Het spoortraject Brussel - Amsterdam is altijd al populair geweest.
Maar sinds de aanleg van HSL Brussel - Amsterdam is de capaciteit vergroot. Voeg daar de liberalisering van het Europese netwerk via Vierde Spoorwegpakket erbij.
2 dagen was dit bericht te lezen:
De huidige Eurostar Parijs (Thalys) en de eerste generatie Eurostar zullen gefaseerd vervangen worden vanaf 2030. Er zal mogelijk 67 Eurostar treinstellen zijn. Wat richting Amsterdam zal rijden is afwachten.
Er waren berichten dat Trenitalia belangstelling zal hebben voor een verbinding tussen Parijs - Nederland. Wat goed zal uitkomen omdat tot 2030 geen nieuwe Eurostar treinstellen erbij zullen komen. Dat kan als gevolg hebben dat de Eurostar treinen sneller volgeboekt zijn. Financieel gaat het weer goed met Eurostar. En ze zijn de schulden uit de coronacrisis aan het aflossen.
Omdat Eurostar het aanbod aan treinreizigers tot 2030 niet helemaal wilt verwerken met nieuwe treinen zullen nieuwe ETR 1000 treinstellen een prettige aanvulling zijn.
Voeg daar de ICNG België en NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen bij. Tussen Brussel - Amsterdam zal (hopelijk) vanaf dienstregeling 2025 de aanbod met treinen groter en aantrekkelijker worden. Snelle comfortabele hogesnelheidstreinen waar voor gereserveerd moet worden. Wie dat te duur vindt en de hogesnelheidstrein niet flexibel vindt kan ook voor de HSL Intercity kiezen. Alleen Zeeland heeft pech dat er geen IC tussen Roosendaal - Antwerpen is. En doorreizen naar Breda vanuit Zeeland is geen tijdswinst.
Treinreizigers kunnen tussen Amsterdam - Brussel op vele manieren boeken qua tarieven, snelheid en comfort. Kortom er is voor vele treinreizigers wel een aantrekkelijk aanbod. ICNG België is straks een soort budgettrein. Geen idee of voor ICNG België gereserveerd moet worden. Of dat er een mogelijkheid is om te reserveren voor ICNG België. De NMBS Intercity zal wel net zo worden als de huidige Beneluxtrein. Flexibel te nemen. En wat goedkoper.