Skip to main content

Ik vraag me soms af wat er met de roosters van treinpersoneel gebeurt als men door een stremming of verstoring niet (tijdig) op de gewenste locatie kan zijn.

Ik neem aan dat het personeel vooraf doorgegeven krijgt welke diensten ze op die dag moeten draaien. Maar hoe zit dat dan als iemand een stremming tegenkomt en niet op de juiste plaats van de volgende dienst kan komen? Worden de roosters dan omgegooid en wie coördineert dat? Lijkt me logistiek nogal een complexe taak, omdat er behoorlijk frequent verstoringen in de treinenloop zijn. 

Daar is de bijsturing personeel voor. De afdeling bevindt zich in het OCCR in Utrecht. Zij zijn 24 uur per dag bezig met het zorgen dat er personeel op de treinen zit. Als een machinist of conducteur zijn overstap mist zorgt bijsturing ervoor dat een andere (reserve-)machinist of conducteur een bericht krijgt zodat hij of zij die trein gaat rijden. De machinist die te laat was krijgt vervolgens weer een nieuw dienstkaartje met aangepaste treinen.

Het dienstkaartje is nog wel te printen maar vooral digitaal omdat het er aan het eind van de dienst totaal anders uit kan zien dan aan het begin van de dienst.

Voor werkzaamheden die vooraf bekend zijn worden de diensten van te voren aangepast.

Bijstuurder zijn is best een uitdagende taak. Je kunt niet zomaar elke machinist overal naar toe sturen. Je moet rekening houden met zijn wegbekendheid, materieelbekendheid en of hij niet al tegen het eind van zijn dienst aan loopt aangezien de eindtijd vast staat en niet zomaar gewijzigd kan worden. Ook is niet elke machinist of conducteur er blij mee als zijn dienstkaartje wordt aangepast of zijn dienst in uitzonderlijke gevallen zelfs uitloopt. Je moet daarom sterk in je schoenen staan.


In aanvulling op het bericht van ​@Wouter.R worden er bij stremmingen soms ook taxiritten voor het personeel geboekt. Zit ik bijvoorbeeld vast aan de verkeerde kant van een storing en kom ik per trein niet meer op tijd thuis dan regelt de bijsturing voor mij een taxirit. 


Reageer