Skip to main content

controle 1ste klas

  • 7 November 2023
  • 59 reacties
  • 2128 Bekeken

Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Alkmaar en amsterdam. 1ste klas abonnement aangezien ik graag al wat werk doe.  Werkelijk nooit controle. Als het rustig is zal het allemaal wel maar als ik rumoerige “studenten” om me heen heb vraag ik me af waar ik voor betaal. Echt nooit maar dan ook nooit controle. Zelfs als zee sporadisch wel eens door de trien lopen controleren ze niet. 

59 reacties

..Tsja wordt enorm over geklaagd op dit kanaal....

Dat valt wel mee, van de gemiddeld 611.000 reizigers bij NS per dag zijn er zo'n kleine 15 alhier actief. En die klagen inderdaad veel. Dus op het totaal aantal NS reizigers valt het gelukkig reuze mee.....

611.000? Is dat aantal vergeleken met enkele jaren geleden toen het er nog 1.200.000 per dag waren echt meer dan gehalveerd?

 

 

Dweilen met de kraan open..... 

Afschaffen dus die eerste klas. 

Ter plekke betalen of anders de politie erbij. - zo kan het ook gewoon.

In Utopia wel ja.

We hebben een prima OV-systeem die ietwat duur is en nog veel verbetering nodig heeft, maar alles wat je niet bevalt maar elke keer met een land vergelijken waar het je wel bevalt is hinderlijk, ik kan ook nog eens met zekerheid zeggen dat die andere landen op andere vlakken ook geen perfect systeem hebben.

Bei uns ist alles besser, aldus een gevleugelde Duitse uitspraak.

Vooral dus niets willen leren van het buitenland, wij zijn immers veel slimmer dan de rest van de wereld.

Reputatie 7

Bei uns ist alles besser, aldus een gevleugelde Duitse uitspraak.

Vooral dus niets willen leren van het buitenland, wij zijn immers veel slimmer dan de rest van de wereld.

Dat jij die conclusie trekt zegt eigenlijk al genoeg over jouw denkwijze…

Hoe goed ben jij in begrijpend lezen? Want als je goed leest zeg ik dat we een prima OV-systeem hebben die nog veel verbetering nodig heeft.

 

Een voorbeeld nemen aan een andere land is prima, maar bij minstens 2 van de 10 reacties die jij plaatst op topics gaat het over hoe goed een andere land hun OV is en bij 10 van de 10 reacties gaat het altijd over hoe slecht het OV in ons land is, het is een wereldwonder wanneer jij iets positiefs te zeggen hebt over het OV in Nederland.

 

En als je zo goed weet wat wij Nederlanders nodig hebben, waarom ga je dan niet meteen de politiek in? Dan kan je tenminste je geklaag in iets productiefs omzetten!

 

Hoe goed ben jij in begrijpend lezen? Want als je goed leest zeg ik dat we een prima OV-systeem hebben die nog veel verbetering nodig heeft.

Een voorbeeld nemen aan een andere land is prima, maar bij minstens 2 van de 10 reacties die jij plaatst op topics gaat het over hoe goed een andere land hun OV is en bij 10 van de 10 reacties gaat het altijd over hoe slecht het OV in ons land is, het is een wereldwonder wanneer jij iets positiefs te zeggen hebt over het OV in Nederland.

Vraag op een verjaardag eens aan alle aanwezigen hoe prima ze het OV in Nederland vinden. Ik denk dat de uitslag een aardige eyeopener kan zijn.

Het feit dat het OV niet meer dan een marktaandeel van een paar procent heeft (waarvan een flink deel nog gedwongen winkelnering van studenten is) zegt voldoende over de kwaliteit en wellicht vooral ook iets over de prijs-kwaliteits verhouding.

Reputatie 7

 

Hoe goed ben jij in begrijpend lezen? Want als je goed leest zeg ik dat we een prima OV-systeem hebben die nog veel verbetering nodig heeft.

Een voorbeeld nemen aan een andere land is prima, maar bij minstens 2 van de 10 reacties die jij plaatst op topics gaat het over hoe goed een andere land hun OV is en bij 10 van de 10 reacties gaat het altijd over hoe slecht het OV in ons land is, het is een wereldwonder wanneer jij iets positiefs te zeggen hebt over het OV in Nederland.

Vraag op een verjaardag eens aan alle aanwezigen hoe prima ze het OV in Nederland vinden. Ik denk dat de uitslag een aardige eyeopener kan zijn.

Het feit dat het OV niet meer dan een marktaandeel van een paar procent heeft (waarvan een flink deel nog gedwongen winkelnering van studenten is) zegt voldoende over de kwaliteit en wellicht vooral ook iets over de prijs-kwaliteits verhouding.

Waar staat OV eigenlijk voor? Ik dacht iets van Openbaar Vervoer, laatste keer dat ik keek vervoert het OV inderdaad. Wat wil je nog meer naast dat? Vuurwerk? Voetmassage's? Een dansje van alle aanwezige personeel wanneer je de trein in en uit stapt?

611.000? Is dat aantal vergeleken met enkele jaren geleden toen het er nog 1.200.000 per dag waren echt meer dan gehalveerd?

Kijk, daar heb je het al, rekenen was maar een 7 op school......

Nee, anno 2024 zijn het er 1,1 miljoen reizigers op een werkdag. Dan zijn 15 klagers natuurlijk verwaarloosbaar, zelfs al waren het er 1000 welke speciaal hierover een klaagtopic opende.

Reputatie 7

Nee, anno 2024 zijn het er 1,1 miljoen reizigers op een werkdag. Dan zijn 15 klagers natuurlijk verwaarloosbaar, zelfs al waren het er 1000 welke speciaal hierover een klaagtopic opende.

Maar een verwaarloosbare fractie van alle “klagers” weet van het bestaan van deze community en een nog kleinere fractie daarvan neemt de moeite een account aan te maken en iets te typen.

Kortom er zijn honderdduizenden over het OV ontevreden mensen maar die hoor je niet op fora, maar wel op verjaardagen, visites, gesprekken met collega's bij de koffieautomaat op het werk en tijdens gesprekken in de trein. 

Als ik in mijn familie- en vriendenkring begin over het OV, moet je eens horen wat men ervan vindt…. ze verklaren me nog steeds voor gek dat ik geen auto heb. De meesten hebben wel eens met OV gereisd maar zijn om allerlei redenen snel “genezen” en willen er niet mee gepijnigd worden. In het algemeen vinden ze dat er altijd wel wat is met storingen en werkzaamheden, ze kennen uit het nieuws de drama's met Fyra en HSL, het is tijdrovend, bij het woord OV denkt men gelijk aan “wachten, wachten, wachten”, er zit raar volk in de trein, sociale onveiligheid op sommige momenten, de bus sluit niet aan, maar bovenal is incidenteel reizen veel te duur voor zulk soort vervoer- “het is maar OV” - vinden zij. Ze komen dan ook altijd aan met “in het buitenland is het veel goedkoper, Belgie is veel goedkoper, in Portugal was het heel goedkoop” enz. Ja, daar waar de staat flink subsidieert, ik weet het.

Hun autootje, dat toch al voor de deur staat, brengt hen snel overal 24-7 waar ze willen van deur tot deur, dus de keuze is heel snel gemaakt. Wat ze nog weleens deden was met die Kruidvatkaartjes op stap gaan….. maar dat is ook verleden tijd.

In zo'n enorm rijk, westers dichtbevolkt land als Nederland verwachten mensen een soepel draaiend, snel, modern, groot OV-netwerk zonder noemenswaardige problemen. Dat is echter bij lange na niet het geval. Komt omdat er decennialang veel te weinig geïnvesteerd is en het zo goedkoop mogelijk moet. OV was nooit populair om veel geld in te pompen, asfalt wel. En dan valt het in Nederland nog enigszins mee met de problemen - Duitsland is nu het grote schrikbeeld. Voordat het daar allemaal een beetje op orde is en vernieuwd is kan het wel 2070 worden las ik laatst.

Je kan op veel slakken zout leggen en dat is niet nodig, dat er overal vrijwel altijd minstens 2 treinen per uur rijden is fijn, maar veel onderwerpen waarover geklaagd wordt komen zovaak terug in wat je mensen hoort zeggen, dat is toch een teken aan de wand, je zou zeggen dat NS daar eens iets mee moet doen. Maar helaas.

 

Nee, anno 2024 zijn het er 1,1 miljoen reizigers op een werkdag. Dan zijn 15 klagers natuurlijk verwaarloosbaar, zelfs al waren het er 1000 welke speciaal hierover een klaagtopic opende.

Dat er procentueel weinig mensen klagen betekent nog niet dat de anderen tevreden zijn. Veel mensen die ontevreden zijn stemmen met hun voeten.

Een klassiek bedrijfsprobleem zijn klanten die in stilte afhaken. Aan mensen die klagen heb je nog iets, die vertellen wat ze niet goed vinden en daar kun je dan eventueel aan werken. Maar bij de stille vertrekkers blijft het gissen. Is het vanwege de kwaliteit, de prijs, het verkeerde product? Je komt er niet achter.

Vandaar de bekende tegeltjeswijsheid:

 

Reageer