Het valt mij de laatste tijd op dat op het traject tussen Utrecht en Den Haag vrijwel altijd als ik intercity neem, er een sprinter trein rijdt ipv een normale IC. Dit terwijl ik op rangeerterreinen altijd tientallen ICNG en ander IC materieel zie staan. Ik vind het altijd heel bijzonder dat, zeker voor de achterlijke prijs die je voor een treinkaartje betaalt, je in de alleroudste sprintertrein komt te zitten op een intercity traject. Waar is dit voor nodig?
Nee, maar voor nieuwe treinen is dat wel een harde wettelijke eis. Oudere treinen mogen opgebruikt worden.
Gelukkig wel ja Komen er trouwens niet nieuwe hybride treinen aan die deels dubbeldekkig zijn en deels eendekkig? Volgens mij waren beide uiteindes dubbeldekkig en alles daar tussenin eendekkig...
Ja, DD-NG wordt gemengd enkel/dubbeldeks. Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.
...
En de SLT-sprinters lijken inderdaad nogal oud; het valt eigenlijk nogal mee maar ze zijn inmiddels erg toe aan een complete onderhoudsbeurt en revisie om het basale reizigerscomfort van de 21e eeuw te installeren. Anders kunnen ze maar beter overgedragen worden aan het GVB.
De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.
Welke aanpassingen er in het interieur komen is nog niet (publiekelijk) bekend, maar er zullen naar verwachting WiFi en stopcontacten en/of USB poorten worden ingebouwd.
.....Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.......
Natuurlijk, daar is de standaard opmerking weer.
Voor nieuw materieel is er altijd geld, leasemaatschappij zijn er immers niet voor niets. En als ik de treinen zo zie, reizigers genoeg. Ga je zelf wel eens met de trein ?
.....Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.......
Natuurlijk, daar is de standaard opmerking weer.
Voor nieuw materieel is er altijd geld, leasemaatschappij zijn er immers niet voor niets. En als ik de treinen zo zie, reizigers genoeg. Ga je zelf wel eens met de trein ?
Hoe duurder de tickets worden hoe minder vaak mensen de trein pakken ✨️
De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.
Waar heb je deze informatie vandaan? Er zijn namelijk al vaker/meer verhalen in de ronde gegaan over revisie van deze treinen. Het plan is dat NS eerst nog de laatste serie VIRM gaat vernieuwen toch?
Wat SLT vooral oud doet lijken is de versleten verflaag aan de buitenkant. Daar is dacht ik wel een programma voor om de treinen weer wat op te frissen zodat ze er in ieder geval niet meer vies, oud en versleten uitzien.
De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.
Waar heb je deze informatie vandaan? Er zijn namelijk al vaker/meer verhalen in de ronde gegaan over revisie van deze treinen. Het plan is dat NS eerst nog de laatste serie VIRM gaat vernieuwen toch?
Wat SLT vooral oud doet lijken is de versleten verflaag aan de buitenkant. Daar is dacht ik wel een programma voor om de treinen weer wat op te frissen zodat ze er in ieder geval niet meer vies, oud en versleten uitzien.
Niet alleen de versleten verflaag, het interieur ook.
Toevallig zie ik net op tenderned dat er een aanbesteding loopt voor ‘SLT train top coating’ dus hopelijk ziet deze serie er over een tijdje weer blinkend uit. Maar bij de inzet als IC mis ik toch vooral het klaptafeltje om je laptop op te zetten om de reistijd nog een beetje nuttig te besteden.
Niet alleen de versleten verflaag, het interieur ook.
Het interieur heeft pas geleden een opfrisbeurt gehad met o.a. nieuwe bekleding en toiletten. Bij het opfrissen van de buitenkant wordt de huidige kleurstelling aangehouden dacht ik. Er zijn er geloof ik al een paar die weer fris rondrijden (als test dacht ik nog). Het zou raar zijn als NS dat nu doet als de treinen binnenkort toch een andere kleurstelling krijgen.
Bovendien heeft men het (lijkt mij) eerst druk genoeg met VIRM?
Niet dat ik het niet geloof allemaal, maar ik ben vooral benieuwd
ICNG treinen hadden eigenlijk ook al naar Groningen/Leeuwarden moeten rijden waar ze ICM en DDZ zouden vervangen.
Eigenlijk wel. Maar gezien de trage instroom en nog beperkte inzet zal er wel een aantal jaren vertraging komt met inzet van ICNG richting Groningen/Leeuwarden.
Koplopers en die oude dubbeldekkers vind ik de prettigste treinen. De Koploper is een all time classic. Comfortabel. Rank en slank. Seventies forever. Heerlijke lederen zetels (1e klas). De 1e klas stiltecoupés bijzonder smaakvol vormgegeven. Daar kan Jan de Bouvier nog een puntje aan zuigen.
De oude dubbeldekkers zijn van buiten niet moeders mooiste. Maar ook hier zijn de 1e klascoupés comfortabel. Veel stabieler dan de Virms. Getinte ramen. Aangenaam verlicht. Mooie sculpturale messing handgrepen op de glazen deuren. En dan die loungebanken: heerlijk.
Hoe ouder hoe beter lijkt het dus. Al heb ik nog nooit met de "wesp" gereisd.
De "wesp" heeft een nogal steriele uitstraling in het interieur en rijdt erg wiebelig. Gelukkig zijn er erg comfortabele stoelen en grote tafels aanwezig. Een klein beetje sfeerverlichting verhelpt ook het ergste stukje gebrek aan sfeer - er is geen fraaie houten wandbekleding of getint glas aanwezig zoals in de oudere intercity's. NS had hier wat meer mee kunnen doen.
De "wesp" heeft een nogal steriele uitstraling in het interieur en rijdt erg wiebelig. Gelukkig zijn er erg comfortabele stoelen en grote tafels aanwezig. Een klein beetje sfeerverlichting verhelpt ook het ergste stukje gebrek aan sfeer - er is geen fraaie houten wandbekleding of getint glas aanwezig zoals in de oudere intercity's. NS had hier wat meer mee kunnen doen.
Naar mijn smaak is het interieur van ICNG sfeervol. Mooie vloer. Comfortabele stoelen met veel beenruimte en voorzieningen, véél bagageruimte, goede verlichting, transparantie met veel glas. De deuren zijn mooi. Maar irritant is dat de deuren regelmatig in storing staan. Degenen die sterk genoeg zijn kunnen het dan handmatig openen. Maar het is niet zoals het hoort.
Mee eens dat het lijkt dat de ICNG wiebelt. En bij bak overgangen kraakt het. En op bepaalde plekken is het lawaaiig. Maar over het algemeen is het een prima trein die zowel nationaal en internationaal ingezet kan worden.
Oudere treinen hebben een super lelijk oud interieur, oh en die vieze stoelen met zo'n specifieke print waardoor de viezigheid niet te zien valt 🤮.
Wat dat betreft zijn de nieuwere VIRM, DDZ, ICNG en sprintermaterieel FLIRT, SNG en SLT een enorme vooruitgang.
Al is beenruimte een onbekende term in alle treinen behalve de DDZ en ICNG.
Maar goed wat wil je als man van 195cm
Al is beenruimte een onbekende term in alle treinen behalve de DDZ en ICNG.
Maar goed wat wil je als man van 195cm
NS/Nederlandse passagierstreinen zijn daar beter berekend op lange mensen dan in andere landen.
Logisch omdat in Nederland gemiddeld de langste mannen wonen. En de Nederlandse vrouwen op de tweede plaats met een gemiddelde lengte.
Vond/vindt de zitplaatsen in Eurostar Parijs (Thalys) niet helemaal berekend op lange mensen. Heb zelf een gemiddelde lengte.
Ik ga ICM echt enorm missen als ze uiteindelijk allemaal uit dienst zijn. Ze hebben verreweg de beste stoelen en zijn bovendien ‘de’ treinsoort uit mijn jeugd. Mat’64 en SLT ook wel, maar die vond/vind ik minder tof.
ICNG zie ik wel als waardige vervanger, maar omdat het een internationaal model is die ook in andere landen rijden (Binnenkort zelfs in Roemenië(!)), voelt het veel minder speciaal. Daarnaast zitten de stoelen minder fijn en ben ik geen fan van de piepende rijgeluiden in sommige delen van de trein.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.