Skip to main content

Beste, 

Ik heb vandaag bericht gehad dat €750 vergoed wordt voor mijn gestolen elektrische fiets, die de afgelopen maand is ontvreemd uit de bewaakte fietsenstalling in Maastricht. Dit is fijn, maar de fiets was nog geen jaar oud en koste méér dan €750. 

Ik heb via klacht.nl eerder ook al een klacht ingestuurd, maar hier heb ik echter nooit een reactie op gehad. Hierin heb ik aangegeven dat de medewerkers van de stalling hebben aangegeven, dat de achterdeur niet beveiligd is en dat hier al meer problemen mee zijn geweest. Daarnaast hebben de medewerkers nagelaten om de camerabeelden veilig te stellen, die er wel waren. 

Kortom, ik heb mijn fiets gestald in de veronderstelling dat deze veilig stond, maar achteraf blijkt dat dit niet zo was, terwijl dat dit ook bekend was. Bovendien is niet adequaat gereageerd om de beelden veilig te stellen. Dit is op zijn zachts gezegd, echt niet goed gegaan en volgens mij is de situatie nog steeds niet verbeterd. Er zijn bovendien recentelijk ook meer diefstallen geweest. Ik bedenk me nu nog wel een keer, voordat ik hier een kostbare fiets stal. 

Zodoende begrijp ik niet waarom het volledige aankoopbedrag van de fiets niet vergoed wordt. Daarnaast zijn de stallingskosten voor de gestolen! fiets ook nog in rekening gebracht en deze zou ik ook graag vergoed zien. Een reactie op mijn klacht zou fijn. 

 

Met vriendelijke groet, 

Roland

 

 

 

 

 

Hi Hanskoolhaas!

Voor ‘normale’ gestolen fietsen is een vergoeding van € 750,- het maximum. Voor een elektrische fiets kan dit tot maximaal € 1250,-. Ik durf niet te zeggen wat de voorwaarden hier verder nog van zijn. Het lijkt er dan ook op dat het niet duidelijk was dat het om een elektrische fiets ging. Als het goed is, heb je een e-mail ontvangen over de toezegging van de uitbetaling. Op deze e-mail kun je reageren dat het om een elektrische fiets gaat en daarbij kun je ook direct je klacht aan toevoegen. Dan zal het door de juiste afdeling nogmaals in behandeling worden genomen. Daarbij heb ik berichten van klacht.nl nog niet eerder bij ons binnen zien komen. Ik vrees dan ook dat dit vanuit hen niet is doorgezet naar oNS. Vandaar dat je ook je klacht nog in de e-mail kunt toelichten zodat je hier alsnog reactie op ontvangt. Ook kun je in deze mail nog je terugbetaalverzoek voor de stallingskosten melden. Dan hoop ik dat ze dit allemaal in één keer voor je kunnen afhandelen.


Beste Hans,

ik zag je bericht, heeft de NS je inmiddels verder geholpen?

Afgelopen weekend is voor de tweede de fiets van onze dochter uit een bewaakte fietsenstalling van de NS gestolen.

Maar via de ☎️ klantenservice worden we niet serieus genomen en wordt zelfs de hoorn er op gegooid.

Zou jij ons kunnen helpen? Via welke kanalen kunnen we de NS aansprakelijk stellen? En een schadevergoeding indienen?

 

Bvd Peter


Hoi allemaal,

 

Op 28 juni 2022 is mijn fiets gestolen uit de bewaakte fietsenstalling van Utrecht Centraal. Exact 6 maanden na aanschaf. 

Het word je bij NS flink moeilijk gemaakt om restitutie hiervoor te krijgen. Zo hebben zij wel drie keer gevraagd om document die ik al reeds had toegestuurd (zoals een bon van de fiets). 

Na 1,5 maand kreeg ik eindelijk bericht. Ze gaan er 150 euro vanaf halen (75 euro per jaar). Aankoopprijs was 295 euro. Wat alleen wéér niet klopt, is dat ik de fiets niet twee jaar geleden heb gekocht, maar zes maanden geleden. 

Flink gedoe dus. Als je er zelf niet achter aan zit dan krijg je waarschijnlijk geen geld terug. Thnx voor de service NS. 


Beste, 

Ik heb vandaag bericht gehad dat €750 vergoed wordt voor mijn gestolen elektrische fiets, die de afgelopen maand is ontvreemd uit de bewaakte fietsenstalling in Maastricht. Dit is fijn, maar de fiets was nog geen jaar oud en koste méér dan €750. 

Ik heb via klacht.nl eerder ook al een klacht ingestuurd, maar hier heb ik echter nooit een reactie op gehad. Hierin heb ik aangegeven dat de medewerkers van de stalling hebben aangegeven, dat de achterdeur niet beveiligd is en dat hier al meer problemen mee zijn geweest. Daarnaast hebben de medewerkers nagelaten om de camerabeelden veilig te stellen, die er wel waren. 

Kortom, ik heb mijn fiets gestald in de veronderstelling dat deze veilig stond, maar achteraf blijkt dat dit niet zo was, terwijl dat dit ook bekend was. Bovendien is niet adequaat gereageerd om de beelden veilig te stellen. Dit is op zijn zachts gezegd, echt niet goed gegaan en volgens mij is de situatie nog steeds niet verbeterd. Er zijn bovendien recentelijk ook meer diefstallen geweest. Ik bedenk me nu nog wel een keer, voordat ik hier een kostbare fiets stal. 

Zodoende begrijp ik niet waarom het volledige aankoopbedrag van de fiets niet vergoed wordt. Daarnaast zijn de stallingskosten voor de gestolen! fiets ook nog in rekening gebracht en deze zou ik ook graag vergoed zien. Een reactie op mijn klacht zou fijn. 

 

Met vriendelijke groet, 

Roland

 

 

 

 

 

Goedemiddag Roland,

Ik doe momenteel onderzoek naar bewaakte fietsenstallingen van NS. Jouw ervaring kan een aanvulling zijn voor het onderzoek. Zou ik je hier nog wat meer over mogen vragen? 

Hartelijke groet, 

Nick den Engelsman - Fontys onderzoeksredactie

PS: mijn e-mail is nickdenengelsman@hotmail.nl


En de volgende

 

 


Bij mij is zojuist hetzelfde gebeurd. Wilde net mijn fiets ophalen en zag dat deze weg was. Gestolen uit de 'bewaakte' fietsenstalling van station Ede-Wageningen. Behoorlijk nieuwe Kalkhoff. Gebeld met de lokale politie, die geven aan dat er soms busjes worden volgeladen met dure fietsen uit de stalling. 

 

@Lorena NS Hoe kan ik verzoek tot vergoeding indienen en wat moet ik hiervoor doen?

 

Mvg JGD


Wat ontzettend naar zeg! Je kan dit bij onze klantenservice aangeven en je kan bewijsstukken met een begeleidende brief opsturen naar: NS Klantenservice, postbus 2572, 3500GN Utrecht.

De bewijsstukken zijn:

- Een uitdraai waaruit blijkt dat de fiets gestald is. Zoals een print van de reishistorie. 
- Het aankoopbewijs van de fiets.
- De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste fiets horen.
- Een kopie van de aangifte van diefstal.

NS gaat alleen over tot uitbetaling wanneer de fiets niet via een eigen verzekering gedekt is.


@Laura NS Bedankt voor de reactie. Ik heb de poortjes van de fietsenstalling geopend met mijn OV-chipkaart. Daarna heb ik gereisd van Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist met een los kaartje. Ik kan in de historie van mijn OV-chipkaart niks terugvinden over de fietsenstalling. Hoe toon ik dan punt 1 aan?


Gebeld met de lokale politie, die geven aan dat er soms busjes worden volgeladen met dure fietsen uit de stalling.

NS waak dus (beter) over uw ‘bewaakte’ stallingen! 

Alles bij de klant neerleggen als in “doe maar aangifte, en toon maar aan dat die (jouw) fiets ergens stond” is géén goed begin.

Het eind is dan eigenlijk al bijna zoek. Ze (de NS) kunnen hun eigen OV-fietsen soms niet eens meer terug vinden!

https://www.youtube.com/watch?v=n_j1clPqEvg (off topic maar even tussendoor)

Ondertussen worden er allerlei taxi/hotel claims (tot 125 euro per persoon) wegens treinuitval ergens in juli automatisch goedgekeurd per 2 november?

Tja, dat is fijn, maar je fiets zou maar (aantoonbaar, bekijk de camerabeelden maar) gejat zijn uit een ‘bewaakte’ stalling.

Krijg je dan ook een taxi vergoeding? Welnee, koop maar een nieuwe fiets (levertijd soms een maand!) maar wij (NS) gaan dat echt niet vergoeden.

Bruikleen (in afwachting van de afhandeling van je aangifte en claim) voor een vervangende OV-fiets is ook onbekend bij de NS… 😥


@Laura NS Bedankt voor de reactie. Ik heb de poortjes van de fietsenstalling geopend met mijn OV-chipkaart. Daarna heb ik gereisd van Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist met een los kaartje. Ik kan in de historie van mijn OV-chipkaart niks terugvinden over de fietsenstalling. Hoe toon ik dan punt 1 aan?

@Laura NS Zouden jullie hierop kunnen antwoorden?


@Laura NS Bedankt voor de reactie. Ik heb de poortjes van de fietsenstalling geopend met mijn OV-chipkaart. Daarna heb ik gereisd van Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist met een los kaartje. Ik kan in de historie van mijn OV-chipkaart niks terugvinden over de fietsenstalling. Hoe toon ik dan punt 1 aan?

@Laura NS Zouden jullie hierop kunnen antwoorden?

Je kunt ook je losse ticket hiervoor gebruiken waaruit blijkt dat je bent gereisd vanaf Ede-Wageningen en dus daar je fiets hebt gestald.


Wat ontzettend naar zeg! Je kan dit bij onze klantenservice aangeven en je kan bewijsstukken met een begeleidende brief opsturen naar: NS Klantenservice, postbus 2572, 3500GN Utrecht.

De bewijsstukken zijn:

- Een uitdraai waaruit blijkt dat de fiets gestald is. Zoals een print van de reishistorie. 
- Het aankoopbewijs van de fiets.
- De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste fiets horen.
- Een kopie van de aangifte van diefstal.

NS gaat alleen over tot uitbetaling wanneer de fiets niet via een eigen verzekering gedekt is.

Hoi Laura,

Heb zojuist alle stukken op de post gedaan. Hoe snel kan ik verwachten dat dit afgehandeld wordt? 

 


Hi JGD! De exacte tijd kan ik niet aangeven, maar deze afdeling heeft geen achterstanden. Binnen 2 week zal je dan zeker reactie ontvangen.


Mireille's fiets (en die van velen anderen) gestolen ondanks bewakingscamera's https://www.gld.nl/nieuws/7801272/mireilles-fiets-en-die-van-velen-anderen-gestolen-ondanks-bewakingscameras #omroepgelderland #gld

Door deze journalist een mooi artikel over het probleem gemaakt. Politie en NS wijzen vooral naar elkaar.


Wat ik me ook afvraag: er zijn tegenwoordig steeds meer fietsen die een ingebouwd (slim) slot hebben waarbij je geen sleutels hebt. Hoe gaat NS hiermee om als zo’n fiets wordt gestolen? 


Wat ik me ook afvraag: er zijn tegenwoordig steeds meer fietsen die een ingebouwd (slim) slot hebben waarbij je geen sleutels hebt. Hoe gaat NS hiermee om als zo’n fiets wordt gestolen? 

Het opsturen van de sleutels vervalt daarbij uiteraard. Dit zou je kunnen vervangen door een print screen van de app waarmee je het slot gebruikt. 


Hi JGD! De exacte tijd kan ik niet aangeven, maar deze afdeling heeft geen achterstanden. Binnen 2 week zal je dan zeker reactie ontvangen.

Inmiddels is het twee weken geleden dat het aangetekende poststuk door de NS is ontvangen, maar ik heb nog niets gehoord. 

 

@Laura NS @Aurora NS @Lorena NS kunnen jullie aangeven hoe dit zit?


Ik heb even in de inbox gespiekt. Er wordt op dit moment nog gewerkt aan de laatste brieven uit oktober. Daarna komen de brieven van november aan de beurt. Ik kan helaas niet zeggen hoe snel dit afgehandeld wordt, maar het zal niet super lang meer duren voordat je reactie zal ontvangen. Ik gok dat dit maximaal nog 1 à 2 week zal duren.


Ik voeg me in het leger van mensen van wie de fiets gejat is uit een bewaakte fietsenstalling van NS. Dit keer op Ede Wageningen.

Wat doet NS aan verbetering van de bewaking? Camera's helpen niet en de politie heeft geen tijd alle camerabeelden af te kijken.

Ik heb geen alternatief voor het stallen van mijn fiets, ik moet met de trein verder! De openingstijden van de bemenste fietsenstalling zijn voor mij veel te beperkt. Niet in de (latere) avonden en niet in het weekend!


Mijn dochter haar fiets is ook gestolen uit een bewaakte stalling in Naarden/Bussum de politie kon de beelden niet terug kijken.

Omdat hij daar 4 dagen heeft gestaan. Een weekend en een maandag want het was rot weer en nam de bus. Dit was te lang om beelden na te checken. Ik vind belachelijk hoe de ns ermee omgaat en wat je wel niet allemaal moeten doen om maar iets vergoed te krijgen.

ik ga dit zelf via mijn rechtsbijstand doen spelen en de na aansprakelijk stellen voor extra bus kostten en de gestolen fiets. 

je wordt door de klantenservice niet echt fatsoenlijk geholpen of te woord gestaan helaas.


Wat naar dat de fiets van je dochter is gestolen. Ik snap niet zo goed waarom de politie de beelden niet terug kon kijken. Van wie heb je deze informatie ontvangen?


Wat naar dat de fiets van je dochter is gestolen. Ik snap niet zo goed waarom de politie de beelden niet terug kon kijken. Van wie heb je deze informatie ontvangen?

Van de wijk agent van Naarden hij heeft mij gebeld en gemaild.  En gevraagd of ik de tijd tussen in en uit check  wil emailen. Dat was 16de ingecheckt en 20ste wilde ze de fiets uit de stalling halen en toen was die weg. De politie moest 4 dagen aan beeld materiaal bekijken dat was teveel zei die. Als over 2 dagen ging was het geen probleem. Dus hebben ze het onderzoek gesloten. 

 

 


https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/ns-past-algemene-voorwaarden-aan-voor-gestolen-fietsen-in-fietsstalling/


Jaja, “een anonieme ov-chipkaart? Dat moet niet kunnen normaal gesproken" Tuurlijk wel.

De man aan de telefoon heeft het over Dagstallen:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1627566049397/content/assets/ns-nl/voorwaarden/nsfiets_dagstallen_av_1-1-2021.pdf

Inchecken: Het scannen van een daartoe geactiveerde OV-chipkaart bij een daarvoor bestemde incheckmodule in een Stalling waardoor de Kaarthouder met NS Fiets een overeenkomst tot bewaarneming aangaat en bestemd ter vaststelling van het aanvangstijdstip van de stallingsduur.

Maar dat is helemaal niet aan de orde want het kan met elke ov-chipkaart, en als er niets geregistreerd wordt kan men ook geen tarief bepalen.

Wel apart dat Fons (de krullenbol van Radar) naar buiten kan met een fiets op zijn persoonlijke kaart, die zou dus eerst met diezelfde kaart (en een fiets) naar binnen moeten zijn gegaan?


Correct verhaal van de NS. En ik mag dat zeggen, want ik ben neutraal (of toch zeker niet positief ingesteld tegenover de NS 😉)

Allereerst is het eigenlijk wel bijzonder straf, dat je je fiets gratis in een ‘bewaakte’ fietsenstalling kan plaatsen, maar dat je toch schadevergoeding kan krijgen als die fiets wordt gejat. Over het algemeen kan je je alleen op een schadevergoeding beroepen als je betaalt voor een prestatie, zijnde bewaking. En dan nog moet de schade in verhouding staan tot het bedrag dat je aan de dienst hebt betaald. Maar goed: heel lief dus.

Ten tweede maakt men een hele hoop fuss over het feit, dat hij met iemand met een fiets mee mee loopt en vervolgens met zijn eigen kaart weer naar buiten loopt. Ook een prima principe. Naar binnen mag bemoeilijkt worden, maar naar buiten moet altijd mogelijk zijn (zoals de woordvoerdster uitlegt). Ik was zelf eigenlijk al aangenaam verrast, dat je zonder fiets niet binnen komt. Da’s al goed geregeld !

Enig minpuntje is, dat er iemand van de klantenservice weer eens tegen de regels heeft gehandeld. Maar ook dat wordt ruimhartig erkend.


Reageer