Skip to main content
beantwoord

Waarom is er uiteindelijk besloten om stations zoals Arnemuiden niet te sluiten?

  • 27 May 2024
  • 11 reacties
  • 247 Bekeken

Het is al een aantal jaar geleden. NS was van plan om stations Arnemuiden, Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke te sluiten ergens in 2006, maar dat was uiteindelijk voorkomen door de provincie.

 

Als we even kijken naar hoe lang het duurt met ander vervoer

Doe je er bij

Middelburg - Arnemuiden 13 minuten over met de fiets

Kapelle-Biezelinge - Kruiningen-Yerseke 16 minuten over met de fiets

Krabbendijke - Rilland-Bath 11 minuten over met de fiets 

 

Over allen doe je 5 minuten met de trein, dat houdt dus in dat je 6-11 minuten tijdsverlies hebt.

 

Waarom is dan toch uiteindelijk besloten om de stations te behouden? Ik weet het, OV in Zeeland is niet fantastisch en je hebt natuurlijk ook nog de afstand die je maakt vanaf je huis tot het station...

11 reacties

........maar dat was uiteindelijk voorkomen door de provincie......

Je gaf zelf al het antwoord.

Een motie om de stations open te houden had destijds de steun van alle fracties in Provinciale Staten van Zeeland.

Volgens de statenfracties zou het hele openbaar vervoer in Zeeland worden uitgekleed als de NS-staions gingen sluiten. 

Daardoor heeft het handje vol reizigers in die relatief kleine dorpjes nog steeds hoogwaardig treinvervoer. Veel bewoners elders in het land zijn er jaloers op, zoals in Stroe........

Leuk die afstanden per fiets, maar lang niet iedereen kan/wil fietsen, en zeker niet over de "eindeloze" vlaktes van Zeeland met het Hollandse klimaat.

Reputatie 7
Badge +2

Voor Zeeland is die stations open houden vooral goedkoop, dan hoeven ze geen bus te laten rijden. Want het Zeeuwse busnet is al behoorlijk uitgekleed.

Ten oosten van Kruiningen is daar ook wel wat voor te zeggen: het eiland is daar dusdanig smal dat je het alleen kunt bedienen door parallel aan het spoor een bus te rijden, maar veel meer dan de stations bedien je dan nog niet. En gezien de trein daar toch al rijdt.

Reputatie 7

........maar dat was uiteindelijk voorkomen door de provincie......

Je gaf zelf al het antwoord.

Een motie om de stations open te houden had destijds de steun van alle fracties in Provinciale Staten van Zeeland.

Volgens de statenfracties zou het hele openbaar vervoer in Zeeland worden uitgekleed als de NS-staions gingen sluiten. 

Daardoor heeft het handje vol reizigers in die relatief kleine dorpjes nog steeds hoogwaardig treinvervoer. Veel bewoners elders in het land zijn er jaloers op, zoals in Stroe........

Leuk die afstanden per fiets, maar lang niet iedereen kan/wil fietsen, en zeker niet over de "eindeloze" vlaktes van Zeeland met het Hollandse klimaat.

Met mooi weer zijn de eindeloze vlaktes van Zeeland toch best wel mooi 😆, ik geniet er toch altijd van wanneer ik in de trein zit, vooral met zons- opgang en ondergang. Maar goed mooi weer is noot gegarandeerd hier in Nederland.

Reputatie 7

Voor Zeeland is die stations open houden vooral goedkoop, dan hoeven ze geen bus te laten rijden. Want het Zeeuwse busnet is al behoorlijk uitgekleed.

Ten oosten van Kruiningen is daar ook wel wat voor te zeggen: het eiland is daar dusdanig smal dat je het alleen kunt bedienen door parallel aan het spoor een bus te rijden, maar veel meer dan de stations bedien je dan nog niet. En gezien de trein daar toch al rijdt.

 

Daaron blijf ik het bijzonder vinden dat wij vroeger een hele tramlijn-netwerk hadden voor de 2e wereldoorlog 😅

 

 

Ik denk overigens dat die tramlijnen het ook niet lang volgehouden hadden in deze tijd, ze zijn niet voor niets niet weer herbouwd. 

Waarom is dan toch uiteindelijk besloten om de stations te behouden? Ik weet het, OV in Zeeland is niet fantastisch en je hebt natuurlijk ook nog de afstand die je maakt vanaf je huis tot het station...

Er waren en zijn twee belangrijke redenen:

- Het regionale vervoer tussen de kleinere stations enerzijds en Roosendaal, Goes, Middelburg en Vlissingen is nog altijd een redelijk substantieel deel van het totale vervoer op de Zeeuwse lijn. Als er nog minder reizigers komen moet je afvragen of de lijn nog wel in het HRN te handhaven is, dan zit je qua reizigers op het niveau van de regionale diesellijnen in Groningen en Friesland.

- Er is geen geld voor vervangend busvervoer dat nodig is als je de stations zou sluiten. Zeker gezien de forse afstand van Goes tot Bergen op Zoom heb je in de spits dan behoorlijk wat bussen nodig.

A propos, de meeste van de tramlijnen die je noemt reden niet vaker dan twee of drie keer per dag. Het net was indrukwekkend, het reizigersvervoer niet. De meeste inkomsten kwamen sowieso uit goederenvervoer.

Reputatie 5

Voor Zeeland is die stations open houden vooral goedkoop, dan hoeven ze geen bus te laten rijden. Want het Zeeuwse busnet is al behoorlijk uitgekleed.

Ten oosten van Kruiningen is daar ook wel wat voor te zeggen: het eiland is daar dusdanig smal dat je het alleen kunt bedienen door parallel aan het spoor een bus te rijden, maar veel meer dan de stations bedien je dan nog niet. En gezien de trein daar toch al rijdt.

 

Daaron blijf ik het bijzonder vinden dat wij vroeger een hele tramlijn-netwerk hadden voor de 2e wereldoorlog 😅

 

 

Ik denk overigens dat die tramlijnen het ook niet lang volgehouden hadden in deze tijd, ze zijn niet voor niets niet weer herbouwd. 

Tijden veranderen. Tegenwoordig moet het kostendekkend zijn. Wat eigenlijk een illusie is. De privatisering van NS is slechts één van de voorbeelden. 

Vroeger reed er ooit een trein tussen Zwolle - Apeldoorn via Heerde en Epe. Maar dat is allang opgeheven. OV in Zeeland zal linksom of rechtsom altijd nodig zijn. Ook al is het uitgekleed. Niet iedereen kan met de auto. En autowegen slibben ook dicht. Zie na de afkeer van Nederlanders tijdens en na de coronacrisis. 

De spoorlijn Roosendaal - Vlissingen is belangrijk voor Zeeland. Dat kun je niet gaan verbussen. Dat is geen verbetering. En het sluit aan op de boot richting Breskens. En daarna zijn steden als Brugge, Knokke, Oostende en Gent relatief dicht in de buurt. 

Reputatie 7

Voor Zeeland is die stations open houden vooral goedkoop, dan hoeven ze geen bus te laten rijden. Want het Zeeuwse busnet is al behoorlijk uitgekleed.

Ten oosten van Kruiningen is daar ook wel wat voor te zeggen: het eiland is daar dusdanig smal dat je het alleen kunt bedienen door parallel aan het spoor een bus te rijden, maar veel meer dan de stations bedien je dan nog niet. En gezien de trein daar toch al rijdt.

 

Daaron blijf ik het bijzonder vinden dat wij vroeger een hele tramlijn-netwerk hadden voor de 2e wereldoorlog 😅

 

 

Ik denk overigens dat die tramlijnen het ook niet lang volgehouden hadden in deze tijd, ze zijn niet voor niets niet weer herbouwd. 

Tijden veranderen. Tegenwoordig moet het kostendekkend zijn. Wat eigenlijk een illusie is. De privatisering van NS is slechts één van de voorbeelden. 

Vroeger reed er ooit een trein tussen Zwolle - Apeldoorn via Heerde en Epe. Maar dat is allang opgeheven. OV in Zeeland zal linksom of rechtsom altijd nodig zijn. Ook al is het uitgekleed. Niet iedereen kan met de auto. En autowegen slibben ook dicht. Zie na de afkeer van Nederlanders tijdens en na de coronacrisis. 

De spoorlijn Roosendaal - Vlissingen is belangrijk voor Zeeland. Dat kun je niet gaan verbussen. Dat is geen verbetering. En het sluit aan op de boot richting Breskens. En daarna zijn steden als Brugge, Knokke, Oostende en Gent relatief dicht in de buurt. 

Laat die boot ook net geen winst maken 😅, volgens mij maakt niks qua OV winst in Zeeland, maar het is inderdaad belangerijk dat het OV in Zeeland blijft, en geloof me ik ben enorm blij dat we het hebben.

 

Ben benieuwd hoe het gaat met de treintjes zodra De Wind in de Zeilen potje leeg is,ik neem aan dat de snelle IC en sprinter zullen verdwijnen en vervangen worden met de Stop IC, al wilt de provincie natuurlijk de huidige situatie behouden 😊.

Reputatie 5

Waarom is dan toch uiteindelijk besloten om de stations te behouden? Ik weet het, OV in Zeeland is niet fantastisch en je hebt natuurlijk ook nog de afstand die je maakt vanaf je huis tot het station...

Er waren en zijn twee belangrijke redenen:

- Het regionale vervoer tussen de kleinere stations enerzijds en Roosendaal, Goes, Middelburg en Vlissingen is nog altijd een redelijk substantieel deel van het totale vervoer op de Zeeuwse lijn. Als er nog minder reizigers komen moet je afvragen of de lijn nog wel in het HRN te handhaven is, dan zit je qua reizigers op het niveau van de regionale diesellijnen in Groningen en Friesland.

- Er is geen geld voor vervangend busvervoer dat nodig is als je de stations zou sluiten. Zeker gezien de forse afstand van Goes tot Bergen op Zoom heb je in de spits dan behoorlijk wat bussen nodig.

A propos, de meeste van de tramlijnen die je noemt reden niet vaker dan twee of drie keer per dag. Het net was indrukwekkend, het reizigersvervoer niet. De meeste inkomsten kwamen sowieso uit goederenvervoer.

De Zeeuwse lijn wordt nu vanwege compensatiemaatregelen redelijk bereden. Zie blz 22 + 23 van pdf Wind in de Zeilen: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/eindrapport-wind-in-de-zeilen

Als je dat ook nog eens gaat verschralen wordt het een neerwaartse spiraal. Dan gaan de meesten zelf alternatieven bedenken waardoor de OV in Zeeland nog minder de OV in Zeeland gebruiken. 

Zoals je al aangeeft zal opheffen van Zeeuwse lijn en vervangen door bussen geen verbetering zijn. Zie nog liever dat NS Zeeland aansluit op de HSL. Dat is zoals forse tijdswinst. Tenzij ze in Zeeland daar geen behoefte aan hebben. En liever zijn aangesloten richting Den Haag - Haarlem/Schiphol. 

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk vind ik Zeeland best een leuke toeristische bestemming. Omdat er in het weekend geen snelle trein rijdt, kom ik daar niet meer. Ik zou het een ‘impuls’ vinden als op zondag een stopintercity vervangen wordt door de ‘echte’ intercity, zodat je ook dan 1x per uur snel naar Middelburg of Vlissingen en omgeving kunt.

Aangezien NS elk station ma-za 2x per uur moet bedienen, zie ik een derde trein op zaterdag niet zo snel gebeuren. Maar op zondag zou mijn voorstel in de concessie passen. Heb niet het idee dat er dan veel mensen benadeeld worden op de tussengelegen haltes.

Reputatie 5

Voor Zeeland is die stations open houden vooral goedkoop, dan hoeven ze geen bus te laten rijden. Want het Zeeuwse busnet is al behoorlijk uitgekleed.

Ten oosten van Kruiningen is daar ook wel wat voor te zeggen: het eiland is daar dusdanig smal dat je het alleen kunt bedienen door parallel aan het spoor een bus te rijden, maar veel meer dan de stations bedien je dan nog niet. En gezien de trein daar toch al rijdt.

 

Daaron blijf ik het bijzonder vinden dat wij vroeger een hele tramlijn-netwerk hadden voor de 2e wereldoorlog 😅

 

 

Ik denk overigens dat die tramlijnen het ook niet lang volgehouden hadden in deze tijd, ze zijn niet voor niets niet weer herbouwd. 

Tijden veranderen. Tegenwoordig moet het kostendekkend zijn. Wat eigenlijk een illusie is. De privatisering van NS is slechts één van de voorbeelden. 

Vroeger reed er ooit een trein tussen Zwolle - Apeldoorn via Heerde en Epe. Maar dat is allang opgeheven. OV in Zeeland zal linksom of rechtsom altijd nodig zijn. Ook al is het uitgekleed. Niet iedereen kan met de auto. En autowegen slibben ook dicht. Zie na de afkeer van Nederlanders tijdens en na de coronacrisis. 

De spoorlijn Roosendaal - Vlissingen is belangrijk voor Zeeland. Dat kun je niet gaan verbussen. Dat is geen verbetering. En het sluit aan op de boot richting Breskens. En daarna zijn steden als Brugge, Knokke, Oostende en Gent relatief dicht in de buurt. 

Laat die boot ook net geen winst maken 😅, volgens mij maakt niks qua OV winst in Zeeland, maar het is inderdaad belangerijk dat het OV in Zeeland blijft, en geloof me ik ben enorm blij dat we het hebben.

 

Ben benieuwd hoe het gaat met de treintjes zodra De Wind in de Zeilen potje leeg is,ik neem aan dat de snelle IC en sprinter zullen verdwijnen en vervangen worden met de Stop IC, al wilt de provincie natuurlijk de huidige situatie behouden 😊.

Je kunt niet overal in winst of verlies denken. Als alleen rendabele spoorlijnen door NS geëxploiteerd zou worden zou Zeeuwse Lijn en een aantal spoortrajecten op het hoofdrailnet buiten de Randstad ook afgestoten worden door NS. Dan duikt er een andere vervoerder in het gat die NS achterlaat. Alsof Zwolle - Leeuwarden zo rendabel is. Wel in combinatie met delen van Randstad zoals IC Leeuwarden - Den Haag (serie 1800)/Rotterdam (via Amersfoort, Utrecht en Gouda). 

NS koppelt de Zeeuwse Lijn aan het spoornet richting Randstad. Dan kunnen ze het compenseren. En denkt niet dat de staatssecretaris pikt als NS provincie Zeeland geen goed OV geeft. 

De boot tussen Vlissingen - Breskens is wel een link tussen Zeeuws Vlaanderen - Walcheren/Noordwest België. Je kunt daar natuurlijk geen Zeeuwse variant van de Fehmarnbelttunnel gaan bouwen..😉 Heeft die tunnel in Terneuzen de boot tussen Vlissingen - Breskens niet onrendabel gemaakt? Of staat dat er los van? De vervoersstromen tussen Noordwest België - Zeeland zal er wel zijn. Zij het niet massaal. 

Reputatie 7

 

De boot tussen Vlissingen - Breskens is wel een link tussen Zeeuws Vlaanderen - Walcheren/Noordwest België. Je kunt daar natuurlijk geen Zeeuwse variant van de Fehmarnbelttunnel gaan bouwen..😉 Heeft die tunnel in Terneuzen de boot tussen Vlissingen - Breskens niet onrendabel gemaakt? Of staat dat er los van? De vervoersstromen tussen Noordwest België - Zeeland zal er wel zijn. Zij het niet massaal. 

De boot was sowieso onrendabel, het piekt in de toeristenseizoen maar zonder toeristen kom je maar rond de 10.000 - 30.000 reizigers per maand. Denk alleen dat Corona en de tunnel de boel heeft verslechterd, zoals overal.

In 2022: €535.321 verlies

In 2021: €328.611 verlies

In 2020: €503.901 verlies

In 2019: €118.833 winst

In 2018: €597.497 verlies

In 2017: €338.505 verlies

 

In principe is het dus vrij stabiel, er zit een patroon in (2018 - 2020 - 2022), (2017 - 2021). Zouden ze in 2023 weer winst hebben gemaakt? Hihi.

Reageer