Skip to main content
beantwoord

Verbinding Leeuwarden/Zwolle en de rest van het land.

  • 30 May 2024
  • 2 reacties
  • 144 Bekeken

Heb vernomen dat er plannen zijn om snellere treinen te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en overigens ook het knelpunt Meppel op te lossen. Dat laatste NB als ik het goed begrepen heb, door te snoepen van het budget van de Lelylijn…..
De Lelylijn, die gewoon heel veel geld gaat kosten en ook nog bepaald niet gunstig zal uitpakken voor de natuur in ZW Friesland, zal er vrees ik, voor mij niet op tijd komen.

Nu woont mijn vriendin in Brussel en al 13 jaar reizen we zo elke 14 dagen naar elkaar toe. Wel heel blij ben ik met de berichten dat ook de verbinding tussen Brussel en Amsterdam binnenkort veel sneller zal zijn.

Mijn vraag is, als die snellere trein tussen Zwolle en Leeuwarden gaat komen, wat is dan nog de meerwaarde van de Lelylijn?

2 reacties

Hallo Napshy en welkom bij de NS Community,

 

Naast dat enkele plekken eindelijk worden voorzien van een station zijn er diverse punten opgenomen en kan je teruglezen via deze website.

Reputatie 5

Heb vernomen dat er plannen zijn om snellere treinen te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en overigens ook het knelpunt Meppel op te lossen. Dat laatste NB als ik het goed begrepen heb, door te snoepen van het budget van de Lelylijn…..
De Lelylijn, die gewoon heel veel geld gaat kosten en ook nog bepaald niet gunstig zal uitpakken voor de natuur in ZW Friesland, zal er vrees ik, voor mij niet op tijd komen.

Nu woont mijn vriendin in Brussel en al 13 jaar reizen we zo elke 14 dagen naar elkaar toe. Wel heel blij ben ik met de berichten dat ook de verbinding tussen Brussel en Amsterdam binnenkort veel sneller zal zijn.

Mijn vraag is, als die snellere trein tussen Zwolle en Leeuwarden gaat komen, wat is dan nog de meerwaarde van de Lelylijn?

Snellere trein is ICNG/NS Coradia Stream Maar even voor de duidelijkheid. De trein is zo snel als het spoor toelaat. 

Dat betekent dat de ICNG/NS Coradia Stream tussen Zwolle - Leeuwarden niet sneller is dan DDZ/ICM -M/V-IRM -M. 

De snellere Intercity (Direct) zal voortkomen uit de werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. Daardoor moeten NS en ProRail de dienstregeling anders plannen vanwege minder capaciteit op Amsterdam Centraal. 

Daarom willen ze tussen Amsterdam Centraal - Schiphol een hoge frequentie met Airport Sprinters (8 keer per uur) inzetten. En de Intercity Direct/ICNG via Amsterdam Zuid laten rijden. En dan doortrekken naar Lelystad - Groningen/Leeuwarden en Amersfoort - Enschede. 

Maar daar is een kink in de kabel gekomen. De levering van ICNG/NS Coradia Stream door Alstom is al sterk vertraagd door coronacrisis, fouten van Alstom (verkeerde lasnaden) en andere factoren.

Daarom zal de snelle IC waarschijnlijk ergens vanaf 2027/2028 rijden richting Groningen/Leeuwarden. Een héél lang verhaal om alle details te geven. 

Heb ook gelezen dat ze de knelpunten tussen flessenhals Zwolle - Meppel willen oplossen. Dat was met weinig kapitaal. Kortom zelf neem ik het niet serieus. En zie het vooral als zoethoudertje van de overheid om ergernissen te smoren. 

Als de snelle rechtstreekse Intercity tussen Amsterdam - Brussel (serie 9500) gaat rijden met ICNG België/NS Coradia Stream België zal de tijdswinst fors zijn. Let op als in het najaar NS de definitieve dienstregeling 2025: bekend maakt. Dan kun je bekijken hoeveel tijdswinst er is. En hoe de aansluiting op de snelle IC Amsterdam - Brussel kan zijn. 

Voorlopig zal de snelle IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn (Zwolle - Lelystad), Flevolijn (Lelystad - Weesp), Zuidtak (Weesp - Schiphol) en HSL nog niet zijn. De tijdswinst richting Rotterdam zal nog niet spectaculair zijn met 5 - 10 minuten. Ook als er met 160 km p/u gereden kan worden tussen Zwolle - Lelystad -: Almere Oostvaarders. Richting Breda wel. Eventueel kan je de Belgische IC Rotterdam - Breda - Brussel dan nemen. Mits er een goede aansluiting is. 

Lelylijn zal een forse tijdswinst opleveren tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam van minstens 35 - 40 minuten t.o.v. de huidige route. Lelylijn heeft niet alleen meerwaarde door de forse tijdswinst. De spoorverbindingen tussen Noord Nederland - Randstad worden dan robuuster. Zeker als op de flessenhals Meppel - station Zwolle - brug het spoor verkeer gestremd is. En dat gebeurt regelmatig. 

En je geeft al aan dat je wel eens een verre treinreis maakt. Er zijn genoeg mensen uit Noord Nederland die met de auto naar de Randstad gaan met dichtslibbende wegen. Zeker in de spitsuren. Met de trein gaat het voor forenzen tussen Noord Nederland - Randstad v v. makkelijker worden. Kun je gewoon in Noord Nederland blijven wonen. 

Op lange termijn zal Lelylijn onderdeel zijn van spoorcorridor Amsterdam - Hamburg - Scandinavië. 

Reageer