Ik zat in de trein van Groningen naar Zwolle. De conducteur meldde me dat ik bij de verkeerde post ingecheckt was maar dat hij dit wel even zou corrigeren voor me. Nu krijg ik een email dat ik 50 euro boete krijg? Waar slaat dit op?
Welkom bij de NS Community!
Je bent de zoveelste die zich hier meldt met hetzelfde. Conducteurs kunnen je helemaal niet inchecken in de trein, tenzij ze dat met jouw kaart ergens op het perron doen.
Vaak zeggen ze ook helemaal niets (om agressie te voorkomen), en mag jij je later afvragen waar die 50 euro vandaan komt, want je was toch gewoon ingecheckt (alleen niet bij NS)?
Onbegrijpelijk, want bij reizen op saldo zou de boete ter plekke uitgeschreven worden en krijg je natuurlijk wél gewoon uitleg wat er aan de hand is en wat je verder kunt doen (20 euro inchecktarief terugvragen bij Arriva).
Bovendien mag je ook 30 euro ter plekke betalen, dus ze moeten je wel uitleg geven.
Wat nu gecorrigeerd is, is dat er voor de reis met NS is betaald. Het teveel betaalde bedrag voor deze reis kun je (mogelijk/waarschijnlijk) terugkrijgen via NS klantenservice.
Het bedrag dat door de incheck foutief is betaald aan Arriva kan via dat bedrijf teruggevraagd worden.
Een volgende keer is het dus zaak om bij de juiste vervoerder in te checken, dan is er niets aan de hand.
Ja een foutje maken kan helaas niet meer. Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid. Discussies en agressie worden dus vanuit de trein naar de klantenservice gedirigeerd. Dan wordt per situatie gekeken of er nog iets te regelen valt. Nee heb je, ja kun je krijgen zou ik zeggen.
Wat mij betreft mag NS wel wat duidelijker aangeven wat de consequenties zijn als je bij controle niet juist bent ingecheckt of geen geldig vervoersbewijs hebt. Ipv dat een conducteur het laat gebeuren zonder enige communicatie verder.
Desnoods wordt aangegeven bij de kaartautomaat, in de media, in de trein, op het station, bedenk het maar waar:
'WIJ HEBBEN ONZE SYSTEMEN GEMODERNISEERD. U HEEFT RISICO OP EEN AUTOMATISCHE BOETE ACHTERAF ALS U ONJUIST OF NIET BENT INGECHECKT'
Als de mogelijkheid bestaat om bij de conducteur 30 euro af te rekenen moeten ze je dat aanbieden en niet zeggen ‘het is in orde’, of (liegen) ‘ik heb je ingecheckt’.
Tenzij dat alleen kan bij reizen op saldo, en je bij NS Flex dus altijd een correctie van 50 euro krijgt…
Ja een foutje maken kan helaas niet meer. Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid. Discussies en agressie worden dus vanuit de trein naar de klantenservice gedirigeerd.
De goeden hebben helaas echt onder de slechten te lijden wat dat betreft. Ik snap mijn collega's heel goed dat ze de eindeloze discussies, smeekbedes en anderzijds agressieve bejegeningen meer dan zat zijn. Voor de enkeling die inderdaad een oprecht foutje heeft gemaakt is het natuurlijk best zuur...
Het blijft een interessante kwestie maar ik kan me wel verplaatsen in de Hc’s die de extra mogelijkheden gebruiken die NS Flex ze biedt. Ben je ingecheckt bij een andere vervoerder dan heb je geen geldig vervoerbewijs bij NS en volgt een correctietarief. Geen discussie meer in de trein maar achteraf via Klantenservice.
Bij reizen op saldo kan de correctie niet op een vergelijkbare manier plaatsvinden en zal er een uitstel van betaling moeten worden opgemaakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor de correctietarieven is gekozen bij het reizen met NS Flex.
Het is heel vervelend voor de goedwillenden. Hopelijk blijft het voor hen bij een eenmalige correctie die wellicht ook nog wordt kwijtgescholden.
Aan de ene kant begrijp ik de conducteurs en aan de andere kant helemaal niet.
Werken met boze klanten hoort nou eenmaal bij je baan, die boze klanten (in stilte) doorschuiven naar een andere afdeling zodat jij de confrontatie kan vermijden vind ik in mijn optiek niet kunnen.
Je maakt de klant alleen nog maar bozer door te zeggen "Ja hoor, het is prima", terwijl het helemaal niet prima is. Nou ja het is in iedergeval jouw probleem niet meer, hé…
Stil zwijgen is niet de oplossing van aggressie in de trein, je geeft de boosdoeners daarmee alleen nog maar meer ruimte om hun ding te doen. Bewapen de conducteur of laat standaard V&S mee lopen (maar dat kost gééld ).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.