beantwoord

geld terug taxi €180

  • 29 June 2023
  • 8 reacties
  • 247 Bekeken

De trein strandde vandaag in Zwolle terwijl ik een belangrijke medische afspraak had in Amersfoort waar een gigantische wachtlijst voor stond en ik dus echt niet te laat voor kon komen. Er was geen enkele mogelijkheid om nog in Amersfoort te komen, geen trein of bus die erheen ging. Ook geen vervangend vervoer. De ns medewerker zei dat ik een taxi kon nemen op jullie kosten. Hoe kan ik dit geld terug krijgen? Het kostte mij €180 om op mijn afspraak te komen terwijl ik normaal gratis studenten ov heb. 
 

Ik hoor graag van jullie!

icon

Beste antwoord door MoDe 29 June 2023, 23:20

Bekijk origineel

8 reacties

De sprinters reden toch gewoon tussen Amersfoort en Zwolle? Er viel misschien af en toe een trein uit, maar elk uur ging er zeker een trein. Als je absoluut niet te laat mag komen, moet je zeker een uur van tevoren aanwezig proberen te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi ShirleyBoegheim,

Hoe laat kwam je in Zwolle aan en hoe laat moest je in Amersfoort zijn? Ik zie wel uitgevallen treinen, maar ook nog treinen die wel gewoon reden.

Badge +3

De ns medewerker zei dat ik een taxi kon nemen op jullie kosten. Hoe kan ik dit geld terug krijgen? Het kostte mij €180 om op mijn afspraak te komen terwijl ik normaal gratis studenten ov heb. 

Tja, ik postte zojuist iets op Twitter over taxi kosten (werd me door Webhelp niet in dank afgenomen)

Het valt gewoon te proberen, via o.a. https://svf.ns.nl/link/restitutie-storing-nl (dat daar iets over 4 juni staat doet er niet toe, je kunt elke datum kiezen!)

Er moet wel aantoonbaar (!?) door een NS medewerker verteld zijn dat je zelf een taxi mocht regelen.

Maar daar zou dan bij gezegd moeten worden ‘naar een station vanaf waar je wél verder kunt met de trein’…

Reputatie 7
Badge +3

Ik was er niet bij dus weet niet wat er precies gezegd is door de NS medewerker. In de regel worden zelf geregelde taxi's niet vergoed of er moet bewijsbaar toegezegd zijn dat de taxi vergoed wordt.

Wanneer je strandt en je kunt niet meer met de laatste vervoersmogelijkheden thuis komen dan hoort NS vervoer te regelen. Overdag regelt NS bij hoge uitzondering een taxi bij verstoring/vertraging na contact met NS klantenservice. Die taxi wordt dan door de klantenservice geregeld en als dat niet lukt, dan vraagt de klantenservice soms omzelf een taxi te regelen, maar daar wordt dan wel een notitie over gemaakt ivm declareren. Was het een NS medewerker van de klantenservice die zei dat je de taxi kon declareren?

Er zijn nieuwe regels mbt vertragingen/verstoringen, maar ik begrijp uit eerdere reacties, dat er wel treinen reden. Als jij een te krappe marge hebt genomen waardoor je niet met een latere trein of reguliere bus op tijd kon komen zal de kans heel erg klein zijn dat jouw (volledige) kosten vergoed worden. Bij toestemming werd eerder max. €125 vergoed.

Reputatie 7
Badge +3

ik begrijp uit eerdere reacties, dat er wel treinen reden.

Dat blijkt niet alleen uit eerdere reacties van andere communityleden, dat is ook terug te zien op de vertrekstaat van Zwolle (even alleen de sprinter naar Utrecht geselecteerd) https://treinposities.nl/vertrekstaat/zwolle/2023-06-29/5600 Er zijn wel 2 sprinters uitgevallen, maar de rest is gewoon blijven rijden.

Eventueel was het nog mogelijk om te reizen via Deventer met een half uur extra reistijd tov de directe IC Zwolle - Utrecht. Dus absoluut niet zo dat er geen enkele mogelijkheid was om in Amersfoort te komen.

Wat ik dan weer wel opvallend is dat er wederom een NS medewerker was die zei maar een taxi te nemen en dat NS die zou vergoeden. Die kan toch ook de andere opties zien?

 

Reputatie 7
Badge +1

ik begrijp uit eerdere reacties, dat er wel treinen reden.

Dat blijkt niet alleen uit eerdere reacties van andere communityleden, dat is ook terug te zien op de vertrekstaat van Zwolle (even alleen de sprinter naar Utrecht geselecteerd) https://treinposities.nl/vertrekstaat/zwolle/2023-06-29/5600 Er zijn wel 2 sprinters uitgevallen, maar de rest is gewoon blijven rijden.

Het was vandaag wel een behoorlijke chaos tussen Zwolle en Amersfoort door diverse verstoringen. Twee keer achter elkaar een defecte trein, vervolgens een wisselstoring en daaropvolgend veel uitval door logistieke beperkingen.

De sprinters die reden hadden vaak te maken met fikse vertraging, maar reden inderdaad grotendeels wel. Vooral intercity's waren de dupe.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve dat ze vertraging hadden zullen de sprinters ook vast wel erg vol geweest zijn. Allemaal geen pretje, maar het was niet zo dat er geen enkele mogelijkheid was om in Amersfoort te komen, want die mogelijkheid was er wel degelijk, desnoods via Deventer. 

Reputatie 7
Badge +1

Klopt, in Amersfoort komen was, weliswaar niet zoals gebruikelijk, zeker nog wel mogelijk.

Reageer