Skip to main content

Tijdelijke intercity Roosendaal - Maastricht is geweldig!


Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.

Die route tussen Zwolle - Nijmegen - Roosendaal stond lang bekend als de Schrootlijn, vanwege het allegaartje aan oude treinen wat er werd ingezet, en pas sinds een jaar of 10 is dit redelijk gelijkgetrokken met de rest van het intercity-netwerk. Toch zou het me niet verbazen als de koplopers of DDZ's over een aantal jaar hier hun laatste dagen slijten. 

En het zal sommigen misschien verbazen maar tegen de tijd dat die nieuwe generatie dubbeldekkers goed en wel in dienst is (reken erop na 2030) zijn de VIRM-dubbeldekkers ook al aardig op leeftijd. 

 

In een nog verder verleden reden daar de ICR stuurstandjes met een loc aan de andere zijde, voordat ze verbannen werden naar de HSL. Ook de oude MATjes (64 en nog eerder 54) reden er vaak, blijft een leuk lijntje waar het inderdaad vaak een verrassing is wat er voor komt rijden. Behalve nu dan, nu het in elk geval voor dit jaar exclusief VIRM is geworden. 

Het oudste IRM is inderdaad ook alweer 30 jaar… 

Er hebben ook nog gehuurde oude rode Belgische rijtuigen gereden. Gehuurd om het tekort aan materieel op te vangen. Er staat me bij dat deze iets breder uitvielen zodat ze op nogal wat trajecten niet konden worden ingezet. Op de lijn Roosendaal-Zwolle pasten ze wel en hebben ze best een tijd gereden. Nostalgie!


Reageer