Omdat je nu eenmaal niet rechtstreekse treinen tussen ieder willekeurig tweetal provinciesteden kunt inleggen. Rechtstreekse treinen van Assen naar Zutphen, van Alkmaar naar Delft of van Leiden naar Roermond zullen ongetwijfeld ook handig zijn voor enkele mensen maar daar is geen beginnen aan.
Er is wel al vaak geopperd om de stoptreinen Amersfoort-Ede door te trekken naar Arnhem maar daar wil NS niet aan meewerken omdat die van de concurrentie zijn.
Bij verbindingen wordt er eerst gekeken naar potentiële groei en (verwachte) dagelijks gebruik.
Dan heb je nog of het een rendable verbinding is of niet.
En natuurlijk ook nog of er wel ruimte voor is.
Als ik zou moeten gokken gaat het bij de verbinding die jij wilt niet lukken om de laatste 2 punten.
Maar goed, in Zeeland is jarenlang gepleit voor een rechtstreekse verbinding met Breda (of een acceptabele overstap), en die krijgen we nu eindelijk in 2026.
Dus het is wel mogelijk .
(Al komt deze verbinding alleen door het compensatiepakketje)
Welkom bij de NS Community!
Amersfoort - Arnhem via Utrecht is 0:56 dus zoveel meer dan die rechtstreekse trein van 45 minuten is het niet, maar in het weekend lukt dat niet en is de snellere optie via Ede-Wageningen.
Dan is het 1:05 met een overstap van een kwartier, maar als je geluk hebt kan je de IC Nijmegen van een kwartier eerder halen.
Er zijn overigens soms wel directe treinen Amersfoort - Arnhem, maar die gaan via Hilversum en Bijlmer ArenA en doen er bijna 2 uur over.
Omdat je nu eenmaal niet rechtstreekse treinen tussen ieder willekeurig tweetal provinciesteden kunt inleggen. Rechtstreekse treinen van Assen naar Zutphen, van Alkmaar naar Delft of van Leiden naar Roermond zullen ongetwijfeld ook handig zijn voor enkele mensen maar daar is geen beginnen aan.
Natuurlijk kan dat wel, het is zelfs de normaalste zaak ter wereld op andere spoorwegnetten. Het past alleen niet in het NS-plaatje van kwantiteit over kwaliteit, waar elke trein per sé 4-6x per uur hetzelfde traject moet rijden.
Met een meer klantvriendelijke insteek zou er ruimte zijn voor een groter aantal regionale intercity's die iets minder vaak rijden, en daarmee wel een diversiteit aan routes mogelijk maken.
Met een meer klantvriendelijke insteek zou er ruimte zijn voor een groter aantal regionale intercity's die iets minder vaak rijden, en daarmee wel een diversiteit aan routes mogelijk maken.
Ik vind de vele opties via Utrecht, Deventer of Ede-Wageningen eigenlijk wel voldoende voor Amersfoort - Arnhem/Nijmegen
Natuurlijk kan dat wel, het is zelfs de normaalste zaak ter wereld op andere spoorwegnetten. Het past alleen niet in het NS-plaatje van kwantiteit over kwaliteit, waar elke trein per sé 4-6x per uur hetzelfde traject moet rijden.
Met een meer klantvriendelijke insteek zou er ruimte zijn voor een groter aantal regionale intercity's die iets minder vaak rijden, en daarmee wel een diversiteit aan routes mogelijk maken.
Waarom diversiteit? Lijkt mij dat het de boel alleen maar ingewikkelder maakt voor de reiziger…
Het spoor is al divers genoeg.
Waarom diversiteit? Lijkt mij dat het de boel alleen maar ingewikkelder maakt voor de reiziger…
Het spoor is al divers genoeg.
Nee hoor. De gemiddelde reiziger heeft maar een tweetal treinen per dag nodig. Misschien een derde of vierde trein. De reizigersinformatie is zeer duidelijk, alleen het aanbod deugt niet altijd. En soms houden mensen zich een beetje voor de domme. Verder is er niets onduidelijk, of er nou vanuit stad A alleen een trein rijdt naar stad B en C of dat er ook naar steden D en E wordt gereden. Alles staat toch gewoon op de vertrekborden?
Waarom diversiteit? Lijkt mij dat het de boel alleen maar ingewikkelder maakt voor de reiziger…
Het spoor is al divers genoeg.
Wat het onoverzichtelijk kan maken zijn tijdelijke rare verbindingen als Eindhoven - Delft via Schiphol, zoals afgelopen tijd soms te zien was ivm werkzaamheden. Bij werkzaamheden kunnen er opeens wel diverse lijnen doorgeknoopt worden tot bijzondere directe verbindingen.
Natuurlijk kan je prima meer directe verbindingen tussen provinciesteden regelen, je hoeft niet 2 x of 4x per uur steeds dezelfde lijntjes te rijden tussen A en B. Variatie is gevraagd. Mensen zijn niet gek of dom dat ze dat niet zullen begrijpen, nee ze zullen blij zijn met meer directe verbindingen, ook al is zo'n individuele verbinding 1x per uur. Rechtstreeks staat in de reizigersprioriteitenlijst altijd vóór overstappen.
Het is alleen een kwestie van willen én er energie in willen steken dit te organiseren, daar het nogal wat voeten in de aarde zal hebben. Maar onmogelijk is het niet.
Het is niet een kwestie van willen maar van kunnen. Allerlei directe verbindingen in een druk belast spoornet is lastig in te passen. Kijk naar Zwitserland, daar heb je wel veel directe verbindingen maar is het ook niet ongebruikelijk dat treinen 10 minuten of zelfs langer stilstaan op een station om de dienstregeling passend te krijgen. Dat vraagt om meer perroncapaciteit die er in bijvoorbeeld Utrecht niet is. Bij het kiezen van een bestemming moet dus ook gekeken worden naar hoe de trein zo snel mogelijk weer verder kan rijden zodat een volgende trein het perron kan gebruiken.
Het is niet een kwestie van willen maar van kunnen. Allerlei directe verbindingen in een druk belast spoornet is lastig in te passen. Kijk naar Zwitserland, daar heb je wel veel directe verbindingen maar is het ook niet ongebruikelijk dat treinen 10 minuten of zelfs langer stilstaan op een station om de dienstregeling passend te krijgen. Dat vraagt om meer perroncapaciteit die er in bijvoorbeeld Utrecht niet is. Bij het kiezen van een bestemming moet dus ook gekeken worden naar hoe de trein zo snel mogelijk weer verder kan rijden zodat een volgende trein het perron kan gebruiken.
Dat is een punt natuurlijk. Het spoor wordt op veel plekken veel intensiever bereden dan vroeger maar de perroncapaciteit is veel te weinig mee gegroeid en perrons zijn smal en krap geworden op sommige stations. Veel meer treinen, maar veel te weinig uitbreiding stations en spoor. Hoor ook zo vaak “we kunnen nog niet binnenrijden want het spoor is nog bezet”. Gevolg is weer vertraging.
5 minuten vertraging is voor de gemiddelde reiziger veel minder bezwaarlijk dan een overstap. Zonder een overstap is er ook weinig wat er echt mis kan gaan - geen gemiste overstap. Alleen een directe rit.
5 minuten vertraging is voor de gemiddelde reiziger veel minder bezwaarlijk dan een overstap. Zonder een overstap is er ook weinig wat er echt mis kan gaan - geen gemiste overstap. Alleen een directe rit.
Je merkt het gelijk dat mensen afhaken voor een reis, als er bijv. tijdelijk een overstap in zit. Laat staan vervangend busvervoer - veel mensen reizen dan maar niet of zoeken ander vervoer……
Overstappen is een drempel en geeft meer “gedoe”. Niet voor iedereen natuurlijk, maar wel voor een behoorlijk aandeel in de reizigerspopulatie…. en zeker als een verbinding voorheen rechtstreeks was en er dan opeens structureel een overstap in zit….
Maar ja, niet alles kan overstapvrij.
Wat het onoverzichtelijk kan maken zijn tijdelijke rare verbindingen als Eindhoven - Delft via Schiphol, zoals afgelopen tijd soms te zien was ivm werkzaamheden. Bij werkzaamheden kunnen er opeens wel diverse lijnen doorgeknoopt worden tot bijzondere directe verbindingen.
Spreek je jezelf hier niet enorm tegen? Je wilt meer diversiteit in de spoorverbindingen, maar zegt ook dat tijdelijke verbindingen zoals Eindhoven - Delft via Schiphol verwarrend kunnen zijn. Als je diversiteit op het spoor wilt, is het niet logisch dat dat met onoverzichtelijkheid gepaard gaat?
Spreek je jezelf hier niet enorm tegen? Je wilt meer diversiteit in de spoorverbindingen, maar zegt ook dat tijdelijke verbindingen zoals Eindhoven - Delft via Schiphol verwarrend kunnen zijn. Als je diversiteit op het spoor wilt, is het dan niet logisch dat het onoverzichtelijk wordt?
Nee. Tijdelijke en steeds veranderende verbindingen kunnen m.i. eventueel verwarrend zijn. Maar structureel een vaste grote diversiteit aan verbindingen niet. Dat went.
Spreek je jezelf hier niet enorm tegen? Je wilt meer diversiteit in de spoorverbindingen, maar zegt ook dat tijdelijke verbindingen zoals Eindhoven - Delft via Schiphol verwarrend kunnen zijn. Als je diversiteit op het spoor wilt, is het dan niet logisch dat het onoverzichtelijk wordt?
Nee. Tijdelijke en steeds veranderende verbindingen kunnen m.i. eventueel verwarrend zijn. Maar structureel een vaste grote diversiteit aan verbindingen niet. Dat went.
Maar dat is dus niet mogelijk. Werkzaamheden zijn altijd een feit waar je rekening mee moet houden. Met meer diversiteit in de verbindingen krijg je automatisch ook meer tijdelijke wijzigingen door werkzaamheden. Dit maakt het onoverzichtelijker voor reizigers, omdat ze steeds weer moeten wennen aan nieuwe verbindingen.
5 minuten vertraging is voor de gemiddelde reiziger veel minder bezwaarlijk dan een overstap. Zonder een overstap is er ook weinig wat er echt mis kan gaan - geen gemiste overstap. Alleen een directe rit.
Je merkt het gelijk dat mensen afhaken voor een reis, als er bijv. tijdelijk een overstap in zit. Laat staan vervangend busvervoer - veel mensen reizen dan maar niet of zoeken ander vervoer……
Ik ga zelf ook niet in een of andere bus zitten als het ook per trein kan, desnoods een halfuur langer of zelfs met een overstap. Maar een bus, nee bedankt.
Ik ga zelf ook niet in een of andere bus zitten als het ook per trein kan, desnoods een halfuur langer of zelfs met een overstap. Maar een bus, nee bedankt.
???, schiet mij maar lek. Wat is er zo erg aan een bus?
Ik ga zelf ook niet in een of andere bus zitten als het ook per trein kan, desnoods een halfuur langer of zelfs met een overstap. Maar een bus, nee bedankt.
???, schiet mij maar lek. Wat is er zo erg aan een bus?
Gebrek aan comfort is een veel gehoorde klacht alhoewel bij treinvervangend meestal touringcars worden gebruikt die toch wat luxueuzer zijn dan een gewone bus. Bij treinvervangend vervoer zijn mijns inziens vooral de onvoorspelbare (en vaak erg lange) reistijden en aansluitingen een reden om de trein te mijden.
Veel mensen krijg je echter met geen stok meer in een stads- of streekbus. De eisen van een lage vloer en zero emissie zijn ten koste gegaan van de inrichting waardoor bussen steeds minder zitplaatsen en steeds meer staanplaatsen hebben gekregen.
Nou ja ik ken alleen maar lege bussen in Zeeland en daarom bregeep ik het niet echt. In Utrecht mag ik altijd staan en zitten we met z'n allen op elkaar gepropt…
Ik zou toch nog de bus boven trein verkiezen als het sneller is .
Is toch ook een concessiedingetje? Amersfoort-Ede Wageningen en Ede Wageningen-Arnhem hebben verschillende vervoerders. En NS wil geen concurrentie.
NS heeft weinig te willen als de overheid die de lijn uit de concessie zou halen. Alleen is het qua dienstregeling wat onhandig. Zelfs als je ProRail lief aankijkt voor een extra wissel is de dienstregeling vanwege het enkelspoor op dat lijntje lastig in te passen zonder de intercity's in de weg te rijden.
Ik ga zelf ook niet in een of andere bus zitten als het ook per trein kan
???, schiet mij maar lek. Wat is er zo erg aan een bus?
Gebrek aan comfort is een veel gehoorde klacht alhoewel bij treinvervangend meestal touringcars worden gebruikt die toch wat luxueuzer zijn dan een gewone bus. Bij treinvervangend vervoer zijn mijns inziens vooral de onvoorspelbare (en vaak erg lange) reistijden en aansluitingen een reden om de trein te mijden.
Het is gedoe, zeker met bagage. De stoelen zijn vaak krap (ik zit scheef op de stoel met mijn lengte). Oncomfortabel ja. Verder is het vaak 2x overstappen waar het normaal direct kan (eerst stuk trein, lopen en wachten, bustraject, lopen en wachten, en het laatste stuk met de trein). En zo'n touringcar kan niet strak op tijd rijden, chauffeurs kijken nauwelijks naar tijden (gaat vaak op z'n janboerenfluitjes), hobbelen van verkeerslicht naar verkeerslicht in de stad, het is nog even een ommetje naar een ander station enz. Tijdrovend.... Afgelopen woensdag met de bus van Breda naar Tilburg rijdt volgens de planning de snelbus ook even naar Tilburg Universiteit - waar welgeteld 1 reiziger uitstapte en niemand instapte (waarom daarheen rijden, het is een sprinterstation). Kom je uiteindelijk op Tilburg aan, is de trein naar Eindhoven net weg, kan daar je weer gaan zitten wachten.
Maar het kan soms niet anders, dat snap ik ook. Maar als je dit om het weekend ergens treft, ben je er toch wel vlot een beetje klaar mee
Veel mensen krijg je echter met geen stok meer in een stads- of streekbus. De eisen van een lage vloer en zero emissie zijn ten koste gegaan van de inrichting waardoor bussen steeds minder zitplaatsen en steeds meer staanplaatsen hebben gekregen.
Ditto voor de meeste stoptreinen, in ieder geval bij NS. Als de IC niet rijdt moet het wel redelijk belangrijk zijn wil ik alsnog mijn reis maken.
Treinen van Eindhoven via Schiphol naar Delft zijn helemaal niet tijdelijk, dat is gewoon https://treinposities.nl/treinseries/3700 (normaal neem je dan natuurlijk de 1100 want is sneller).
En rechtstreeks van Amersfoort naar Arnhem kan soms ook, maar dan reis je via Hilversum en Bijlmer Arena en ben je zomaar bijna 2 uur onderweg.
Gezien de vele andere reismogelijkheden voegt een rechtstreekse verbinding weinig toe, dus dan maar een (ruime of cross-platform) overstap.
Als je de spoorkaart erbij pakt https://nieuws.ns.nl/download/99a90bb4-da90-4e0b-8597-b5343701f39b/spoorkaart2024.pdf dan zie je eigenlijk al dat meerdere lijnen toevoegen best lastig wordt.
Voor de rest natuurlijk de vragen zoals een IC stop in Harderwijk (want Dieren en Woerden hebben die ook!)
Voor de rest natuurlijk de vragen zoals een IC stop in Harderwijk (want Dieren en Woerden hebben die ook!)
En Etten-Leur, en Heemstede, en Krabbendijke, en Wijhe, en Veenendaal de Klomp. Logica is ver te zoeken, echte IC's zoals IC's van oorsprong bedoeld zijn (namelijk snel van stad naar stad), zijn er nauwelijks.
Vroeger had je de directe lijn Amersfoort- Nijmegen (- Duitsland), toen de spoorbrug bij Rhenen nog ongeschonden was. Jammer dat die nooit heropgebouwd is. Zou een mooie toevoeging aan het netwerk geweest zijn.