beantwoord

Boete

  • 24 November 2023
  • 5 reacties
  • 379 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goedendag

Ik wil bezwaar maken over een boete die ik heb gekregen op 01/11/2023.

Ik was gewoon vergeten in te checken omdat ik met veel haast voor de trein rende. Op de trein had de conducteur gecheckt en meteen een boete gemeld. Ze had me niet eens de gelegenheid gegeven een kaartje te kopen. Ik heb een abonnement en heb nog nooit andersinds gereisd zonder in te checken. Om zo een €50 boete te hebben van iets zo onschuldig vind ik echt niet netjes.

Is er wat aan te doen? 

 

Met vriendelijke groet 

 

Alex Mudge 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 24 November 2023, 12:30

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi AlexM,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens.

Je kunt contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X. Ze willen nog wel eens coulant zijn en een (eerste) boete kwijtschelden.

Overigens is het niet mogelijk om bij de conducteur een kaartje te kopen. Zonder incheck (of een van tevoren gekocht e-ticket) heb je geen geldig vervoerbewijs en loop je het risico op een boete.

Reputatie 7
Badge +3

Geen geldig vervoersbewijs kunnen tonen in een trein is niet zo onschuldig. Het hebben van een vervoersbewijs is bij het betreden van een station verplicht. Dat is ook een reden om iemand te beboeten die pas in de trein een kaartje online koopt en daarom kreeg jij niet de kans om alsnog een kaartje te kopen.

 

Op de trein had de conducteur gecheckt en meteen een boete gemeld. Ze had me niet eens de gelegenheid gegeven een kaartje te kopen.

Je kunt helemaal geen kaartje pas in de trein kopen. Ik neem aan dat je zelf wel snapt waarom.

 

Ik heb een abonnement en heb nog nooit andersinds gereisd zonder in te checken. Om zo een €50 boete te hebben van iets zo onschuldig vind ik echt niet netjes.

"Ik vind het niet netjes" is natuurlijk totale onzin. Als je zonder geldig kaartje reist staat daar gewoon een boete op. NS is niet Gekke Henkie.

Als het de eerste keer is kun je de klantenservice bellen en vragen of ze de boete wellicht willen kwijtschelden. Dat is geen recht maar je kunt vragen om coulance.

Kwijtschelden gebeurt niet als het niet de eerste keer is of als de conducteur heeft aangegeven dat dat niet gebeurt omdat je bijv. niet hebt meegewerkt of een grote mond hebt opgezet.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt nog steeds een (heel duur) kaartje bij de conducteur kopen. Dat heet dan een Uitstel van Betaling. Je moet dan uiteindelijk de ritprijs + wettelijke verhoging van 50 euro betalen. 

Met een Flex-abonnement op de OV-chipkaart komt het uiteindelijk op hetzelfde neer: ritprijs + wettelijke verhoging.

 

Badge +3

Je had bij het instappen aan de conducteur moeten melden dat je geen mogelijkhad om (tijdig) in te checken, en moeten zeggen dat je meteen een e-ticket ging kopen.

Bij controle ziet de conducteur het recente tijdstip van aankoop (krijgt daar een waarschuwing over), maar als je het van tevoren gemeld hebt (en hij/zij het goed vond) is dat verder prima.

De meerprijs van het e-ticket (als je een abonnement hebt) kan je daarna claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (3 keer per kalenderjaar).

Reageer