Skip to main content

Het lijkt haast onmogelijk, maar het is mij een aantal keer voorgekomen dat een trein te vroeg aankwam op een station (3-6 minuten) en dat is dan vooral van Den Bosch naar Utrecht. Hoe vaak komt dit eigenlijk voor een waar komt dit het meeste voor?

 

Ik heb ook nog wel een aantal keer 10-15 minuten gehad tussen Middelburg en Roosendaal maar dat kwam door een aangepaste dienstregeling ivm verzakkingen (extra tijd bij gerekend zodat mensen geen gtbv konden aanvragen 🙄) dus dat telt niet echt mee…

 

 

Ben benieuwd!

Het lijkt haast onmogelijk, maar het is mij een aantal keer voorgekomen dat een trein te vroeg aankwam op een station (3-6 minuten) en dat is dan vooral van Den Bosch naar Utrecht. Hoe vaak komt dit eigenlijk voor een waar komt dit het meeste voor?

De dienstregeling van de intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft heel veel speling omdat een 10 minuten dienst zonder extra speling in de praktijk niet uitvoerbaar is.

Overigens gaat die speling op dit moment vooral op aan snelheidsbeperkingen als gevolg van verzakkingen van de baan. 


Het lijkt haast onmogelijk, maar het is mij een aantal keer voorgekomen dat een trein te vroeg aankwam op een station (3-6 minuten) en dat is dan vooral van Den Bosch naar Utrecht. Hoe vaak komt dit eigenlijk voor een waar komt dit het meeste voor?

De dienstregeling van de intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft heel veel speling omdat een 10 minuten dienst zonder extra speling in de praktijk niet uitvoerbaar is.

Overigens gaat die speling op dit moment vooral op aan snelheidsbeperkingen als gevolg van verzakkingen van de baan. 

Aha, vandaar. Zijn er nog meer plekken waarbij er zo'n speling bekend is?


Er zit geen extra speling op die treinen, maar een deel van de intercity's is met lagere snelheid ingelegd omdat er een goederenpad vlak voor zit. Als dat goederenpad niet gebruikt wordt in dat uur kan je tijd inlopen, al is dat eigenlijk niet de bedoeling.


Het lijkt haast onmogelijk, maar het is mij een aantal keer voorgekomen dat een trein te vroeg aankwam op een station (3-6 minuten) en dat is dan vooral van Den Bosch naar Utrecht. Hoe vaak komt dit eigenlijk voor een waar komt dit het meeste voor?

De dienstregeling van de intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft heel veel speling omdat een 10 minuten dienst zonder extra speling in de praktijk niet uitvoerbaar is.

Overigens gaat die speling op dit moment vooral op aan snelheidsbeperkingen als gevolg van verzakkingen van de baan. 

Er zitten trouwens toch helemaal geen snelheidsbeperkingen aan dat stuk van het spoor? Ik dacht alleen van Utrecht naar Den Bosch en niet andersom...


@Gorott

Er zijn momenteel drie stukken met een beperking tussen Utrecht en Den Bosch, zijn die alle drie slechts in zuidelijke richting? Lijkt me vreemd, maar het zou wel kunnen verklaren waarom je meldt dat de trein zo vroeg in Utrecht aankomt.


Te vroeg aankomen in Utrecht (vanuit het zuiden) herken ik wel. Met name de voormalige ‘onmogelijke’ 2 of 3-minuten overstap op de IC Leiden (lopen van spoor 5 naar spoor 11) haalden ik en iedereen eigenlijk altijd wel.

Haasten deed ik sowieso niet, want een paar minuten later ging de sprinter naar Woerden vanaf spoor 20/21.

Zou het komen omdat de geplande reistijd nog afkomstig is uit de tijd dat er nog geen ‘dive-under’ was, en je je soms goed moest vasthouden omdat de trein door een paar wissels moest?


 

........Er zijn momenteel drie stukken met een beperking tussen Utrecht en Den Bosch, zijn die alle drie slechts in zuidelijke richting? Lijkt me vreemd....

Niets vreemds aan, en alle twee in Zuidelijke richting.


@Gorott

Er zijn momenteel drie stukken met een beperking tussen Utrecht en Den Bosch, zijn die alle drie slechts in zuidelijke richting? Lijkt me vreemd, maar het zou wel kunnen verklaren waarom je meldt dat de trein zo vroeg in Utrecht aankomt.

Is helemaal niet zo vreemd, kan me nog goed herinneren dat de verzakking op het Zeeuwse spoor meer vertraging gaven richting Vlissingen dan richting Roosendaal, en we hebben het zelfs nog een tijdje gedaan met alleen vertragingen richting Vlissingen.

 

Snap best dat het gek lijkt omdat je zou verwachten dat aan beide kanten dezelfde verzakkingen zouden zitten.


Te vroeg aankomen in Utrecht (vanuit het zuiden) herken ik wel. Met name de voormalige ‘onmogelijke’ 2 of 3-minuten overstap op de IC Leiden (lopen van spoor 5 naar spoor 11) haalden ik en iedereen eigenlijk altijd wel.

Haasten deed ik sowieso niet, want een paar minuten later ging de sprinter naar Woerden vanaf spoor 20/21.

Zou het komen omdat de geplande reistijd nog afkomstig is uit de tijd dat er nog geen ‘dive-under’ was, en je je soms goed moest vasthouden omdat de trein door een paar wissels moest?

Dat gevoel heb ik ook altijd gehad. Terwijl in de marketing die dive under toch voor reistijd winst zou zorgen🤭


Reageer