beantwoord

Bestemming niet bereikt

  • 7 April 2024
  • 27 reacties
  • 451 Bekeken

Reputatie 7

Een vraag namens kennissen van mij. Zij hebben gisteren 2 kaartjes uit de automaat gekocht: Roosendaal - Leerdam en zijn gelijk gaan reizen. 10.07 sprinter Dordrecht. In Dordrecht 4 minuten overstaptijd maar deze hebben ze niet gehaald (zijn oudere mensen, lopen niet zo snel en het is trap op trap af.) Trein reed net weg. Ze hebben een half uur gewacht. Toen trad een storing op: seinstoring tussen Gorinchem en Leerdam. Niemand kon verdere informatie geven, de trein reed nu maar tot Gorinchem. Ze zijn meegereisd in de hoop dat het mogelijk opgelost zou zijn in vrij korte tijd. Maar niet dus. Ook geen vervangende bus en er was daar ook geen reguliere bus richting Leerdam. De verstoring bleef maar duren. De mensen waar ze die middag op bezoek zouden gaan hebben geen eigen vervoer dus ze konden ook niet opgehaald worden. Uiteindelijk zijn ze na ruim 1,5 uur zinloos wachten in Gorinchem maar teruggereisd naar Roosendaal (nieuwe kaartjes terug gekocht). Zij willen geheel geld terug want hun doel is niet bereikt (gezegd dat dat niet mogelijk is). Dit dus compleet weggegooid geld geweest. Zij hadden wel vervangend vervoer gewild maar dat was er niet. Ik heb nagekeken of er mogelijk een lijnbus was, maar in en rond Leerdam is er in het weekend eigenlijk alleen flexvervoer, met bestellen, bellen, apps etc. De bestuurder van de R-net trein hebben ze bevraagd maar deze wist het ook allemaal niet. Verder nergens enig personeel natuurlijk op die kleine stations. Is er compensatie mogelijk? Niet bij NS heb ik gezegd, maar van de site van R Net werd ik niet veel wijzer. Wat is er in zulke gevallen mogelijk?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 April 2024, 14:22

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Als je de laatste verbinding van R-net niet haalt kan je het beste via R-net (Qbuzz) een compensatie aanvragen. Voor de bus, tram en metro staat het volgende op hun website:

 

  • Als de eerste of laatste bus, tram of metro niet volgens de dienstregeling vertrekt (meer dan 10 minuten te laat) of helemaal niet komt, dan kun je rekenen op 1 keer RET 2 uur of compensatie van eventuele taxikosten, of organiseert de RET vervangend vervoer.

Ik kan helaas niet bevestigen of dit ook voor de trein geldt.

Het ging niet om een laatste verbinding, maar om vertraging bij een andere vervoerder. Ticket was bij de NS gekocht dus daar klagen?

Reden: reis afgebroken in Gorinchem, de bestemming was niet tijdig te bereiken!
Want de bestemming (laten we er voor het drama een bruiloft of uitvaart van maken 😥) in Leerdam was al voorbij voordat ‘we’ er konden zijn.

‘We’ zijn vanuit Gorinchem (want verder kwamen we echt niet met ons bij NS gekocht ticket) met de trein, en dus maar terug gereisd naar Roosendaal. Mét keurig een extra ticket dus (uit een R-net automaat).

NS zegt: nee, vertragingen of uitval bij andere vervoerders hebben wij niets mee te maken. Voor bestemming op de heenreis niet bereikt ga maar te rade bij R-net (Qbuzz), en voor de reis afbreken en dan maar terug reizen naar je vertrekstation (dus Dordrecht - Roosendaal met NS) ook. 😥

Kastje-muur… 😴 Het zou de NS Klantenservice sieren om de tickets Roosendaal - Leerdam geheel te vergoeden, en dat Qbuzz/R-net dat ook doet (wishful thinking) voor Gorinchem - Roosendaal (want Leerdam was niet op een zinnige tijd te bereiken met de trein).

Reputatie 7
Badge +2

Als je de laatste verbinding van R-net niet haalt kan je het beste via R-net (Qbuzz) een compensatie aanvragen. Voor de bus, tram en metro staat het volgende op hun website:

 

  • Als de eerste of laatste bus, tram of metro niet volgens de dienstregeling vertrekt (meer dan 10 minuten te laat) of helemaal niet komt, dan kun je rekenen op 1 keer RET 2 uur of compensatie van eventuele taxikosten, of organiseert de RET vervangend vervoer.

Ik kan helaas niet bevestigen of dit ook voor de trein geldt.

Huh, je hebt het hier over R-net maar linkt naar de RET. En daar komt ook die gequote tekst over compensatie vandaan. Die is dus ook niet van toepassing op de trein van Dordrecht naar Geldermalsen, daar rijdt Qbuzz immers (al noemt NS het hardnekkig R-net wat slechts een merknaam maar niet de vervoerder is)

Voor vertraging heeft Qbuzz voorwaarden die nogal lijken op die bij NS: https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/geldterug

Reageer