Skip to main content

Ik reis bijna elk weekend van Arnhem naar Amersfoort en terug vanwege mijn studie. En ik wordt gestuurd via Ede Wageningen, Apeldoorn of Utrecht. Ik reis gemiddeld 110 minuten per reis.

Nou was er een paar jaar terug een wonder. Er waren problemen met het spoor en er stond een trein die direct van Amersfoort naar Arnhem ging, die deed er 45 minuten over, zonder overstap. 

Mijn vraag is dus, als het blijkbaar kan, waarom wordt er niet regelmatig een trein ingezet van Amersfoort Centraal naar Arnhem & Nijmegen?

Het gaat me om het deeltraject Eindhoven - Deurne inderdaad. 1x per uur maar op zondag. Niet aanlokkelijk. Gelukkig dan op zaterdag wel 2x per uur.

Dat kan een combinatie zijn van vervoersvraag, capaciteit en geld. Soms moeten keuzes gemaakt worden.

Dat kan een combinatie zijn van vervoersvraag, capaciteit en geld. Soms moeten keuzes gemaakt worden.

Logisch. Maar ik blijf wel vinden dat sommige trajecten erg karig worden bediend en andere veel teveel. En daar zie je dan net zo goed driekwart lege (intercity)treinen. Weleens de sprinter Breda - Dordrecht gezien in de avond en op zondag (wel 2x uur)? Grotendeels leeg.

Het gaat me om het deeltraject Eindhoven - Deurne inderdaad. 1x per uur maar op zondag. Niet aanlokkelijk. 

Een jaar of tien geleden hebben daar op proef op zondag twee sprinters gereden van 11-19 uur. Die zijn weer opgeheven, een maand voor de winkels in Eindhoven op zondagen open mochten. Was heel logisch.

Het probleem tussen Eindhoven en Venlo blijft de zeer slechte bezetting van de intercity's tussen Helmond en Venlo. In de daluren vaak niet meer dan 30 reizigers in een VIRM6. Als die intercity straks ook nog afgeroomd wordt door de Arriva/Start-trein zal NS toch eens iets moeten.

Weleens de sprinter Breda - Dordrecht gezien in de avond en op zondag (wel 2x uur)? Grotendeels leeg.

Er is nu eenmaal altijd weinig vervoer geweest tussen Dordrecht en Brabant, de protestants/katholieke waterscheiding loopr daar al sinds eeuwen. De sprinters Dordrecht-Nijmegen zijn op de rest van het traject overigens wel erg druk, ook in het weekend.

Reageer