Skip to main content
beantwoord

Waarom In- en uit checken voor andere vervoerders?

  • 2 June 2024
  • 20 reacties
  • 257 Bekeken

Het is voor mijn gevoel toch wel wat gedoe, en het lijkt mij dat het makkelijker kan? Is dit omdat de OV-chipkaart behoorlijk oud is of kan het daadwerkelijk gewoon niet makkelijker?

 

Het zou bijvoorbeeld al enorm helpen als je niet hoef uit te checken en dat je gewoon direct bijvoorbeeld een paaltje van R-net kan gebruiken…

 

 

Ooofff ben ik gewoon een grote omweg aan het nemen terwijl dat niet hoeft 😅

20 reacties

Reputatie 7
Badge

Vanwege de inkomsten-verdeling tussen verschillende vervoerders?

Reputatie 7

Vanwege de inkomsten-verdeling tussen verschillende vervoerders?

Ja, maar dat is niet de vraag. Het kan toch een stuk makkelijker door het uit checken weg te laten?

Reputatie 7
Badge

Dan weten ze niet waar je uitgestapt bent?

Reputatie 7

Dan weten ze niet waar je uitgestapt bent?

Ik neem aan als je gewoon in checkt bij het paaltje van een andere vervoeder dat je automatisch zal uitchecken bij de vervoerder waar je het eerst hebt ingecheckt, en dus krijgen beide de informatie die ze nodig hebben.

 

Dit werkt ook zo bij een overstap van tram naar trein in Utrecht Centraal.

 

Of is dat een te logisch systeem voor NS en de bende.

Reputatie 7
Badge

Vast wel.

Badge +3

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur.

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur.

Je kan het natuurlijk ook het systeem wat vereenvoudigen. Scheelt een hoop gedoe. 😉

Reputatie 7
Badge +3

Dan weten ze niet waar je uitgestapt bent?

Ik neem aan als je gewoon in checkt bij het paaltje van een andere vervoeder dat je automatisch zal uitchecken bij de vervoerder waar je het eerst hebt ingecheckt, en dus krijgen beide de informatie die ze nodig hebben.

 

Dit werkt ook zo bij een overstap van tram naar trein in Utrecht Centraal.

 

Of is dat een te logisch systeem voor NS en de bende.

Dat is voor het eerst dat ik lees dat je als je uit de Utrechtse tram stapt je niet hoeft uitchecken als je verder reist met de trein. De Utrechtse tram is niet van NS. Of je hebt afgekocht reisrecht voor de tram of je betaalt elke keer €4 voor dat tramritje.

Aan aannames kun je geen rechten ontlenen.

Reputatie 7

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur.

Je kan het natuurlijk ook het systeem wat vereenvoudigen. Scheelt een hoop gedoe. 😉

Als een Developer ben ik het hiermee eens en oneens, bij ons is de regel meestal: "Verander niets als het werkt". Maar dit systeem is overduidelijk zo oud dat het wel geupdate moet worden...

Reputatie 7

Dan weten ze niet waar je uitgestapt bent?

Ik neem aan als je gewoon in checkt bij het paaltje van een andere vervoeder dat je automatisch zal uitchecken bij de vervoerder waar je het eerst hebt ingecheckt, en dus krijgen beide de informatie die ze nodig hebben.

 

Dit werkt ook zo bij een overstap van tram naar trein in Utrecht Centraal.

 

Of is dat een te logisch systeem voor NS en de bende.

Dat is voor het eerst dat ik lees dat je als je uit de Utrechtse tram stapt je niet hoeft uitchecken als je verder reist met de trein. De Utrechtse tram is niet van NS. Of je hebt afgekocht reisrecht voor de tram of je betaalt elke keer €4 voor dat tramritje.

Aan aannames kun je geen rechten ontlenen.

Ik kan dat zonder te betalen, want ik ben een ti ta tovenaar ✨️.

 

Het is ook totaal niet m'n punt, maar ik verbeter het wel. (Dat mag niet 🤷‍♂️.)

Het is voor mijn gevoel toch wel wat gedoe, en het lijkt mij dat het makkelijker kan? Is dit omdat de OV-chipkaart behoorlijk oud is of kan het daadwerkelijk gewoon niet makkelijker?

Iedere vervoerder is verantwoordelijk voor zijn eigen inkomsten en om jouw reisgeld te kunnen verdelen is het nodig om te weten welk stuk je met welke vervoerder het gereisd.

Met modernere technieken zou je via GPS tracking  kunnen bepalen via welke route en met welke trein  je gereisd bent maar dat is vanwege de privacy weer niet toegestaan.

Het is indirect een gevolg van het feit dat de overheid het NS-net niet wil aanbesteden en zolang dat niet gebeurt zal het dus ook niet veranderen.

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur.

Je kan het natuurlijk ook het systeem wat vereenvoudigen. Scheelt een hoop gedoe. 😉

Als een Developer ben ik het hiermee eens en oneens, bij ons is de regel meestal: "Verander niets als het werkt". Maar dit systeem is overduidelijk zo oud dat het wel geupdate moet worden...

Ja, die papieren kaartjes waren niet zo'n gek idee. ;)

Denk dat in principe het reizen van A naar B niet meer dan een ‘simpele’ codering vereist.  

Legacy systemen…. Heb daar wel denk ik enige ervaring mee. 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Papieren kaartjes hadden weer andere nadelen. Zo moest je van te voren nadenken over de te reizen route voor zowel de heen als de terugreis. Zeker in delen van het land waar veel verschillende vervoersmogelijkheden zijn vind ik het ideaal dat je niet van te voren je hele reisplan hoeft vast te leggen. Het enige wat telt is waar je in- en uitcheckt. 

En als ik heen met de trein reis en terug met de bus, de tram of de metro dan is dat geen enkel probleem. Het maakt het gebruik van het OV veel flexibeler.

Reputatie 7

Papieren kaartjes hadden weer andere nadelen. Zo moest je van te voren nadenken over de te reizen route voor zowel de heen als de terugreis. Zeker in delen van het land waar veel verschillende vervoersmogelijkheden zijn vind ik het ideaal dat je niet van te voren je hele reisplan hoeft vast te leggen. Het enige wat telt is waar je in- en uitcheckt. 

En als ik heen met de trein reis en terug met de bus, de tram of de metro dan is dat geen enkel probleem. Het maakt het gebruik van het OV veel flexibeler.

Dat laatste klopt en dat is handig. Maar ook dat heeft nadelen; het kan bijv. achteraf duurder uitpakken dan je denkt - bijvoorbeeld door in/uitcheckfouten, dal/spitsuren, overstappen tussen vervoerders en het soort abonnement. Eén papieren kaartje van tevoren kopen en betalen, en reizen via die route, betekent dat je direct weet wat je kwijt bent en er geen fouten of onduidelijkheden in een afrekening achteraf kunnen ontstaan, waarover je je dan weer moet informeren en daar tijd insteken.

Daarom vond ik op saldo reizen ook fijner dan Flex. Er wordt dan immers na uitchecken meteen afgerekend. Net als dat je bij de supermarkt direct afrekent en niet pas over 3 weken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis op saldo met automatisch opladen. Ik heb al die problemen niet. Verder kan ik voor iedere reis via 9292.nl zien wat die gaat kosten. Ik kan reistijd en reiskosten van verschillende routes meteen met elkaar vergelijken en mijn besluit om via een bepaalde route te reizen daarop baseren. Als je met Flex reist zou je de reiskosten van een bepaalde reis/route even kunnen noteren zodat je kunt controleren of de afrekening klopt.

In de jaren dat ik met ik met de OV-chipkaart reis heb ik misschien twee keer te maken gehad met een in- of uitcheckfout. Er was dan altijd sprake van een storing bij poortjes. Dat is altijd netjes gecorrigeerd.

Reputatie 7

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur.

Je kan het natuurlijk ook het systeem wat vereenvoudigen. Scheelt een hoop gedoe. 😉

Als een Developer ben ik het hiermee eens en oneens, bij ons is de regel meestal: "Verander niets als het werkt". Maar dit systeem is overduidelijk zo oud dat het wel geupdate moet worden...

Ja, die papieren kaartjes waren niet zo'n gek idee. ;)

Denk dat in principe het reizen van A naar B niet meer dan een ‘simpele’ codering vereist.  

Legacy systemen…. Heb daar wel denk ik enige ervaring mee. 🙄

Maar het lijkt mij dat de informatie waar je uitcheckt toch vanuit je ov chipkaart wordt gehaald wanneer je uitcheckt, of is het zelfs zo inefficient dat die informatie in de paaltjes zit? Want GPS tracking mag niet.

 

Volgens mij is het systeem veel complexer gemaakt dan dat het eigenlijk hoeft te zijn…

 

Alles wat je eigenlijk nodig hebt is de vervoerder en het station

 

Wanneer je dan incheckt bij een andere vervoeder krijgen beide vervoerders de informatie waar je hebt ingecheckt (en dus uitgecheckt bij de eerdere vervoeder). En volgens mij hebben ze alle nodige informatie daarvoor.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Wanneer je dan incheckt bij een andere vervoeder krijgen beide vervoerders de informatie waar je hebt ingecheckt (en dus uitgecheckt bij de eerdere vervoeder). En volgens mij hebben ze alle nodige informatie daarvoor.

zo werkt dat niet. Verschillende vervoerders krijgen geen info van elkaar. Voor flex-reizigers krijgt NS die info van de andere vervoerders. Bij op saldo reizigers is er bij NS helemaal geen zicht op reizen met andere vervoerders.

Wat jij wilt kan niet.

Reputatie 7

 

 

 

 

Wanneer je dan incheckt bij een andere vervoeder krijgen beide vervoerders de informatie waar je hebt ingecheckt (en dus uitgecheckt bij de eerdere vervoeder). En volgens mij hebben ze alle nodige informatie daarvoor.

zo werkt dat niet. Verschillende vervoerders krijgen geen info van elkaar. Voor flex-reizigers krijgt NS die info van de andere vervoerders. Bij op saldo reizigers is er bij NS helemaal geen zicht op reizen met andere vervoerders.

Wat jij wilt kan niet.

Wat ik wil kan wel, maar de vervoerders willen het niet. Wat begrijpelijk is. Als het bij flex-reizen kan zie ik niet waarom het bij saldo reizigers niet kan.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

 

 

Wanneer je dan incheckt bij een andere vervoeder krijgen beide vervoerders de informatie waar je hebt ingecheckt (en dus uitgecheckt bij de eerdere vervoeder). En volgens mij hebben ze alle nodige informatie daarvoor.

zo werkt dat niet. Verschillende vervoerders krijgen geen info van elkaar. Voor flex-reizigers krijgt NS die info van de andere vervoerders. Bij op saldo reizigers is er bij NS helemaal geen zicht op reizen met andere vervoerders.

Wat jij wilt kan niet.

Wat ik wil kan wel, maar de vervoerders willen het niet. Wat begrijpelijk is. Als het bij flex-reizen kan zie ik niet waarom het bij saldo reizigers niet kan.

Natuurlijk kan het en bij de invoer van de OV-chipkaart was ook aangegeven dat het een Single Sign On en Off systeem zou moeten worden. Helaas is dit idee later verkwanseld door een staatssecretaris. Maar dit hele topic is hier al vele malen ter sprake gekomen. Zie ook deze reactie:

 

Over enkelvoudig in- en uitchecken wordt al decennia gesproken. Als je je verveelt: ik heb hier een rapport uit 2012 en hier een rapport uit 2018 opgeduikeld. Spoiler: technisch kan het wel, maar men vindt het te veel gedoe en te duur. 

Dat ‘te duur’ slaat waarschijnlijk niet eens op de technische ontwikkelkosten maar op de vele managers die het eens moeten worden met elkaar.

Reageer