beantwoord

Kunnen niet meer thuis komen

  • 22 January 2024
  • 12 reacties
  • 291 Bekeken

Er rijden geen treinen meer vanuit Utrecht naar Nijmegen en moet dus ergens gaan slapen. Ik zie wel opties om geld voor een kaartje terug te krijgen maar hoe doe ik dat met mijn overnachting?

icon

Beste antwoord door MoDe 22 January 2024, 23:29

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je al telefonisch contact opgenomen met NS klantenservice of via de infopaal? Zij moeten zorgen dat je thuis komt. Een zelfgeregelde overnachting wordt niet vergoed.

Overigens gaan er nu nog 2 treinen van Utrecht centraal naar Nijmegen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.treinstationinfo.nl/treinreizen/thuisbreng-plicht-ns

‘Ik moet dus ergens gaan slapen’ wordt alleen vergoed na contact met de Klantenservice (telefoon, chat, SOS/infozuil.

In 2014 maakte toenmalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (Wilma Mansveld) afspraken met de Nederlandse Spoorwegen voor de nieuwe vergunning die loopt van 2015 tot 2025. Hierin staat ook dat NS verplicht is om reizigers die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden naar huis te brengen (tot de deur, niet alleen maar naar het station waar je heen wilde).

Ergens een slaapplaats regelen valt daar dus niet onder (wel onder de EU regels).

Ik neem aan dat de NS wel met een coulance regeling zal komen waarbij je zelf een overnachting mag regelen en maximaal 125 euro vergoed krijgt (per persoon of bij een taxi per gezelschap).

Niet al te ver vanaf Utrecht reden er gewoon nog treinen, dus een taxi helemaal naar Nijmegen of zo zal niet snel vergoed worden.

Reputatie 7
Badge +3

Er staan nu nog 2 treinen in de reisplanner van Utrecht naar Nijmegen,  om 23:53 (met vertraging) en 00:53. Zolang die nog gaan zal NS niets regelen qua overnachting of alternatief vervoer om thuis te komen. 

Mocht het zo zijn dat je vanaf Nijmegen nog met ander OV naar huis moet en dat rijdt niet meer, neem dan contact op met de klantenservice. Probeer wel zo ver mogelijk met de trein te komen. 

 

 

Badge +3

https://treinposities.nl/ritinfo/20240122/3171 stond als rijdend (maar natuurlijk uiteindelijk niet dus)

Dat zou dan een taxi van Utrecht naar Arnhem kunnen verantwoorden (coulance)… 🤔

In een ander topic iets over een dag later reizen met een geldig (weekend) vervoerbewijs.

Dat zou volgens mij gewoon mogen (op zondag geen trein meer, ik neem er maandag wel eentje naar keuze en toedeledikokie beste NS) 🤔

Voor vandaag (maandag op dinsdag) is dat sowieso geen issue, je ticket van maandag is gewoon geldig maar een overnachting betaal je dan in eerste instantie wel zelf (en de aanhouder wint).

Reputatie 7
Badge +3

https://treinposities.nl/ritinfo/20240122/3171 stond als rijdend (maar natuurlijk uiteindelijk niet dus)

Dat zou dan een taxi van Utrecht naar Arnhem kunnen betekenen (coulance)… 🤔

Dat was eerder op de avond, vertrektijd Utrecht 19:39. Topic is van rond 23:30 en na dat tijdstip stonden er nog 2 treinen van Utrecht naar Nijmegen gepland. Die van 23:53 heeft nu 11 minuten vertraging en zou om 00:04 moeten vertrekken. Het is nu 00:01, dus is nog te halen. Snel naar spoor 14 https://treinposities.nl/ritinfo/20240122/3087

Moet TS bv naar Wijchen, dan komt hij niet verder dan Nijmegen, want op dat tijdstip gaat er geen trein meer van Nijmegen naar Wijchen. In dat geval zal NS alternatief vervoer moeten bieden van Nijmegen naar Wijchen. Maar neem dan in ieder geval de trein tot aan Nijmegen. 

 

Badge +3

Vorige reactie nog wat aangevuld. Het zal mij benieuwen waar de NS mee komt deze keer (ook al ligt het niet aan hen, en ook niet aan ProFail) 🙄

Utrecht - Wijchen is natuurlijk 100% vergoeding waard, als je tot Nijmegen weet te komen!

Reputatie 7
Badge +3

Die van 23:53 is intussen vertrokken om 00:06, dus nog een paar minuten vertraging erbij. Zo te zien is er in Utrecht nog een stel bijgezet, nu 2 x VIRM-6, hopelijk genoeg capaciteit voor de hoeveelheid reizigers.

Als TS deze niet gehaald heeft gaat er nog een laatste trein naar Nijmegen om 00:53. Die wordt in Utrecht verlengd van VIRM-6 naar VIRM-10.

Badge +3

Hoe dan ook, met ‘ik regel wel ergens een overnachting’ ben je er niet zomaaar… 

Met een taxi misschien wel, dus succes @Picard89 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe dan ook, met ‘ik regel wel ergens een overnachting’ ben je er niet zomaar… 

Kun je wel doen, maar dat is dan op eigen kosten. Wil je iets op kosten van NS, dan zul je toch eerst contact moeten opnemen met de klantenservice. Dat zal misschien best lastig zijn, zoals bv lange wachttijden of ze zijn zo overbelast dat ze niets voor je kunnen betekenen in zo'n grote chaos als dit, maar je zult het toch moeten proberen. 

En rond 23:30 al zeggen dat er geen treinen meer van Utrecht naar Nijmegen gaan, terwijl er nog gewoon 2 treinen gepland staan is ook niet echt handig. Ik begrijp denk ik wel daar dat vandaan komt. In dit soort situaties is het heel vaak dat treinen op de schermen verschijnen en in de reisplanner, vervolgens een oplopende vertraging getoond wordt waarna de trein van het scherm verdwijnt omdat die vervallen is. En dat meerdere keren achter elkaar. Dan heb je er op een gegeven moment geen vertrouwen meer in dat een volgende aangekondigde trein nog wel gaat vertrekken. 

Badge +3

Och ja, nogmaals benieuwd waar de NS mee komt (ook al was het totaal niet hun schuld).

Op eigen initiatief bepaalde zaken regelen (EU regels) schijnt wel te lukken, met name als je de weg weet naar de Geschillencommissie. 😴

Maar goed, daar heeft TS @Picard89 de kosten van een of andere overnachting en nieuw ticket voor morgen niet mee terug.

Reputatie 7
Badge +3

Op eigen initiatief bepaalde zaken regelen (EU regels) schijnt wel te lukken, met name als je de weg weet naar de Geschillencommissie. 😴

Maar waarom op eigen initiatief een slaapplek regelen als er nog gewoon 2 treinen gaan? Als Nijmegen je eindbestemming is kun je nog gewoon thuis komen en dan lukt een vergoeding voor die zelf geregelde overnachting niet. 

Hopelijk zit TS nu gewoon in die trein van 23:53 en valt het uiteindelijk wel mee. 

 

Reputatie 7
Badge

Ik ben benieuwd hoe het met @Picard89 zijn avontuur afgelopen is.

Reageer