Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn? Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”. Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?
Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.
Met dank aan Momo voor de link heb ik hem zelf ook nog even doorgenomen. Ik kon me het hele terusteekverhaal van Barendrecht nog enigszins herinneren, gezien ik destijds het antwoord heb geleverd.
Ik ben het ermee eens dat dat topic waarde heeft m.b.t. terugsteken dus heb het bij deze uit het archief gehaald. Het is dus weer voor iedereen leesbaar.
Om een lang verhaal kort te maken: wanneer je vanaf Rotterdam naar Leidsche Rijn via Utrecht centraal wilt reizen, omdat dit 3 minuten sneller is dan dienen er 2 e-tickets gekocht worden of omgecheckt op Utrecht Centraal. Terugsteken op dat traject mag niet met alleen ticket of uitcheck eindstation Leidsche Rijn of Utrecht centraal.
Ook in mijn voorstel gaat het om een extra handeling om minder te betalen, niet om meer te betalen.
Het gaat in jouw voorstel om het faciliteren van terugsteken. Dat zal NS nooit gaan regelen. En van minder kan natuurlijk geen sprake zijn als je via Utrecht Centraal reist. Je zult in dit geval moeten bijbetalen voor de omweg via Utrecht Centraal.
Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.
Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.
Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.
Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.
Wat Lombardijen betreft trouwens: raar dat dat station als liggend aan de HSL gezien wordt. Het is immers fysiek onmogelijk van de HSL op een perronspoor van Lombardijen te komen.
Dat is dus duidelijk anders dan Leidsche Rijn: daar kan een IC uit Gouda prima langs het perron komen als hij maar op tijd doorwisselt. En idem bij Rotterdam Zuid en Blaak.
In het hier eerder geposte lijstje stations zijn trouwens Boven Hardinxveld en Dordrecht Stadspolders vreemde eenden in de bijt. Ik zou niet weten waarom je daarheen zou willen terugsteken, want alle treinen op het traject stoppen er. Hardinxveld Blauwe Zoom mag het dan blijkbaar juist niet, terwijl het daar de snelste optie is als je de stoptrein tot Gorinchem hebt die er niet stopt (dan ben je van/naar Dordrecht 7 minuten sneller middels overstappen op Hardinxveld-Giessendam.
In het hier eerder geposte lijstje stations zijn trouwens Boven Hardinxveld en Dordrecht Stadspolders vreemde eenden in de bijt. Ik zou niet weten waarom je daarheen zou willen terugsteken, want alle treinen op het traject stoppen er.
Een reis Dordrecht Stadspolders → Rotterdam (Qbuzz + NS) is goedkoper dan Dordrecht - Rotterdam (NS only), dit vanwege het goedkopere starttarief van Qbuzz en de relatief korte reis.
Dat heeft verder niets met terugsteken te maken, want met een e-ticket Stadspolders - Rotterdam mag je best op Dordrecht instappen. Scheelt je overigens maar 28 cent op een bedrag van € 4,80 (prijs NS).
Maar als je het met een 'vrij reizen’ advies (optie Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement) uit de NS planner kunt toveren en je bijv. Dal Vrij of Weekend Vrij hebt mag het natuurlijk weer wél.
Ik moet mezelf hier even corrigeren, bij vrij reizen mag het natuurlijk wel maar je riskeert toch een correctie (in geval van NS Flex) bij eventuele controle tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn (terugreizen in de richting van je vertrekstation).
Die correctie wordt automatisch gedaan, en zal bij Altijd Vrij niet toegepast worden maar bij Dal/Weekend Vrij (waarschijnlijk) dus wél.
In dat geval dus in Utrecht even ‘overstappen’ via poortjes of de paaltjes op sommige perrons (in ieder geval te vinden op spoor 5/7 en 18/19).
Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.
Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.
Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.
Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.
Nee, dat is niet per definitie logisch. Je kunt een tariefmodel op allerlei manieren inrichten, bijv ook op basis van reistijd. Of bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. Het toestaan van omreizen zonder bijbetaling hoeft (dacht ik) volgens de reisregels overigens niet eens sneller te zijn, het criterium is ‘route met minder overstappen is toegestaan’ dus lees: je bestemming comfortabeler kunnen bereiken. Vanuit reizigersoogpunt bekeken zou ik niet weten wat hier mis mee is.
Je bent wel een volhouder maar geloof nu iedereen die hier al heeft aangegeven dat wat jij wilt niet gaat gebeuren.
En er is ook al aangegeven hoe je legaal deze route kunt nemen alleen dan moet je meer betalen. Dus aan jou de keuze om of niet via Utrecht te reizen en iets goedkoper maar minder comfortabel te reizen of iets duurder maar met een klaptafeltje om te reizen via Utrecht.
Dat hele terugsteekverhaal voor Rotterdam Centraal (mag wel vanaf Barendrecht, maar niet vanaf Lombardijen) had ooit een eigen topic, maar is inmiddels ook gearchiveerd. Ik zou het nog op kunnen zoeken, waarna een moderator het topic weer open kan zetten.
Met dank aan Momo voor de link heb ik hem zelf ook nog even doorgenomen. Ik kon me het hele terusteekverhaal van Barendrecht nog enigszins herinneren, gezien ik destijds het antwoord heb geleverd.
Ik ben het ermee eens dat dat topic waarde heeft m.b.t. terugsteken dus heb het bij deze uit het archief gehaald. Het is dus weer voor iedereen leesbaar.
Bedankt
Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord. Zou nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen? (gezien het tijdsverloop in het andere topic: ik heb bij voorbaat geen verwachtingen omtrent de reactie termijn
Misschien helpt het als we de vraag als volgt formuleren: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?
En dan (om on topic te blijven) ook voor het Leidsche Rijn voorbeeld zou een reactie op het volgende wat
NS zou er goed aan doen om het terugsteekverbod uitdrukkelijk te nuanceren, zodat het niet geldt als terugsteken de snelste of gemakkellijkste manier is om ergens te komen. En dat dan ook in de reisplanner te zetten. Ook voor eventuele andere gevallen.
Bedankt alvast!
Je bent wel een volhouder maar geloof nu iedereen die hier al heeft aangegeven dat wat jij wilt niet gaat gebeuren.
En er is ook al aangegeven hoe je legaal deze route kunt nemen alleen dan moet je meer betalen. Dus aan jou de keuze om of niet via Utrecht te reizen en iets goedkoper maar minder comfortabel te reizen of iets duurder maar met een klaptafeltje om te reizen via Utrecht.
Klopt. Ik ben inderdaad vasthoudend. Temeer omdat al lezende in het gelieerde topic blijkt dat NS niet consequent is in het terugsteekbeleid. En dat kan NS zelf blijkbaar zelf ook niet uitleggen, gezien het onbevredigende antwoord wat 2,5 jaar op zich liet wachten.
Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.
Ik zie het verschil tussen Nieuw Vennep en Barendrecht niet. Hoezo ligt Barendrecht voor de terugsteekregel niet langs de HSL en Nieuw Vennep wel? De HSL buigt immers pas ná Barendrecht af reichting de Hoekse Waard. Nieuw Vennep - Rotterdam C mag volgens de Reisplanner immers niet via Schiphol, terwijl veel sneller, Barendrecht - Breda mag wél via Rotterdam C, terwijl meer tariefeenheden én langere reistijd.
“Waarom is Barendrecht een uitzondering?Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel.”
Je steekt wel degelijk terug volgens de definitie.
Ja, als je Barendrecht in een zelf gecreëerde werkelijkheid niet langs de HSL laat liggen, dan niet. Maar dan kan ik er ook wel voor gaan pleiten dat de middelste sporen in Utrecht Leidsche Rijn niet langs dat traject liggen… de intercity komt niét langs het perron van Leidsche Rijn… dus is die trein daar nooit geweest en steek ik dus ook niét terug als ik via Utrecht C reis vanuit Rotterdam C…
Begrijp de logica niet want NS maakt het zichzelf moeilijk door Barendrecht topografisch niet langs de HSL te laten liggen.
Anders gezegd: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?
Ik heb geen toegang tot het gearchiveerde topic, misschien wordt het antwoord daar gegeven. Excuses voor mijn vraag in dat geval.
Correctie: ik zie dat Nieuw Vennep en Barendrecht in de Reisplanner ‘gelijkwaardig’ behandeld worden. En Hoofddorp en Lombardijen ook (behalve voor de Thalys)
Je kunt wel blijven doordrammen, maar het standpunt van NS is en blijft wat er in het toen gegeven antwoord staat:
Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.
….
Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
En behalve uitzonderingen zijn er dus ook aparte gevallen zoals Barendrecht waarbij bepaald is dat het geen terugsteken is.
Verder mag je op zich best terugsteken, mits je er gewoon voor betaalt, dus in jouw geval uit en weer inchecken op Utrecht Centraal. NS gaat niet speciaal voor jou voor de paar minuutjes tijdwinst en dat je dan makkelijker werken van alles veranderen in het systeem. Dus geen aparte overstappaaltje plaatsen (hoewel er wel een aantal paaltjes zijn voor internationale reizigers die je zou kunnen gebruiken), gaat niet de poortjes en e-tickets aanpassen dat reizigers in dit soort gevallen niet bij een verder station door de poortjes kunnen en gaat ook niet bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. De zogeheten gemeenschappelijke tariefpunten die er waren zijn juist bijna 7 jaar geleden afgeschaft.
NS is wel bezig met een pilot “Treinreizen met GPS”. Daarmee zou je denk ik wel automatisch de extra kosten in zo'n geval van terugsteken betalen omdat aan de hand van je GPS gegevens wordt herkend waar en met welke trein je hebt gereisd. Daarmee zou, tenminste dat neem ik aan, je overstap op Utrecht Centraal en de extra TE daardoor geregistreerd worden en dus ook berekend. Dan mag je reizen hoe je wilt, want je betaalt ervoor.
Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.
Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.
Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.
Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.
Nee, dat is niet per definitie logisch. Je kunt een tariefmodel op allerlei manieren inrichten, bijv ook op basis van reistijd. Of bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. Het toestaan van omreizen zonder bijbetaling hoeft (dacht ik) volgens de reisregels overigens niet eens sneller te zijn, het criterium is ‘route met minder overstappen is toegestaan’ dus lees: je bestemming comfortabeler kunnen bereiken. Vanuit reizigersoogpunt bekeken zou ik niet weten wat hier mis mee is.
Daar ga je, of je in Gouda overstapt op de sprinter of in Utrecht, het is in beide gevallen 1 overstap. Wat jij wilt, is comfortabel reizen zonder daarvoor extra te betalen. Dat is wat er vanuit jouw reizigersoogpunt mis is: betalen voor extra kilometers. Terugsteken is op jouw gewenste route niet toegestaan. Er dient gereisd te worden volgens de reisplanner. Zit er in jouw reis een via station, dan zul je moeten omchecken of een extra kaartje kopen. Anders reis je zwart
Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).
Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.
Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.
Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?
Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.
Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.
Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.
Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.
Perfecte reactie!
Het hele terugsteek verhaal een beetje vreemd als je ziet dat er soms 2 standaard routes gegeven worden voor een rit tussen 2 stations. Daarbij is de ene route 23TE en de andere 38TE. Alle 2 routes zonder overstap. Daarvoor betaal je volgens de reisplanner even veel. ( € 5,40) Zou dit volgens de TE tabel berekend worden zou je voor de langere route € 8,20 moeten betalen. Kennelijk zijn hier de extra 15 TE geen probleem. Het zal wel hogere wiskunde zijn dat je op dit omreis traject 15 TE meer mag gebruiken voor de zelfde prijs.
Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:
Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.
In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).
Het is immers administratief niet te regelen dat het systeem ziet met welke trein je precies gereisd hebt op basis van een incheck in Amsterdam Centraal en een uitcheck in Rotterdam Centraal. Voor het kopen van een los treinkaartje is het ook veel eenvoudiger omdat je als reiziger niet hoeft na te denken via welke route je wilt of mag reizen. Je stapt gewoon in de eerstvolgende trein in en je mag je reis altijd onderbreken.
Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.
Perfecte reactie!
In dat oude topic waren er ook reacties van Frank Visser, die toen bij NS werkte en intussen bij Rover. Een andere Frank Visser (die van de rijdende rechts) had een uitspraak “Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen". In dit geval kun je zeggen “Dit zijn de regels van NS en daar zult u het mee moeten doen”.
Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:
Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.
In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).
In dit geval zou het dus om regel 1 gaan.
Via de kortste route is de reistijd 29 of 33 minuten, via de langste route 44 minuten. Met de trein die de lange route neemt ben je 1 minuut eerder op de eindbestemming dan de eerstvolgende trein via de kortste route. Op alle 2 routes is het een directe verbinding zonder overstappen.
Die ene minuut eerder aankomen, via een omreis van 15 TE, mag in dit geval kennelijk wat kosten…
Maar op andere plaatsen een route kiezen waardoor je eerder aankomt op je bestemming, is meestal niet toegestaan dus. Moeten de mensen die de lange route kiezen de NS op hun blote knieen danken voor deze “korting”
Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert.
Tja, wie van Dordrecht naar Eindhoven (en Helmond - Venlo) wil mag ook gewoon met de 3700 Dordrecht – Rotterdam Centraal – Schiedam Centrum – Delft – Den Haag HS – Leiden Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Zuid – Utrecht Centraal – 's-Hertogenbosch – Eindhoven Centraal
Het is een pokkeneind om, maar het is een directe verbinding dus de Reisplanner toont hem wegens de regel ‘minder overstappen’.
Op Eindhoven is het soms verwarrend omdat deze trein en die naar Den Haag (via Breda - Rotterdam) naast elkaar staan en je voor naar Rotterdam veel beter de 1100 kunt nemen, die een paar minuten later vertrekt maar natuurlijk veel sneller in Rotterdam is.
Er staat dan wel bij dat in Den Bosch overstappen sneller is voor wie naar Dordrecht wil (wat overigens net zo goed in Breda kan).
Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert.
Precies mijn punt.
Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die ook zo betweterig kon zijn en niets aan nam?
De NS heeft zijn keuzes gemaakt en dan blijven ze daarbij, zo werkt het nu eenmaal bij de NS.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.