Skip to main content
beantwoord

geld terug?

Geachte heer/mevrouw,

Gisteren heb ik per ongeluk een verkeerd ticket besteld voor een retourreis van Amsterdam Centraal naar Arnhem Centraal. Dit ticket heb ik om 23:11 uur aangeschaft, in de veronderstelling dat ik een ticket voor zondag kocht.

Tot mijn spijt begrijp ik nu dat het bedrag voor dit ticket niet wordt teruggestort. Toch wil ik u graag het volgende toelichten:

• Het betrof een retourticket op dezelfde dag, terwijl het voor mij feitelijk onmogelijk was om op dat moment nog heen en weer te reizen.

• Daarnaast betreft het een samenreisticket. U kunt via het systeem zien dat de kaart waarmee ik samenreis, nu met mij onderweg is en gisteren (in de nacht) dus niet gebruikt is.

Er zijn dus meerdere aanwijzingen dat het ticket gisteren niet is gebruikt. Daarom hoop ik dat u bereid bent een uitzondering te maken en het bedrag alsnog terug te boeken op mijn rekening.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door Erryt NS

Hallo Nadja290 en welkom bij de NS Community,

Zoals hierboven aangegeven is het helaas niet mogelijk om geld terug te krijgen voor een e-ticket. Alsnog is het advies om contact op te nemen met onze klantenservice een goede tip. Heel sporadisch is er een vorm van coulance mogelijk.

Bekijk origineel

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 6 april 2025

Indertijd werd  in uw soort  geval wel eens een uitzondering gemaakt. Dat was ook niet onredelijk, maar NS is strenger geworden en stelt nu dat ze dat ook niet meer doen. De oorzaak ligt in het feit dat een e-ticket niet alleen een fraudegevoelig product is, maar helaas frauderen heel veel mensen er ook mee zodra ze risicoloos de kans krijgen.

Misschien doet men het uit coulance een keer, 030 7515155, wie weet, maar ik veronderstel echt van niet. Ze zijn nu bereikbaar.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 6 april 2025

@Nadja290 U kunt contact opnemen met de klantenservice. Maar ik geef u weinig kans.

• Op het juiste spoor
  • 6 april 2025

Beste lezer,

Dat de NS met protocollen en chatbots werkt, begrijp ik. Alleen ben ik geen machine. De NS kan nagaan dat ik nooit eerder geld heb teruggevraagd, en eenvoudig controleren dat ik het echt ben. Kortom: er is geen sprake van fraude.

Juist omdat e-tickets fraudegevoelig zijn, is het belangrijk om zorgvuldig onderscheid te maken tussen klanten die te goeder trouw zijn en mensen die misbruik maken van het systeem. Dat doet u nu niet.

Bovendien heeft de NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid: mensen stimuleren om voor de trein te kiezen. Deze reactie werkt eerder averechts.

Ik begrijp dit antwoord dan ook op meerdere niveaus niet.

Forum|alt.badge.img+1
Nadja290 schreef:

Beste lezer,

Dat de NS met protocollen en chatbots werkt, begrijp ik. Alleen ben ik geen machine. De NS kan nagaan dat ik nooit eerder geld heb teruggevraagd, en eenvoudig controleren dat ik het echt ben. Kortom: er is geen sprake van fraude.

Juist omdat e-tickets fraudegevoelig zijn, is het belangrijk om zorgvuldig onderscheid te maken tussen klanten die te goeder trouw zijn en mensen die misbruik maken van het systeem. Dat doet u nu niet.

Bovendien heeft de NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid: mensen stimuleren om voor de trein te kiezen. Deze reactie werkt eerder averechts.

Dit is een reiziger helpt reizigerforum. Zowel Thom als Vareo en ook ik werken niet bij NS. 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 6 april 2025

Hallo Nadja290 en welkom bij de NS Community,

Zoals hierboven aangegeven is het helaas niet mogelijk om geld terug te krijgen voor een e-ticket. Alsnog is het advies om contact op te nemen met onze klantenservice een goede tip. Heel sporadisch is er een vorm van coulance mogelijk.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 6 april 2025
Nadja290 schreef:

Beste lezer,

Het is aan de koper van een e-ticket om voor betaling te controleren of datum, naam en traject juist zijn ingevuld. In de voorwaarden die je voor gelezen hebt aangevinkt staat dat na betaling restitutie en wijzigen niet meer mogelijk is.

Ik snap dat jij niet van plan was om nog laat in de avond te gaan reizen, maar veronderstelling dat je een ticket voor zondag kocht is geen reden om af te wijken van de voorwaarden. Een ticket is tot 4 uur in de ochtend geldig. Met een e-ticket kun je niet inchecken waardoor controle op gebruik niet mogelijk is.

Bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity kunnen wij jou niet verder helpen. Voor beroep op coulance zul je contact moeten opnemen via de andere klantenservice kanalen.

Reageer