Skip to main content
Antwoord

Kaartje pas ná 15 minuten officieel geldig

• April 23, 2025
  • 12 reacties
  • 174 Bekeken

Ik ben ooit een keer aangesproken door de conducteur dat je online kaartje eigenlijk pas ná 15 minuten geldig is. En je dus vóór die 15 minuten gewoon een boete kan krijgen. 

Alleen mijn vraag is nu;

Waar staat die regel beschreven? Ik heb de voorwaarden doorgelezen maar daar staat niks. 
Dus dat zou betekenen dat die regel helemaal niet rechtsgeldig is. En dus die mogelijke boete, geen rechtsgrond heeft.

(Ik heb geen boete gekregen hoor haha, alleen we waren vergeten om nog een kaartje te kopen voordat we op het station waren, en de trein ging binnen 5 minuten weg)

Beste antwoord door JurgenH

Het is niet zo dat een ticket pas 15 minuten na bestelling geldig is. Wel is het zo dat je een ticket vóór aanvang van de reis gekocht/geactiveerd moet hebben.

Dat is vooral om te voorkomen dat reizigers snel een ticket kopen voordat de conducteur eraan komt (en anders zonder controle nooit een ticket gekocht hadden).

12 reacties

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 23, 2025

Dat is een door die conducteur verzonnen regel.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • April 23, 2025

Het is niet zo dat een ticket pas 15 minuten na bestelling geldig is. Wel is het zo dat je een ticket vóór aanvang van de reis gekocht/geactiveerd moet hebben.

Dat is vooral om te voorkomen dat reizigers snel een ticket kopen voordat de conducteur eraan komt (en anders zonder controle nooit een ticket gekocht hadden).

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 23, 2025

Activeren? Hoe doe je dat?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 23, 2025

Soms kan het wel eens wat langer duren voor je na het bestellen van een e-ticket de mail ervan binnen hebt. Daarvan zegt NS vaak dat het tot 15 minuten kan duren. Dat heeft die conducteur misschien vertaald naar dat het kaartje pas na 15 minuten geldig is. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 23, 2025

Activeren? Hoe doe je dat?

Zorgen dat je hem volgens de voorwaarden geprint of in de app kunt tonen, dus downloaden en in de app laden of uitprinten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 23, 2025

Dat heeft die conducteur misschien vertaald naar dat het kaartje pas na 15 minuten geldig is. 

Die vertaling is dan dus overigens wel gewoon fout.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 23, 2025

Soms kan het wel eens wat langer duren voor je na het bestellen van een e-ticket de mail ervan binnen hebt. Daarvan zegt NS vaak dat het tot 15 minuten kan duren. Dat heeft die conducteur misschien vertaald naar dat het kaartje pas na 15 minuten geldig is. 

Volgens de tekst in de NS-app vind je je kaartje direct na betalen in de app. Dus wanneer de mail aankomt, doet er dan niet toe.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 23, 2025

Je weet zelf ook wel dat de praktijk regelmatig anders is. Hoe vaak zijn er hier niet topics over dat iemand na bestelling een kaartje niet kan laden in de app en/of het langer duurt voor de mail ontvangen wordt? Ik zeg ook niet dat de HC gelijk heeft, alleen dat hij dat misschien zelf “vertaald” heeft uit wat de klantenservice vaak zegt. Als je gewoon je kaartje kan tonen en de tijd van aankoop is voordat je trein in bent gestapt, is je kaartje gewoon geldig. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 23, 2025

Het kan 15 minuten duren voordat de mail in de mailbox komt, maar je kunt het ticket al direct in de app zetten of printen. Je moet al binnen de poortjes/paaltjes een geldig ticket hebben, mogelijk bedoelde de conducteur dat je niet op het laatste moment een kaartje moet kopen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 23, 2025

Als ik om 19:00 een e-ticket koop voor een trein van 19:05 is dat natuurlijk prima, maar omdat het wel een kwartier kan duren voordat het aangemaakt en verzonden is kan er best als aankooptijd in de QR-code 19:10 staan en dan zit je dus fout.

Een conducteur krijgt daarvan een melding, precies wat TS beschrijft.

Zolang je voor aanvang reis het ticket in de app hebt weten te laden zit je altijd goed, maar dat lukt soms dus niet omdat je op de mail moet wachten.

Het kan 15 minuten duren voordat de mail in de mailbox komt, maar je kunt het ticket al direct in de app zetten of printen.

Dit is dus niet waar, maar als je bij aankoop de taal op Engels zet dan krijg je wél meteen de pagina voor importeren/uitprinten (en volgt de mail later). Bij Nederlands ga je na betalen terug naar een andere pagina (zonder ticket).

In feite is je bankafschrift het bewijs dat je niets fout doet (voor zover daar een tijdstip in staat) omdat die mail maar niet komt… 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 23, 2025

Als ik om 19:00 een e-ticket koop voor een trein van 19:05 is dat natuurlijk prima, maar omdat het wel een kwartier kan duren voordat het aangemaakt en verzonden is kan er best als aankooptijd in de QR-code 19:10 staan en dan zit je dus fout.

Een conducteur krijgt daarvan een melding, precies wat TS beschrijft.

Zolang je voor aanvang reis het ticket in de app hebt weten te laden zit je altijd goed, maar dat lukt soms dus niet omdat je op de mail moet wachten.

Het kan 15 minuten duren voordat de mail in de mailbox komt, maar je kunt het ticket al direct in de app zetten of printen.

Dit is dus niet waar, maar als je bij aankoop de taal op Engels zet dan krijg je wél meteen de pagina voor importeren/uitprinten (en volgt de mail later). Bij Nederlands ga je na betalen terug naar een andere pagina (zonder ticket).

In feite is je bankafschrift het bewijs dat je niets fout doet (voor zover daar een tijdstip in staat) omdat die mail maar niet komt… 

De laatste keren dat ik een code verzilverde kreeg ik direct een knop om kaartje te downloaden/printen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 23, 2025

De laatste keren dat ik een code verzilverde kreeg ik direct een knop om kaartje te downloaden/printen.

Dat is dan een prima verbetering (eigenlijk zoals het zou moeten werken). Dan hoef je dus niet op de mail te wachten en kan je meteen je ticket in de app zetten. Voorkomt ook de genoemde discussies in een trein (ik stap in, maar wacht nog op de mail voor mijn bestelde/betaalde ticket)…