beantwoord

"Optimale reisroute" bij meerdere vervoerders en Geld Terug bij Vertraging

  • 4 November 2021
  • 32 reacties
  • 1182 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Badge +3

Je hebt gelijk @bbie, als je met Arriva vanuit Maastricht ergens een NS trein kunt halen (Sittard) dan is dat een optie, maar GTbV wordt dan wel lastig.

Tenzij je de intentie om met NS te reizen kunt aantonen door een in- en uitcheck in Maastricht en dan pas met NS gereisd hebt vanaf Sittard… naar Roermond of Den Bosch.

In zo’n geval dus altijd ‘overstappen’ (vooral in Den Bosch) zou in je voordeel kunnen werken. Voor naar Arnhem is het sowieso geen probleem (via Den Bosch is een geldig reisadvies wegens minder overstappen) maar naar Nijmegen blijkbaar wel.

Tijdens eerdere werkzaamheden (IC Enkhuizen - Heerlen reed niet tussen Amsterdam en Sittard) kreeg je ook NS-Arriva adviezen, maar met NS only (langere overstap op Sittard) was je uiteindelijk maar 4 minuten langer onderweg.

Neem aan dat iemand (een persoon) die een GTbV claim behandelt daar niet moeilijk over zal doen “ja maar… met Arriva was je er (een paar minuten) eerder geweest”… :sweat:

Je reisde met NS dus met Arriva niets te maken inderdaad. Zelfde als Hengelo-Enschede, dat kan naar keuze met NS of Blauwnet. Dat je eventueel sneller kon reizen met Blauwnet doet er niet toe, dus GTbV bij reizen met NS (jouw keuze) moet gewoon kunnen.

Een claim toekennen met die opmerking ‘met Arriva/Blauwnet zou je reis korter zijn geweest’ is dan FYI (ter jouwe informatie).

Ja, ik kijk inderdaad even puur naar het feit of je eerder in DB en/of Sittard aan had kunnen komen bij uitval van een IC vanuit Maastricht. 

Je mag sowieso altijd zonder extra kosten met een e-ticket of je OV-chipkaart via Den Bosch naar Nijmegen (om)reizen door extra overstaptijd in te geven in de NS-reisplanner. Dat is gewoon toegestaan zonder tussentijds in- en/of uitchecken. Hoe dit combineert met GTbV is weer een ander verhaal.

Badge +3

Je mag sowieso altijd zonder extra kosten met een e-ticket of je OV-chipkaart via Den Bosch naar Nijmegen (om)reizen door extra overstaptijd in te geven in de NS-reisplanner. Dat is gewoon toegestaan zonder tussentijds in- en/of uitchecken. Hoe dit combineert met GTbV is weer een ander verhaal.

Je mag omreizen inderdaad, maar (heel) strikt genomen zou je van Maastricht naar Nijmegen via Roermond met Arriva moeten reizen!

Er zal niemand moeilijk over doen bij controle in de trein (want of je naar Nijmegen of Arnhem wilt met een incheck in Maastricht weet niemand!), maar voor GTbV zegt het systeem natuurlijk nee, want met Arriva was sneller (bestemming Nijmegen).

Dat laatste zal best, maar het blijft jouw keuze om met NS te reizen (en eventueel meer te betalen als je geen vrij reizen abonnement hebt, of juist minder betalen om een dal/spits overstap naar Arriva in Roermond bij reizen op saldo te vermijden).

Het zijn wel allemaal randgevallen, maar daarom juist zo interessant!

Reputatie 7
Badge +3

Het is best interessant maar natuurlijk wel een uitwas van een systeem dat nooit bedacht is voor de situatie dat je voor dezelfde reis met meerdere vervoerders en verschillende routes kunt reizen.

Badge +3

Het ‘systeem’ werkt op zich prima,

Met een NS incheck Maastricht en NS uitcheck Nijmegen krijg je gewoon de ritprijs via Den Bosch op je factuur (of van je saldo). Logisch.

Reis je tussen Roermond en Nijmegen met Arriva? Ga je gang (is ook het standaard reisadvies) maar dan wel overstappen, want met een NS incheck heb je niets te zoeken in een Arriva trein!

Het blijft ‘één kaart voor alle ov’ maar om je route te kunnen bepalen zonder in/uitchecken tussen vervoerders is onmogelijk.

Tenzij men je locatie mag bepalen via GPS of mobiele GSM signalen… OV-pay en zo. Maar dan komt je privacy natuurlijk om de hoek kijken…

Want dan willen ‘ze’ altijd (althans tijdens gebruik van onze veilige app) weten waar je op elk moment (geweest) bent, en dus kunnen bepalen of je via Den Bosch gereisd hebt of niet.

Ik zie dat niet snel gebeuren, en hopelijk niemand!

Reputatie 5

In het geval van @umbusko viel er een IC vanuit Maastricht (naar Amsterdam, Alkmaar/Schagen?) uit. Dan kun je ipv op de volgende IC van Maastricht naar Den Bosch van 30 minuten later te wachten, gewoon de Arriva sprinter naar Sittard nemen en dan in Sittard op de IC vanuit Heerlen naar Den Bosch overstappen.

Dan heb je maar 21 minuten vertraging i.p.v. 30 op het traject Maastricht - Den Bosch. Zolang het probleem veroorzaakt wordt door een (specifieke) NS-trein i.p.v. een storing op het traject kun je met Arriva nog steeds sneller in Roermond en/of Den Bosch aankomen.

Voor de duidelijkheid: in mijn geval viel er inderdaad een IC in Maastricht uit. Op spoor 1 had een trein voorgerangeerd moeten worden, maar die kwam niet. Op vertrektijd werd daarom besloten om de trein op spoor 3 (die net binnengekomen was) kort te laten keren, maar daarvoor moesten wel alle reizigers en het personeel verhuizen. Deze trein reed zo’n 100 meter en stopte toen weer, nog aan het perron: communicatiestoring met de verkeersleiding. Die was snel opgelost, maar ondertussen vertrok de stoptrein van Arriva voor ons uit, terwijl wij allemaal in de IC zaten. Wegens “te hoog opgelopen vertraging” (ongeveer +15 op dat moment) gingen we niet meer rijden en mocht iedereen terug naar spoor 1, waar nu wel een trein voorgerangeerd werd. In de trein vervolgens een omroep dat we “op tijd vertrokken” waren. :joy:

Als meteen duidelijk geworden was dat de IC niet zou rijden, had ik inderdaad de stoptrein van Arriva genomen en met overstap in Sittard en Den Bosch gereisd. Dan had ik geen 30 minuten vertraging gehad en was dit hele verhaal overbodig. Zoals het nu was, vertrok ik met de IC van 30 minuten later en had ik dus 30 minuten vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Ik ben het met je eens dat GTbV als systeem best goed werkt. Maar het zou natuurlijk een systeem moeten zijn met landelijke dekking en attributie van vertraging per vervoerder. Dat is ook duur en ingewikkeld maar voorkomt allerlei privacygedoe. 

Het is niet voor niets dat in het VK al dit soort gedoe nooit is ingevoerd en dat het spoorsysteem ondanks alle verschillende maatschappijen nog steeds National Rail wordt genoemd. Alle vervoerders zijn aangesloten bij de Association of Train Operating Companies die dit soort zaken regelt zonder een dominante vervoerder.

Reageer