Skip to main content

Goedendag, ik nam de trein van 12.23 uur van Dieren naar Zwolle. Ik heb een dal ns flex abonnement. Ik ging zitten en merkte direct dat ik was vergeten in te checken. Ik ging naar de conducteur en zij maakte het voor me in orde. Toen ik in Zwolle weer uitcheckte kreeg ik een mail dat er een correctietarief va 50!! Euro was toegepast en dit automatisch van mijn rekening zou worden afgeschreven. Telefonisch contact contact gehad met NS, zij zeiden me dat ik met jullie moest gaan chatten, echter 1 uur en 15 minuten in de wacht bij de chat.

Een conducteur kan u niet inchecken. U heeft feitelijk uwzelf aangegeven en hij heeft u beboet. Helaas is het tegenwoordig - m.i. illegaal en zeker immoreel - beleid van NS dat dat u niet vertrld wordt, om agressie tegen conducteurs te vermijden. Voor eventuele coulance of om te klagen moet u inderdaad bij de klantenservice zijn en die is inderdaad helaas alleen (slecht) bereikbaar via telefoon, social media, of de chat op ns.nl of per post. Deze community is er alleen voor reizigers om elkaar te helpen en wij kunnen daarin verder uiteraard niets voor u betekenen.

Weer een conducteur die zegt dat het ‘in orde’ is, en je niet even wijst op een (mogelijke) correctie en hoe in dat geval te handelen.

Ik krijg toch echt het idee dat men serieus niet weet dat het registreren van een ontbrekende incheck leidt tot 50 euro correctie (behalve bij vrij reizen).

Wat zou er gebeurd zijn als @Collinvan95 geen NS Flex had maar op saldo reisde? Dat zou een UvB opleveren, en daar krijg je ook een uitleg bij.

Kleine moeite om dat bij Flex ook te doen. Reizigers met een abonnement die zich direct na vertrek bij een conducteur melden zijn niet agressief.

Overigens is het inchecken en uitchecken ook nodig voor de opbrengstenverdeling tussen de OV-bedrijven.

Dus zelfs bij NS Altijd Vrij vind ik een correctietarief wel passend, maar het zou wat lager moeten zijn, bijvoorbeeld 3 euro.

Goedemorgen, ik lees net dat het kansloos is om je geld terug te vragen. €50 correctietatief. Ik had kennelijk bij de verkeerde aanbieder ingecheckt, want dat kon hij zien. Hij zegt nog, kan gebeuren dan komt er een paar Euro correctie tarief. Ik zeg dat is natuurlijk geen probleem, had ik beter op moeten letten. Lees ik vandaag een e-mail waarin staat dat dit €50 is! Schandalig!

Hoi Jarod73,

Het is niet kansloos, het ligt maar net aan de situatie. Voor € 50 zou ik zeker een poging wagen bij de klanteNService.

Hoi Jarod73,

Het is niet kansloos, het ligt maar net aan de situatie. Voor € 50 zou ik zeker een poging wagen bij de klanteNService.

Zeker als je bij de verkeerde aanbieder bent ingecheckt zou ik het inderdaad wel proberen. Kan je misschien je reis delen. Ben even benieuwd hoe je dan hebt uitgecheckt. (bij NS???) Dan krijg je nl ook nog een extra rekening van de partij waar je bent ingecheckt en dan wordt het wel een heel duur reisje.

Zeker als je bij de verkeerde aanbieder bent ingecheckt zou ik het inderdaad wel proberen. Kan je misschien je reis delen. Ben even benieuwd hoe je dan hebt uitgecheckt. (bij NS???) Dan krijg je nl ook nog een extra rekening van de partij waar je bent ingecheckt en dan wordt het wel een heel duur reisje.

Is het niet zo dat een verkeerde incheck vervalt als je een 50 euro correctie krijgt wegens controle onderweg? Zonder controle kun je dan inderdaad terecht bij uitcheckgemist.nl (ook bij een verkeerde uitcheck zonder controle onderweg).

Goedemorgen,

Ik ontving een mail over correctie tarief, gisteren heeft de conducteur niets gezegd. Ik kon gewoon uitchecken. Ik betaal de correctie tarief niet.

Fijne dag, Monique Peters 

Goedemorgen,

Ik ontving een mail over correctie tarief, gisteren heeft de conducteur niets gezegd. Ik kon gewoon uitchecken. Ik betaal de correctie tarief niet.

Fijne dag, Monique Peters 

Was u wel of niet ingecheckt toen u gecontroleerd werd? Dat is waar het om draait.

Zo niet dan wordt het betalen. Aan NS, aan het incassobureau of aan de deurwaarder. Dat mag u zelf kiezen.

Tja, dan betaalt u op een gegeven moment het incassobureau en kunt u niet meer reizen met dit abonnement, vrees ik. De conducteur hoeft helemaal niks te zeggen, uw opmerking daarover is helaas niet relevant en u kunt inderdaad normaal uitchecken. De conducteur mag u gewoon zonder het te zeggen een correctietarief opleggen.

Als u het er niet mee eens bent, kunt u het beste met Klantenservice contact opnemen. Dat is slimmer dan niet betalen en ook effectiever.

Wie weet levert de fijne dag die ik u ook wens nog een korting op.

Het lijkt er op dat je als je per ongeluk niet incheckt (of bij de verkeerde vervoerder) je beter je mond kan houden. Krijg je geen controle is het een uitcheck zonder incheck (€ 20). Als eerlijkheid je € 30 meer kost is de keuze gauw gemaakt. 

dat je als je per ongeluk niet incheckt (

Hou toch op, dat is niet per ongeluk. Iedereen weet dat als je geen kaartje hebt, je moet inchecken.

Krijg je geen controle is het een uitcheck zonder incheck (€ 20). Als eerlijkheid je € 30 meer kost is de keuze gauw gemaakt. 

Precies en als je weet dat een uitcheck dan 20 euro kost is voor deze mensen de keuze ook snel gemaakt. Eerlijkheid kost immers 20 euro, dus je checkt uiteraard ook niet uit, je bent toch al niet gepakt onderweg.

Continue controle met handhaving  en vooral een grote pakkans is het enige dat werkt dan. sowieso trouwens.

Het heet vergeten in te checken, het kan beter nagelaten in te checken heten. Maar ja dat mag niet van de afdeling Communicatie van NS, want het wil een publieksvriendelijke organisatie zijn. Dat snap ik, maar zorg er dan voor dat het in de uitwerking een fraudevijandige club is.

Hou toch op, dat is niet per ongeluk.

Dat weten we niet, want we waren er niet bij.

Ook dan zit je net zo fout. Je kunt hier alleen mee omgaan door mensen op hun gedrag - te beoordelen niet ingecheckt zijn dus - en niet op de al dan niet vermeende intenties. Let maar op wat er gebeurt als ze toch worden gegrepen: het zit hem altijd aan iets of iemand anders.

Dls je wilt reizen met de trein moet je het juiste gedrag tonen om  het juiste bedrag te willen betalen .

NS hoeft niet aan waarheidsvinding te doen en we hoeven er ook niet bij geweest te zijn om vast te stellen of het juist is of niet. Dat is ondoenlijk met de huidige leugenepidemie. Geen incheck? Boete.

NS hoeft niet aan waarheidsvinding te doen en we hoeven er ook niet bij geweest te zijn om vast te stellen of het juist is of niet.

Dat hoeft inderdaad niet maar ik zou geen mensen van opzet willen beschuldigen als er ook de mogelijkheid is dat het een vergissing was.

Het probleem is dat met die benadering de kwaadwillenden er mee weg komen. Tien jaar geleden zou ik  op ethische gronden ook vinden dat mensen met een verhaal waaruit de onschuld zou kunnen blijken er mee weg komen, maar met de werkelijkheid van vandaag denk ik dat je alleen nog maar op het gedrag af kunt gaan. Dat heeft het onrechtvaardige nadeel dat mensen die zich vergissen ook bestraft worden. Maar ook die mensen die zich echt vergissen hebben daar dan uiteindeljk vaak voordeel bij. 

Ik reis erste las en nu de controle gelukkig weer toeneemt, lijkt het toch of de zwartrijders hun excuus van te voren al klaar hebben. Ik maak het niet mee maar elders in de trein zal het niet anders zijn.

Ik geef het toe: Opa Bommel komt nog uit de tijd dat mensen een. rood hoofd kregen van schaamte als een conducteur ze betrapte. Niet dat we naar die tijd terug moeten of zouden moeten willen overigens. Er is geen goede oude tijd maar men loog niet zo makkelijk als nu. Zwartijden bestond wel maar als incident.

de werkelijkheid van vandaag is dat de professionals alles zo ingewikkeld hebben gemaakt dat goedbedoelende mensen bovenmatig vaak geslachtofferd worden wegens fouten, op een wat mij betreft onverantwoorde manier. De sector is ziek wat mij betreft. 

Je kunt ook te naïef zijn.

Het probleem is dat met die benadering de kwaadwillenden er mee weg komen.

Je kunt ook beboeten zonder mensen te beschuldigen van opzet als wel een overtreding maar geen motief is vastgesteld

Het kan best zijn dat de meesten het met opzet doen, maar dat is geen reden om iedereen zonder check-in daarvan te beschuldigen.

De conducteur hoeft helemaal niks te zeggen, uw opmerking daarover is helaas niet relevant en u kunt inderdaad normaal uitchecken. De conducteur mag u gewoon zonder het te zeggen een correctietarief opleggen.

Dat is althans het beleid van NS. Zoals al eerder uitgebreider beargumenteerd lijkt het mij sterk dat dit zou mogen en voor zover ik weet heeft zich hier nog geen rechter over uitgelaten.

Het kan best zijn dat de meesten het met opzet doen, maar dat is geen reden om iedereen zonder check-in daarvan te beschuldigen.

Dat is het ook helemaal niet en is zelfs niet relevant. Er is niet ingecheckt, en dus belemmer je de juiste betaling. Of het per ongeluk is of niet, ik vind dat het gedrag moet tellen en gelukkig is dat inmiddels ook beleid. Dat de goeden hier onder de vele kwaden lijden, is zeker waar. Maar dat mag ook geen vrijbrief zijn om zonder geldig vervoersbewijs te kunnen rijden.

Het is absoluut ook onrechtvaardig dat mensen die het wel bewust doen vrij uit kunnen gaan omdat er ook. een aantal niet kwaadwilligen het per ongeluk doet. Het gedrag van de vele kwaadwilligen, veelal nog agressief ook, benadeelt inderdaad de goede beoordeling van de goedwillenden, maar ook deze laatst groep heeft geen geldig vervoersbewijs. De controle is er op gericht of mensen een geldig vervoersbewijs hebben of niet. Ook als dat per ongeluk is gegaan, Kuan die groep er voordeel bij hebben.

Ik wil ze de kost niet geven wie onoplettend door een Arriva, Blauwnet of RRReis poortje gaat en vervolgens in een NS trein stapt. 

Maar dan moet je ook geen stampij maken als je door jouw eigen fout bij controle 50 euro corrrectie krijgt. Dat een conducteur daar tegenwoordig niets meer over hoeft te zeggen maakt de verrassing en boosheid achteraf natuurlijk veel groter, maar dan krijgt de conducteur in ieder geval geen klapppen (alsof Monique Peters agressief zou worden… verwacht dan eerder een reactie “Oh wat stom van me, verkeerd ingecheckt. En wat nu?”)

Voorheen was dat bij (Flex) consumenten wel het handelperspectief, en bij reizen op saldo natuurlijk ook want dan krijg je een UvB of mag je de trein verlaten om in te checken.

Dat is het ook helemaal niet ...]

Maar je doet het hierboven wel ("dat is niet per ongeluk”). Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik schrijf ook nergens dat een ontbrekende check-in zonder gevolgen moet blijven. Ik wil alleen maar zeggen dat we geen aannames moeten maken.

Het is mijn ook een keer overkomen. Dat kwam omdat ik een keer van een ander station naar Utrecht vertrok. Op Hilversum zijn poortjes en dan kan je niet vergeten in te checken. In Naarden-Bussum zijn geen poortjes en daar ben ik met mijn slaperige hoofd zonder op te letten langs de incheckpaal gelopen.

Uitgerekend die dag controle. De Hc heeft mij toen ingecheckt op Hilversum Sportpark waarna ik hem heel hartelijk bedankt heb. Wel een voordeel van reizen op saldo: je kunt geen correctietarief opgelegd krijgen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Reageer