Skip to main content

Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn?  Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”.  Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Tussen mogen en doen zit een verschil. Naar Vaartsche Rijn gaan sprinters, zowel uit de richting Utrecht CS als Arnhem en Den Bosch. 


Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Dat is vreemd dat op CS overgestapt moet worden, want Vaartscherijn is juist aangelegd om CS te ontlasten.


Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. En da's niet meer dan een paar jaar geleden. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

 

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Je plaatst hier wel vaker dit soort opmerkingen als feiten, maar is dit ooit door NS gecommuniceerd of is het je eigen redenering?

Vanaf Eindhoven via Utrecht Centraal naar Lunetten heeft nooit gemogen met een kaartje/incheck Eindhoven-Lunetten. Heel vroeger moest je daar een via kaartje voor kopen, Daarna 2 kaartjes of omchecken op Utrecht Centraal. Reis dat traject pas 30 jaar 😉


Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.

Er kwam toen uit dat Rotterdam - Breda deels gezien werd als ‘HSL’ of zoiets, ook al lopen de sporen tot na Barendrecht gewoon parallel. Barendrecht ligt dus niet aan die ‘lijn’, want ligt aan Staatslijn 1 ook al komen de Betuweroute en HSL Zuid er ook langs.

Waarom dat voor Lombardijen niet zou gelden is me onduidelijk (nu wel, zie de Spoorkaart) Blijkbaar begint de HSL Zuid ergens waar de sporen de A15 kruisen (en de Betuweroute aanhaakt)? Gooi maar in mijn pet.

De 9292 adres-adviezen zouden in principe nog geldig moeten zijn, maar als die keihard niet meer in de NS planner getoond worden houdt het natuurlijk op.

Strikt genomen dan, want ik denk niet dat personeel moeilijk gaat doen als je naar Eindhoven Strijp-S moet met een incheck Amsterdam/Utrecht/Den Bosch en eerst doorreist naar Eindhoven Centraal. De meerprijs vanuit bijv. Amsterdam voor die 2TE extra is verwaarloosbaar. Maar ja, bij reizen op een ov-chipkaart is natuurlijk niet aantoonbaar dat je slechts tot Strijp-S wilt terugsteken… 


Bedoel je deze soms?  (die inderdaad in het archief staat)

 


Bedoel je deze soms?  (die inderdaad in het archief staat)

Dat is hem, thanks. Ga ik even doorbladeren voor wat ‘feitjes’ of het ‘hoe en waarom’… pff 10 pagina’s 😥

Op pagina 1 al een ‘goede’ opmerking.

Ik weet hem al. Er geldt hetzelfde als bij het Hoofddorp / Nieuw-Vennep verhaal. Als je in Lombardijen opstapt en via Rotterdam Centraal reist om daar de intercity over de HSL te pakken, kom je opnieuw langs Lombardijen als je richting Breda in de intercity zit. De hsl splitst zich namelijk pas na lombardijen richting Breda af.
Maar als je in Barendrecht in de sprinter naar Rotterdam Centraal stapt om daar weer over te stappen op een intercity over de HSL richting Breda, kom je volgens de spoorkaart niet opnieuw langs Barendrecht. De hsl splitst zich namelijk tussen Lombardijen en Barendrecht van het klassieke spoor af. Je mag dus niet opnieuw echt langs je beginstation reizen, alleen als het spoor al gescheiden is, zoals ook bij Nieuw-Vennep. Dit vind ik de grootste onzin ooit.

Zie voor de Spoorkaart https://www.ns.nl/binaries/_ht_1640700289792/content/assets/ns-nl/tarieven/2022/tariefeenhedenkaart-nederland-2022.pdf (Lombardijen ligt ‘aan de HSL’ en Barendrecht niet).


Het antwoord, waar toen zo'n 2,5 jaar op moest worden gewacht, is te vinden op pagina 9 

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:

  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.

Bijvoorbeeld:

  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.

Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.


Voor het vermaak (en als ‘non-antwoord’ op TS @HJS):

2 treinreizigers zitten in de trein en de conducteur komt langs in de intercity Rotterdam Centraal - Breda.

1): U bent ingecheckt op Rotterdam Lombardijen, dus u mag niet via Rotterdam Centraal omreizen om in Breda te komen: Uitstel van betaling (boete). Dat de reis via Dordrecht langer duurt betekent niet dat u mag omreizen om zo eerder op bestemming kan komen. U moet reizen over de kortste route, dat is dus via Dordrecht.

2) U bent ingecheckt in Barendrecht, u mag via Rotterdam Centraal omreizen om vervolgens in Breda te komen. Reizen via Rotterdam Centraal is sneller dan de reis via Dordrecht, wat qua afstand korter en logischer is maar qua afstand langer. U mag dit dus gewoon blijven doen.

Opmerkelijk: Vanuit Barendrecht naar Rotterdam Centraal is het eerstvolgende station Rotterdam Lombardijen.

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

Voor Utrecht Leidsche Rijn is het duidelijk, dat mag niet zomaar want dan zullen reizigers tussen Vleuten en Rotterdam/Den Haag misschien ook wel via Utrecht Centraal willen reizen (als dat sneller zou zijn).

Of Utrecht - Bijlmer/ArenA - Abcoude zonder rotte overstap op Breukelen, maar dat is een non-issue want je moet op Bijlmer door poortjes en betaalt dus gewoon voor de gereisde extra afstand.


Vanaf Barendrecht duurt de reis via Dordrecht nu korter, mogelijk vanwege de 10 minuten sprinters die sinds kort rijden. Via Dordrecht 42 minuten, via Rotterdam 43 of 46 minuten. Vanaf Lombardijen is nog wel korter via Rotterdam.

 

Maar voor de vraag betreffende Leidse Rijn geldt:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

Wat betreft Leidse Rijn is niet aangegeven dat het wel mag, dus mag het niet.


Maar voor de vraag betreffende Leidse Rijn geldt:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

Wat betreft Leidse Rijn is niet aangegeven dat het wel mag, dus mag het niet.

Maar als je het met een 'vrij reizen’ advies (optie Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement) uit de NS planner kunt toveren en je bijv. Dal Vrij of Weekend Vrij hebt mag het natuurlijk weer wél.


Vraag is dan alleen of en welk abonnement TS heeft. 


Vraag is dan alleen of en welk abonnement TS heeft. 

Benieuwd hoe @Loes e.d. om zouden gaan met een e-ticket, waar dus je (zeer korte) terugsteek-bestemming gewoon op staat 🤔


Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Zonder bijbetaling heeft terugsteken zonder bijbetaling nooit gemogen op enkele uitzonderingen na. In spoorboekjes uit de jaren 60/70 kon je altijd een lijstje vinden van uitzonderingen. Zo mocht je bijv. altijd al van Maarn naar Veenendaal reizen via Driebergen. 

In de begintijd van de reisplanner (toen nog op een floppy disk) werden terugsteekverbindingen wel aangegeven maar toen zei reisplanner niets over de geldigheid van tickets bij omritten.

De reden dat het niet mocht en mag is vanwege het risico op fraude. In jouw voorbeeld kun je als je naar Breda gaat dan een ticket kopen naar Prinsenbeek en vervolgens in Breda het station verlaten. Betaal je het laatste stuk dus niet.

Toen de Intercity Den Haag - Venlo werd vervangen door de Intercity Direct Den Haag Eindhoven gaf de reisplanner de eerste periode Delft - Breda Prinsenbeek als advies de Intercity Direct Delft - Breda met te Breda een overstap op de sprinter naar Dordrecht, waaruit je kunt concluderen dat in dit geval terugsteken toegestaan was.

Om je gelijk proberen te halen dat in het bovenstaande advies, terugsteken niet toegestaan was met het verwijzen naar lijstjes van spoorboekjes uit de zestiger en zeventiger jaren slaat natuurlijk nergens op. De HSL bestond nog niet eens op de tekentafel, station Breda Prinsenbeek is geopend in 1988.


Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod. Men weet dat, daar is op een van de hoogste niveaus overleg over geweest tussen NS en RIG, maar men heeft bewust gekozen de situatie te laten zoals deze is.

De proef op de som op mijn verbinding:

Geen terugsteekverbod in de gegeven reismogelijkheden, maar wel in de tariefstelling. De verbinding via Utrecht Centraal wordt gegeven, (vertrek 7:50) maar is wel duurder - € 12,10 - berekent de extra gereisde tariefeenheden.  Vertrek 7:54 is met overstap te Woerden, kortste reisafstand, €11.

Er zit een verschil in prijsstelling in de reis via Utrecht C t.o.v. De NS Reisplanner:

Wanneer ik deze ingeef via Utrecht C (want ik mag immers niet terugsteken, dus moet een ‘via’ opgeven) dan kost dezelfde reis €14!

En: bij reizen ‘van deur tot deur’ stuurt NS me van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn met de bus ipv de Sprinter!

 

 

 


Overigens heeft internationale boekingsmodule geen problemen met dit soort terugsteekacties: je krijgt bv. gewoon zonder commentaar een kaartje Mechelen - Rotterdam Lombardijen op basis van een dienstregeling via Rotterdam Centraal. Daarmee kun je in dat laatste station weliswaar het poortje niet openen maar daarvoor is er de blauwe infoknop bij de poortjes.

In België hetzelfde voor Sint-Katelijne-Waver via Mechelen. Ik zie nog wat besparingsmogelijkheden :)


Die €14 die de reisplanner geeft wordt berekend alsof het 2 losse reizen zijn, 1 reis Rotterdam Centraal - Utrecht €11,50 plus 1 reis Utrecht Centraal - Leidsche Rijn €2,50. Alleen is het uit en en weer inchecken op Utrecht Centraal een overstap en heb je dus langeaftandskorting. Alleen als er meer dan 35 minuten tussen dat uit en weer inchecken zit worden het 2 aparte reizen en dan inderdaad €14. Maar zit er minder dan 35 minuten tussen is het totaal 1 reis met langeafstandkorting en klopt het bedrag van €14 niet.

9292 rekent wel met de langeafstandskorting. Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal is 56 TE en Utrecht Centraal - Leidsche Rijn is 3 TE, samen 59 TE en dat is volgens de tarieflijst €12,10. Dus het bedrag wat 9292 aangeeft. 

Als je op vol tarief reist (dus geen abonnement hebt) betaal je €12,10 wanneer je in Utrecht uitcheckt en gelijk weer incheckt. 


Het antwoord, waar toen zo'n 2,5 jaar op moest worden gewacht, is te vinden op pagina 9 

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:

  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.

Bijvoorbeeld:

  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.

Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.


Dank voor deze uiteenzetting. Ik begrijp de overwegingen en toepassing van de regel ‘je mag niet terugsteken want je komt fysiek 2 keer langs je vertrek- of aankomststation’. Maar deze zienswijze is vanuit reizigersoogpunt bekeken niet zo goed uit te leggen. Want of je het nu vanuit Lombardijen of Barendrecht bekijkt - reizende met de IC Direct raas je immers Lombardijen voorbij, evenals Barendrecht (weliswaar niet fysiek) maar het is dezelfde doorgaande trein. Zou het vanuit de reiziger gedacht veel klantvriendelijker vinden het hele fysieke voorbijreizen niet leidend te laten zijn in de regels over terugsteken, maar dit te vervangen door een passage dat terugsteken is toegestaan wanneer je daardoor je bestemming sneller kunt bereiken. En de weergegeven reisroutes in de NS Reisplanner beter te laten aansluiten bij de tekst vermeld bij Reisroute in de AVR - en dan niet ‘over het algemeen’ te schrijven, maar te zeggen dat de Reisplanner een optie geeft volgens de genoemde 4 punten. Dus kortste reisafstand mag altijd, maar ook die qua kortste reistijd, als dit een langer traject is. Ik blijf het heel raar vinden dat ik via een omweg sneller op mijn bestemming kan zijn, maar als die omweg toevallig leidt tot terugsteken (en alleen dán, want als omweg niet leidt tot terugsteken mag het wél zonder bijbetalen, bijv in het verleden toen  Schipholtrein nog stoppende Intercity was voor een verbinding vanaf één van de huidige Sprinterstations tussen Groningen en Zwolle naar Den Haag HS, via Schiphol, toegestane omweg want slechts 1 overstap), dan wordt de reiziger afgestraft en moet hij extra betalen! In mijn voorbeeld (afhankelijk of je het aan NS vraagt of aan 9292, €3 resp. €1,10 extra per enkele reis). Het betreft hier slechts 3 minuten reistijdwinst, maar dat kan nét voldoende zijn om bijv een aansluitende bus te halen. En ik kan me voorstellen dat er andere voorbeelden zijn van verbindingen met een nog grotere reistijdwinst.

Hoe los je het risico op fraude dan op? Heel simpel. Door op overstapstations binnen het OV chipkaart gebied een overstappaal te plaatsen, waar je ‘langscheckt’. De conducteur in de aansluitende trein kan dan altijd zien dat je bent overgestapt. Bij uitchecken op het eindpunt betekent het systeem vervolgens de prijs volgens de kortste tariefafstand, wanneer er een verbinding in het systeem bekend is die inderdaad tot een eerder aankomstmoment op het eindpunt kan leiden.

En bij een eticket maak je de QR code zodanig dat het poortje alleen opent indien het aankomststation niet verder weg is gelegen dan het station vermeld op het kaartje. Dus reis je met een eticket Rotterdam C - Leidsche Rijn en je reist door naar Utrecht C, pech gehad, poortje gaat niet open. Wil je de reis in Vleuten onderbreken, dan kan dat gewoon. Moet je wel overal poortjes hebben om dit waterdicht te krijgen, dat dan weer wel…

 

 

 


@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.


@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.


@HJS Het is duidelijk een keuze van NS geweest om jouw wensen niet of veel minder te faciliteren.

Het reizen met de OV-chipkaart is voor velen al ingewikkeld genoeg. Extra overstappalen maken het reizen alleen maar ingewikkelder.

In Londen hebben ze voor de omgekeerde situatie wel overstappalen. Als je bijvoorbeeld alleen binnen zone 2 reist en moet overstappen dan kun je op sommige stations je Oyster Card (of andere kaart/telefoon) langs een roze kaartlezer halen. Bij het uitchecken krijg je dan het tarief berekend waarmee je niet door de (dure) zone 1 hebt gereisd. Dat is een handeling die je zelf moet verrichten om minder te betalen. Ik zie niet gebeuren dat mensen een handeling gaan verrichten om meer te betalen.

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains


 

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

 

Ik zie het verschil tussen Nieuw Vennep en Barendrecht niet. Hoezo ligt Barendrecht voor de terugsteekregel niet langs de HSL en Nieuw Vennep wel? De HSL buigt immers pas ná Barendrecht af reichting de Hoekse Waard. Nieuw Vennep - Rotterdam C mag volgens de Reisplanner immers niet via Schiphol, terwijl veel sneller, Barendrecht - Breda mag wél via Rotterdam C, terwijl meer tariefeenheden én langere reistijd.

“Waarom is Barendrecht een uitzondering?Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel.”

Je steekt wel degelijk terug volgens de definitie.
Ja, als je Barendrecht in een zelf gecreëerde werkelijkheid niet langs de HSL laat liggen, dan niet. Maar dan kan ik er ook wel voor gaan pleiten dat de middelste sporen in Utrecht Leidsche Rijn niet langs dat traject liggen… de intercity komt niét langs het perron van Leidsche Rijn… dus is die trein daar nooit geweest en steek ik dus ook niét terug als ik via Utrecht C reis vanuit Rotterdam C… 

Begrijp de logica niet want NS maakt het zichzelf moeilijk door Barendrecht topografisch niet langs de HSL te laten liggen.

Anders gezegd: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?

Ik heb geen toegang tot het gearchiveerde topic, misschien wordt het antwoord daar gegeven. Excuses voor mijn vraag in dat geval.


@HJS Het is duidelijk een keuze van NS geweest om jouw wensen niet of veel minder te faciliteren.

Het reizen met de OV-chipkaart is voor velen al ingewikkeld genoeg. Extra overstappalen maken het reizen alleen maar ingewikkelder.

In Londen hebben ze voor de omgekeerde situatie wel overstappalen. Als je bijvoorbeeld alleen binnen zone 2 reist en moet overstappen dan kun je op sommige stations je Oyster Card (of andere kaart/telefoon) langs een roze kaartlezer halen. Bij het uitchecken krijg je dan het tarief berekend waarmee je niet door de (dure) zone 1 hebt gereisd. Dat is een handeling die je zelf moet verrichten om minder te betalen. Ik zie niet gebeuren dat mensen een handeling gaan verrichten om meer te betalen.

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Ook in mijn voorstel gaat het om een extra handeling om minder te betalen, niet om meer te betalen.


Overigens heeft internationale boekingsmodule geen problemen met dit soort terugsteekacties: je krijgt bv. gewoon zonder commentaar een kaartje Mechelen - Rotterdam Lombardijen op basis van een dienstregeling via Rotterdam Centraal.

Och ja, ook nog zo’n voorbeeld inderdaad, had er niet eens aan gedacht zo snel. En de planners van Bene worden toch gevoed met data van de vervoersbedrijven zelf, en in het geval van NS is dat een export uit…….. goed, ik zal maar niks meer zeggen.


@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.


Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.


Reageer