conducteur


Ik spreek een conducteur op den bosch CS. Als wij het voor het zeggen hadden zullen treinen niet uitvallen. Misschien een ideetje om eens een conducteur uit te nodigen aan de dierectietafel?


37 reacties

Heeft die conducteur u ook verteld hoe "wij" dat dan gaan doen zonder er van uit te gaan dat er onbeperkte hoeveelheden geld zijn.

Heeft die conducteur dan zoveel medewerkers die extra willen werken achter de hand of gaat hij een goed CAO voorstel presenteren en de medewerkers weer het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden en er toe doen? 

Want dan zal er misschien iets veranderen bij de medewerkers waardoor ze weer een stap extra zullen doen.

 

Reputatie 3

Uiteraard, ik denk dat het niet uit maakt wie u spreekt, maar iedereen laat natuurlijk het liefst alle treinen rijden…

In mijn werk zorg ik ervoor dat je met minder geld en minder mensen meer bereikt. Het kan..

Reputatie 7
Badge +1

In heel veel sectoren kun je door efficiënter te werken ongetwijfeld meer bereiken met minder mensen.

Het probleem hierbij is echter dat een machinist slechts één trein tegelijk kan rijden, en een conducteur ook niet op meerdere treinen tegelijk kan ingezet worden.

Daar kun je dus moeilijk in gaan snijden. En daarom worden er treinen geschrapt, zodat er geen treinen onverwachts uitvallen als er opeens geen beschikbaar personeel is.

Reputatie 7
Badge +1

Plus dat-mede uiteraard door de bonden die als havikken er bovenop zitten-er zou eens mogelijk uitbuiting kunnen zijn!-zijn er enorm ingewikkelde en uitgebreide regels voor rij+rusttijden (wees gerust-voor bussen nog veel erger) die er voor zorgen dat een HC lang niet de volle tijd echt op treinen dienst doet. Maar als je dat in de huidige omstandigheden aan de kaak zou stellen lopen er nog meer weg en heb je er dus nog minder mee bereikt. En die loonsverhoging zal er eerder voor zorgen dat veel mensen dan rekenen en menen dat het niks oplevert en dan minder uren gaan doen om op zelfde eindloon uit te komen.

In DE rijden volop-zelfs behoorlijk lange-treinen zonder HC-en in Scandinavie met superhoge lonen nog meer-maar begin daar eens over en meteen stort het land in want de ´werkgelegenheid´ wordt ernstig bedreigd-in deze tijden. Het gehak van alle vaste lezers dat de HC toch niks doet zal ook niet meehelpen om gegadigden over die streep te trekken.

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

een conducteur ook niet op meerdere treinen tegelijk kan ingezet worden.

Daar kun je dus moeilijk in gaan snijden. En daarom worden er treinen geschrapt, zodat er geen treinen onverwachts uitvallen als er opeens geen beschikbaar personeel is.

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

Reputatie 7
Badge +1

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

 

Ik ben bang dat het heel moeilijk voor NS gaat worden om aan personeel te komen. Bedrijf is niet echt positief in het nieuws de laatste tijd. Ik denk dus dat het personeelsprobleem nog lange tijd gaat aanhouden. Technisch personeel is een nog veel groter probleem om in de huidige markt te vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Zo uitgeput raken ze niet van het machinistenhokje naar de eerste heen en weer lopen. Dat is wat de conducteur vanmorgen deed.

Edit: die van nu loopt van de stoel in de 1e klas naast de tussendeur naar de deur om te openen en sluiten. Nog geen controle gedaan de afgelopen 3 kwartier.

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

 

@RIJS  Zodra de NS zou besluiten het verlof te gaan intrekken van de medewerkers is het helemaal gedaan en zal de uitstroom nog groter worden. Het is zo en zo al een probleem om je verlof compleet op te maken bij de NS. Het jaar voor ik gestopt ben bij de NS had ik 42 dagen vakantie tegoed over op 31-12.

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

Reputatie 7
Badge +2

Voor regionale treintjes met eenmansbediening geldt datzelfde toch? En een buschauffeur kan ook niet tegelijkertijd de bus parkeren en eerste hulp verlenen.

Toch is de conducteur op de bus al heel lang afgeschaft.

En trouwens, als je eerst de conducteur moet zien te vinden voordat er hulp verleend kan worden gaat er wellicht zelfs meer tijd verloren dan met een intercom voor contact met de machinist. De conducteur kan immers ook op een ander treinstel zitten, dan kan hij ook pas helpen zodra de machinist ergens gestopt is.

Voor regionale treintjes met eenmansbediening geldt datzelfde toch? En een buschauffeur kan ook niet tegelijkertijd de bus parkeren en eerste hulp verlenen.

Toch is de conducteur op de bus al heel lang afgeschaft.

En trouwens, als je eerst de conducteur moet zien te vinden voordat er hulp verleend kan worden gaat er wellicht zelfs meer tijd verloren dan met een intercom voor contact met de machinist. De conducteur kan immers ook op een ander treinstel zitten, dan kan hij ook pas helpen zodra de machinist ergens gestopt is.

Regionale treinen vallen onder een hele andere concessie en is totaal niet vergelijkbaar. Ook het aantal reizigers wat er gemiddeld in een trein zit verschilt enorm tussen het HRN en de regio lijntjes. De vergelijkingen die je maakt gaan helemaal niet op, een bus is te overzien door de chauffeur een trein niet door de machinist.

Een machinist zit helemaal niet te wachten op de intercom en de hulpmeldingen die nu in sommige treinen bij de machinist terecht komen omdat dit pure afleiding is van hetgeen hij/zij op moet letten. Indien nodig kan een trein een stop maken om een Hc over te laten stappen naar het andere treinstel.

Reputatie 7
Badge +1

Jeroen schreef:

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

 

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. Ik weet niet waar de centra voor de monteurs zitten (volgens mij in ieder geval in Haarlem), maar ik denk dat de werving van monteurs nog een veel groter probleem zal worden dan de werving voor machinisten. Ik hoef niet in een glazen bol te kijken om de verwachting te uiten dat er de komende maanden heel veel treinen zullen uitvallen. (de instroom van treindienstleiders is natuurlijk ook nog een dingetje)  

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

 

Ik ben bang dat het heel moeilijk voor NS gaat worden om aan personeel te komen. Bedrijf is niet echt positief in het nieuws de laatste tijd. Ik denk dus dat het personeelsprobleem nog lange tijd gaat aanhouden. Technisch personeel is een nog veel groter probleem om in de huidige markt te vinden.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. 

Dat was niet alleen van NS heel kortzichtig, ook bij andere bedrijven speelt dit, bij de één meer dan bij de ander. Mijn moeder maakt hier in de regio gebruik van de regiotaxi met haar WMO pas. Daar zijn tijdens corona chauffeurs ontslagen of contracten niet verlengd omdat er veel minder ritten waren. Nu is er een tekort aan chauffeurs en vooral aan chauffeurs die ‘s avonds willen werken. De laatste 4 of 5 keer dat zij op een zondavond bij mij moest worden opgehaald werd het iedere keer later dan gevraagd, variërend van half uur later tot zelfs bijna 5 uur later. De laatste keer werd zij pas om 5 voor 1 's nachts opgehaald ipv rond kwart over 8. Na een klacht hierover kreeg zij een tegoedbon voor 1 zone, ter waarde van 82 cent. Nu komt zij, zolang het weer het toelaat en het nog tot laat licht is, met haar scootmobiel. Gezien de diverse berichten over personeeltekorten in allerlei sectoren verwacht ik niet dat het snel zal verbeteren. 

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

De machinist mag ook de hulpverlener zijn. Zie Arriva, Abellio, Connexxion, etc. die met eenmansbediening werken.  

Bij NS verbieden interne regels dat maar als NS zo meteen met permanent grote tekorten blijft zitten zullen er toch keuzes gemaakt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. 

Dat was niet alleen van NS heel kortzichtig, ook bij andere bedrijven speelt dit, bij de één meer dan bij de ander. Mijn moeder maakt hier in de regio gebruik van de regiotaxi met haar WMO pas. Daar zijn tijdens corona chauffeurs ontslagen of contracten niet verlengd omdat er veel minder ritten waren. Nu is er een tekort aan chauffeurs en vooral aan chauffeurs die ‘s avonds willen werken. De laatste 4 of 5 keer dat zij op een zondavond bij mij moest worden opgehaald werd het iedere keer later dan gevraagd, variërend van half uur later tot zelfs bijna 5 uur later. De laatste keer werd zij pas om 5 voor 1 's nachts opgehaald ipv rond kwart over 8. Na een klacht hierover kreeg zij een tegoedbon voor 1 zone, ter waarde van 82 cent. Nu komt zij, zolang het weer het toelaat en het nog tot laat licht is, met haar scootmobiel. Gezien de diverse berichten over personeeltekorten in allerlei sectoren verwacht ik niet dat het snel zal verbeteren. 

 

Dat klopt maar ik denk dat de directeur van het taxibedrijf echt wel iets minder dan € 500.000 per jaar verdient. Daar komt dan bij dat ik mij kan voorstellen dat het water bij zo'n regiotaxibedrijf echt wel tot de lippen stond tijdens de coronacrisis en dat er om überhaupt te kunnen overleven misschien wel personeel uit moest.

 

Ik vind dat toch echt wel een vergelijking tussen 2 heel verschillende grootheden.

Jeroen schreef:

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

 

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. Ik weet niet waar de centra voor de monteurs zitten (volgens mij in ieder geval in Haarlem), maar ik denk dat de werving van monteurs nog een veel groter probleem zal worden dan de werving voor machinisten. Ik hoef niet in een glazen bol te kijken om de verwachting te uiten dat er de komende maanden heel veel treinen zullen uitvallen. (de instroom van treindienstleiders is natuurlijk ook nog een dingetje)  

Corona mag dan een "normale" ziekte zijn geworden maar zo'n 20% van de reizigers is niet meer teruggekomen. Dan kun je als bedrijf niet geld blijven uitgeven alsof er niets aan de hand is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat toch echt wel een vergelijking tussen 2 heel verschillende grootheden.

Het was ook zo maar een voorbeeld. Ik had ook Schiphol kunnen noemen. 

Waar het om gaat is dat de situatie van NS zich vindt niet uniek is. Ook andere bedrijven, groot en klein, bevinden zich in dezelfde situatie. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Toevallig net op de Telegraaf, column van Annemarie van Gaal: Schipholchaos gevolg van incompetentie…….

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

De machinist mag ook de hulpverlener zijn. Zie Arriva, Abellio, Connexxion, etc. die met eenmansbediening werken.  

Bij NS verbieden interne regels dat maar als NS zo meteen met permanent grote tekorten blijft zitten zullen er toch keuzes gemaakt moeten worden.

NS Machinisten zijn hier niet voor opgeleid en voldoen dus niet voor de gestelde regelgeving.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

Waar is de onderbouwing hiervan, waar kunnen we dit terug lezen?

NS is juist extreem bezig met wervingscampagnes, je ziet ze overal.  Alleen als je reputatie van de laatste jaren niet zo best is hoe je met personeel omgaat dan denken mensen wel twee keer voordat ze voor de NS kiezen. 

En zoals al vaker gezegd, het werk en de collega's is het probleem niet maar vooral het management en het gebrek aan waardering is een groot probleem. En daarnaast heeft de optimalisatie van diensten er voor gezorgd dat je rust tussen de treinen heel beperkt is en door personeelsgebrek is vrij krijgen een groot drama, maar dat speelt al vele jaren omdat de NS nog steeds te krap plant.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

En daarnaast heeft de optimalisatie van diensten er voor gezorgd dat je rust tussen de treinen heel beperkt is 

Ik neem aan dat rijdend personeel gewoon zijn pauzes heeft net als iedere andere werknemer, dus waarom moeten er dan ook nog ruime pauzes zijn tussen treinen? Dat lijkt me nogal dubbelop.

Verder denk ik dat veel mensen om NS heen lopen vanwege de cultuur. Als je geen vakbonds militant bent zul je je bij NS niet erg op je gemak voelen. Ik zou er om die reden nooit gaan werken.

Reageer