Skip to main content

Tijdelijke intercity Roosendaal - Maastricht is geweldig!


Momenteel rijdt de intercity niet van Roosendaal door naar Zwolle maar in plaats daarvan gaat de trein naar Maastricht. Ik snap dat dit maar tijdelijk is vanwege de werkzaamheden rondom Den Bosch maar neem het vooral mee in het opstellen van jullie toekomstige dienstregeling! Ook met de toekomstige uitbreiding van regio Eindhoven (door met name ASML) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn.

101 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er liggen geloof ik wel wat plannen vanuit de provincie om de 'stop' intercity (serie 2200) in Zeeland te koppelen aan serie 3600 (Roosendaal - Zwolle). Maar of dit al iets concreets is of slechts een idee is mij verder onbekend. Zie:

https://www.somda.nl/forum/27060/Dienstregeling-2026-wat-is-waar/

En hier het officiele NS nieuwsbericht. 

https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/

Reputatie 7

Er liggen geloof ik wel wat plannen vanuit de provincie om de 'stop' intercity (serie 2200) in Zeeland te koppelen aan serie 3600 (Roosendaal - Zwolle). Maar of dit al iets concreets is of slechts een idee is mij verder onbekend. Zie:

https://www.somda.nl/forum/27060/Dienstregeling-2026-wat-is-waar/

En hier het officiele NS nieuwsbericht. 

https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/

Joepie!!! Eigenlijk hebben we het toch wel goed als Zeeuwen zolang dat compensatiepakketje er is, 2026 duurt nog wel even en ik zal er niet meer van kunnen genieten, maar hij komt er!

 

Ben dan toch benieuwd of ie in de avonden en weekenden rijdt maar ik gok dat ie netzoals de snellere IC gewoon om 20:00 stopt met rijden en alleen doordeweeks rijdt.

Reputatie 7

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16621133/goed-nieuws-voor-zeeuwse-treinreizigers-overstap-roosendaal-verandert

 

Omroep Zeeland maakt er weer een mooi verhaal van door te zeggen dat de overstap verdwijnt, de overstap verdwijnt niet voor de andere IC hij verdwijnt alleen voor de sprinter...

Reputatie 5

Er liggen geloof ik wel wat plannen vanuit de provincie om de 'stop' intercity (serie 2200) in Zeeland te koppelen aan serie 3600 (Roosendaal - Zwolle). Maar of dit al iets concreets is of slechts een idee is mij verder onbekend. Zie:

https://www.somda.nl/forum/27060/Dienstregeling-2026-wat-is-waar/

En hier het officiele NS nieuwsbericht. 

https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/

Joepie!!! Eigenlijk hebben we het toch wel goed als Zeeuwen zolang dat compensatiepakketje er is, 2026 duurt nog wel even en ik zal er niet meer van kunnen genieten, maar hij komt er!

 

Ben dan toch benieuwd of ie in de avonden en weekenden rijdt maar ik gok dat ie netzoals de snellere IC gewoon om 20:00 stopt met rijden en alleen doordeweeks rijdt.

Goed besluit! Weer een verbetering. Ga ook vanuit dat de IC Zwolle - Vlissingen aansluit op ferry Vlissingen - Breskens v.v. Die aansluiting is nu met een redelijke marge goed. Belangrijk voor Zeeuws Vlaanderen/Brugge. 

 

Reputatie 7

Heel goed bericht! En dan verdwijnt dus dat Sprintermaterieel ook, want als de sprinter doorrijdt naar Zwolle is intercitymaterieel nodig.

In de avonden / weekenden wordt deze verbinding hopelijk ook aangeboden. En een andere trein met Roosendaal als begin/eindpunt dan 1x per uur aanvullend naar zowel Amsterdam als Zwolle, zodat er vanaf Roosendaal op die routes 2x per uur een intercity blijft rijden.

Las in BN de Stem dat de Zeeuwen nu ook de wens bij NS hebben weggelegd om straks overdag 4x per uur richting Roosendaal (en verder) te kunnen. Dat lijkt me wel ietwat overdreven voor Zeeland....

Reputatie 7

Er liggen geloof ik wel wat plannen vanuit de provincie om de 'stop' intercity (serie 2200) in Zeeland te koppelen aan serie 3600 (Roosendaal - Zwolle). Maar of dit al iets concreets is of slechts een idee is mij verder onbekend. Zie:

https://www.somda.nl/forum/27060/Dienstregeling-2026-wat-is-waar/

En hier het officiele NS nieuwsbericht. 

https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/

Joepie!!! Eigenlijk hebben we het toch wel goed als Zeeuwen zolang dat compensatiepakketje er is, 2026 duurt nog wel even en ik zal er niet meer van kunnen genieten, maar hij komt er!

 

Ben dan toch benieuwd of ie in de avonden en weekenden rijdt maar ik gok dat ie netzoals de snellere IC gewoon om 20:00 stopt met rijden en alleen doordeweeks rijdt.

Goed besluit! Weer een verbetering. Ga ook vanuit dat de IC Zwolle - Vlissingen aansluit op ferry Vlissingen - Breskens v.v. Die aansluiting is nu met een redelijke marge goed. Belangrijk voor Zeeuws Vlaanderen/Brugge. 

 

Er veranderd niks qua tijden als het goed is, dus het lijkt me van wel.

Reputatie 7

Er liggen geloof ik wel wat plannen vanuit de provincie om de 'stop' intercity (serie 2200) in Zeeland te koppelen aan serie 3600 (Roosendaal - Zwolle). Maar of dit al iets concreets is of slechts een idee is mij verder onbekend. Zie:

https://www.somda.nl/forum/27060/Dienstregeling-2026-wat-is-waar/

En hier het officiele NS nieuwsbericht. 

https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/

Mooi dat de plannen van de grond lijken te komen, goed nieuws voor de Zeeuwse inwoners 👍

Reputatie 5

Heel goed bericht! En dan verdwijnt dus dat Sprintermaterieel ook, want als de sprinter doorrijdt naar Zwolle is intercitymaterieel nodig.

In de avonden / weekenden wordt deze verbinding hopelijk ook aangeboden. En een andere trein met Roosendaal als begin/eindpunt dan 1x per uur aanvullend naar zowel Amsterdam als Zwolle, zodat er vanaf Roosendaal op die routes 2x per uur een intercity blijft rijden.

Las in BN de Stem dat de Zeeuwen nu ook de wens bij NS hebben weggelegd om straks overdag 4x per uur richting Roosendaal (en verder) te kunnen. Dat lijkt me wel ietwat overdreven voor Zeeland....

De serie 3600 (Zwolle - Roosendaal is altijd al een verbinding met verschillende treinen. En dat al vele jaren. Nu is het een mix van ICM-M, DDZ en V-IRM -M. En ook SNG werd toen de DDZ tijdelijk van het spoor werd afgehaald ook ingezet. 

Zie SNG soms ook als Intercity materieel worden ingezet op IC verbindingen met véél stops. Dat wordt dan aangekondigd op de monitoren. Is er sprake van te weinig DDZ, V-IRM -M en ICM-M?

In het verleden reden 4 gekoppelde treinen plan V (8 bakken) tussen Zwolle - Roosendaal. Op die verbinding kon dat. Want de meesten reizen toch niet geheel tussen Zwolle - Roosendaal. 

Zal me niet verbazen dat incidenteel drie gekoppelde SNG treinstellen tussen Zwolle - Roosendaal/Vlissingen zal gaan rijden. 

Reputatie 7

Zal me niet verbazen dat incidenteel drie gekoppelde SNG treinstellen tussen Zwolle - Roosendaal/Vlissingen zal gaan rijden. 

Vlissingen zal 'm sowieso niet worden er kunnen maar max 6 bakken op stations zoals Kruiningen-Yerseke, alles zal dus losgekoppeld en gekoppeld moeten worden in Roosendaal, of met maar 1 treinstel rijden op het gehele traject 😆 (of 2 SNG's van 3 bakken)

 

Het zal in iedergeval een toverkunstje worden! Daarnaast zul je nu dus geen snelle stoptrein meer hebben :( -2 minuten…

 

Ik weet nog wel de tijd waar de sprinter van 05:24 vanaf Vlissingen vaak met IC materieel werd gereden, standaard een aantal minuten vertraging waardoor je die overstap in Roosendaal dus nooit haalde... Waarom dat zo was ik heb geen idee, want zoveel tijd verlies je niet met een IC...

Reputatie 7

Met Sprinters als IC rijden tussen Roosendaal en Zwolle is niet fijn. Veel te lang traject. Dordrecht - Arnhem is ook al een erg lang sprintertraject (en rijdt ook nog eens op het grootste deel van dezelfde route dus).

Niet iedereen gaat zover mee natuurlijk (ik behoor tot degenen die dat wel regelmatig doen trouwens om van Brabant naar Oost-Nederland te komen), maar zelfs al naar Arnhem of Zutphen is erg ver in het Sprintermaterieel. Die harde rechte stoelen zijn niet zo best; zeker niet voor lange mensen als ik, ze zijn ook gemaakt voor de korte afstand….. Dus ik hoop dat er gewoon standaard VIRM of DDZ gaat rijden. Liefst ICM, mijn nog altijd meest favoriete trein, maar helaas gaan die het onderspit delven….. 

Reputatie 5

Met Sprinters als IC rijden tussen Roosendaal en Zwolle is niet fijn. Veel te lang traject. Dordrecht - Arnhem is ook al een erg lang sprintertraject (en rijdt ook nog eens op het grootste deel van dezelfde route dus).

Niet iedereen gaat zover mee natuurlijk (ik behoor tot degenen die dat wel regelmatig doen trouwens om van Brabant naar Oost-Nederland te komen), maar zelfs al naar Arnhem of Zutphen is erg ver in het Sprintermaterieel. Die harde rechte stoelen zijn niet zo best; zeker niet voor lange mensen als ik, ze zijn ook gemaakt voor de korte afstand….. Dus ik hoop dat er gewoon standaard VIRM of DDZ gaat rijden. Liefst ICM, mijn nog altijd meest favoriete trein, maar helaas gaan die het onderspit delven….. 

DDZ en ICM-M zullen gefaseerd tot 2030 en daarna gaan verdwijnen. Lijk me dat de V-IRM -M dan vooral overblijft. Die zie je al jaren op de Zeeuwse Lijn. 

 

Reputatie 7

Met Sprinters als IC rijden tussen Roosendaal en Zwolle is niet fijn. Veel te lang traject. Dordrecht - Arnhem is ook al een erg lang sprintertraject (en rijdt ook nog eens op het grootste deel van dezelfde route dus).

Niet iedereen gaat zover mee natuurlijk (ik behoor tot degenen die dat wel regelmatig doen trouwens om van Brabant naar Oost-Nederland te komen), maar zelfs al naar Arnhem of Zutphen is erg ver in het Sprintermaterieel. Die harde rechte stoelen zijn niet zo best; zeker niet voor lange mensen als ik, ze zijn ook gemaakt voor de korte afstand….. Dus ik hoop dat er gewoon standaard VIRM of DDZ gaat rijden. Liefst ICM, mijn nog altijd meest favoriete trein, maar helaas gaan die het onderspit delven….. 

DDZ en ICM-M zullen gefaseerd tot 2030 en daarna gaan verdwijnen. Lijk me dat de V-IRM -M dan vooral overblijft. Die zie je al jaren op de Zeeuwse Lijn. 

 

DDZ en ICMm zag je ook op de Zeeuwse Lijn tijdens werkzaamheden tussen Roosendaal - Dordrecht waardoor de tijdelijke IC Vlissingen - Zwolle onstond, misschien zullen we die dus nu ook vaker zien op de Zeeuwse Lijn (af en toe komen ze tevoorschijn met Vlissingen - Amsterdam), ik gok dat we de SNG alleen nog maar zullen zien bij storingen...

Reputatie 5

Las in BN de Stem dat de Zeeuwen nu ook de wens bij NS hebben weggelegd om straks overdag 4x per uur richting Roosendaal (en verder) te kunnen. Dat lijkt me wel ietwat overdreven voor Zeeland....

4x per uur op de Zeeuwse Lijn is nergens voor nodig, dat is zwaar overdreven en de 2 dubbeldekkers + 1 sprinter per uur kunnen de drukte in de piekuren momenteel goed aan. Dat zal ook niet zomaar snel veranderen.

In 2026 dus drie keer per uur een dubbeldekker, 2x als stoptrein en 1x als IC, waarvan 1 stoptrein ten oosten van Roosendaal ook als IC doorrijdt. Erg goed, maar dit onderwerp ging over een andere IC. en over de bediening van onder andere Eindhoven Centraal, ten voordele van ASML en anderen.

Misschien dat het daarmee toch maar eens tijd wordt voor een IC Eindhoven - Antwerpen, wat nu helaas niet waarschijnlijker wordt met de nieuwe lijnvoering van de snelle en de langzame treinen tussen Rotterdam - Antwerpen - Brussel. Maar wie weet.

Reputatie 7

Las in BN de Stem dat de Zeeuwen nu ook de wens bij NS hebben weggelegd om straks overdag 4x per uur richting Roosendaal (en verder) te kunnen. Dat lijkt me wel ietwat overdreven voor Zeeland....

 

Je kan ook te veel willen, volgens mij red je het al met 2 treinen per uur zelfs voor de spits (NS ik breng jullie niet op ideeën 🙃).

 

We mogen eigenlijk van geluk spreken dat we zo'n goeie dienstregeling hebben en krijgen, want zonder die compensatiepakket was dit natuurlijk nooit gebeurd...

Reputatie 7

Ik heb vernomen dat per dienstregeling 2025 er weer een mix van DDZ/ICM op de 3600 zal gaan rijden (momenteel is het exclusief VIRM). Uiteindelijk lijkt het me het meest logisch als die mix op termijn wordt vervangen door het nog te bouwen DDNG. 

Reputatie 7

Misschien dat het daarmee toch maar eens tijd wordt voor een IC Eindhoven - Antwerpen, wat nu helaas niet waarschijnlijker wordt met de nieuwe lijnvoering van de snelle en de langzame treinen tussen Rotterdam - Antwerpen - Brussel. Maar wie weet.

Het lijkt niet meer dan logisch dat een grote, belangrijke stad in Zuid-Nederland als Eindhoven (en directe regio) direct verbonden wordt met Antwerpen/Brussel. 

Het heeft mij altijd verbaasd dat Eindhoven geen enkele internationale treinverbinding heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb vernomen dat per dienstregeling 2025 er weer een mix van DDZ/ICM op de 3600 zal gaan rijden (momenteel is het exclusief VIRM). Uiteindelijk lijkt het me het meest logisch als die mix op termijn wordt vervangen door het nog te bouwen DDNG. 

Het NS weet niet echt weet welk materieel ze moeten inzetten op deze lijn volgens mij😅. De ene keer een hele poos vrijwel alleen DDZ, soms DDZ + ICM, later weer een hele tijd alleen VIRM, soms een mix van alles, ook wel eens veel SNG etc. Waarbij mijn ervaring is dat de VIRM's toch het meest punctueel rijden van alles. Op de een of andere manier waren met DDZ vertragingen van meer dan 10 minuten niet uitzonderlijk.

Qua capaciteit zijn dubbeldekkers wel fijner. Op grote delen van het traject is het vrijwel altijd druk. Vooral met ICM is het voor NS erg aantrekkelijk om met losse ICM's te gaan rijden. En dan is het toch al gauw proppen geblazen.

Reputatie 5

Die route tussen Zwolle - Nijmegen - Roosendaal stond lang bekend als de Schrootlijn, vanwege het allegaartje aan oude treinen wat er werd ingezet, en pas sinds een jaar of 10 is dit redelijk gelijkgetrokken met de rest van het intercity-netwerk. Toch zou het me niet verbazen als de koplopers of DDZ's over een aantal jaar hier hun laatste dagen slijten. 

En het zal sommigen misschien verbazen maar tegen de tijd dat die nieuwe generatie dubbeldekkers goed en wel in dienst is (reken erop na 2030) zijn de VIRM-dubbeldekkers ook al aardig op leeftijd. 

Reputatie 5

 

I

Het NS weet niet echt weet welk materieel ze moeten inzetten op deze lijn volgens mij😅. De ene keer een hele poos vrijwel alleen DDZ, soms DDZ + ICM, later weer een hele tijd alleen VIRM, soms een mix van alles, ook wel eens veel SNG etc. Waarbij mijn ervaring is dat de VIRM's toch het meest punctueel rijden van alles. Op de een of andere manier waren met DDZ vertragingen van meer dan 10 minuten niet uitzonderlijk.

Qua capaciteit zijn dubbeldekkers wel fijner. Op grote delen van het traject is het vrijwel altijd druk. Vooral met ICM is het voor NS erg aantrekkelijk om met losse ICM's te gaan rijden. En dan is het toch al gauw proppen geblazen.

Het is ook zo'n lijn waar verschillende soorten treinen kunnen worden ingezet. In de daluren kun je makkelijk met 6 - 8 bakken ICM-M af. In spitsuren is 6 - 8 bakken V-IRM -M/DDZ is het beste. Het spoortraject Zwolle - Roosendaal/Vlissingen is meer een sneltrein dan een Intercity. 

Reputatie 1

Ik heb vernomen dat per dienstregeling 2025 er weer een mix van DDZ/ICM op de 3600 zal gaan rijden (momenteel is het exclusief VIRM). Uiteindelijk lijkt het me het meest logisch als die mix op termijn wordt vervangen door het nog te bouwen DDNG. 

Ben benieuwd waar het vrijgekomen IRM dan weer zal rijden. Afwachten maar weer

Reputatie 7

Die route tussen Zwolle - Nijmegen - Roosendaal stond lang bekend als de Schrootlijn, vanwege het allegaartje aan oude treinen wat er werd ingezet, en pas sinds een jaar of 10 is dit redelijk gelijkgetrokken met de rest van het intercity-netwerk. Toch zou het me niet verbazen als de koplopers of DDZ's over een aantal jaar hier hun laatste dagen slijten. 

En het zal sommigen misschien verbazen maar tegen de tijd dat die nieuwe generatie dubbeldekkers goed en wel in dienst is (reken erop na 2030) zijn de VIRM-dubbeldekkers ook al aardig op leeftijd. 

 

In een nog verder verleden reden daar de ICR stuurstandjes met een loc aan de andere zijde, voordat ze verbannen werden naar de HSL. Ook de oude MATjes (64 en nog eerder 54) reden er vaak, blijft een leuk lijntje waar het inderdaad vaak een verrassing is wat er voor komt rijden. Behalve nu dan, nu het in elk geval voor dit jaar exclusief VIRM is geworden. 

Het oudste IRM is inderdaad ook alweer 30 jaar… 

Reputatie 7

Wanneer komt de ICNG dan op die lijn 😁 of een SLT om je benen nog verder je nek in te gooien dan bij de SNG.

Reputatie 7
Badge +1

Als er weer DDZ en ICM gaat rijden op deze lijn, dan zou dat betekenen dat er ook ICM en DDZ op de Zeeuwse Lijn gaat rijden.

Voor machinisten en treinspotters in die omgeving wel weer leuke afwisseling denk ik. 

Of er moet tegen die tijd weer exclusief VIRM gaan rijden. 😆

Reputatie 7

Als er weer DDZ en ICM gaat rijden op deze lijn, dan zou dat betekenen dat er ook ICM en DDZ op de Zeeuwse Lijn gaat rijden.

Voor machinisten en treinspotters in die omgeving wel weer leuke afwisseling denk ik. 

Of er moet tegen die tijd weer exclusief VIRM gaan rijden. 😆

De DDZ en ICM rijden al af en toe op de Zeeuwse Lijn al is het maar eens in de zoveel keer, het is wel zo dat het nu frequenter zal gebeuren. En een ICM is toch een soort van sprinter hé 😄.

Reputatie 6

Komend weekend zijn er ook weer werkzaamheden aan het spoor tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe en rijdt de intercity van Vlissingen naar Zwolle. Dus als je met de trein vanuit Zeeland richting Breda wil reizen, grijp je kans.

Reageer