Skip to main content
beantwoord

Werkzaamheden ivm evenement???

  • 3 August 2024
  • 25 reacties
  • 613 Bekeken

Ik zie op de website nu een 4-tal werkzaamheden die allen als oorzaak hebben een evenement???

 

Ben behoorlijk nieuwsgierig naar wat voor evenementen dat dan wel zijn? Weet iemand dit?

 

 

Vanwege de Pride botenparade in Amsterdam rijden er extra treinen naar Amsterdam. Omdat NS daar in de vakantieperiode geen personeel voor heeft worden er daarom op andere trajecten treinen geschrapt. Waarom dat niet van tevoren is aangekondigd is me niet duidelijk.

Eind van de maand gebeurt hetzelfde voor de F1 nog een keer maar dan op veel grotere schaal. Dan worden in het hele land massaal treinen geschrapt.


Vanwege de Pride botenparade in Amsterdam rijden er extra treinen naar Amsterdam. Omdat NS daar in de vakantieperiode geen personeel voor heeft worden er daarom op andere trajecten treinen geschrapt. Waarom dat niet van tevoren is aangekondigd is me niet duidelijk.

Eind van de maand gebeurt hetzelfde voor de F1 nog een keer maar dan op veel grotere schaal. Dan worden in het hele land massaal treinen geschrapt.

Dan moet je dat niet zetten onder werkzaamheden, want die zijn er dus niet. Voor mij is dat gewoon een vorm van liegen.


Je kan je er heel boos om maken en het liegen vinden, maar ik denk dat de oorzaak simpelweg is dat er geen kopje ‘evenementen’ is en alleen een kopje ‘werkzaamheden’. Iemand zal met de beste bedoelingen de vermelding ergens hebben moeten wegzetten en dus maar onder werkzaamheden met de vermelding ‘evenement’ in de omschrijving. Niet fraai, maar wel pragmatisch. Ik zou het geen liegen noemen. Wel moet NS nadenken over hoe ze dit beter kunnen communiceren, want het komt vaker voor. Wellicht simpelweg de pagina ‘werkzaamheden’ aanpassen naar ‘werkzaamheden en andere bijzonderheden’ of iets dergelijks.


Je kan je er heel boos om maken en het liegen vinden, maar ik denk dat de oorzaak simpelweg is dat er geen kopje ‘evenementen’ is en alleen een kopje ‘werkzaamheden’. Iemand zal met de beste bedoelingen de vermelding ergens hebben moeten wegzetten en dus maar onder werkzaamheden met de vermelding ‘evenement’ in de omschrijving. Niet fraai, maar wel pragmatisch. Ik zou het geen liegen noemen. Wel moet NS nadenken over hoe ze dit beter kunnen communiceren, want het komt vaker voor. Wellicht simpelweg de pagina ‘werkzaamheden’ aanpassen naar ‘werkzaamheden en andere bijzonderheden’ of iets dergelijks.

Ik vind het wederom verhullend Is net zoiets als de trein komt 5 minuten later in plaats van heeft vertraging. Dit is hier overigens in een ander topic al een keer eerder ter sprake gekomen. Bedrijf moet gewoon eerlijk communiceren. DV doet onderstaand overigens de toezegging dat tijdens de Formule 1 alle andere treinen gewoon rijden. Maar ik weet nu ook al dat er dan weer in den lande nep werkzaamheden zijn. 

 

 


 

DV doet onderstaand overigens de toezegging dat tijdens de Formule 1 alle andere treinen gewoon rijden. 

Dat is inderdaad stuitend en getuigt of van totale onnozelheid of van bewust liegen.

Ik weet niet wat erger is, incompetentie of kwade opzet.


Tsja ik heb net het formule 1 topic van vorig jaar even bekeken en daar is al aangegeven dat de kop Werkzaamheden de lading niet dekt in dit geval. Bij een normaal bedrijf zou je dan verwachten dat er iets gecreëerd wordt wat wel de lading dekt maar ja het is NS dus. Dat plan waar DV het over heeft wordt natuurlijk nog nader uitgewerkt en er zullen dus net als nu wel weer de nodige treinen worden geschrapt.


Ze rijden ook gewoon volgens plan. Het dagplan om precies te zijn, waarin staat dat diverse uithoeken maar 1x per uur een trein krijgen. Dat plan is overigens al lang en breed uitgewerkt, maar communicatie loopt altijd achter. Inmiddels staat het in de reisplanner, maar toen dat bericht op twitter geplaatst werd nog niet.


Ze rijden ook gewoon volgens plan. Het dagplan om precies te zijn, waarin staat dat diverse uithoeken maar 1x per uur een trein krijgen. Dat plan is overigens al lang en breed uitgewerkt, maar communicatie loopt altijd achter. Inmiddels staat het in de reisplanner, maar toen dat bericht op twitter geplaatst werd nog niet.

Met een dagplan kom je natuurlijk met alles weg. Echt ik snap als je zo communiceert wel dat reizigers klaar zijn met NS.


Ze rijden ook gewoon volgens plan. Het dagplan om precies te zijn, waarin staat dat diverse uithoeken maar 1x per uur een trein krijgen. 

365 verschillende dienstregelingen per jaar is voor de gemiddelde reiziger misschien toch wat onpraktisch.


Ze rijden ook gewoon volgens plan. Het dagplan om precies te zijn, waarin staat dat diverse uithoeken maar 1x per uur een trein krijgen. 

365 verschillende dienstregelingen per jaar is voor de gemiddelde reiziger misschien toch wat onpraktisch.

Maar is inmiddels wel zo'n beetje de praktijk als ik alle klachten over plotseling verdwenen treinen hier en op X zie. Beste antwoord heb ik per ongeluk op mijn antwoord geklikt  ik vond deze eigenlijk beter.

 

Dat is inderdaad stuitend en getuigt of van totale onnozelheid of van bewust liegen.

Ik weet niet wat erger is, incompetentie of kwade opzet.

 


"Plan uw reis in de app”

(liefst vijf minuten van tevoren)


Ze rijden ook gewoon volgens plan. Het dagplan om precies te zijn, waarin staat dat diverse uithoeken maar 1x per uur een trein krijgen. 

365 verschillende dienstregelingen per jaar is voor de gemiddelde reiziger misschien toch wat onpraktisch.

Daarom geeft de NS ook altijd het advies de reisplanner te gebruiken, die toont in principe 17 tot 23 dagen van te voren het dagplan (de NS zegt altijd 10 dagen zodat ze nog een week hebben eventuele fouten eruit te halen). Of dat handig is? Nee, maar het punt is dat de NS niet loopt te liegen zoals sommige figuren hier beweren, ze communiceren alleen niet altijd even proactief en de twitteraars van de NS weten volgens mij ook niet veel meer dan wat op de website staat.


De meeste twitteraars van NS werken daar al langer en weten echt wel dat er ook dit jaar veel treinen gaan uitvallen tijdens de Formule 1. Ik vind het gewoon weer zeer creatief omgaan met de waarheid. 


Je kan je er heel boos om maken en het liegen vinden, maar ik denk dat de oorzaak simpelweg is dat er geen kopje ‘evenementen’ is en alleen een kopje ‘werkzaamheden’. Iemand zal met de beste bedoelingen de vermelding ergens hebben moeten wegzetten en dus maar onder werkzaamheden met de vermelding ‘evenement’ in de omschrijving. Niet fraai, maar wel pragmatisch. Ik zou het geen liegen noemen. Wel moet NS nadenken over hoe ze dit beter kunnen communiceren, want het komt vaker voor. Wellicht simpelweg de pagina ‘werkzaamheden’ aanpassen naar ‘werkzaamheden en andere bijzonderheden’ of iets dergelijks.

Eigenlijk hoort het dan als een storing weergeven te worden ipv werkzaamheden want het is in principe ook een storing.

 

Er is zelfs een categorie voor in de storingenlijst, al is deze reden al heel lang niet gebruikt...

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/archief?lines=&reasons=&reasons%5B%5D=78&date_before=&date_after=

 

Toch wel grappig om te lezen zonder context, maar dit was natuurlijk tijdens corona met de anderhalve meter maatregel 😂


Op treinreiziger.nl staat ook een mooi artikel over de formule 1 waarin wordt bevestigd dat de dienstregeling in de rest van Nederland hieronder te lijden zal hebben.

 

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-heeft-wederom-gevolgen-in-het-hele-land/


Op treinreiziger.nl staat ook een mooi artikel over de formule 1 waarin wordt bevestigd dat de dienstregeling in de rest van Nederland hieronder te lijden zal hebben.

 

https://www.treinreiziger.nl/formule-1-dienstregeling-heeft-wederom-gevolgen-in-het-hele-land/

Dat was vorig jaar ook al, ik weet niet waarom dat nu anders zou moeten zijn.


Zie hierboven of onder. Deze uitspraak dus op X. Natuurlijk is het een fout, maar ook deze fout is door NS niet rechtgezet.

 

 


Ik heb een idee! Zullen we de dagplanning in de prullenbak dienen een minutenplanning introduceren? Dan halen we eindelijk datgene wat iedereen wil: nooit meer vertraging! Zelfs de Japanners zouden jaloers zijn. 


Ik heb een idee! Zullen we de dagplanning in de prullenbak dienen een minutenplanning introduceren? Dan halen we eindelijk datgene wat iedereen wil: nooit meer vertraging! Zelfs de Japanners zouden jaloers zijn. 

Nou ja... dat word dan wel heel kort van te voren plannen 🙃, maar goed NS zegt ook altijd "Check voor uw vertrek eerst de reisplanner" dus waarom ook niet?

 

Een secondeplanning? Of wordt dat iets te wild?


Waarom vallen evenementen onder kern taak van de ns. Dit zou toch prima door een andere partij uitgevoerd kunnen worden. Gewoon neven activiteiten als evenementen vervoer verbieden voor hoofdconcessie houder. Achterlijk gedoe om rest van land te laten lijden voor de plebs. Dikke twee uur extra rijstijd door die achterin je gedoe.


Welke andere partij?


Arriva, syntus 


Waarom vallen evenementen onder kern taak van de ns. Dit zou toch prima door een andere partij uitgevoerd kunnen worden. Gewoon neven activiteiten als evenementen vervoer verbieden voor hoofdconcessie houder. Achterlijk gedoe om rest van land te laten lijden voor de plebs. Dikke twee uur extra rijstijd door die achterin je gedoe.

Zolang mensen (zoals in dit geval) voor een evenement gebruik maken van reguliere OV-verbindingen zijn OV-bedrijven verplicht die te vervoeren.

Het wordt iets anders als er sprake is van besloten evenementenvervoer. Dat hoeven OV-bedrijven niet te doen en kunnen ze overlaten aan particuliere bedrijven.

Waar het wel dubieus wordt is als NS door de F1 elders niet meer aan de concessie verplichtingen voldoet zoals vandaag bijv. op de lijn Utrecht-Rhenen waar een uurdienst wordt gereden. In de regio Arnhrm-Nijmegen voldoet NS met halfuurdiensten vandaag overigens wel aan de concessie verplichtingen.

Als je overigens op de webcam van station Zandvoort kijkt lijkt een 5-minutendienst naar Zandvoort nogal overdreven. Veel treinen zijn niet meer dan halfvol.


Arriva, syntus 

Die hebben genoeg materiaal en personeel?


Arriva, syntus 

Die hebben genoeg materiaal en personeel?

Die zijn sowieso helemaal niet verplicht om extra vervoer aan te bieden. Aangezien de lijn naar Zandvoort onder het HRN valt ligt het probleem van extra reizigers bij NS.


Reageer