beantwoord

GTBV afgewezen op laatste dag Weekend Vrij

  • 2 October 2023
  • 13 reacties
  • 424 Bekeken

Op zondag 27 augustus maakte ik een treinreis waarbij ik meer dan 60 minuten vertraging opliep. Ik had NS Flex Weekend Vrij met 1e klas, die ik na thuiskomst heb gewijzigd in NS Flex Basis. Nu is mijn claim afgewezen met de volgende reactie.

U geeft aan dat u een NS Flex Weekendvrij abonnement heeft waarvoor u een bedrag betaald van € 43,95 en daardoor komt het te restitueren bedrag op € 7,33.
Ik heb uw claim opnieuw bekeken en zie geen aanleiding onze afhandeling te wijzigen. U had inderdaad een NS Flex Weekend Vrij abonnement echter op 27 augustus 2023 heeft u deze opgezegd waarbij een bedrag gerestitueerd heeft gekregen van het door u betaalde abonnements prijs. In het restitutiebedrag was reisdatum 27 augustus 2023 meegenomen. Dit houdt in dat u 27 augustus gratis heeft gereisd. Om die reden is uw claim afgewezen op te laag bedrag.

Ik vind deze redenering nogal krom. Omdat de systemen van de NS zo zijn geprogrammeerd dat de laatste dag niet wordt berekend in het abonnementsbedrag, heb ik die dag “gratis gereisd”? Ik heb weldegelijk gebruik gemaakt van het abonnement en daarvoor betaald en dan toch ook recht op GTBV? Volgens deze redenering had ik beter een dag later kunnen opzeggen. 😛

Heeft iemand dit ooit zo meegemaakt?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 2 October 2023, 19:42

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5

Denk niet dat hier iets aan te veranderen is. Als je voor de laatste dag niet betaalt, heb je ook geen recht op restitutie. Wat mij betreft heeft NS dus helemaal gelijk. In dit geval had je inderdaad beter de dag erna kunnen opzeggen.

Ik laat abonnementen sowieso (voor de zekerheid) tot de dag erna doorlopen, dus zou hier nooit tegenaan gelopen zijn. Zelf dus nog nooit meegemaakt, maar bedankt voor het delen.

Reputatie 7
Badge +3

Da's wel een leuke inderdaad. Strikt genomen heb je voor die dag inderdaad geen abonnements- én geen reiskosten gemaakt. Dus gratis gereisd. Maar het bedrag aan GTBV is hoger dan een dag abonnementskosten. Dus een dag later opzeggen was in dit geval voordeliger geweest. Aan de andere kant snap ik de redenatie van NS ook wel weer.

Heb 'm hier ook nog niet voorbij zien komen. Maar wel goed om in het achterhoofd te houden.

Badge +3

In de oude situatie zou je de ritprijs vol tarief krijgen, maar sinds 6 juni alleen nog een deel van je abonnementskosten. En die waren er niet op 27 augustus.

Zou je op 28 augustus gewisseld hebben dan had dat je € 1,42 aan abonnementskosten gekost, maar zou je wel recht hebben op die € 7,33

Op zich is het al schappelijk van de NS dat je op zo’n wisseldag gewoon vrij kunt reizen zonder abonnementskosten (bij 1e klas Altijd Vrij gaat het om 20 euro per dag), maar in dit geval pech dus. Goed om in gedachten te houden inderdaad.

Toch ben ik het er niet mee eens. In de voorwaarden GTBV staat:

8. Een restitutieverzoek wordt mede beoordeeld aan de hand van:
a. de door Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde aankomst- en vertrektijden;
b. check-in en check-uit gegevens van met de opgegeven OV chipkaart of eenmalige chipkaart gemaakte reizen bij NS, zoals blijkt uit de elektronische administratie van NS en voor de contactloze betaalpas/creditcard blijkt uit de digitale backoffice van Translink;
c. de administratie met betrekking tot abonnementen, waaruit opgemaakt kan worden of het betreffende abonnement geldig was op de dag van vertraging.
De hierboven onder a vermelde gegevens hebben volledige bewijskracht, behoudens door u aan te leveren tegenbewijs. Voor de gegevens vermeld onder b en c geldt de bewijslastverdeling van artikel 3.7 Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

Ik voldoe aan het onder c gestelde, namelijk dat het betreffende abonnement geldig was op de dag van vertraging. Of die dag ook is meegeteld in de periode waarover betaald is doet niet ter zake en staat nergens vermeld in de voorwaarden.

Badge +3

Ik denk dat je helaas niet verder zult komen (ook niet bij de Geschillencommissie) want abonnementskosten én reiskosten voor die dag waren er niet.

De vergoeding is conform de gederfde kosten (nihil).

Reputatie 7
Badge

Abonnementskosten zijn per maand en dat NS er bij tussentijds opzeggen voor kiest terug te betalen op basis van het aantal dagen dat je het hebt gebruikt en daarbij in je voordeel af te ronden, doet daar m.i. niets aan af. Je reist die laatste dag dus niet gratis, alleen je abonnement voor de periode van het einde van de vorige maand tot het moment van opzeggen is een fractie goedkoper.

Daarbij komt dat de tabel met vergoedingen voor gtbv vermeldt dat restitutie (tegenwoordig) met een NS Flex abonnement ook gewoon o.b.v. de ritprijs wordt berekend en niet o.b.v. de abonnementskosten.

Ik denk dus wel degelijk dat je geld terug behoort te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Abonnementskosten zijn per maand en dat NS er bij tussentijds opzeggen voor kiest terug te betalen op basis van het aantal dagen dat je het hebt gebruikt en daarbij in je voordeel af te ronden, doet daar m.i. niets aan af. Je reist die laatste dag dus niet gratis, alleen je abonnement voor de periode van het einde van de vorige maand tot het moment van opzeggen is een fractie goedkoper.

Daarbij komt dat de tabel met vergoedingen voor gtbv vermeldt dat restitutie (tegenwoordig) met een NS Flex abonnement ook gewoon o.b.v. de ritprijs wordt berekend en niet o.b.v. de abonnementskosten.

Ik denk dus wel degelijk dat je geld terug behoort te krijgen.

Vanaf 6 juni 2023 wordt voor weekend vrij, dal vrij en altijd vrij een deel van abonnementsprijs gerekend en niet de ritprijs.

Badge +3

Daarbij komt dat de tabel met vergoedingen voor gtbv vermeldt dat restitutie (tegenwoordig) met een NS Flex abonnement ook gewoon o.b.v. de ritprijs wordt berekend en niet o.b.v. de abonnementskosten.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1696259449887/content/assets/ns-nl/handleidingen/tabel-geld-terug-bij-vertraging-nieuw.pdf

Ja, die is later nog aangepast omdat het eerst niet helemaal klopte (of in ieder geval verwarring opleverde) omdat de eerste regel specifiek gaat over kortingsabonnementen, i.p.v. alle NS Flex abonnementen (situatie vóór 6 juni).

Bij reizen buiten je vrij reizen periode waar je voor betaalt (zoals Weekend Vrij doordeweeks of Dal Vrij in de spits) krijg je natuurlijk wel de halve/hele ritprijs. Dat staat bij voetnoot **

Reizigers met Flex Traject Vrij of een Business Card krijgen nog wél de halve/hele ritprijs (voetnoot ***).

Reputatie 2

NS gebruikt gewoon een geraffineerde truc om zo min mogelijk geld uit te hoeven keren. Ze kijken naar het deel waarbinnen jouw abonnement valt en nemen de vervaldatum waarop jouw allereerste NS-Flex-abonnement is ingegaan als peildatum. Stel, je schaft een NS-Flex aan en die laat je op 16 maart ingaan, dan loopt een abonnementsmaand van de 16e t/m de 15e van de volgende maand (in dit geval van 16 maart t/m 15 april). Nu moet je een operatie ondergaan, of je gaat als vrouw bijv. met zwangerschapsverlof en je zegt in zo'n geval op 27 juni jouw DalVrij (of WeekendVrij) of welk abonnement dan ook zolang op en laat je in een Flex Basis omzetten, (omdat je van te voren weet toch voorlopig niet te reizen en een abonnement door laten lopen, omdat je toch niet reist is zonde, dat is weer het leuke van NS-Flex!). Dan komt er een situatie dat je weer wat vaker de trein neemt, en je besluit op 29 september weer een WeekendVrij, DalVrij, of wat voor soort abonnement dan ook te nemen.

Je zou dus denken: “ik betaal voor een maand, dus mijn abonnement loopt van de 29e t/m de 28e!”, maar daar heeft NS weer een gemeen trucje op verzonnen. Ze knippen het abonnementsbedrag op in 2 delen, eentje van 29 t/m 15 en een van 15 t/m de 28e (en zo rekenen ze na de 1e maand de volgende maandbedragen ook af). Hierdoor krijg je 2 deelbedragen en aan de hand van het deelbedrag wordt het rekenbedrag voor de vertragingsvergoedingen berekend, waardoor je altijd lager uitkomt dan 1/xe deel van het hele maandbedrag. Hierdoor krijgen meneer A en meneer B, die beiden met bijv. een DalVrij (ingaand op dezelfde dag) op dezelfde dag met dezelfde trein in dezelfde klasse en binnen de Vrij Reizen-periode reizen en beiden precies dezelfde vertraging oplopen, t.o.v. elkaar verschillende vergoedingen, wanneer de ingangsdatum van hun 1e abonnement verschilt en dan kan het dus voorkomen dat je onder het minimumbedrag van € 2,30 uitkomt en dus bij een vertraging dus helemaal niets terugkrijgt en dat kan dus nooit de bedoeling zijn

Je zou aan de hand van het gelijkheidsprincipe, (of andere wetten binnen de EU) af kunnen vragen of het is toegestaan wat NS hier uitspookt! Het zou NS hoe dan ook enorm sieren om daar per direct mee te kappen en gewoon te zeggen: “u heeft eerder het abonnement opgezegd, maar bent later een nieuw abonnement aangegaan, dan bepalen we gewoon aan de hand van de nieuwe ingangsdatum van het abonnement van wanneer tot wanneer een maand loopt en krijgt gewoon het deel van het bedrag aan de hand van het totale maandbedrag, precies zoals bij de niet-Flex abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Ze knippen het abonnementsbedrag op in 2 delen, eentje van 29 t/m 15 en een van 15 t/m de 28e (en zo rekenen ze na de 1e maand de volgende maandbedragen ook af). Hierdoor krijg je 2 deelbedragen en aan de hand van het deelbedrag wordt het rekenbedrag voor de vertragingsvergoedingen berekend, waardoor je altijd lager uitkomt dan 1/xe deel van het hele maandbedrag.

Nee hoor, het wordt gewoon berekend n.a.v. een volledig maandbedrag.

En na het ‘opknippen’ zoals jij het noemt, gaan ze gewoon weer over van facturatie van de 16e t/m 15. Tenzij je weer tussendoor wijzigt natuurlijk.

Badge +3

Ze knippen het abonnementsbedrag op in 2 delen, eentje van 29 t/m 15 en een van 15 t/m de 28e (en zo rekenen ze na de 1e maand de volgende maandbedragen ook af). Hierdoor krijg je 2 deelbedragen

Dat is niet waar, je krijgt dan een tussentijdse factuur voor de 29e t/m de 15e en daarna je reguliere maandfactuur voor de 16 t/m de 15e van de volgende maand (wat je per de 29e weer mag wijzigen). Je factuurdatum zal altijd de 16e blijven.

en aan de hand van het deelbedrag wordt het rekenbedrag voor de vertragingsvergoedingen berekend.

Ook niet waar, de vergoeding is gebaseerd op de prijs per maand, die je in Mijn NS bij Producten ziet*.

Dit abonnement is ingegaan op de 25e (nou ja oorspronkelijk 24 augustus maar verlengd wegens de actiekorting 😅) mijn vaste factuurdatum is de 9e

Mocht je een voorbeeld hebben waar er te weinig vergoed wordt dan laat maar weten (of neem contact op met de Klantenservice).

* Ik vermoed overigens dat je bij een abonnement met actiekorting (zoals Weekend Vrij met 25% korting een tijdje terug) gewoon vergoeding zou krijgen voor de prijs zonder korting! 😀

Reputatie 4

Nee hoor, het wordt gewoon berekend n.a.v. een volledig maandbedrag.

 

Helaas, het wordt berekend over het in die maand betaalde bedrag, heb ik zojuist gemerkt (apart topic gemaakt, lees dit nu pas).

Reputatie 7
Badge

Nee hoor, het wordt gewoon berekend n.a.v. een volledig maandbedrag.

 

Helaas, het wordt berekend over het in die maand betaalde bedrag, heb ik zojuist gemerkt (apart topic gemaakt, lees dit nu pas).

Dan is dit fout gegaan,in de vergoedingentabel per 6-6 staan bij Weekend Vrij juist expliciet twee sterretjes, met daarbij de verklaring "Berekening op basis van maandbedrag. Buiten de vrije reisperiode van het abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits."

Reageer