Vergoeding voor niet gebruikt E-ticket | NS Community
beantwoord

Vergoeding voor niet gebruikt E-ticket


Goedemiddag,

Op het moment dat ik bij de geld terug bij vertraging pagina een e-ticket (voor gisteren zondag 3 april) wat ik niet heb kunnen gebruiken invoer, krijg ik de melding: “Ons systeem is momenteel niet in staat om te beoordelen of u geld kunt terugvragen voor deze transactie. Probeer het later nog eens.”

Dit heb ik uren geleden ook reeds geprobeerd met dezelfde melding als resultaat.

Wat kan ik hier uit opmaken?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:25

Bekijk origineel

20 reacties

Spijtig dat je deze melding kreeg. Zou je het nogmaals willen proberen en anders contact op willen nemen met onze klantenservice. Daar kunnen wij je gelijk verder helpen. Ook was het vandaag mogelijk om de reis met deze e-ticket te maken. Meer informatie over de afhandeling van de grote verstoring van 3 april kan je hier vinden. 

Had een e-ticket, maar kosten om naar huis te komen met de bus waren hoger: hoe kan ik deze kosten declareren (en dan e-ticket natuurlijk laten voor wat het is)??

Spijtig dat je deze melding kreeg. Zou je het nogmaals willen proberen en anders contact op willen nemen met onze klantenservice. Daar kunnen wij je gelijk verder helpen. Ook was het vandaag mogelijk om de reis met deze e-ticket te maken. Meer informatie over de afhandeling van de grote verstoring van 3 april kan je hier vinden. 

Op die pagina staat alleen dat ik contact op kan nemen met klantenservice, maar is er echt niet een online pagina met meer info (want in feite gaat het om vervangend vervoer wat niet op aanvraag van NS geakkoordeerd zal worden zoals bv taxivervoer)??

Reputatie 7
Badge +3

Onderaan dat community topic staat:

En dat verwijst naar een pagina op de NS website met meer informatie.

Onderaan dat community topic staat:

En dat verwijst naar een pagina op de NS website met meer informatie.

En daar staat dus niks op waar ik wat mee kan behalve dan contact opnemen met NS Klantenservice.

 

Dit is bij mij van toepassing:

 

Ik had voor 3 april een vervoerbewijs. Dat is nu niet meer geldig en ik wil mijn reis alsnog (af)maken

 

  1. Schiet zelf een nieuw vervoerbewijs voor (check-in/kaartje kopen) en declareer dit achteraf bij NS Klantenservice. (en dus kan ik bellen of chatten en vervolgens?)

Het is onmogelijk om op de website specifiek te gaan toelichten wat er in elke individuele situatie precies gaat en kan gebeuren qua compensatie, treingebruiker2. In zijn algemeenheid: Je hebt extra kosten moeten maken, neem contact op met de Klantenservice voor compensatie. Wat er dan precies mogelijk is, is afhankelijk van de exacte situatie en zal met de Klantenservicemedewerker besproken moeten worden.

Het is onmogelijk om op de website specifiek te gaan toelichten wat er in elke individuele situatie precies gaat en kan gebeuren qua compensatie, treingebruiker2. In zijn algemeenheid: Je hebt extra kosten moeten maken, neem contact op met de Klantenservice voor compensatie. Wat er dan precies mogelijk is, is afhankelijk van de exacte situatie en zal met de Klantenservicemedewerker besproken moeten worden.

Dag Stijn NS: begrijp goed dat er niet voor elke situatie afzonderlijk een toelichting kan zijn, maar dit lijkt me wel een heel veel voorkomende:

 

nl. Treinen rijden niet en op basis van de vergoedingen regeling komt iemand in aanmerking voor vergoedingen als hij/zij met een bus (die via een normale busregeling rijdt) de terugreis maakt…

waar kan ik een formulier vinden om deze gemaakte kosten te declareren?

 

nb: voor de chat ben ik al even in de wacht (ruim 3 kwartier)...

Het spijt me maar ik snap niet wat er onduidelijk is aan de gelinkte informatiepagina. Extra kosten voor vervangend vervoer bij bus-, tram- of metrovervoerders worden vergoed. Neem daarvoor contact op met de Klantenservice, of vul het declaratieformulier in.

En ja, het zal op alle contactkanalen druk zijn. Het mooie aan Chat en Social Media is echter dat je rustig iets anders kan gaan doen tot er wordt gereageerd. Ik zou dan ook zeker niet adviseren om je bericht te sturen en dan te gaan wachten op een reactie, dat kan vrij lang duren momenteel.

Dat declaratieformulier staat bij puntje 3 (en zoals ik al schreef valt ‘mijn verhaal’ onder punt 2)

 

Je kunt een declaratie indienen voor gemaakte kosten, onder andere voor vervangend vervoer, op 3 april. Goed om te weten:

  • We vergoeden extra kosten voor vervangend vervoer bij andere bus-, tram- of metrovervoerders.

Waarom dit formulier ook niet noemen bij puntje 2??

Maar als ik hier onder het kopje overig terecht kan dan weet ik genoeg...

Het is onmogelijk om op de website specifiek te gaan toelichten wat er in elke individuele situatie precies gaat en kan gebeuren qua compensatie, treingebruiker2. In zijn algemeenheid: Je hebt extra kosten moeten maken, neem contact op met de Klantenservice voor compensatie. Wat er dan precies mogelijk is, is afhankelijk van de exacte situatie en zal met de Klantenservicemedewerker besproken moeten worden.

Treinen rijden niet en op basis van de vergoedingen regeling komt iemand in aanmerking voor vergoedingen als hij/zij met een bus (die via een normale busregeling rijdt) de terugreis maakt…

Uit de informatie van Rover is dat alleen zo als je het eticket al voor het begin van storing (ongeveer 12.00 uur) had aangeschaft. 

Na 12.00 uur was er het advies niet meer op reis te gaan. Als je dan toch nog een ticket koopt en je kunt niet reizen kun je alleen de prijs van het ticket vergoed krijgen.

e-ticket is van voor 12 uur en mijn vraag gaat over declareren vervangend vervoer van terugreis met lijnbus...

e-ticket is van voor 12 uur en mijn vraag gaat over declareren vervangend vervoer van terugreis met lijnbus...

Het probleem is dat juridisch niet helemaal duidelijk is of heen- en terugreis één reis of twee verschillende reizen zijn en of NS dus verantwoordelijk is voor schadevergoeding (boven de ticketkosten) voor een terugreis die u wilde beginnen toen er al lang het advies was afgegeven om niet meer op reis te gaan.

wel als de heenreis (ook e-ticket) al gebruikt is??

 

e-ticket was geen retour (en zelfs het betaalmoment kan gecontroleerd worden en was voor de treinstoring en waarschuwing vanuit NS om niet meer te reizen)

je kan als NS ook TE fraude ingesteld zijn...

wel als de heenreis (ook e-ticket) al gebruikt is??

Het gaat er om of heenreis en terugreis losse reizen zijn of één reis met een langdurige pauze. Normaal gesproken staan ze los van elkaar.

Reputatie 7

e-ticket is van voor 12 uur en mijn vraag gaat over declareren vervangend vervoer van terugreis met lijnbus...

Het probleem is dat juridisch niet helemaal duidelijk is of heen- en terugreis één reis of twee verschillende reizen zijn en of NS dus verantwoordelijk is voor schadevergoeding (boven de ticketkosten) voor een terugreis die u wilde beginnen toen er al lang het advies was afgegeven om niet meer op reis te gaan.

 

Die zogenaamde juridische vraag is thans irrelevant. NS heeft de verantwoordelijkheid genomen en een regeling in het leven geroepen waaruit blijkt dat die kosten worden vergoed.

Overigens kan er bij een e-ticket bestaande uit een retour geen sprake zijn van onduidelijkheid mbt de vervoersovereenkomst.

Het probleem lijkt dus ook meer te liggen in het feit dat je (wederom) coute que coute je eigen regels wilt laten gelden.

Reputatie 7
Badge +1

Onafhankelijk van of heen en terug als 1 reis worden gezien: als je voor het begin van de storing je terugreis al had gekocht, dan heb je een overeenkomst met NS op basis van de toen bekende dienstregeling en was NS tot assistentie op je terugreis verplicht.

Op 28 april was er een storing tussen Nijmegen en Den Bosch. Had E- dagretour ticket gekocht maar dus niet kunnen gebruiken. Om in Den Bosch te komen zelfs de auto maar gepakt (extra dure kosten, benzine en parkeren a 20 euro). Nu krijg ik alleen € 9.10 vergoed, niet eens het hele E-ticket bedrag.…

Waarom? En hoe krijg ik alsnog het resttegoed terug?

Badge +3

Volgens deze tabel is de vergoeding voor meer dan 60 minuten vertraging met een Dagretour de helft van de prijs. Voor Nijmegen - Den Bosch is dat dus precies een enkele reis oftewel € 9,10

Ik begrijp dat je het hele bedrag van je niet gebruikte e-ticket terug wilt, maar e-tickets komen niet in aanmerking voor restitutie zodra je ze in bezit hebt (download of in de NS app).

Voor een ongebruikt Dagretour uit een kaartautomaat zou je wel de volle prijs terug kunnen krijgen, want daarmee dient ingecheckt te worden.

[…]

Ik begrijp dat je het hele bedrag van je niet gebruikte e-ticket terug wilt, maar e-tickets komen niet in aanmerking voor restitutie zodra je ze in bezit hebt (download of in de NS app).

[…]
​​

Bovenstaande lijkt me dan in tegenspraak met de Europese Verordening Reizigersrechten. Daarin staat namelijk klip en klaar dat het vervoersbewijs terugbetaald moet worden. Ik citeer: “Artikel 16 Terugbetaling of vervoer langs een andere route: Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen: a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17 […]”. https://www.ns.nl/europese-regelgeving.html
 

 

Badge +3

Goed punt, waarbij het helder is dat als je afziet van het ticket (en in dit geval heen met de auto gaat), je bij een Dagretour de terugreis óók wel niet zult maken 😥

Reageer