Graag maak ik een melding van aanranding door een conducteur. Deze zal ik op zoveel mogelijk media sites plaatsen. Vanochtend is het mij gelukt om nog in de trein te komen vlak voordat deze vertrok. Ik stond in dezelfde coupe als de vrouwelijke conducteur. Deze conducteur heeft mij vervolgens uit de coupe geduwd met de tekst: deze trein gaat weg. Toen zei ik: maar ik stond toch in de trein. Toen zei zij: nee hoor, dat zie je toch, je staat nu buiten. Pak maar de volgende trein. Deze vrouwelijke conducteur zat op de trein van 8.40u uit Weesp en had kort blond haar. Is dit hoe de NS met haar klanten omgaat?
U was te laat met instappen. Ik zie niet in wat die conductrice fout deed. Maar het staat u vrij om een klacht in te dienen.
Meneer de betweter. Stond jij ernaast? Ik was dus niet te laat, anders stond ik niet in de trein. Volgens mij hebben conducteurs niet het recht om mensen fysiek aan te raken en uit treinen te duwen tenzij er sprake is van bepaalde omstandigheden zoals fysiek geweld door de klant en daar was hier GEEN sprake van. Als dit mag, zal ik de conducteur de volgende keer ook eens duwen. Dat mag dan blijkbaar ook. Als zij worden aangeraakt, komt dat gelijk groot in het nieuws dus ze moeten ook met hun poten van klanten afblijven.
En ja jk zal zeker een klacht indienen en dit breed uitmeten in de media. Ik reis al 20 jaar met NS en dit pik ik niet
Meneer de betweter. Stond jij ernaast? Ik was dus niet te laat, anders stond ik niet in de trein.
Had de conductrice al gefloten?
Als de conducteurs fluiten dan blijf jij buiten .
Niet netjes van de conducteur, maar aanranding is absoluut de verkeerde term.
Aanranding verwijst naar seksueel overschrijdend gedrag, duwen valt daar volgens mij niet onder.
Volgens mij hebben conducteurs niet het recht om mensen fysiek aan te raken en uit treinen te duwen tenzij er sprake is van bepaalde omstandigheden zoals fysiek geweld door de klant en daar was hier GEEN sprake van. Als dit mag, zal ik de conducteur de volgende keer ook eens duwen.
Als jij besluit de conducteur te duwen dan mag ze je uiteindelijk wel duwen, je maakt het je zelf dus alleen maar moeilijker.
Je zegt dat het jou gelukt was om nog in de trein te komen. Daar uit begrijp ik dat de trein op punt van vertrekken stond en je instapte na het fluitsignaal en/of bij sluitende deuren. De conducteur mag je uit de trein zetten.
Ik was er niet bij maar onder aanranding versta ik iets anders.
.
Vanochtend is het mij gelukt om nog in de trein te komen vlak voordat deze vertrok. I
.
Ik was er niet bij, dus kan niet goed oordelen. Maar uit de paar woorden “het is mij nog gelukt” begrijp ik eerlijk gezegd dat de conductrice al had gefloten. Dan is het niet meer toegestaan om toch nog (te proberen) in te stappen. Dit vanwege mogelijke onveilige situaties die kunnen ontstaan. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan geklemd komen te zitten tussen de deuren.
Dat de conductrice in dezelfde coupe stond als u sterkt mij in het beeld dat u na het fluiten nog in de trein gegaan bent. Normaal wachten ze buiten en kijken tot alle deuren zijn gesloten om dan vervolgens zelf in te stappen om ook die deur te sluiten.
U heeft het over aanranding. Dat is nogal een groot woord. Zeker in deze tijd.
Kortom: het staat u vrij om een klacht in te dienen. Dit kan via de klantenservice van NS.
Echter ik geef u een welgemeend advies. Maak u zelf niet belachelijk. U meent goed te weten wat de plichten zijn van een conductrice. U vergeet even dat u zelf ook de plicht heeft om niet meer in te stappen als er gefloten is en de trein gaat vertrekken.
U reist al 20 jaar met de trein, dan weet u inmiddels: Fluiten = niet meer instappen. Hier kunt u het nog eens rustig nalezen.
Fijn dat er zoveel mensen conclusies trekken enkel uit woorden. Jullie waren er allemaal niet bij en bedankt voor het uiteenzetten van de regels die ken ik inderdaad. Van een onveilige situatie was geen sprake. Wat wel onveilig was, was mij uit de trein duwen. Aanranding is idd niet het juiste woord, dus dat neem ik terug, fysiek geweld wel.
Hoi Amld,
Als je een klacht in wil dienen, zie https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Fijn dat er zoveel mensen conclusies trekken enkel uit woorden. Jullie waren er allemaal niet bij en bedankt voor het uiteenzetten van de regels die ken ik inderdaad. Van een onveilige situatie was geen sprake. Wat wel onveilig was, was mij uit de trein duwen. Aanranding is idd niet het juiste woord, dus dat neem ik terug, fysiek geweld wel.
Dat de conducteur jou duwde, was inderdaad niet netjes, ook al was er al gefloten. Een conducteur mag jou niet dwingen de trein te verlaten, maar moet dit eerst aan je vragen. Werkt dat niet, dan kan er iemand worden ingeschakeld die dit wel kan en mag, zoals V&S (Veiligheid & Service). Dit zorgt echter vaak voor nog meer vertraging.
Instappen na het fluiten veroorzaakt nauwelijks gevaarlijke situaties, maar als de conducteur even niet oplet, kun je tussen de deur terechtkomen. Vaak gaat de deur dan weer open, maar als dat niet gebeurt en je staat nog buiten met je of tas tussen de deur, dan heb je een groot probleem.
Gaat het fluitje, stap niet in. zo moeilijk is het niet.
Fijn dat er zoveel mensen conclusies trekken enkel uit woorden. Jullie waren er allemaal niet bij en bedankt voor het uiteenzetten van de regels die ken ik inderdaad.
Mensen op een forum hebben geen andere informatie dan woorden en dus trekken ze conclusies op basis van woorden. Als u dat een probleem vindt kunt uw klacht beter niet op een forum zetten.
Fluiten = niet meer instappen.
Deuren gaan defect door types zoals jij die ertussen geklemd komen te zitten om "in de trein te komen vlak voor deze vertrekt" wat resulteert in vertragingen en uitval van treinen.
Jij bent natuurlijk ook het type dat klaagt over vertraging en uitgevallen treinen.
Aandachtszoekende clown.
Ik reis al 20 jaar met NS
Dan zou je op zich moeten weten dat je na het fluiten niet meer in mag stappen, nietwaar?
Ik was dus niet te laat, anders stond ik niet in de trein.
Was er al gefloten? Dat bepaalt of je nog mag instappen.
Ik kan me iets bij deze situatie voorstellen. Een enkele keer reageert een conducteur wat “vreemd”, wat niet altijd volgens de regels is…..
Ik was aan het instappen, vind ik. Mijn eerste koffer heb ik half de trein in gezet. Dan fluit de conducteur terwijl ik bezig ben koffer 2 de trein in te zetten. De conducteur duwt koffer 1 terug het perron op en blokkeert mij om deze koffer, nadat ik koffer 2 in de trein heb gezet, “aan boord” te sjorren. De conducteur werd kwaad toen ik me schrap zette omdat ik niet de helft van mijn bagage wou achterlaten. Gelukkig gaf de conducteur zich uiteindelijk gewonnen zodat ik met bagage op reis kon.
Instappen na het fluiten veroorzaakt nauwelijks gevaarlijke situaties, maar als de conducteur even niet oplet, kun je tussen de deur terechtkomen. Vaak gaat de deur dan weer open, maar als dat niet gebeurt en je staat nog buiten met je of tas tussen de deur, dan heb je een groot probleem.
Deuren gaan defect door types zoals jij die ertussen geklemd komen te zitten om "in de trein te komen vlak voor deze vertrekt" wat resulteert in vertragingen en uitval van treinen.
Dit is in eerste instantie natuurlijk ook een tekortkoming van NS. Treindeuren zouden er net als deuren van liften etc. veilig mee om moeten kunnen gaan als iets ze blokkeert.
Veel erger is natuurlijk dat een conducteur hier iemand zou hebben geduwd. Conducteurs hebben geen geweldsbevoegheid meer omdat vakbonden stelden dat ze bang waren hun baan te verliezen door het daarvoor verplichte periodieke examen niet te halen. Ze moeten dus van je afblijven en als ze dat nist doen zou ik daar zeker een klacht over indienen. Zeker als je gewond bent geraakt, kun je ook aangifte overwegen.
Blijft dat TS niet laat weten of er al gefloten was en of de deuren al aan het sluiten waren cq gesloten waren op de deur bij conducteur na.
Is ook niet echt relevant in dit verhaal, de conducteur mag geen geweld op je uitoefenen.
TS gebruikte dan wel de verkeerde term, maar TS heeft zeker gelijk.
Ik denk dat het toch een cruciaal feit is. Was er gefloten of niet.
Als er gefloten was en TS was niet ingestapt had er ook niet geduwd geworden.
Maar goed, we weten het niet en we waren er niet bij. We horen alleen het verhaal van TS en weten de kant van het verhaal van de conductrice niet.
Ik denk dat het toch een cruciaal feit is. Was er gefloten of niet.
Als er gefloten was en TS was niet ingestapt had er ook niet geduwd geworden.
Maar goed, we weten het niet en we waren er niet bij. We horen alleen het verhaal van TS en weten de kant van het verhaal van de conductrice niet.
Je hoort niet geduwd te worden, omdat je na het fluitsignaal instapt. Fysiek geweld mag niet dus het maakt niet uit wat TS heeft gedaan.
De conducteur zit hoe dan ook fout als zij iemand besluit te duwen.
TS zit misschien fout.
We zijn er allemaal niet bij geweest en dus kunnen we niet oordelen of Amdl of de conducteur fout hebben gezeten en wat er is gebeurd.
Of de conducteur heeft gefloten ja of nee, of de conducteur daadwerkelijk heeft geduwd of niet en hoe TS reageerde op eventuele aanwijzingen van de conducteur of wat er voorafgaand aan dit verhaal is gebeurd.
Amdl kan als hij dat wil een klacht indienen, dat kan niet hiet maar bij de klantenservice.
Als een conducteur heeft geduwd is of hij eerst een aanwijzing heeft gegeven niet relevant. Een conducteur heeft geen geweldsbevoegheid dus mag niet duwen. De enige toepasselijke uitzondering daarop is dezelfde die voor u en mij geldt: zelfverdediging, dus als en slechts als TS ook gewelddadig zou zijn geweest, zou dit anders kunnen liggen.
Ik ben geen aandachttrekkende clown en ben uiteraard niet geweldadig geweest. Dat ben ik nooit. Ook heeft de conducteur niet gevraagd of ik uit de trein wilde stappen, er ging geen discussie aan vooraf. De deuren van de andere wagons waren idd gesloten maar de deur van de wagon van de conducteur niet. Ik heb niet hoeven rennen en kon gewoon rustig in deze wagon stappen want deze wagon was vlak na de trap van het perron. Op het moment dat ik instapte, floot de conducteur. Dat was dus een samenloop van omstandigheden. De trein was heel erg vol dus ik stond naast de conducteur bij de deur. Als de trein niet zo vol was geweest, had ik al verder kunnen lopen. Vervolgens speelde dus hetgeen af ik hierboven schetste. De conducteur zei: pak de volgende trein maar. Ik was stomverbaasd en zei: waarom ik sta toch in deze trein. Op dat moment word ik uit de trein geduwd en zegt de conducteur: nu niet meer. Pak de volgende trein maar. Na dit moment was de deur nog een tijdje open en had ik weer kunnen instappen maar om de situatie niet verder te laten escaleren, ben ik buiten op het perron blijven staan. Ik stap uiteraard niet in treinen met deuren die al dicht gaan. Niet eens omdat ik schade aan de deuren wil voorkomen maar voor mijn eigen veiligheid. En vaak genoeg heb ik aardige conducteurs gezien die wenken en soms zelfs roepen dat je bij hun nog kunt instappen. Maar goed, bottom line is dat je volgens mij nooit iemand mag duwen tenzij er zich specifieke omstandigheden voordoen bijv uit zelfverdediging. Ik heb geen onvertogen woord gebruikt en de conducteur met geen vinger aangeraakt. Een klacht bij de NS indienen, lijkt idd de aangewezen weg maar ik weet nu al dat er niets mee wordt gedaan. Misschien kan ik beter aangifte doen bij de politie, alhoewel dat even zinloos is. Dank je wel voor jullie tijd en moeite allemaal. Als iemand weet hoe ik het onderwerp kan aanpassen, doe ik dat want de titel klopt inderdaad niet zoals iemand terecht zei
Een klacht bij de NS indienen, lijkt idd de aangewezen weg maar ik weet nu al dat er niets mee wordt gedaan.
Als je geen klacht indient, dan weet je zeker dat er niets mee wordt gedaan. Als je wel een klacht indient, dan krijg je misschien geen bruikbaar antwoord maar is je klacht wel geregistreerd. Als die conducteur dit soort dingen vaker doet, dan zal dat na voldoende klachten een keer een probleem worden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.