Skip to main content

Is het technisch dan mogelijk om de Intercity nog steeds niet te laten stoppen te Harderwijk? Zal NS dit vasthouden of denken jullie dat er nieuwe sporen komen aan de Veluwelijn?

Is het technisch dan mogelijk om de Intercity nog steeds niet te laten stoppen te Harderwijk? Zal NS dit vasthouden of denken jullie dat er nieuwe sporen komen aan de Veluwelijn?

Ik denk dat een 10-minutendienst op dit traject totale luchtfietserij is. 


Gaat dus om dit artikel. Artikel is van februari 2019 en dus totaal niet relevant. De toevoeging van het station Harderwijk doet bij mij bepaalde vermoedens rijzen.

 

https://www.treinreiziger.nl/in-2040-tienminutentrein-o-a-naar-zwolle-prorail-wil-meer-ambitie/#:~:text=Infrastructuur%20en%20Waterstaat-,In%202040%20tienminutentrein%20o.a.%20naar,ProRail%20wil%20meer%20ambitie&text=Het%20netwerk%20van%20de%20tienminutentrein,Amsterdam%2C%20Utrecht%20en%20zelfs%20Arnhem.


Misschien kan je nog eens samenvatten wat ook alweer alle pluspunten zijn over waarom Harderwijk een IC stop verdient ​@MevrouwIppa 😏😏


Intercity in Harderwijk is nergens voor nodig. Wel moet men er werk van maken om de spitstrein terug te laten keren en deze door te trekken naar Utrecht. Die verbinding is in principe ook opgenomen in de concessie, in eerste instantie alleen in de spits en tot Amersfoort maar tussen 2030 en 2033 zou deze trein de hele dag en tot Utrecht (en eventueel verder naar Rotterdam) moeten gaan rijden (formeel is de NS niet verplicht om de trein doorgaand te maken, maar gezien de beschikbare perronruimte in Amersfoort is het aannemelijk dat men dit wel zal doen, anders zou je vanaf beide kanten een kerende trein krijgen die perronruimte inneemt).


Die verbinding is in principe ook opgenomen in de concessie, in eerste instantie alleen in de spits en tot Amersfoort maar tussen 2030 en 2033 zou deze trein de hele dag en tot Utrecht (en eventueel verder naar Rotterdam) moeten gaan rijden (formeel is de NS niet verplicht om de trein doorgaand te maken, maar gezien de beschikbare perronruimte in Amersfoort is het aannemelijk dat men dit wel zal doen, anders zou je vanaf beide kanten een kerende trein krijgen die perronruimte inneemt).

Al die eisen voor verdere frequentieverhogingen in de concessie zijn volkomen onhoudbaar gezien de financiële situatie bij NS en gezien de weinige reizigersgroei. Daar gaat helemaal niets van terecht komen.


Dit is dus een zeer gedateerd stuk. Ik lees o.a. dit

 

Vastgoedontwikkelaars

Binnen het huidige regeerakkoord is nog geen geld gereserveerd voor al die grote infrastructurele ingrepen op het spoor. “Het Toekomstbeeld is vooral bedoeld als handvat voor de komende kabinetten om de benodigde investeringen te bepalen”, aldus Van Veldhoven. Ze hoopt vastgoedontwikkelaars mee te laten betalen. Hun kantoorpanden stijgen immers in waarde als er een nieuw station in hun buurt wordt gebouwd.

 

We hebben al veel te veel kantoorpanden in Nederland en door de coronacrisis is wel duidelijk geworden dat thuiswerken een blijvertje is geworden. Ergo deze financieringsbron is door de tijd ingehaald.

 

Ook deze is natuurlijk leuk.

ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie in de krant weten dat het wat hem betreft nog een ‘tandje ambitieuzer’’ mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.” 


Is het technisch dan mogelijk om de Intercity nog steeds niet te laten stoppen te Harderwijk? Zal NS dit vasthouden of denken jullie dat er nieuwe sporen komen aan de Veluwelijn?

Ik denk dat een 10-minutendienst op dit traject totale luchtfietserij is. 

Mee eens. Één van de belangrijkste reden waarom de Hanzelijn is aangelegd was om de Veluwelijn te ontlasten. Daarom hoefde niet geïnvesteerd te worden om Veluwelijn uit te breiden. 


Weg vrij voor de spitspendel. 

 

https://www.treinreiziger.nl/weg-weer-vrij-voor-extra-spitstreinen-amersfoort-harderwijk/


Reageer