Skip to main content
beantwoord

3 uur in 1 trein, geen conducteur gezien

  • 13 June 2024
  • 32 reacties
  • 1260 Bekeken

Twee dagen achter elkaar had ik een lange treinreis, zonder overstappen. De ene dag duurde het drie uur, de dag erna twee uur. Trein reed prima. Wat ik niet begrijp is dat het echt niet mogelijk is geweest in al die drie uur dat er tenminste een keer een conducteur door de trein kwam. De dag erna hetzelfde. Ik weet dat er meer werk is dan alleen kaart controle maar drie uur lang en twee uur lang niks? Zowel heen als terug? Daar kan toch geen geloofwaardige reden voor zijn? In het kader van klantvriendelijkheid had ik het wel fijn gevonden iemand te zien. 

Ik vind de pampering van NS een beetje overdreven, voor je het weet loop je straks in een pak van veiligheidskussens omdat de kans bestaat dat je valt wanneer de trein bijvoorbeeld een plotselinge stop maakt.

😆Tja... als je met alles rekening moet houden om eventuele schade of slijtage te voorkomen of beperken kan je niet meer de deur uit. Wat te denken van de gaten, kuilen en scheve stoeptegels op straat.

Op mijn werk in de zorg idem. Ik til weleens te zwaar en sta soms met mijn lange lengte teveel gebogen over een bed of moet even rugtechnisch in een ongemakkelijke houding werken. Nou ja dat is dan even zo. Vaak veel sneller en praktischer. En komt wel goed. Maar organisaties zijn allemaal enorm bang om aansprakelijk gesteld te worden voor schade.

Conducteurs lopen natuurlijk veel maar dat hoort er toch ook bij? Oók in schuddende treinen?

 


Ik heb het stuk van Marco doorgenomen en ik zie een heleboel ja maar reacties er tussen zitten. Je erkent dat er gewoon te weinig wordt gecontroleerd maar bedenkt allerlei redenen waarom dat zo is. 

Ik als reiziger heb daar gewoon heel veel moeite mee. Ik reis al meer dan 40 jaar met de trein (geen auto) en heb de controle zeker na de invoering van de OV-chipkaart zienderogen zien afnemen. 

Controle en veiligheid in de trein zou zeker op nummer één moeten staan en hoe je dat kan doen zonder fysiek door de trein te lopen vraag ik mij echt af. 


@HC_Marco dank voor je uutgebreide reactie, maar ik schrik daar toch wel erg van.

Als je door fysieke of mentale klachten niet kunt controleren ben je toch gewoon (hopelijk tijdelijk) ongeschikt voor je functie? Dan heb je recht op alternatief werk, en de trein op een andere conducteur.

Als er HC's zijn die door eigen keuzes uren hun gezocht niet aan reizigers laten zien, lijkt het me gezien de verliezen die NS lijdt hoog tijd die te ontslaan en zo loonkosten te besparen. Dat geldt des te meer als ze collega's onjuist informeren over wat ze al gedaan zouden hebben.

Ook voor het garanderen van de veiligheid van en het verlenen van service aan reizigers, prioriteiten 1 en 3 blijkbaar, moet je zichtbaar zijn.

Wat conducteurs misschien niet weten: Als 06-13181318 appt wordt je afgepoeierd en wordt de conducteur helemaal niet geïnformeerd, in ieder geval bij overlast.

De conducteur zet de trein niet in beweging, dat doet de machinist. Die kijkt echt eerst zelf nog wel even of zijn sein nog groen is, om over de ATB nog maar te zwijgen. En als er nog steeds risico is op beknelling tussen deuren, is het hoog tijd voor sensoren. Liften en zelfs ov-chipkaart poortjes hebben immers al eeuwig geen conducteur meer nodig om dat te vermijden. Dus zo essentieel bij je bij het vertrek als conducteur m.i. echt al lang niet meer, zie ook het aantal metro's, bussen en treinen van andere aanbieders zonder.

En als conducteurs al niet meer geloven dat controle zin heeft, is het hoog, hóóg tijd voor véél meer controle. Handhaving heeft al heel veel hardnekkige problemen in onze maatschappij grotendeels opgelost. En als iemand die af en toe zwartrijdt steeds €50 extra kwijt is, leert die het wel af hoor. Ik heb het dan inderdaad wel over échte zwartrijders die niet (genoeg) betaald hebben en niet over mensen met een abonnement dat recht geeft op vrij reizen die een keertje zijn vergeten in te checken.

 


Ik heb het stuk van Marco doorgenomen en ik zie een heleboel ja maar reacties er tussen zitten. Je erkent dat er gewoon te weinig wordt gecontroleerd maar bedenkt allerlei redenen waarom dat zo is. 

 

Meestal symptomatisch voor een excuse culture

 


De afgelopen weken ben ik denk op 70 tot 80 procent van mijn kortere en langere reizen gecontroleerd.

Ook zijn 2x Veiligheid en Service in Gouda en Roosendaal ingestapt om zwartrijders die in beide gevallen de taal niet machtig waren en zich niet konden legitimeren uit de trein te halen. Ook V&S in Breda in actie gezien waar twee jongens gefouilleerd werden op het perron. Ook nog zelf rondom Rotterdam gecontroleerd in de trein door V&S.

Het blijven altijd momentopnames maar hoewel ik alleen nog in mijn vrije tijd met de trein reis zie ik wel meer controle dan twee jaar terug.

Vond vooral V&S controle in de sprinter een goed idee om vaker even snel te doen, vooral omdat ik vaak mensen tailend door poortjes zie gaan/rammen. Pas nog zelfs een vader met een baby op zijn arm die een poortje open ramde.


Pakweg in de jaren 2015-2020 heb ik het bijgehouden voor het traject Goes-Den Haag (ongeveer 2 uur, op wisselende tijden en dagen) en was het aantal controles zeker minder dan 1 op de 20 ritten. Ook was het in voorkomende gevallen (gevonden voorwerp overdragen, probleem met overstap, hulp bij kiezen alternatieve reis in geval van annulering trein, etc.) vaak moeilijk om de HC te vinden, omdat die vanaf het balkon - dus een paar, of 6, rijtuigen verder onzichtbaar - voor vertrek floot.

De laatste 2 jaar zie ik op dit traject (en op andere) wel iets vaker controles. Evengoed zitten er veel mensen in de 1e klas - met schoenen op de bank of ander gedrag - die er zo te zien niet thuishoren. En ook omdat er inderdaad vaak “meegelopen” wordt door de poortjes, of die poortjes geramd worden, zijn er nog genoeg zwartrijders die controle in de trein zelf rechtvaardigen.

Helaas klopt het ook dat een HC soms zegt gecontroleerd te hebben. Ooit flink lastig gevallen in late trein tussen Utrecht en Leiden, het 06-13181318 was er nog niet). HC op eindpunt gevraagd of hij zich realiseerde dat hij hard nodig was geweest en waarom hij sowieso niet door de trein gelopen was, hij beweerde dat hij dat wel gedaan had, maar geen van ons - 3 reizigers - had hem gezien.


De laatste 2 jaar zie ik op dit traject (en op andere) wel iets vaker controles. Evengoed zitten er veel mensen in de 1e klas - met schoenen op de bank of ander gedrag - die er zo te zien niet thuishoren. En ook omdat er inderdaad vaak “meegelopen” wordt door de poortjes, of die poortjes geramd worden, zijn er nog genoeg zwartrijders die controle in de trein zelf rechtvaardigen.

Ook op andere trajecten merk ik wel wat vaker controle. Alleen jammer genoeg toevallig net niet als er groepen schooljeugd in de 1e klas komen zitten omdat de trein nogal kort is en ook de balkons redelijk vol staan. Ze weten het heus wel, maar dan hoor je: “wordt toch niet gecontroleerd”. Fijn he, zo'n instelling! 

Vanmiddag toevallig nog een paar tailgaters gezien in Breda. Het is echt zó makkelijk om ermee weg te komen…. en niemand slaat acht op een poortjesalarm. Ik heb natuurlijk géén cijfers, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er nog altijd veel zwart (en grijs) gereden wordt. NS loopt veel geld mis.


Reageer