Skip to main content
Antwoord

Chemische lucht in de trein

• April 19, 2025
  • 3 reacties
  • 103 Bekeken

Vandaag zat ik in treinstel 7616 vanaf Roosendaal richting Zwolle. Vertrektijd 11.57 uur.

Wat me op viel was dat er een chemisch luchtje in de trein hing. Het leek uit de ventilatie te komen. Wordt hier een luchtverfrisser aan toe gevoegd? Persoonlijk vind ik het overheersend en niet prettig ruiken, maar dat zal vast iets persoonlijks zijn. Voor mij hoeft het in ieder geval niet. Overigens heb ik dit wel eens eerder geroken in een trein.

In dit topic zou het om schoonmaakmiddel gaan. De trein waar ik in zat vond ik anders ruiken. Als de airco van mijn auto is nagekeken en schoongemaakt ruikt het ook zo. 

Beste antwoord door Robert B

Kan inderdaad best zijn dat de climate control gereinigd is. In een auto die ik ooit had rook het bij gebruik van de airco (na de winter) erg muf, en groeiden er volgens een monteur champignon/bloemkool-achtige dingen op het koelelement.

Met een spray bewerkt en het was weer schoon, maar dus wel tijdelijk dat chemische luchtje (vergelijkbaar met een ziekenhuis). Raampje erbij open dan maar 😅

3 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • April 19, 2025

Kan inderdaad best zijn dat de climate control gereinigd is. In een auto die ik ooit had rook het bij gebruik van de airco (na de winter) erg muf, en groeiden er volgens een monteur champignon/bloemkool-achtige dingen op het koelelement.

Met een spray bewerkt en het was weer schoon, maar dus wel tijdelijk dat chemische luchtje (vergelijkbaar met een ziekenhuis). Raampje erbij open dan maar 😅

• Auteur
  • Reisleider**
  • April 19, 2025

Met een spray bewerkt en het was weer schoon, maar dus wel tijdelijk dat chemische luchtje (vergelijkbaar met een ziekenhuis). Raampje open dan maar 😅

ja precies, heel herkenbaar.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • April 22, 2025

Ik kan helaas niet bevestigen of het antwoord van Robert ook klopt, maar het klinkt erg aannemelijk.