Skip to main content

De uitbreiding van stad Amsterdam is in Noord en Oost: IJ oevers, Cruquius, Oostelijk haven gebied, Zeeburger eiland en IJburg. Alleen al op Zeeburger eiland komen er 10.000-en woningen bij en 8000 studenten. Kortom de “locus” van de stad verschuift vwb wonen naar het Noordoosten. 
 

Al deze mensen zijn de komende jaren voor OV aangewezen op Amsterdam CS . Toch komen deze mensen niet voor in de nieuwe dienstregeling van de NS en de toekomstplannen waarin nog minder belangrijke verbindingen via CS lopen. Waar het zwaartepunt van de stad naar het noordoosten schuift, verschuift het zwaartepunt van het OV naar het zuidwesten.. 

De zuid-as is ook ontwikkeld uiteraard En dat het qua beschikbare ruimte beter is om Zuid-WTC als hoofdstation te gebruiken is op zich ook begrijpelijk, maar waarom zijn er vanaf CS geen helemaal goede en snelle aansluitende verbindingen? De keuze is nu wel heel eenzijdig op de zuidwest kant van de stad.

bijvoorbeeld: maak een snelle verbinding naar Schiphol vanaf Amsterdam CS die geschikt is voor woon-werk (geen toeristenboemel) en direct aansluit op de IC direct naar Rotterdam op hetzelfde perron? Idem kan dan in de toekomst, als de IC naar Amersfoort vanaf CS vervalt een snelle verbinding naar Hilversum die aansluit op de IC direct een goede oplossing zijn . 

De sprinter komt nu aan om 8.11 op Schiphol en de IC direct vertrekt daar ook om 8.11. Met heel hard hollen haal ik t soms net .. dat slaat negens op.

 

 

 

 

Geen reactie

Reageer