Skip to main content

controle 1ste klas

  • 7 November 2023
  • 59 reacties
  • 2128 Bekeken

Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Alkmaar en amsterdam. 1ste klas abonnement aangezien ik graag al wat werk doe.  Werkelijk nooit controle. Als het rustig is zal het allemaal wel maar als ik rumoerige “studenten” om me heen heb vraag ik me af waar ik voor betaal. Echt nooit maar dan ook nooit controle. Zelfs als zee sporadisch wel eens door de trien lopen controleren ze niet. 

59 reacties

Reputatie 7

Het vakantieseizoen is duidelijk in volle gang. Afgelopen 3 dagen iedere dag gereisd voor werk. Maar iedere dag grote groepen vakantiegangers, ook anderstaligen, die gewoon plaatsnemen in de 1e klas..... velen ervan beseffen niet eens dat ze verkeerd zitten, werden door conducteur weggestuurd. "You have a 2nd class ticket, this is 1st class, look at the red chairs and the 1 on the wall!" " Oh sorry I did not know".... En ze vertrekken met alle bagage en tassen.

Anderen gaan bewust "fout" zitten, dat hoor ik uit wat ze zeggen. "Oh it's so crowded over there, shall we just gonna sit first class?" Yeah let's do that. Gingen zitten en de muziek ging aan op telefoon.

En: oh dit is 1e klas... maar zo zie het er niet uit... maar als de 2e klas vol is mag je toch 1e klas gaan zitten, toch??

Hopeloos om dat zo aan te zien..... Dweilen met de kraan open..... er zat gisteren een oudere man tussen, die zat er al een tijdje vanaf beginpunt Roosendaal, hij zat zich overduidelijk te ergeren maar hield zijn mond. Ik ook trouwens. Had nog 20 minuten te gaan en hield het maar uit.

Het vakantieseizoen is duidelijk in volle gang. Afgelopen 3 dagen iedere dag gereisd voor werk. Maar iedere dag grote groepen vakantiegangers, ook anderstaligen, die gewoon plaatsnemen in de 1e klas..... velen ervan beseffen niet eens dat ze verkeerd zitten, werden door conducteur weggestuurd. "You have a 2nd class ticket, this is 1st class, look at the red chairs and the 1 on the wall!" " Oh sorry I did not know".... En ze vertrekken met alle bagage en tassen.

In steeds meer landen is er zeker in regionale treinen geen eerste klas neer. Dus helemaal vreemd is dat niet. In Japan is de eerste klas in gewone treinen bijv. al 50 jaar geleden afgeschaft. 

Maar gelukkig hebben we in Nederland nog op iedere trein een of meerdere conducteurs die er strikt op toezien dat mensen niet fout gaan zitten.

 

Dweilen met de kraan open..... 

Afschaffen dus die eerste klas. 

Reputatie 7

Liever niet afschaffen want het zorgt ervoor dat veel mensen die anders niet met de trein gaan toch gaan. Ik zou liever zien dat er gekeken wordt of de hoeveelheid tov tweede klas nog acceptabel is.

Liever niet afschaffen want het zorgt ervoor dat veel mensen die anders niet met de trein gaan toch gaan. I

Dat is andere landen waar de eerste klas is afgeschaft ook niet gebeurd.

Eventueel zou je de eerste klas kunnen handhaven voor langeafstandsvervoer in (sommige) intervity's en dan een vaste toeslag van bijv. €10 heffen bovenop een tweede klas kaartje.

....Dat is andere landen waar de eerste klas is afgeschaft ook niet gebeurd......

Eerste klasse gaat niet verdwijnen, ook niet als je er nogmaals en nogmaals over begint @Tamzin .

....Dat is andere landen waar de eerste klas is afgeschaft ook niet gebeurd......

Eerste klasse gaat niet verdwijnen, ook niet als je er nogmaals en nogmaals over begint @Tamzin .

Ach, onder druk wordt alles vloeibaar zegt het spreekwoord. Als de verliezen zich bij NS blijven opstapelen komen alle stokpaarden uiteindelijk toch vanzelf aan de beurt. Of het nu gaat om de vaste conducteur, de eerste klas, de bureaucratie of het tarievenhuis.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat vrijdagavond in de 2e klas tegen de 1e klas aan toen mijn trein stopte op Blijlmer Arena en de Swift-fans instapten. De eersten renden de nog lege plaatsen in de 2e klas negerend de 1e klas in roepend naar anderen dat ze daar bij elkaar konden zitten.

Toen ik bij mijn station uitstapte en aan de conducteurs die naast de trein stonden vroeg of je na een concert met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas mocht zitten, kreeg ik te horen dat het druk was. Druk of niet, er was nog genoeg staruimte in de 2e klas en op balkon en er was niets omgeroepen over de 1e klas.

Geen controle gehad…. Zal wel met de drukte te maken hebben gehad...

Of het nu gaat om de vaste conducteur, de eerste klas, de bureaucratie of het tarievenhuis.

En het salaris van het personeel. Dan hou je alleen de invloeden van die vreselijke vakbonden nog over.....…

Maar wat bij herhaling intoetsen op je toetsenbord op een weinig bekend forum is toch compleet wat anders dan eens de handschoen op te pakken en je ideeën bij de vervoerbedrijven in de praktijk te brengen, dus solliciteer @Tamzin  !

Of het nu gaat om de vaste conducteur, de eerste klas, de bureaucratie of het tarievenhuis.

En het salaris van het personeel. Dan hou je alleen de invloeden van die vreselijke vakbonden nog over.....…

Door de zaak wat efficiënter organiseren met minder personeel gaan de loonkosten ook omlaag. En dat is ook nodig want de te hoge loonkosten zijn bij NS nu eenmaal het grote probleem. Vasthouden aan het huidige arbeidsintensieve bedrijfsmodel (dat nog vrijwel identiek is aan 1950 toe de lonen nog heel laag waren) is vrees ik niet houdbaar.

Dat jij geld een vies woord vindt (geld moet er immers gewoon in overvloed zijn) betekent nog niet dat je met dat uitgangspunt ook een bedrijf overeind kunt houden,

Reputatie 7

Of het nu gaat om de vaste conducteur, de eerste klas, de bureaucratie of het tarievenhuis.

En het salaris van het personeel. Dan hou je alleen de invloeden van die vreselijke vakbonden nog over.....…

Met minder personeel gaan de salariskosten ook omlaag. 

Dat jij geld een vies woord vindt (geld moet er immers gewoon zijn) betekent nog niet dat je met dat als uitgangspunt een bedrijf overeind kunt houden,

Ik zie niks in geen personeel meer vast op elke trein. Ik zie meer in eisen van het personeel dat er veel meer zichtbaarheid komt en dat t controle Percentage omhoog gaat ipv omlaag. V&S draagt daar ook veel aan bij in mijn regio.

 

 

 

Ik zie niks in geen personeel meer vast op elke trein. Ik zie meer in eisen van het personeel dat er veel meer zichtbaarheid komt en dat t controle Percentage omhoog gaat ipv omlaag. V&S draagt daar ook veel aan bij in mijn regio.

Ik snap dat je dat maatschappelijk misschien minder gewenst vindt maar het huidige erg arbeidsintensieve productiemodel wordt gezien de exploderende loonkosten en gezien het feit dat het personeel steeds minder uren werkt vanzelf onbetaalbaar. 

Meer controleren zal vrees ik een illusie blijven omdat NS helemaal niet in staat is om van conducteurs te eisen dat ze meer controleren (zo blijkt al jaren). Daarnaast zal controle, juist gezien die hoge loonkosten, altijd vele malen meer kosten dan wat het opbrengt.

Reputatie 7

Net controle gehad. Nu het vrij rustig is. Mijn ervaring is dat er met name dan gecontroleerd wordt en wanneer er grote groepen mensen de trein ingaan en de 1e klas min of meer overspoeld wordt met drukke groepen, er niemand meer komt kijken. Kan toeval zijn.…

Vaak ook als ik op vrijdag- of zaterdagavond reis tussen Arnhem en Breda, komt er tegenwoordig controle, maar nooit na Den Bosch - waar altijd enorm veel mensen vanuit de richting Amsterdam/Utrecht overstappen richting Breda. Vaak luidruchtig en natuurlijk met de nodige alcohol op, in feestelijke stemming, en dan gewoon neerploffen waar plaats is, zonder ook maar een blik te werpen of het misschien wel 1e klas is. Ik denk weleens: hoeveel geld valt hier te halen voor NS. 

Als ik in het buitenland met de trein reis, vaak 2e klas, check ik waar de 1e en 2e klas zijn, zodat ik juist zit. Soms is er geen 1e klas, maar dat zie ik dan ook gelijk. Ik zoek van tevoren ook uit hoe het met tickets en regels zit - dat lijkt me ook logisch als je niet zo bekend bent met het vervoer ter plekke. Kennelijk is het even checken en naleven hiervan erg moeilijk of teveel gevraagd voor bepaalde mensen - ik noem het nonchalance, gemakzucht, egoïsme. Voor mij onbegrijpelijk aangezien ik zo niet opgevoed ben. 

 

Net controle gehad. Nu het vrij rustig is. Mijn ervaring is dat er met name dan gecontroleerd wordt en wanneer er grote groepen mensen de trein ingaan en de 1e klas min of meer overspoeld wordt met drukke groepen, er niemand meer komt kijken. Kan toeval zijn.…

Heb je met carnaval in Brabant ooit een conducteur zien controleren? Precies.

Overigens zijn er ook een hoop mensen die principieel bezwaar hebben tegen de eerste klas (vanuit een soort klassenstrijd) en daarom met opzet eerste klas gaan zitten met een tweede klas kaartje.

Las vorig jaar nog een ingezonden stuk van iemand die zei dat het schande was dat er mensen zoveel geld hadden dat ze eerste klas konden reizen en dat de overheid moest zorgen dat dat geld naar sociale uitkeringen ging.

Reputatie 7

Heb je met carnaval ooit een conducteur zien controleren? Precies.

Daarom vermijd ik de trein ook met carnaval! Daar wil ik niet tussen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Las vorig jaar nog een ingezonden stuk van iemand die zei dat het schande was dat er mensen zoveel geld hadden dat ze eerste klas konden reizen en dat de overheid moest zorgen dat dat geld naar sociale uitkeringen ging.

Vervoersbewijs voor1e klas aanschaffen is kwestie van keuzes maken. Bij weekend vrij, dal vrij, keuzedagen, dal voordeel op saldo en srp kun je relatief goedkoop een 1e klas suplement of upgrade nemen.

Reputatie 7

Overigens zijn er ook een hoop mensen die principieel bezwaar hebben tegen de eerste klas (vanuit een soort klassenstrijd) en daarom met opzet eerste klas gaan zitten met een tweede klas kaartje.

Las vorig jaar nog een ingezonden stuk van iemand die zei dat het schande was dat er mensen zoveel geld hadden dat ze eerste klas konden reizen en dat de overheid moest zorgen dat dat geld naar sociale uitkeringen ging.

Wat het eerste betreft: stevig aanpakken die mensen. Prima dat je bezwaar hebt tegen de 1e klas, maar dan moet je er zelf niet van gaan profiteren! Breng je kritiek anders tot uiting.

Wat het tweede betreft: bizar. Ik kan ook zeggen dat het een schande is dat er mensen in een sterrenrestaurant gaan eten. Ze zouden dat geld naar de Voedselbank moeten brengen!

Reputatie 1

Tsja wordt enorm over geklaagd op dit kanaal en dan komt er straks wel weer een moderator die beweert dat er echt nog wel veel; gecontroleerd wordt. Ik ben zelf gisteren van Castricum naar Arnhem v.v. geweest en zowel op de heen als de terugweg geen NS personeel gezien dus ook niet langslopend. 

 

Ik controleer zo'n beetje iedere trein. Ook dit traject, maar er is no way dat ik dat hele ding al heb gezien ten hoogte van Alkmaar. Er hoeft er maar 1 dwars te liggen en dan ben je net een bak verder.

 

Zo'n Virm is best veel werk hoor.

 

Wat het tweede betreft: bizar. Ik kan ook zeggen dat het een schande is dat er mensen in een sterrenrestaurant gaan eten. Ze zouden dat geld naar de Voedselbank moeten brengen!

Er zijn inderdaad ook mensen die dat zeggen. En vanmorgen ook nog een ingezonden stuk dat het schandalig was dat ouderen AOW kregen als ze ook pensioen hadden. 

Badge +3

Overigens zijn er ook een hoop mensen die principieel bezwaar hebben tegen de eerste klas (vanuit een soort klassenstrijd) en daarom met opzet eerste klas gaan zitten met een tweede klas kaartje.

Die lopen vanzelf tegen de spreekwoordelijke lamp, en met Flex (en controle onderweg) is dat heel simpel. Die controle moet er dus wel zijn… 

Las vorig jaar nog een ingezonden stuk van iemand die zei dat het schande was dat er mensen zoveel geld hadden dat ze eerste klas konden reizen en dat de overheid moest zorgen dat dat geld naar sociale uitkeringen ging.

Een HC kan niet zien wat jij verdient (nou ja, misschien aan je kapsel en het merk van je kleding en zo, en daar zijn ze best goed in volgens mij)… 🤔

Al zegt het helemaal niets, als een HC precies jou (en je vrienden) om een 1e klas vervoerbewijs vraagt heeft dat een reden. Discriminatie-kaart trekken (door jou) heeft geen zin, want ze mogen er best iemand uit pikken volgens mij, en ‘jij valt me op’ dus let’s see… 😅

Zijn andere topics over… profileren.

Buurjongen/man van me (Turkse ouders en toevallig een witte BMW) die zich altjid keurig aan de snelheid hield (hij was juist en tolk in Den Haag voor de hoogste personen) wist me te vetellen dat hij er best ‘vaker dan anderen’ uitgepikt werd bij verkeerscontroles.

Toeval of selectief? Nee, selectief mag niet! Die witte BMW? Ja, dat dan weer wel... 😅

..Tsja wordt enorm over geklaagd op dit kanaal....

Dat valt wel mee, van de gemiddeld 611.000 reizigers bij NS per dag zijn er zo'n kleine 15 alhier actief. En die klagen inderdaad veel. Dus op het totaal aantal NS reizigers valt het gelukkig reuze mee.....

Reputatie 5

 

 

Dweilen met de kraan open..... 

Afschaffen dus die eerste klas. 

Elke dag weer een post van @Tamzin met een nieuw bizar en extreem slecht idee. Gewoon op de bon die horken die zich voor de domme houden. Er staat duidelijk '1' op de wand, dat wordt dan €50 per persoon. Ter plekke betalen of anders de politie erbij. - zo kan het ook gewoon.

Reputatie 7

Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Alkmaar en amsterdam. 1ste klas abonnement aangezien ik graag al wat werk doe.  Werkelijk nooit controle. Als het rustig is zal het allemaal wel maar als ik rumoerige “studenten” om me heen heb vraag ik me af waar ik voor betaal. Echt nooit maar dan ook nooit controle. Zelfs als zee sporadisch wel eens door de trien lopen controleren ze niet. 

Laatste keer dat ik keek was een 1ste klas coupé geen stiltecoupé dus rumoerige "studenten" is meer een jouw probleem dan een probleem van NS, en je kan als student met SRP heel toevallig ook heel goedkoop een klassewissel voor die dag kopen waarmee je in de daluren eerste klas mag reizen voor maar liefst 9 euro!

Je betaald niet voor de rust :), je betaald voor comfortabeler reizen.

 

 

(Ja ik weet dat dit topic 8 maanden geleden is geopend)

Reputatie 7

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

Toch behoorlijk hypocriet hoe je in de topic aan het zeuren bent over 2e klas reizigers die 1ste klas zitten, terwijl je nu precies hetzelfde doet…

 

Hoop in iedergeval dat je het ooit goed zal voelen. 

Badge +3

Had iemand (in een ander topic) het over Japan? 

https://www.youtube.com/watch?v=ZT6H_XMDm7s

Train noisy, not allowing people to relax..😅

Oh, en 

 

Reputatie 7

Kunnen we trouwens ook stoppen met ons vergelijken met andere landen, wat in Japan werkt hoeft niet te werken in Nederland en andersom @Tamzin

We hebben een prima OV-systeem die ietwat duur is en nog veel verbetering nodig heeft, maar alles wat je niet bevalt maar elke keer met een land vergelijken waar het je wel bevalt is hinderlijk, ik kan ook nog eens met zekerheid zeggen dat die andere landen op andere vlakken ook geen perfect systeem hebben.

Reageer