voortzetting reis met NS kost extra door tussentijds uit/inchecken
Afgelopen vrijdag reisde ik van Enschede naar Eindhoven. Wegens vervangend busvervoer ging de reis met een overstap in Rijssen. Daar heb ik uitcheckt bij de NS bus en weer ingecheckt bij NS op het perron. Reden: ik hield rekening met poortjes (die er dus niet bleken te zijn). Nu blijkt dat dit geld heeft gekost: de 2e checkin in Rijssen was tijdens de spits, terwijl de eerste checkin in Enschede tijdens daluren was. NS rekent nu spitstarief voor Rijssen-Eindhoven.
Als dit correct is, wat is dan de logica? Uiteindelijk heb ik alleen met NS gereisd, buiten de spits begonnen en geen langdurige stop gemaakt in Rijssen.
Bladzijde 1 / 2
Goedemiddag MichelD, Welkom op de NS Community!
Een reis die is begonnen in de daluren mag afgemaakt worden tijdens de spits. Zou je contact willen opnemen met onze klantenservice middels telefoon, chat, facebook of X? Mijn collega kan de ritprijs dan voor je aanpassen.
Helaas denkt de klantenservice van NS chat er anders over.
Helaas denkt de klantenservice van NS chat er anders over.
Heb je de chatbot gehad of een medewerker?
De enige logische verkaring (bij reizen op saldo) zou een Blauwnet incheck in Enschede zijn, want anders zouden je handelingen in Rijssen (uitcheck bus en incheck perron) een geldige NS-NS overstap op daltarief opleveren.
Je zou het nog kunnen nakijken met een Mijn OV-chip account. Heb je NS Flex dan telt een overstap tussen vervoerders ook in de spits, dus bijv. van Enschede naar Almelo met Blauwnet en dan verder met NS (in dit geval een NS bus naar Rijssen).
Helaas denkt de klantenservice van NS chat er anders over.
Heb je de chatbot gehad of een medewerker?
Met een medewerker.
De enige logische verkaring (bij reizen op saldo) zou een Blauwnet incheck in Enschede zijn, want anders zouden je handelingen in Rijssen (uitcheck bus en incheck perron) een geldige NS-NS overstap op daltarief opleveren.
Je zou het nog kunnen nakijken met een Mijn OV-chip account. Heb je NS Flex dan telt een overstap tussen vervoerders ook in de spits, dus bijv. van Enschede naar Almelo met Blauwnet en dan verder met NS (in dit geval een bus).
Zoals Robert al aangeeft, had het eigenlijk goed moeten gaan. Misschien kan je je reis met incheck momenten hier plaatsen. Vanuit mijnNS of via je ov-chipkaart account.
De vervoerder is niet zichtbaar in het transactieoverzicht in de NS App. Kijk op ns.nl, of ov-chipkaart.nl, zoals Robert B al zei.
Met een kaart op saldo zie je toch alleen transacties met NS en niet met andere vervoerders?
En als er wel (met Flex) was ingecheckt bij Blauwnet in Enschede dan was het niet mogelijk in Rijssen bij Blauwnet uit te checken (want Blauwnet rijdt daar niet), had er dus een missende uitcheck geweest. En de “uitcheck” bij het paaltje bij de bus in Rijssen zou dan een incheck geweest zijn en op het perron weer een uitcheck. Nu is voor de reis Enschede - Rijssen gewoon in en uitgecheckt en het juiste tarief voor een dergelijke reis berekend. Wat niet juist is, is dat na weer inchecken in Rijssen geen daltarief is berekend.
Yup, maar daarentegen zou je ook op saldo door moeten reizen met korting als je bij NS uit- en incheckt. Dat gaat weer alleen mis bij een vervoerderwissel maar die is er hier niet.
Yup, maar daarentegen zou je ook op saldo door moeten reizen met korting als je bij NS uit- en incheckt. Dat gaat weer alleen mis bij een vervoerderwissel maar die is er hier niet.
Ja, dat was ik o.a. nog aan het toevoegen.
Check dus alle inchecks en alle uitchecks bij alle vervoerders op ov-chipkaart.nl.
Ben toch wel weer benieuwd wat hier de verklaring voor is.
Ook vreemd dat de klanteNService hier niet in meegaat. Gaf de medewerker ook een reden waarom je er geen recht op zou hebben? Wellicht kun je nog een keer contact opnemen. Soms wil een moderator ook nog wel eens in een zaak duiken, zeker als er al contact is geweest met de klanteNService.
Dit is gewoon een geldige NS reis op daltarief van Enschede naar Eindhoven met een overstap in Rijssen (wegens die bus dus vanaf Almelo denk ik).
Voor die overstap (wegens NS bus) en verder naar Eindhoven zou dat (met 40% korting) het verschil moeten kosten tusssen de 35 TE vanuit Enschede naar Rijssen (die je al keurig betaald hebt) en de resterende TE voor naar Eindhoven (dus al 35 TE gereisd naar Rijssen, én betaald)
Enschede - Eindhoven is 176 TE (€16,50) maar je had die eerste 35 TE al afgetikt dus je ritprijs (bij een overstap binnen 35 minuten en die is aantoonbaar) is het verschil tussen 176 TE (€ 16,50) en de reeds betaalde € 4,86 voor de 35 TE naar Rijssen.
Rijssen - Eindhoven zou je met een incheck in Enschede en geldige NS-NS overstap in Rijssen dus € 11,64 kosten. Je hebt dus ‘gewoon’ € 15,06 tegoed aan daluren en langeafstandskorting (zegt mijn rekenhoofd)
Succes ermee bij de Klantenservice, of misschien leest een moderator mee die het voor je wil oppikken want je reishistorie klopt verder helemaal!
Als men je alleen de gemiste 40% dalkorting over die € 26,70 zou willen vergoeden voor Rijssen - Eindhoven (dat gaat dan om € 10,68) doen ze je echt tekort.
Blijft er nog één dingetje over… #hoedan heb je er zo lang gedaan om naar Rijssen te komen?
Ik neem aan dat e-ticket- en OV-chipkaart-tarieven hetzelfde zijn.
Dank voor de reactie. De 2 uur durende reis naar Rijssen was met de snelbus vanaf Enschede via Hengelo en Almelo.
Voor de snelbus Enschede - Rijssen (met twee tussenstops) staat 1.08 uur in de planner. Laat het iets langer zijn geworden, oké, maar 2 uur ?
@Rene74 de eerste snelbus had onvoldoende capciteit om iedereen mee te nemen. Dus wachten tot de volgende bus kwam. Daarnaast was het spits verkeer op de weg.
Zie onderstaand artikel daarover wel achter een paywall. (via de X-site van voorbeterov). Het busvervoer schijnt nogal matig geregeld te zijn.
Hier lijkt inderdaad iets flink mis te gaan. Zou je mij een privébericht willen sturen? Ik wil wel even een kijkje nemen.
Het is opgelost! MichelD krijgt het teveel betaalde bedrag terug.
Een korte uitleg wat hier mis is gegaan; Het ging hier om een Dal Voordeel op Saldo product dat al overgezet is naar een nieuwe kaart, via een automatische vervanging. MichelD heeft hier zijn oude kaart nog gebruikt. Zoals jullie weten kunnen wij niet zomaar een product van een kaart afhalen, hier dient een check in/uit of een bezoekje naar de automaat gedaan te worden. Bij de eerste rit die MichelD heeft gemaakt is het Dal Voordeel van zijn oude kaart gehaald, maar ook nog geactiveerd. Bij het uitchecken en daarna weer inchecken was er dus geen Dal korting om aan te slaan. Vandaar het volle tarief op eens.
Het is opgelost! MichelD krijgt het teveel betaalde bedrag terug.
Een korte uitleg wat hier mis is gegaan; Het ging hier om een Dal Voordeel op Saldo product dat al overgezet is naar een nieuwe kaart, via een automatische vervanging. MichelD heeft hier zijn oude kaart nog gebruikt. Zoals jullie weten kunnen wij niet zomaar een product van een kaart afhalen, hier dient een check in/uit of een bezoekje naar de automaat gedaan te worden. Bij de eerste rit die MichelD heeft gemaakt is het Dal Voordeel van zijn oude kaart gehaald, maar ook nog geactiveerd. Bij het uitchecken en daarna weer inchecken was er dus geen Dal korting om aan te slaan. Vandaar het volle tarief op eens.
Goede uitleg, maar ik denk dat we zelfs met alle specialisten die hier op dit forum inmiddels aanwezig zijn, hier niet op hadden kunnen komen. Dit is echt een uitzonderlijke situatie. Jammer dat Michel bij zijn eerste contact met de klantenservice weer met een kluitje in het riet is gestuurd.
Hartelijk dank Daniel NS voor het oplossen van dit probleem!
Dat geldt voor een losse reis Rijssen - Eindhoven maar TS kwam vanuit Enschede dus krijgt op die € 16,02 nog een stuk langeafstandkorting.
De volledige reis met NS (via Almelo dus niet met Blauwnet via Zutphen) kost met korting € 16,50 en geen € 17,64 maar voor Enschede - Rijssen tik je al € 4,86 af, dus als je daar (binnen 35 minuten) overstapt blijft er nog € 11,64 over voor naar Eindhoven.
De (onterecht) betaalde € 26,70 - € 11,64 geeft dus recht op een vergoeding van € 15,06
Maar blij voor @MichelD dat de oorzaak gevonden is en het opgelost is. Het bij het inchecken van de kaart verwijderde Dal Voordeel op saldo zal ongetwijfeld een oud Voordeelurenabonnement geweest zijn.
Feitelijk betaald 4,86 + 26,70.
Hij moest betalen 60% van 29,40 is 17,64.
Geen 16,50, zoals @Robert B zegt.
Dankzij de bizarre abonnementsverwijdering tijdens de reis heeft het OV-chip-saldo-systeem twee losse reizen berekend, de eerste met 60% en de tweede met 100% tarief.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.