beantwoord

Wat betekent een witte kruis op bestrating van spoorwegovergang?


Let op ik bedoel niet het andreaskruis.
 

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 4 May 2024, 10:23

Bekijk origineel

43 reacties

Hmz en waar slaat het op, houd de bomen dan gewoon dicht, leid enkel tot irritatie en verwarring.

Alleen bij mensen die niet kunnen lezen of weigeren zich aan de regels te houden. Als je de bomen dicht wilt houden moet je de tweede trein eerder detecteren, maar dat betekent dan ook dat als de tweede trein langzamer zou rijden of zelfs stil zou staan dat de overweg onnodig lang dicht blijft liggen. Uiteindelijk zou dat juist voor nog meer wachttijd zorgen dus.

Reputatie 7
Badge +3

 

De foto zelf is wel grappig, wacht tot het rode licht gedoofd is terwijl er geen rode lichten zijn… 🤣


en er kan nog een trein aankomen, volgens mij heb ik nog nooit meegemaakt dat er 2 treinen achter elkaar komen en al helemaal niet dat de bomen tussentijds weer open gingen.

Op de foto zijn geen bomen te zien.

Ik heb wel meegemaakt dat slagbomen open gingen en halverwege het naar boven gaan of net helemaal boven weer naar beneden gingen voor een 2e trein.

Zie links ander wel een hoop bomen.

En bomen die open gaan, en naar boven gaan? en naar beneden? Rare bomen dan. Wist niet eens dat bomen leven.

Zie links ander wel een hoop bomen.

En bomen die open gaan, en naar boven gaan? en naar beneden? Rare bomen dan. Wist niet eens dat bomen leven.

Dat begrijp ik. Weet je ook hoe bloembollen weten dat het ‘lente’ is?

Reputatie 5

Zie links ander wel een hoop bomen.

En bomen die open gaan, en naar boven gaan? en naar beneden? Rare bomen dan. Wist niet eens dat bomen leven.

In dit topic wist je wel meer dingen niet, daar is een Community voor, zo weet je nu wat over copyright op foto's. Maar nu begin je toch wat vervelend te worden, jammer.......

In dit geval is het probleem dat er pal na de overweg een weggetje van links komt (is wat moeilijk te zien) en dat het verkeer op dat weggetje voorrang heeft boven het verkeer dat vanaf de overweg komt. Het risico bestaat daardoor dat bestuurders op de overweg tot stilstand komen omdat ze voorrang moeten verlenen.

Reputatie 7

en er kan nog een trein aankomen, volgens mij heb ik nog nooit meegemaakt dat er 2 treinen achter elkaar komen en al helemaal niet dat de bomen tussentijds weer open gingen.

(...)

Maar goed, de foto is bij een overweg met enkelspoor, en daar hoef je niet nog een trein te verwachten. Die overweg (Barneveld) is volgens mij nooit dubbelsporig geweest.

Waarom niet? Twee achter elkaar kan toch ook ?

 

Treinen kunnen niet zo dicht op elkaar rijden dat twee treinen over hetzelfde spoor binnen een minuut van elkaar in dezelfde richting kunnen rijden. Alleen als er direct na de overweg een wissel ligt vanwege een passeerspoor en direct nadat de binnenkomende trein dit wissel voorbij is de overweg geactiveerd wordt voor een vertrekkende trein die al gereed staat ga je het misschien net redden om de slagbomen op enkelspoor voor een tweede trein geactiveerd te krijgen voor deze geopend zijn.

Reputatie 7
Badge

Treinen kunnen niet zo dicht op elkaar rijden dat twee treinen over hetzelfde spoor binnen een minuut van elkaar in dezelfde richting kunnen rijden. Alleen als er direct na de overweg een wissel ligt vanwege een passeerspoor en direct nadat de binnenkomende trein dit wissel voorbij is de overweg geactiveerd wordt voor een vertrekkende trein die al gereed staat ga je het misschien net redden om de slagbomen op enkelspoor voor een tweede trein geactiveerd te krijgen voor deze geopend zijn.

Ga maar eens in Bodegraven kijken, daar zie je dit regelmatig gebeuren richting Alphen ad Rijn.

Wat probeer je daarmee te zeggen? De overweg bij Bodegraven richting Alphen is trouwens dubbelsporig.

Reputatie 7
Badge

Wat probeer je daarmee te zeggen? De overweg bij Bodegraven richting Alphen is trouwens dubbelsporig.

Naar enkelspoor toe 😁

En ik bedoelde er verder niets (vervelends) mee, maar je ziet daar wél zeer geregeld de bomen dichtblijven nadat er over enkel spoor een trein is aangekomen en een andere trein vertrekt naar enkelspoor.

 

Reputatie 5

Naar enkelspoor toe 😁

 

Daarmee is deze overweg niet anders dan een overweg in echt dubbelspoor.

Bij "echt" enkelspoor gaat een overweg altijd open, omdat na passeren trein eerst de rijrichting nog gekeerd dient te worden.

Reputatie 7
Badge

Klopt hoor, ik bedacht me later ook dat Bodegraven nu niet bepaald een goed voorbeeld was, maar het staat er nu eenmaal nu 👍

Reputatie 7
Badge

Als je de bomen dicht wilt houden moet je de tweede trein eerder detecteren, maar dat betekent dan ook dat als de tweede trein langzamer zou rijden of zelfs stil zou staan dat de overweg onnodig lang dicht blijft liggen.

Als je de lichten laat blijven knipperen moet je die tweede trein toch ook al gedetecteerd hebben? En dan blijven die als een trein langzaam rijdt toch ook onnodig lang knipperen en is de overgang dus effectief net zo lang onnodig dicht?

Nogmaals het gaat hier niet om een tweede trein maar om het eventueel op de overweg tot stilstand komen omdat voorrang verleend moet worden aan verkeer dat meteen na de overweg van links komt. Dat is de reden dat die witte kruisen op de overweg zijn gekalkt.

Als je de lichten laat blijven knipperen moet je die tweede trein toch ook al gedetecteerd hebben? En dan blijven die als een trein langzaam rijdt toch ook onnodig lang knipperen en is de overgang dus effectief net zo lang onnodig dicht?

Nee, de lichten blijven altijd knipperen tot de bomen volledig geopend zijn, juist om de reden dat het systeem niet weet of er binnen een paar seconden een tweede trein aan kan komen.

Bij de invoer van ERTMS (nieuwe spoorbeveiliging) zal de werking van overwegen veranderen, dan weet het systeem wel exact waar de treinen zich bevinden en hoe hard deze rijden. Maar of het principe van een tweede trein hiermee verandert weet ik niet, het activeren van overwegen blijft afhankelijk van het instellen van een rijweg.

Reputatie 7
Badge

Nee, de lichten blijven altijd knipperen tot de bomen volledig geopend zijn, juist om de reden dat het systeem niet weet of er binnen een paar seconden een tweede trein aan kan komen.

Ah, natuurlijk, dus er kan nog een trein gedetecteerd worden terwijl de bomen open aan het gaan zijn. Ja, dan moet je inderdaad (die 12s waarin de bomen openen) eerder detecteren om dit te kunnen vermijden, en ook de snelheid bepalen om niet onnodig lang een overweg te sluiten in plaats van uit te gaan van het maximum, maar dat geldt bij de eerste trein natuurlijk ook en zou m.i. sowieso moeten. Dan heb je alleen last van een onnodig lang gesloten overweg als een trein tussen de detectie en de overweg onverwacht vertraagt, maar dat is hopelijk maar in een fractie van de situaties het geval.

Reageer