Conducteurs geen BOA meer

  • 18 March 2022
  • 25 reacties
  • 2951 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Hoofdconducteurs van NS zullen in de toekomst niet langer boa zijn. De bevoegdheid om onder meer boetes uit te schrijven wordt nauwelijks gebruikt en werkt agressie van reizigers soms juist in de hand, menen de spoorwegen. Vakbond FNV Spoor gaat onder voorwaarden akkoord.

https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-hoofdconducteur-boa-status-afnemen-werkt-juist-agressie-in-de-hand~af5bda2b/

Persoonlijk heb ik hier eigenlijk niet echt een mening over. Wat vinden mijn mede-forumleden hiervan?


25 reacties

Verdere stap om conducteurs irrelevant te maken vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

Niet de boa-status zal agressie in de hand gewerkt hebben, maar jarenlang gebrek aan controle, waardoor meer mensen vinden dat alles maar kan en mag. Toegenomen agressie als gehandhaafd wordt en/of men op gedrag aangesproken wordt, zie je op meer plekken waar langere tijd niet of minder gehandhaafd is. 

Reputatie 6

Maarrehhhh, hoe gaan ze dan handhaven dat iedereen een kaartje koopt? “Adviseren” dat alsnog te doen?

Reputatie 4

Slechte ontwikkeling dit, de veiligheid van de reizigers in de trein zal hiermee nog verder afnemen, lijkt mij zo.

De conducteurs zitten nu al hun hele dienst veilig in de machinistencabine, de reiziger mag straks zichzelf gaan redden bij incidenten.

Een boa die de hele dag veilig in de machinistencabine zit voegt weinig toe. Daar hoef je geen boa voor te zijn. Het ont-boa-ën lijkt me dan ook een goede eerste stap in de reductie van taken en omvang van het hc-corps. De belangrijkste taak die overblijft is dan het sluiten van deuren voor treinen waar dat nu nog nodig is (bijvoorbeeld lange intercities). 

Het salaris van een hc-niet-zijnde-boa kan uiteraard fors lager zijn dan het salaris van een medewerker met opsporingsbevoegdheid. 

Een win-win situatie dus. 

Badge +3

Ongestraft eerste klas zitten kon al, binnenkort kan je roken waar je wil en over de hoofdconducteur z'n schoenen pissen. Goed idee… :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +1

Hou het nou toch wel een beetje aardig voor die (kleine maar hechte) club van HCs die bvb dit forum volgen en het ook wel zat zullen zijn elke keer weer gepapagaaid te worden over misstanden. Sowieso is het overbodig dit soort erg voorspelbare opmerkinegn 123456x te herhalen

Heerlijk dat alleen het FNV er met zijn info instaat. Er is een enquete geweest waar het 50-50 is voor de conducteurs en ik ben voorstander, juist omdat ik er meer mee doe dan men doorheeft. Het de-escaleert ook, maar niets ten nadelen van de collega's VenS, ik behoud graag mijn BOA status.

Dit is een stap die er al aan zat te komen in een lange reeks waarbij we uiteindelijk geen Hc meer op de trein zullen hebben in NL. Dat de Hc's het er vanaf willen is grotendeels vanwege de herexamens die er om de 5 jaar aan vast zitten met het risico om de baan kwijt te raken en dat geeft natuurlijk flinke druk. Maar of het de meerderheid is dat denk ik niet.

Ook is de Hc door de NS niet gefaciliteerd om bekeuringen uit te schrijven, dit gaat nog steeds heel ouderwets in plaats van dat er een app voor ontwikkeld is waardoor het heel simpel zou zijn. Nee het is nog steeds ouderwets handgeschreven.

Het gevolg gaat simpelweg zijn dat de trein een grotere vrijplaats wordt voor mensen die lak hebben aan gezag want die weten binnen de kortste keren dat een Hc dus geen middelen meer heeft om op te treden, behalve het toezichthouder zijn volgens de wet. V&S is er alleen op de grote stations en wat vliegende brigades maar zo vaak zie je die nu ook weer niet. Bijstand van V&S gaat dus alleen mogelijk zijn op de grote stations en ook dat zal het gespuis snel doorhebben en komt V&S erbij dan heeft de trein vertraging want alles moet dan overgedragen worden door de Hc aan de V&S medewerkers.

Dat het agressie terug gaat dringen daar geloof ik helemaal niets van, ik verwacht dat het aantal incidenten in de trein alleen meer gaan worden.

In plaats van de BOA er af halen zou de NS juist de BOA's moeten activeren, meer controles en sneller optreden en boetes uitschrijven. Als mensen weten dat er streng gehandhaaft wordt dan pas veranderd het ten goede in de trein.

En of de functie minder betaald zal krijgen, geen idee of ze ook meer hebben gekregen toen ze BOA moesten worden. Zo en zo zal de bestaande groep er niet zomaar op achteruit gaan zonder BOA.

 

Het zijn juist die boa's zelf die het zo hebben laten verslonzen… Te druk met de administratie in de 1e klasse en in een lege cabine. 

Het mooie is dat als er geen bekeuringen meer uitgeschreven kunnen worden er ook geen Belangrijke Administratieve Werkzaamheden verricht hoeven te worden. 

Dan is er dus geen enkel excuus meer om niet zichbaar in de trein te zijn…

En dat is weer handig als het tijd wordt voor een reductie van de hc-formatie. Hele dag 1e klasse hangen? Dan is iemand wellicht beter geschikt voor een functie elders. 

@wsm  Dit zal geen reductie geven in het aantal Hc's aangezien een Hc gepland wordt op normen die te maken hebben met het soort trein en de lengte daarvan.

En aangezien ze al niet door de trein heen liepen hebben ze straks zonder BOA nog steeds dezelfde tijdverslindende werkzaamheden te doen dus veranderd er weinig als de NS zelf geen stappen neemt om de Hc actief te krijgen.

Deze normen zijn ook maar een keuze. 

Het zou prima mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld korte stoptreintjes zonder hc te laten rijden. Dat doen alle andere vervoerders immers ook. 

Alleen al op die manier zijn vele formatieplaatsen te besparen. 

Als de NS stappen neemt om de hc actief te krijgen staat het vakbondsvolk gelijk op de achterste poten, het is dus veel handiger om dit probleem stapje voor stapje aan te pakken. 

Maarrehhhh, hoe gaan ze dan handhaven dat iedereen een kaartje koopt? “Adviseren” dat alsnog te doen?

Zoals “train managers” van de IC Direct (voorheen Fyra) ook lange tijd de toeslagen deden. Die hebben ook pas BOA gekregen toen men de HSL-IC Eindhoven-Den Haag ging toevoegen en diensten wilde mengen.

Badge +3

Aha, dus voor het uitschrijven van een ‘kaartje’ in de trein (een UvB dus) is geen boa-bevoegdheid nodig!?

Op zich logisch, want het is geen boete/pv (in de zin van een bekeuring die via het CJIB gaat), alleen kost het meer (10 euro voor missende toeslag, 50 euro + reiskosten voor een missend vervoerbewijs). :sweat_smile:

Maar ja, hoe gaan ze dat dan doen met voeten op de stoel (of erger)?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat ongetwijfeld gevolgen hebben voor de indeling in de salarisgroep. De zittende groep zal daar geen last van hebben. Maar nieuwe Hc’s die geen boa meer worden zullen vast niet meer in de huidige salarisgroep terechtkomen.

Precies wat er indertijd in het onderwijs gebeurd is. De zittende groep heeft voor zichzelf een fijne positie onderhandeld en de jongeren worden opgezadeld met veel slechtere arbeidsvoorwaarden.

Alleen al daarom zou je als beroepsgroep er alles aan moeten doen om je positie van boa te behouden. Helaas heb ik niet de indruk dat er veel strategische denkers zitten in de groep cabinehangers. 

@Loes 

Kleuterjuf????

:wink:

 

(Misschien verdien jij wel als eerste de batch van steunpilaar.;) )

 

 

Volgens mij heb jij de BOA status helemaal niet nodig @Loes . :blush::hugging::heart_eyes:

Aha, dus voor het uitschrijven van een ‘kaartje’ in de trein (een UvB dus) is geen boa-bevoegdheid nodig!?

In principe zijn er mogelijkheden, ja. De BOA-bevoegdheid wordt vooral handig zodra er bijvoorbeeld geen identiteitsdocument is e.d.

Aha, dus voor het uitschrijven van een ‘kaartje’ in de trein (een UvB dus) is geen boa-bevoegdheid nodig!?

In principe zijn er mogelijkheden, ja. De BOA-bevoegdheid wordt vooral handig zodra er bijvoorbeeld geen identiteitsdocument is e.d.

Misschien kan @Slidestops zijn visie hier in dit topic plaatsen? 

Dat hele gedoe met die boetes? https://www.ad.nl/economie/boete-zwartrijder-in-openbaar-vervoer-wordt-verdubbeld~a1935bca :thinking:

 

Liever de BOA houden en er daadwerkelijk gebruik van gaan maken. Maar als ze het afschaffen, de besparingen gebruiken om voor V&S te gebruiken oid. Maar de tijd zal het leren. 

Er zitten in ieder geval veel meer haken en ogen aan dan zo op het eerste oog 

Reputatie 6

Zonder BOA bevoegdheid kan er geen boete meer gegeven worden door de HC, alleen een opslag op een kaartje. Als deze opslag voor het niet hebben van een toeslag € 5 is en voor een verkeerd of geen kaartje € 10 dan is de aanleiding tot agressie veel kleiner. Bij problemen V&S of politie op een van de volgende stations die actie ondernemen. Die rijden dan 1 of 2 stations mee. Geen vertraging. Je kan in meeste treinen geen scheet laten of het staat wel op video….. Dus haast is niet nodig …

@Philned 

Voor de meeste overtredingen gaat men geen camerabeelden bekijken. Het voordeel dat de HC boa blijft, is dat deze na eigen waarneming met ev hulp van de sterke arm (ik schaar daar VenS ook ff onder nu) kan doorpakken, zonder boa mag ik daarvoor aangifte gaan doen. Politie ziet me al komen, aangifte doen voor bv roken in de trein..... 

 

Reputatie 6

@Philned

Voor de meeste overtredingen gaat men geen camerabeelden bekijken. Het voordeel dat de HC boa blijft, is dat deze na eigen waarneming met ev hulp van de sterke arm (ik schaar daar VenS ook ff onder nu) kan doorpakken, zonder boa mag ik daarvoor aangifte gaan doen. Politie ziet me al komen, aangifte doen voor bv roken in de trein..... 

 

Het is wel te hopen dat ze je zien aankomen anders zouden ze slapen of blind zijn.:wink: Vertel mij eens wat het verschil is tussen zonder kaartje reizen en het zonder betalen meenemen van iets uit een winkel. Of ernstige overlast veroorzaken in een winkel. Daar moeten ze ook de politie erbij halen als iemand niet mee wil werken, de huisregels niet wil volgen. Dan worden redelijk vaak de bewakingsbeelden bekeken, maar vaak ook niet, daar heb je gelijk in.  
Ik vind trouwens dat BOA's een overheidstaak uitvoeren en daarom alleen bij de overheid in dienst horen te zijn en niet bij een bedrijf. Zolang het verschil tussen HC en BOA groot genoeg is wat betreft op te leggen sancties zou misschien kunnen, maar het blijft een probleem die 2 petten.
Voor een HC maar zeker ook voor de reiziger omdat het niet duidelijk is welke pet er is opgezet zonder die verschillen. Ik heb een situatie meegemaakt waarbij het onduidelijk was welke pet men opzette en dan wisselde die pet ook nog eens regelmatig. Zo een situatie waarin bedrijfsregels en wet afwisselend werden gebruikt. Dat werkt een beetje op mijn zenuwen. 

Ik vraag me af wat de 1e klas betalende reiziger hier van vindt?

@Loes is voor BOA

@Slidestops ook. 

@Jeroen is voor. BOA

Met ruim 88.000 leden hier op de community zullen er toch vast wel een paar 1e klas reizigers zijn die hier hun visie willen uitdragen?

Bron https://community.ns.nl/

Bron Link @mrfreeze #1

Maar de @NS :nerd:  (Wat de :japanese_goblin: is dat nou weer voor account.:thinking:Is dus tegen. :sunglasses:

Zijn er hier op het forum nog eerste klas reizigers actief die daar een mening over hebben?

 

 

Een HC heeft zelfs 3 petten, service, toezichthouder en BOA. Wat op elke BOA cursus geleerd wordt, is dat je niet van oetten moet wisselen. Eenmaal de BOA pet op, dan blijft die tot het einde van de situatie op. 

De BOA bij VenS of de HC zit geen enkel verschil in, behalve dat VenS de geweldsbevoegdheid erbij heeft. De HC legt als BOA dezelfde sancties op die VenS kan opleggen. Wederom is VenS iets uitgebreider. 

Reputatie 4

Als dit waar is dan snap ik de toegevoegde waarde van een conducteur niet meer. Het lijkt me dan verstandig om die functie langzamerhand te laten verdwijnen en in plaats daarvan spoorwegpolitie-agenten aan te nemen. Destijds is met de komst van de OV-chipkaart en de poortjes bij het station beloofd dat reizen per spoor veiliger zou worden. Na de afgelopen 2 jaar mag daar weer werk van gemaakt worden.

Reageer