beantwoord

Minimumbedrag GTBV NS International

  • 4 December 2023
  • 4 reacties
  • 144 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op 8 augustus een 1e klas kaartje gekocht Schiphol - Essen met 100% korting in Nederland, vanwege mijn NS Flex 1e klas Dal Vrij abonnement. Kosten: €3,30.

Uiteindelijk met 1 uur vertraging aangekomen op Essen vanwege de uitval van de stoptrein naar Puurs. 

Heb daarvoor een claim ingediend voor compensatie op 30 augustus. Krijg vervolgens op 19 oktober de reactie dat mijn claim is afgewezen omdat het uit te keren bedrag onder het minimumbedrag van €4 zit. Heb daar vervolgens op gereageerd dat het minimumbedrag niet geldt voor houders van abonnementen die recht geven op 100% korting in Nederland zoals vermeld staat op de website. Vervolgens krijg ik weer dezelfde reactie dat het uit te keren bedrag (€0,83) onder de €4 zit en de claim dus terecht is afgewezen.

Nu gaat het mij niet om die €0,83, maar eerder of het nu wel echt klopt dat de claim is afgewezen. De website geeft immers een uitzondering hiervoor aan voor abonnementshouders met 100% korting in Nederland. 
 

icon

Beste antwoord door iMark 4 December 2023, 13:35

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die claim is onterecht afgewezen. Het minimumbedrag van 4 euro geldt niet wanneer je met 100% korting in NL reist.

 

 

Bron: stappenplan gevolgd via https://www.nsinternational.com/nl/na-de-reis/geld-terug-vragen

Iemand van NS zal dit moeten uitzoeken en in dit topic reageren.

Ik heb een vergelijkbare claim ingediend voor mijn vertragingen van/naar Bad Bentheim van afgelopen zaterdag. Heen en terug meer dan 60 minuten vertraging, dus 25% van 14 euro = 3,75. (Schandalig dat een enkeltje van de grens naar Bad Bentheim 7 euro moet kosten. Maar dat is een andere discussie.)

Badge +3

Het zal wel komen omdat er niet met het abonnement gereisd is (geen in/uitcheck), maar evengoed lijkt het me dat je recht hebt op € 8,89 (1/18 deel van € 159,95). De aanhouder wint.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1696259449887/content/assets/ns-nl/handleidingen/tabel-geld-terug-bij-vertraging-nieuw.pdf

Uiteraard moet je dan wel meer dan 59 minuten vertraging gehad hebben tot Roosendaal, anders wordt het de helft (€ 4,44).

Reputatie 7
Badge +3

De binnenlandse en internationale restituties lopen dan op een heel vreemde manier door elkaar. Volgens mij klopt die berekening daarom niet. Als @loklok8 net als ik alleen een binnenlandse reis had gemaakt was er geen vertraging geweest in Roosendaal. Vandaar dat voor een internationale reis andere regels gelden dan voor een binnenlandse reis.

In mijn geval was ik op zaterdag met de IC143 op tijd in Hengelo aangekomen. De vertraging is ontstaan tussen Hengelo en Bad Bentheim. Op de terugreis was de IC146 meer dan 80 minuten te laat bij aankomst uit Berlijn in Bad Bentheim.

Het grote verschil met @loklok8 is voor mij natuurlijk wel dat ik op de heenweg ben ingecheckt met mijn keuzedag en op de terug weer uitgecheckt. Geheel volgens de instructies van reizen naar het buitenland met een keuzedag. (Was voor mij de eerste keer, dus ik heb het nog opgezocht.)

 

Reputatie 2

Bij een internationale reis met 100% korting NL krijg je bij vertraging ook een vergoeding over dit deel van de reis (25% van de ritprijs bij 1 uur vertraging, 50% van de ritprijs bij 2 uur). Vaak gaat dit mis, daarover moet je een aparte klacht indienen om het opgelost te krijgen.

Reageer