Skip to main content

Deze conversatie met de NS chatbot zegt denk ik alles:

Nou, ik kan wel verder, maar de eigenaar dan niet.

Dit is natuurlijk geen klantenservice. Ik probeer als burger iemand te helpen en in plaats van dat NS klantenservice meewerkt, zeggen ze eigenlijk dat ik dat vooral niet moet doen.

Als mens denk ik dan: dit is toch niet hoe je een community maakt? Dit is het bewust onmogelijk maken van menselijk contact. Kom, dat kan echt beter.

Ook als IT’er denk ik dan: dit kan je gewoon doen. Het is eenvoudig om mijn contactgegevens te vragen en dan de kaarteigenaar te berichten met mijn info. Geen privacyrisico, en als de eigenaar dan alsnog liever een nieuwe kaart aan wil vragen, dan kan dat natuurlijk ook gewoon nog. Als je er een beetje moeite in steekt kan je hier zelfs een mooie interface in maken bij Mijn NS, zowel voor de eigenaar als de vinder. Brengt weer wat menselijk contact terug en maakt een hoop mensen die hun OV kaart verloren hebben vast weer gelukkig.

NS, doen dan maar?

Ik heb in het verleden ook een kaart gevonden en de eigenaar uiteindelijk via facebook opgespoord. NS volgt al jaren het beleid dat ID-bewijzen maar dus ook hun eigen OV-chipkaarten worden vernietigd als ze gevonden worden. Klantvriendelijk is dat inderdaad niet.

Ik heb in het verleden ook een kaart gevonden en de eigenaar uiteindelijk via facebook opgespoord. NS volgt al jaren het beleid dat ID-bewijzen maar dus ook hun eigen OV-chipkaarten worden vernietigd als ze gevonden worden. Klantvriendelijk is dat inderdaad niet.

Dat is niet waar, mijn portemonnee kwam terug met al m'n pasjes behalve m'n ID kaart.

Het lijkt me niet dat dat veranderd is in die paar maanden.

Dat is niet waar, mijn portemonnee kwam terug met al m'n pasjes behalve m'n ID kaart.

Klopt, als pasjes en kaarten in een portemonnee zitten krijg je ze terug, maar als je een losse ov-chipkaart inlevert bij een balie wordt hij vernietigd (er zijn uitzonderingen).

ID bewijzen gaan naar de marechaussee en rijbewijzen naar de RDW (die ze ook vernietigen).

Iemand opzoeken via social media of een gevonden kaart op https://ilost.nl zetten helpt soms.

Voor ID bewijzen dit (ophalen bij de vinder mag eigenlijk niet, want die is verplicht hem in te leveren bij de gemeente).

https://support.ilost.co/hc/nl/articles/360017717437-Wat-moet-ik-doen-met-een-gevonden-identiteitsbewijs

Voor ID bewijzen dit (ophalen bij de vinder mag eigenlijk niet, want die is verplicht hem in te leveren bij de gemeente).

https://support.ilost.co/hc/nl/articles/360017717437-Wat-moet-ik-doen-met-een-gevonden-identiteitsbewijs

Al breng je het ID bewijs terug naar de eigenaar, de eigenaar heeft hem waarschijnlijk al opgegeven als verloren en kan dat niet terugtrekken. De eigenaar zal hem dus alsnog zelf naar de gemeente moeten brengen.

Klopt, als pasjes en kaarten in een portemonnee zitten krijg je ze terug, maar als je een losse ov-chipkaart inlevert bij een balie wordt hij vernietigd (er zijn uitzonderingen).

Aha, niet dat ik er veel aan had, want ik had al een nieuwe OV-chipkaart besteld en de oude geblokeerd dus ik kon hem zo weggooien 🤣.

Gek dat dat de gang van zaken is? Als er een duidelijke foto en een naam op staat dan kan de eigenaar hem toch nog terug krijgen, lijkt mij? Bij een anonieme chipkaart is het natuurlijk logisch dat ie vernietigd wordt.

Als een gevonden persoonlijke kaart ingeleverd wordt bij een balie dan zou hij vernietigd moeten worden, maar soms bewaren ze hem wel een dagje in de hoop dat de kaarthouder zich meldt.

Hij komt in ieder geval niet in het systeem te staan, een pashouder wél… 😅

Even ter informatie. Dit is wat de gemeente waar de kaart gevonden is (en waar ik woon) zegt:

Gevonden voorwerpen kun je online melden via iLost.co. In dat geval moet je het voorwerp zelf bewaren. Sommige voorwerpen moet je afgeven bij het gemeentehuis.

Gevonden identiteitsbewijs

Vind je een:

• rijbewijs
  • identiteitskaart
  • paspoort
  • ov-jaarkaart
  • vreemdelingendocument

Dan moet je deze direct afgeven bij de gemeente.

De OV-jaarkaart is een beetje vreemde eend in de bijt. Allereerst is dit geen officieel identificatiebewijs. Daarnaast is mij een beetje onduidelijk wat het verschil is tussen een “OV-jaarkaart”, een persoonlijke OV-kaart met NS-jaarabonnement (is dat niet hetzelfde?), en een persoonlijk OV-kaart met ander NS-abonnement (en kan ik het verschil zien tussen de laatste twee?).

Hoe dan ook, de OV kaart was vrijdag eind van de middag gevonden, de gemeente was dicht, en dit leek me ook geen noodgeval. Dus heb ik de kaart op ilost.co aangemeld, met voorletter en eerste twee letters van de achternaam (te weinig om deze persoon te achterhalen, genoeg voor de eigenaar om zichzelf te herkennen), daarnaast heeft mijn vrouw het op Faceboek gezet van het dorp van waar wij wonen. Als laatste heb ik even op de naam gezocht op Internet in combinatie van de stationsnaam en enkele omliggende dorpen. Helaas alle drie geen resultaat tot nu toe. Ik bewaar hem nog een weekje, en anders wordt het alsnog doorknippen 😞.

De NS website vermeldt verder nog:

Ben je je OV-chipkaart, legitimatiebewijs of bankpas verloren?
Deze passen mogen wij niet bewaren en geven wij aan de verantwoordelijke instanties. Je moet deze zelf blokkeren en vervangen.

/...]

Wij mogen OV-chipkaarten en NS-Businesscards volgens de wet helaas niet bewaren. Als deze worden gevonden, geven wij ze aan Translink. Translink geeft namelijk die kaarten uit. Je kan ze dus niet vinden tussen onze gevonden voorwerpen.

Theoretisch: ik kan echt geen goed argument bedenken waarom dit zo is. Identiteitsbewijzen inleveren bij gemeentes snap ik nog wel. Ook snap ik dat je als eigenaar je verloren OV-kaart of pinpas zo snel mogelijk wil blokkeren zodra je hem kwijt bent. Maar ik snap niet waarom een goedwillende en betrouwbare instantie als de NS hem dan niet mag bewaren of -in dit geval- alleen de eigenaar in contact brengen met de vinder. Even in de wet gekeken: Het burgerlijk wetboek (artikelen 5 en 6) maakt wel onderscheid tussen roerende goederen (die na een jaar eigendom van de vinder worden), en onroerende artikelen, zoals pinpas of OV-kaart. Maar in Besluit gevonden voorwerpen, en Wet personenvervoer 2000 zie ik niets staan over bovenstaande claim van de NS. Wellicht dat dat in een ministeriele regeling staat, maar ik had geen zin meer om verder te zoeken. Het blijft erg raar on onbevredigend.

Praktisch: verlorenofgevonden.nl of iLost.co zijn het handigste (welke van de twee is afhankelijk van de gemeente waar je iets kwijtgeraakt bent). De chatbot had me hier in mijn ogen naar moeten verwijzen.

@macfreek Mooi verwoord en ik kan je alleen maar gelijk geven. Het is voor mij volstrekt onduidelijk waarom ov-chipkaarten niet kunnen worden geretourneerd naar de eigenaar.

Gevonden persoonlijke OV-chipkaarten worden meestal echt wel even bewaard na inleveren bij een balie op het station waar je hem gevonden hebt. Mag niet, maar doen ze toch (als je geluk hebt). Helaas komen ze dus niet in het systeem terecht (ingeleverd bij een een balie op station 😵.

En ja, de ‘eigenaar’ van een ov-chipkaart is TLS/OV-chipkaart… net zoals een Bonuskaart niet van jou is maar van AH (slechte vergelijking want je naam en foto staan er niet op).

Blokkeren van een persoonlijke ov-chipkaart is pas per de volgende dag effectief, dus eventueel misbruik op de dag zelf is voor jouw rekening! (heb het ook niet bedacht maar paaltjes/poortjes zijn nogal dom en zien gewoon een geldige kaart inclusief eventueel automatisch saldo laden).

De kosten voor misbruik na het moment van melden kan je wél claimen als je NS Flex hebt!

Het heeft dus zin om hem meteen te blokkeren, maar helaas kan je een ov-chipkaart (in tegenstelling tot een bankpas) niet meer deblokkeren als je hem terugvindt/krijgt.

Anonieme kaarten kunnen niet geblokkeerd worden, het saldo op die kaart ben je bij verlies/diefstal/defect dus kwijt, maar dat is natuurlijk hetzelfde bij verlies/diefstal van je portemonnee met contant geld er in (maximaal € 450 meen ik, en op een ov-chipkaart kan niet meer dan € 150 aan saldo staan).

Vindersloon (gerelateerd), zie https://ilost.co/nl/wetgeving-gevonden-voorwerpen

Bla bla bla:

Vinder wordt eigenaar

Het voorwerp kan gedurende een jaar na de aangifte worden teruggevraagd door de eigenaar. Daarna wordt het eigendom van de vinder. Het jaar gaat pas in nadat het gevonden goed bij de gemeente is aangemeld. Een vinder die te laat of geen aangifte doet, wordt pas na twintig jaar eigenaar van zijn vondst. Als de eigenaar zich binnen een jaar meldt, moet de vinder zijn vondst teruggeven. Hij heeft dan recht op een vergoeding en mag zijn vondst eventueel houden totdat de eigenaar betaalt. Als de eigenaar niet binnen een maand betaalt, laat de eigenaar daarmee zijn rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

Succes met een gevonden persoonlijke ov-chipkaart dus… Alsjeblieft, hier (balie of trein/stationpersoneel) heb je hem en zoek de ‘eigenaar’ maar op (gaan ze niet doen, dus doe dat gerust zelf ook al mag dat wettelijk gezien dus wel of niet) 😅

En ja, aan chatbot Je NS (Jens) heb je weinig, en een OV-jaarkaart bestaat niet meer en is geen identiteitsbewijs.

@macfreek Mooi verwoord en ik kan je alleen maar gelijk geven. Het is voor mij volstrekt onduidelijk waarom ov-chipkaarten niet kunnen worden geretourneerd naar de eigenaar.

De meeste mensen die een OV-chipkaart verliezen of van wie de kaart wordt gestolen zullen de kaart blokkeren om te voorkomen dat anderen er misbruik van maken en/of om direct een vervangende kaart aan te vragen. Dat wordt ook altijd als advies gegeven. Als de verloren kaart gevonden is en wordt terug gestuurd naar de kaarthouder dan heeft die er niets meer aan aangezien je een geblokkeerde kaart niet meer kan deblokkeren. Ofwel, er wordt moeite gedaan en kosten gemaakt voor Jan met de korte achternaam. 

Dat dus, blokkeren is permanent (en per de volgende dag ook nog!)

Een bankpas of zo die je kwijt bent kan je per direct blokkeren, en ook weer deblokkeren als je hem weer gevonden hebt (dank vriendelijke vinder/bewaarder, die kaart hoort aantoonbaar bij mij!) 😥😴

Op X dus onderstaande NS geeft aan dat dergelijke passen niet bewaard mogen worden. Ik vraag af of dat werkelijk wel zo is. Ik snap de argumenten van ​@Momo wel hierboven. Maar het gaat mij even om het feit dat, zoals ​@macfreek hierboven heeft aangegeven, het echt niet is toegestaan. Dis ik wil bij deze hier toch echt wel graag een antwoord vanuit NS op hebben.

(We hebben natuurlijk al eerder dergelijke discussies gehad omtrent privacy bijvoorbeeld met het paaltje waar NS na 2 jaar bakzeil haalde)

Op X dus onderstaande NS geeft aan dat dergelijke passen niet bewaard mogen worden. Ik vraag af of dat werkelijk wel zo is. Ik snap de argumenten van ​@Momo wel hierboven. Maar het gaat mij even om het feit dat, zoals ​@macfreek hierboven heeft aangegeven, het echt niet is toegestaan. Dis ik wil bij deze hier toch echt wel graag een antwoord vanuit NS op hebben.

NS is niet de eigenaar en uitgever van OV-chipkaarten, dat is Translink. De vraag kun je dus beter aan Translink stellen. 

En of het nu wettelijk zo is of dat Translink zelf heeft bepaald dat zij gevonden OV-chipkaarten niet mogen bewaren, zij zullen dat hebben doorgegeven aan NS en geeft NS het vervolgens ook weer aan. 

Je eerste reactie bij een verloren pas zou moeten zijn dat je hem blokeert, tenzij je weet dat je hem op een veilige plek bent verloren.

Het behouden van de pas heeft dus 0.0% nut, ik neem aan dat Translink daarom ook de keuze maakt om de pasjes te laten vernietigen. (Zoals ​@Momo Dus ook aangeeft)

Waarom moet NS dan nog een hele verklaring afleggen over waarom dit de manier van handelen is?

En waarom zou het niet toegestaan zijn om de pasjes te vernietigen? Jij let niet goed op je pasje en dus zorgen NS en Translink dat er niks verkeerds gebeurd met je pasje door 'm te vernietigen.

Wil je niet dat het pasje vernietigd wordt, dan moet je beter op je spullen letten.

Reageer