgebouwd worden hoeven ze niet te verhuizen naar Dronten en Kampen. Dat heeft er ook mee te maken. Ken ook mensen die naar Haarlem zijn verhuisd vanwege de hoge prijzen van huizen in Amsterdam. De Ijmeerlijn in combinatie met nog meer huizen in Almere zou een goed idee. Dan los je ook een deel van het woningtekort op.
De tijdswinst tussen Breda- Rotterdam via HSL t.o.v. de klassieke spoorlijn Breda - Dordrecht is 10 - 12 minuten. Maar wat vooral opvalt is de veel hogere frequentie met IC. Eerst was het IC Den Haag - Venlo (2 keer per uur) met locomotief serie 1700 + 10 rijtuigen.
Als dan 4 - 5 keer per uur een snellere IC is wordt Breda wel aantrekkelijker. Zeker als Breda op termijn ook rechtstreeks verbonden met andere regio's via de Randstad.
Je moet wel bedenken dat de invloed van het OV in dezen niet erg groot is. Nog slechts 5-10% van de werkenden (afhankelijk van de regio) in Nederland gaat met de trein naar zijn werk. De treinen zitten in de spits wel vol maar dat komt omdat NS na corona de spitscapaciteit flink heeft verminderd en doordat studenten massaal in de spits met de trein reizen.
De Zeeuwse Lijn is steeds meer uitgekleed. Gelukkig is er (voorlopig) de compensatie zoals het staat beschreven in het Rapport Wind in de Zeilen van Bernard Wientjes.
Onvermijdelijk als er fors minder reizigers zijn door snellere wegverbindingen via de eilanden naar de Randstad en door het wegvallen van de veerboten. Daarom had NS zich bij de Zeeuwselijn ook beter kunnen richten op Brabant. Daar liggen de kansen, niet bij de verbinding naar de Randstad. Een trein van Walcheren via Roosendaal naar de Randstad zal het gezien de omrit altijd afleggen tegen de auto.
En ik dacht "Is er een stad genaamd Zeeland in Brabant?"
Nee, maar wel een zeer bekend dorp met die naam. Was decennia lang een zeer berucht uitgaanscentrum.
Maar... Het is vrij logisch dat het voor ons korter voelt want wij zijn het gewend, in de Randstad heb je 20 kledingwinkels op 100 meter loopafstand hier mag je blij zijn als je er 20 hebt op 10 kilometer loopafstand .
Veel mensen vinden cultuur- en winkelaanbod nu eenmaal belangrijk. Plus zaken als onderwijsvoorzieningen, busvervoer, ziekenhuisaanbod, etc. En dat alles is in Zeeland vaak wat povertjes.
In de Randstad halen ze altijd Twente en de Achterhoek door elkaar- mijn grote irritatie. Nee, Enschede ligt niet in de Achterhoek en Twente is geen regio in Gelderland.
Tja, schuldig (inmiddels weet ik beter). Achterhoek, Twente… daar zitten toch van die Nederlandstalige radiopiraten en wonen Tukkers?
Voor veel Limburgers is iedereen boven de rivieren ook gewoon een ‘Hollander’ (want ander taaltje, de haast-mentaliteit, en waar een frietje saté een patatje pinda genoemd wordt)
Begrijpelijk toch?
Maar, waar ligt Amsterdam nou? Ik dacht tussen Baarle-Hertog en Baarle-Nassau...
Als in Almere en in mindere mate Lelystad vele huizen bijgebouwd worden hoeven ze niet te verhuizen naar Dronten en Kampen. Dat heeft er ook mee te maken. Ken ook mensen die naar Haarlem zijn verhuisd vanwege de hoge prijzen van huizen in Amsterdam. De Ijmeerlijn in combinatie met nog meer huizen in Almere zou een goed idee. Dan los je ook een deel van het woningtekort op.
De tijdswinst tussen Breda- Rotterdam via HSL t.o.v. de klassieke spoorlijn Breda - Dordrecht is 10 - 12 minuten. Maar wat vooral opvalt is de veel hogere frequentie met IC. Eerst was het IC Den Haag - Venlo (2 keer per uur) met locomotief serie 1700 + 10 rijtuigen.
Als dan 4 - 5 keer per uur een snellere IC is wordt Breda wel aantrekkelijker. Zeker als Breda op termijn ook rechtstreeks verbonden met andere regio's via de Randstad.
Je moet wel bedenken dat de invloed van het OV in dezen niet erg groot is. Nog slechts 5-10% van de werkenden (afhankelijk van de regio) in Nederland gaat met de trein naar zijn werk. De treinen zitten in de spits wel vol maar dat komt omdat NS na corona de spitscapaciteit flink heeft verminderd en doordat studenten massaal in de spits met de trein reizen.
De Zeeuwse Lijn is steeds meer uitgekleed. Gelukkig is er (voorlopig) de compensatie zoals het staat beschreven in het Rapport Wind in de Zeilen van Bernard Wientjes.
Onvermijdelijk als er fors minder reizigers zijn door snellere wegverbindingen via de eilanden naar de Randstad en door het wegvallen van de veerboten. Daarom had NS zich bij de Zeeuwselijn ook beter kunnen richten op Brabant. Daar liggen de kansen, niet bij de verbinding naar de Randstad. Een trein van Walcheren via Roosendaal naar de Randstad zal het gezien de omrit altijd afleggen tegen de auto.
De route over de eilanden bestaan voornamelijk uit 80 km/uur wegen, verkeerslichten en rotondes. Hier valt niet veel tijdwinst mee te behalen. Zeker niet in de zomermaanden als het mooi weer is en er files staan.
Voor veel Limburgers is iedereen boven de rivieren ook gewoon een ‘Hollander’ (want ander taaltje, de haast-mentaliteit, en waar een frietje saté een patatje pinda genoemd wordt)
Patatje pinda gaat mij een tikkeltje te ver, die barbaren!
De route over de eilanden bestaan voornamelijk uit 80 km/uur wegen, verkeerslichten en rotondes. Hier valt niet veel tijdwinst mee te behalen. Zeker niet in de zomermaanden als het mooi weer is en er files staan.
Klopt inderdaad, je wint wel wat tijd maar veel is het niet.
In de weekenden ben je wel beter af met een auto!
En vanwege de omreisroute is het sowieso al stukken duurder dan met de auto…
Met de Deltaspoorlijn zou je wel een hoop tijd winnen en geld besparen .
Volgens de planner is Goes - Rotterdam CS 1.24 uur met de trein. Goes - Rotterdam CS met de bus is 1.37 uur op zijn snelst.
Vanuit Middelburg per trein 1.39 uur, met de bus op zijn snelst 2.09 uur. (ook al omdat er geen directe bus is).
Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling!
NS kan beter de IC Zwolle-Roosendaal doortrekken naar Vlissingen en dan gewoon de reizigers voor de IC naar Rotterdam in Roosendaal laten overstappen. Dat is veel logischer. Die overstap zou ruimer zijn dan nu richting Breda. Bovendien kun je dan vanuit Breda ook profiteren van de uurlijkse ‘echte’ IC naar Vlissingen, want het vrij belachelijk dat de dienstregeling nu zodanig is dat je die aansluiting sowieso mist.
Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling!
NS kan beter de IC Zwolle-Roosendaal doortrekken naar Vlissingen en dan gewoon de reizigers voor de IC naar Rotterdam in Roosendaal laten overstappen. Dat is veel logischer. Die overstap zou ruimer zijn dan nu richting Breda. Bovendien kun je dan vanuit Breda ook profiteren van de uurlijkse ‘echte’ IC naar Vlissingen, want het vrij belachelijk dat de dienstregeling nu zodanig is dat je die aansluiting sowieso mist.
De meeste doorgaande reizigers vanuit Zeeland reizen door richting de Randstad. Die “echte” intercity is gaan rijden omdat de reistijd naar juist de Randstad de spuigaten uitliep. Een stop op alle stations in Zeeland plus een stop van 7 minuten op station Roosendaal.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.